Arild Moland Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Bare for å komme Jens Håkon i forkjøpet: Det ser jo lovende ut dette her. Arild Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anton Chumak Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Fantastisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell Terje Trones Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Nydelig så langt Nils! Tror nok min også blir betraktelig enklere ja. Når jeg får gravd den frem fra haugen og fortsatt på den da... De "stagene" på sylindrene, kan det være støtstangrøra du mener........? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 1. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2007 De "stagene" på sylindrene, kan det være støtstangrøra du mener........? Mulig det, jeg vet som sagt ikke. Men det er to rør som går utenpå hver sylinder, fra midten av motoren til ytterst. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tormod Sørvang Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Det er sylinerene til støtstengene ja. (Det har noe med ventilene å gjøre Nils). Modellen ser forøvrig flott ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 1. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2007 "Støtstenger", jeg skal prøve å huske det. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Ja, jeg mener det er beskyttelsesroer til stoetstengene som aapner ventilene i sylindertoppen. Ellers ser det, som Arils sier, lovende ut:) Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Jeg ser at det heter pushrods på engelsk, det er vel det samme som støtstenger? Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tormod Sørvang Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Det stemmer Nils. Ofte blir de kalt "pusjere" på norsk. Det hele fungerer på den måten at kamakslingen sitter rundt veivakslingen i senter av motoren. Støtstengene blir dyttet opp av kammene (forhøyningene) på kamakslingen. I andre enden av støtstengene er det noe som heter vippearmer som blir dyttet opp av støtstengene. Ettersom vippearmene er henglet på midten vil andre enden av vippearmene bli dyttet ned. De dytter da på ventilene slik at de blir presset ned i sylinderen og bensin/luft-blandingen kan suges inn eventuelt eksos blåst ut. Når motoren har rotert noen grader til så avlastes støtstengene og fjærer på ventilene trekker ventilene opp i lukket posisjon. Vippearmen dytter da støtstengne ned igjen klar for at prosessen kan gjentas. Kanskje litt dårlig forklart, men vi kan heller ta en tegn og forklar på et møte etter sommeren...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Flott forklart. De har altså en funksjon .... Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Endelig, etter noen uker med ferie og byggepause kom jeg i gang med bygging igjen i kveld. Eller rettere sagt maling. Eller enda rettere sagt væring. Jeg har fått lagt på litt oljefarge på flottørene og bak fuelpåfyllingene oppå vingene, og så gnikka det til med en tørr pensel. Det ser litt mørkere ut på bildet enn det egentlig er siden blitzlyset får aluminiumsfargen til å lyse opp mer enn den matte oljefargen. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Vakkert! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kyrre Ingebrethsen Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Her lukter det fugl ja. Ta den med til Telford. Der blir alt arbeidet sikkert verdsatt. Not. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Ja det ser jo pent ut dette... Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 Rigging er tidkrevende. Det er vanskelig å komme til i høysåten mellom flottørene og ikke helt enkelt å treffe trinsehjulene. Like problematisk er det å komme til med riktig mengde lim. det har hendt noen ganger at trådene har løsnet, så jeg har måttet gjøre det om igjen. Jeg har brukt "noen timer" på å strekke vaiere til flottørrorene, men det synes knapt på bildet. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Rigging er tidkrevende. Det er vanskelig å komme til i høysåten mellom flottørene og ikke helt enkelt å treffe trinsehjulene. Like problematisk er det å komme til med riktig mengde lim. det har hendt noen ganger at trådene har løsnet, så jeg har måttet gjøre det om igjen. Jeg har brukt "noen timer" på å strekke vaiere til flottørrorene, men det synes knapt på bildet. Nils Vaierrigging kan være en irriterende langtekkelig jobb, men vaire gjør seg på en modell. Jeg synes det ser bra ut. Hva brukte du til vaiere forresten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Einar Jansen Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 :) Kjempebra jobb Nils. tror jeg må stikke innom den en kveld i slutten av neste uke for å se resultatet så langt med egne øyne. Jeg lar hammeren ligge igjen hjemme i Bergen. mvh Per Einar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 Den tynneste tråden, brukt på flottørene, er en sotet utgave av såkalt "invisible thread", innkjøpt hos en syforretning i England. Den tykkere tråden er Aeroclub elastic thread. Ta deg gjerne en tur, Per Einar (andre også forresten). Men ring på forhånd så du vet om jeg er hjemme. Hammer har jeg forresten selv. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Endelig har jeg gjort litt progresjon som faktisk synes. Antiglare- og antiskidfelter er malt, DF-antennen likeså. Dermed kunne jeg omsider fjerne maskeringen for vinduene. Til slutt ble motorcowlingen limt på. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnar Eckhoff Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Ah - lekkert! Det flyet ser SÅ mye bedre ut uten de overdimensjonerte vindusrammene til Matchbox. - Ragnar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Det ser ut som om jeg må sparkle igjen noen sprekker på vindusrammene i etterkant, og lakke over på nytt. Men det er "piece of cake". Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Dette ser flott ut! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Se det se det, nå begynner den å tre frem i fullblomst Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil Olsen Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Gjennomført og imponerende arbeid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 På tide med litt fremdrift på Norsemannen igjen. Det nærmer seg nå ferdigstillelse. Men dørene er en av de tingene som står igjen. Her er de bitene jeg skar ut fra flykroppen, etter at jeg har rettet opp karmene igjen og utvidet åpningen en smule. Deretter slipte jeg ned kantene litt og limte på endestykker av røkkebegerlokk. Utsiden ser slik ut ... ... og innsiden er slik. Til slutt, foreløpig, var det innerbekledningen. Denne består nå av plastlokk fra Soft margarin. Jeg syntes blomstermotivet på kabindøren (til høyre) var svært dekorativt. Nå må limet få tørke før jeg fortsetter videre. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.