Vidar Ringstad Posted April 19, 2007 Share Posted April 19, 2007 Kontroll har jeg aldri hatt. Jeg liker heller å eksperimentere meg fram, og se hvor det ender. Nils Tøysekoppen Med fare for og spore av tråden din,men har du funnet ut hvordan du skal lage vannet? Vidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted April 19, 2007 Author Share Posted April 19, 2007 Med fare for og spore av tråden din,men har du funnet ut hvordan du skal lage vannet? Eh, nei. Men jeg vurderer to alternativer som mest aktuelle; enten bygge opp vannet med epoxy-masse (flere lag), eller bruke en plast-vannoverflate. Begge deler har sine fordeler og ulemper. Jeg har et annet prosjekt under planlegging også, en Junkers Ju 52 sjøfly i 1/48 skala. Det blir stooort, og da blir en epoxy-sjø svært tung (og dyr). Men dette begynner som sagt å spore av. Hvis noen vil følge emnet videre foreslår jeg at det opprettes en ny tråd. Det kunne vært veldig interessant å utveksle tips og erfaringer om sjølaging. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 19, 2007 Share Posted April 19, 2007 Faar bare opp et roedt kors jeg... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted April 19, 2007 Author Share Posted April 19, 2007 Faar bare opp et roedt kors jeg... Hva, har du havnet på sjukehus? Da er det nok din tilkobling som gjør det. Hvordan er det med de andre bildene i tråden? Og har du sjekket på MUG, bildet ligger også der. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 19, 2007 Share Posted April 19, 2007 Faar roedt kors paa MUG ogsaa... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted April 19, 2007 Author Share Posted April 19, 2007 Det er nok Telenor-serveren som er nede .... Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 19, 2007 Share Posted April 19, 2007 Der ja...Kjekt med Punch and Die sett, ikke sant? Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted April 19, 2007 Author Share Posted April 19, 2007 Der ja...Kjekt med Punch and Die sett, ikke sant? Et meget nyttig verktøy. Alt her er gjenbruksmaterialer, plast fra margarinlokk og aluminium fra en ølboks. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 6, 2007 Author Share Posted May 6, 2007 Omsider, etter flere uker er flottørene omsider ferdige. Dvs. wire'ne til flottørrorene mangler, men de skal jeg legge til etter at flottørene er montert til flykroppen. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Einar Jansen Posted May 6, 2007 Share Posted May 6, 2007 :) Dette ble himla bra Nils, og du vet hva du skulle gjort før du monterete dem sammen :cheers: mvh Per Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 6, 2007 Author Share Posted May 6, 2007 Montere dem sammen var noe av det første jeg gjorde. Alle detaljer har kommet til etterpå. Så det hadde ikke hjulpet noe særlig å ta avstøpninger av de løse flottørene. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Husberg Posted May 7, 2007 Share Posted May 7, 2007 Omsider, etter flere uker er flottørene omsider ferdige. Dvs. wire'ne til flottørrorene mangler, men de skal jeg legge til etter at flottørene er montert til flykroppen. Nils Dette så jo skikkelig bra ut !!!!, husk å pakke dem godt før du sender de videre Tananger........ Happy modelling, Ruben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 7, 2007 Share Posted May 7, 2007 Bærre lækkert! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 10, 2007 Share Posted May 10, 2007 Modellen faar heldigvis sko som staar til antrekket... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted May 10, 2007 Share Posted May 10, 2007 Utrolig hva et par minutters ekstra arbeid gjør med en sånn modell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 16, 2007 Author Share Posted May 16, 2007 Nå er flykropp og flottører koblet sammen. Jeg brukte en ovalformet messingstang som jeg kappet opp og pusset til i endene. Det var minidrillen med diverse forsatser som jeg kjøpte i Telford i fjor som muliggjorde dette, ellers hadde jeg vel sittet og pusset fortsatt. Messingstengene ble montert på modellen med god gammeldags Araldit. Noen søleflekker ble det, så neste skritt blir å renske opp dette. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Erik Karlsen Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 Oj. Ingen over, ingen ved siden.Denne gleder jeg meg til å se med maling på. Fin jobb du har gjort på denne. Per Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 Denne danker nok ut min norseman. Norsemanen min har forresten blitt liggende urørt etter LU til fordel for fokkerprosjektet. Det er kanskje på tide å hive seg rundt og fullføre jobben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar Ringstad Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 Nei,nå har du slurva fælt ;D. Må bare si det samme som Per Erik . Vidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted May 19, 2007 Share Posted May 19, 2007 Ikke karbonstag altså... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 19, 2007 Share Posted May 19, 2007 I pakken med elipseforma stenger (Wing struts") fra Contrail av den typen som jeg kjøpte til stag på fokkerne mine gjennom Aeroclub, kunne det antagelig gått an å bruke den groveste eller nest groveste dimensjonen til flottørstag. Den groveste dimensjonen i pakken er mellom 5,5 og 6 mm brei. Jeg har ikke finmålt. Men, understellet ditt er nok hakket solidere, Nils. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 20, 2007 Author Share Posted May 20, 2007 Ikke karbonstag altså... Det ble målt og funnet for spinkelt .... Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted May 20, 2007 Share Posted May 20, 2007 Nils, Imponerende arbeid! Håper ingen mister motet når de ser hvor grundig du går til verks ... det er litt lite nytt i de andre Norseman-trådene synes jeg. (Det gjelder for så vidt min egen tråd også - selv om jeg faktisk har hatt settet fram og puslet litt de siste dagene, etter noen måneders pause.) Hvor får man tak i slik oval-formet messingstang? - Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted May 21, 2007 Share Posted May 21, 2007 Jeg får dårlig samvittighet hver gang jeg leser i tråden til Nils. Men den er spennende og lærerik å følge, så jeg plager meg selv litt frivillig. Jeg burde absolutt begynne på min egen også... :'( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 21, 2007 Author Share Posted May 21, 2007 Vi får vel heller håpe at å vise bilder av modeller her på forumet gir folket inspirasjon snarere enn å ta motet fra dem..... Messingstanga har jeg hatt liggende så lenge at jeg ikke husker hvor jeg har den fra. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts