Gå til innhold
  • Bli medlem

Widerøe's Mk.IV- LN-BFP


Anbefalte innlegg

Nå er det like før jeg setter tanga i støperammene. Her er stæsjet som forhåpentlig skal bli en modell i løpet av de nærmeste månedene. Trolig skal jeg bygge LN-PAE, men det kan hende jeg ombestemmer meg.

 

Norseman_1_small.jpg

 

Matchboxsettet er selvsagt en hovedingrediens. Hva jeg skal bruke fra Formaplanes vacusett er foreløpig uklart, men siden jeg har det liggende så får det være med i utrustningen. Trolig tar jeg vingene derfra, for de har bedre dukstruktur enn Matchbox. Aeroclub motor og vinterspjel vil trolig også bli brukt. De to løse flottørene stammer fra Hobbycraft sin Otter. Jeg begynte å konvertere de til amfibieflottører for noen år siden, men de kan sikkert tilbakeføres. De nye dekalene vil (selvsagt) bli brukt. Boka finnes foreløpig kun i ett prøveeksemplar .......

 

Værsågodneste !!

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 321
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ethvert skikkelig byggeprosjekt begynner med å destruere delene i byggesettet. Her har jeg gått løs på dører på venstre side og skåret av taket.

 

Norseman_2_small.jpg

 

Planen er nemlig å bygge modellen med fullt interiør som kan sees gjennom de åpne dørene. Pga. Norseman sin konstruksjon har den ganske tykke vegger. En krum yttervegg bestående av duk som er strukket over et rammeverk og en rett innervegg. Innervegger sees her skåret ut av margarinlokk. Så har jeg begynt å lage nytt gulv siden Mk.VI er bredere i flykroppen bak cockpit.

 

Så får vi etterhvert se hva dette blir til. Men jeg er iallefall i gang. :)

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Figurer gjør det hele til diorama. Man må ikke nødvendigvis ta hele det skrittet. Det gjør mye at et sjøfly presenteres på en vannflate i forhold til å bare sette det på bordet.

 

Alternativt kan man montere på beaching gear og sette den på en baseplate med betongdekke. Men vann passer nå bedre for sjøfly da.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg nettopp (vel. for et par år siden iallefall) har bygd et par Norsemenner så tenkte jeg å gjøre en ny vri. Å bygge det samme gang etter gang er ikke like spennende, da blir det bare samlebåndsbygging. Hvis man legger lista litt høyere for hver modell og kanskje ikke vet på forhånd hvordan man skal løse uventede problemer, da blir det en utfordring og straks mer artig.

 

Synes nå jeg da.  :thumb:

 

Men for den som bygger sin første Norseman-modell kan det være interessant nok å få den til å bli enten en Mk.IV eller en Mk.VI.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ut skalategningene til Norseman, men jeg er ikke helt sikker på om tegningene er helt i skala etter å ha vært en tur i cyberspace. I alle fall er det ikke samsvar mellom størrelsen på tegningene jeg skrev ut. Problemet er jo enkelt å løse, bare en vet hvor langt flyet skal være på tegninga i skala 1:72. Da er det bare å bruke zoomfunksjonen på kopimaskina.

 

Altså: Hvor lang er Norseman i skal 1:72?  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å sprøyte litt liv i Norsemanbygginga igjen. Men først får jeg røpe at jeg har endret mening om forbilde. Jeg kommer til å bygge en Mk.IV i stedet, med registrering LN-BFP. Fargeskjema blir imidlertid det samme, sølvmalt med grønn cowling og grønn stripe langs flykroppen.

 

Det ble ikke noe bygging på meg i helgen, det ble en tur på hytta i stedet. Men i går kveld fikk jeg iallefall montert innerveggene.

 

Norseman_3_small.jpg

 

Som dere ser på neste bilde så blir veggene ganske tykke:

 

Norseman_4_small.jpg

 

Neste skritt blir derfor å lage vindus- og dørkarmer.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her jobber jeg ut fra øyemål. Jeg er sikker på at hvis jeg hadde hatt eksakte mål så hadde ikke de passet med modellen, og da hadde jeg blitt sittende og scratchbygd hele greia.

 

Derfor bygger jeg denne modellen ut fra prinsippet om at hvis det ser riktig ut så er det riktig nok for meg.

 

Jeg har forresten utvidet vindus- og døråpningene litt, for å kompensere for karmene.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er gal som vanlig. Skal du ikke heller male det i Tines rømmefarger?

Tør jeg likevel ærbødigst spørre Mester Nils om ikke flyet hans er litt "ramskakt" (som vi sier i Gudbrandsdalen når en bil har fått en uopprettelig smell i rammeverket)?

Den forreste døra ser for eksempel ikke ut til å ha nitti graders vinkel i øverste ende, og det samme kan gjelde vinduet bak den.

Men dette blir sikkert veldig bra når du har filt og pussa litt. Noe annet ville vært direkte naturstridig.

 

Trgr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et skarpt øye, Torgeir.  ;)

 

Men framdøra skal faktisk stå litt på skakke, og ha litt odde vinkler i hjørnene. Ellers så er det lett å la seg lure av at vinduskarmene ikke er skåret jevnt med veggene ennå, hverken på utsiden eller innsiden. Dermed stikker disse ut i litt forskjellige vinkler, noe som gir inntrykk av at vinduene er skjeive.

 

Om de forblir skjeive også etter finskjæring (hvilket ikke er umulig) så får jeg heller rette opp dette da.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg fått skåret til karmer på styrbord side, sparklet inntill og pusset ned. Jeg har også spaklet inn lasteluka på styrbord side, for denne luka var ikke installert på Mk.IV-maskinene (på babord side var det ikke luke på noen av variantene, så den skal uansett sparkles igjen).

 

Jeg har også montert karmer på babord side. Disse står til tørk før beskjæring.

 

Norseman_7_small.jpg

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.