Nils Mathisrud Posted November 28, 2006 Share Posted November 28, 2006 Nå er det like før jeg setter tanga i støperammene. Her er stæsjet som forhåpentlig skal bli en modell i løpet av de nærmeste månedene. Trolig skal jeg bygge LN-PAE, men det kan hende jeg ombestemmer meg. Matchboxsettet er selvsagt en hovedingrediens. Hva jeg skal bruke fra Formaplanes vacusett er foreløpig uklart, men siden jeg har det liggende så får det være med i utrustningen. Trolig tar jeg vingene derfra, for de har bedre dukstruktur enn Matchbox. Aeroclub motor og vinterspjel vil trolig også bli brukt. De to løse flottørene stammer fra Hobbycraft sin Otter. Jeg begynte å konvertere de til amfibieflottører for noen år siden, men de kan sikkert tilbakeføres. De nye dekalene vil (selvsagt) bli brukt. Boka finnes foreløpig kun i ett prøveeksemplar ....... Værsågodneste !! Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted November 29, 2006 Author Share Posted November 29, 2006 Ethvert skikkelig byggeprosjekt begynner med å destruere delene i byggesettet. Her har jeg gått løs på dører på venstre side og skåret av taket. Planen er nemlig å bygge modellen med fullt interiør som kan sees gjennom de åpne dørene. Pga. Norseman sin konstruksjon har den ganske tykke vegger. En krum yttervegg bestående av duk som er strukket over et rammeverk og en rett innervegg. Innervegger sees her skåret ut av margarinlokk. Så har jeg begynt å lage nytt gulv siden Mk.VI er bredere i flykroppen bak cockpit. Så får vi etterhvert se hva dette blir til. Men jeg er iallefall i gang. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristian Rasmussen Posted November 29, 2006 Share Posted November 29, 2006 Hvor mange dører har du tenkt å la stå åpne - begge på babord side? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted November 29, 2006 Author Share Posted November 29, 2006 Hvor mange dører har du tenkt å la stå åpne - begge på babord side? Jeg tenkte det skulle bli med de to, ja. Modellen skal ha flottører og da passer det at den ligger inntil en bryggekant. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristian Rasmussen Posted December 1, 2006 Share Posted December 1, 2006 Enig; det gjør det hele mer interessant. Og kommer sikkert til å skape større bredde i de ferdige modellene. Jeg har sittet og fundert på det samme, men jeg er livredd for å ta fatt på evt. figurer. Der er jeg helt blank. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 1, 2006 Author Share Posted December 1, 2006 Figurer gjør det hele til diorama. Man må ikke nødvendigvis ta hele det skrittet. Det gjør mye at et sjøfly presenteres på en vannflate i forhold til å bare sette det på bordet. Alternativt kan man montere på beaching gear og sette den på en baseplate med betongdekke. Men vann passer nå bedre for sjøfly da. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted December 1, 2006 Share Posted December 1, 2006 Det ser ut som du har planer om å sette en grusom standard her. Ikke noe sjokk akkurat det. I går kjøpte jeg dekalene på Hobbyhuset, så med tida må jeg jo få tak i et sett også. Vi får se. Det skal bli artig å se hvordan en Nils-Norseman blir seende ut. Trgr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted December 1, 2006 Share Posted December 1, 2006 Jeg skal love deg at min Norseman kommer IKKE til å være med fullt interiør. Her blir det Smell-i-hop og mørkt interiør og så heller et vakkert hvitt ytre. Og med en MkIV så slipper jeg utvidelsen. Når jeg en gang får bygge igjen. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 1, 2006 Author Share Posted December 1, 2006 Siden jeg nettopp (vel. for et par år siden iallefall) har bygd et par Norsemenner så tenkte jeg å gjøre en ny vri. Å bygge det samme gang etter gang er ikke like spennende, da blir det bare samlebåndsbygging. Hvis man legger lista litt høyere for hver modell og kanskje ikke vet på forhånd hvordan man skal løse uventede problemer, da blir det en utfordring og straks mer artig. Synes nå jeg da. Men for den som bygger sin første Norseman-modell kan det være interessant nok å få den til å bli enten en Mk.IV eller en Mk.VI. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted December 1, 2006 Share Posted December 1, 2006 Høres spennende ut Nils! Tror nok min egen blir mer i stil med Kyrre sin. Skal prøve å få til det jeg kan av utvendige detaljer, men er vel egentlig fornøyd hvis den blir seende ut som en Mk IV...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted December 1, 2006 Share Posted December 1, 2006 Det samme her. Jeg er fornøyd om den ligner utvendig. Særlig gjelder det Norsemanen i skala 1:48, for den er det mer som må justeres på, etter hva jeg har skjønt. Dessuten mangler jeg bilder av interiøret. Boka til Nils vil kanskje rette på det...når den kommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted December 1, 2006 Share Posted December 1, 2006 Blir artig å følge Nils' modell! Jeg kommer til gjøre 0 med interiøret og konsentrere meg om eksteriøret. Det er nok utfordringer der siden jeg skal bygge Mk VI. - Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted December 2, 2006 Share Posted December 2, 2006 Jeg skrev ut skalategningene til Norseman, men jeg er ikke helt sikker på om tegningene er helt i skala etter å ha vært en tur i cyberspace. I alle fall er det ikke samsvar mellom størrelsen på tegningene jeg skrev ut. Problemet er jo enkelt å løse, bare en vet hvor langt flyet skal være på tegninga i skala 1:72. Da er det bare å bruke zoomfunksjonen på kopimaskina. Altså: Hvor lang er Norseman i skal 1:72? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted December 2, 2006 Share Posted December 2, 2006 Altså: Hvor lang er Norseman i skal 1:72? Vingspann: 15,8m Lengde: 9,68m Høyde: 3,66m Tror det gjelder med hjul... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted December 2, 2006 Share Posted December 2, 2006 Takk! Da kan jeg sjekke om utskriften av tegningene er blitt i skala. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 4, 2006 Author Share Posted December 4, 2006 På tide å sprøyte litt liv i Norsemanbygginga igjen. Men først får jeg røpe at jeg har endret mening om forbilde. Jeg kommer til å bygge en Mk.IV i stedet, med registrering LN-BFP. Fargeskjema blir imidlertid det samme, sølvmalt med grønn cowling og grønn stripe langs flykroppen. Det ble ikke noe bygging på meg i helgen, det ble en tur på hytta i stedet. Men i går kveld fikk jeg iallefall montert innerveggene. Som dere ser på neste bilde så blir veggene ganske tykke: Neste skritt blir derfor å lage vindus- og dørkarmer. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 4, 2006 Author Share Posted December 4, 2006 Her er dagens siste økt fra rammemaker Nils: Plasten er fra et rømmebegerlokk, og grønnfargen gir den rette Widerøestemningen. Når limet har fått satt seg over natten skal jeg finskjære karmene. Høyre side gjenstår. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 Har du noe eksakt mål (i virkligheten) på karmen/veggtykkelsen f eks i underkant av vinduene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 4, 2006 Author Share Posted December 4, 2006 Nei, her jobber jeg ut fra øyemål. Jeg er sikker på at hvis jeg hadde hatt eksakte mål så hadde ikke de passet med modellen, og da hadde jeg blitt sittende og scratchbygd hele greia. Derfor bygger jeg denne modellen ut fra prinsippet om at hvis det ser riktig ut så er det riktig nok for meg. Jeg har forresten utvidet vindus- og døråpningene litt, for å kompensere for karmene. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Einar Jansen Posted December 5, 2006 Share Posted December 5, 2006 :) Ser veldig bra ut Nils. Spennende å følge med på denne her. mvh Per Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted December 5, 2006 Share Posted December 5, 2006 Mannen er gal som vanlig. Skal du ikke heller male det i Tines rømmefarger? Tør jeg likevel ærbødigst spørre Mester Nils om ikke flyet hans er litt "ramskakt" (som vi sier i Gudbrandsdalen når en bil har fått en uopprettelig smell i rammeverket)? Den forreste døra ser for eksempel ikke ut til å ha nitti graders vinkel i øverste ende, og det samme kan gjelde vinduet bak den. Men dette blir sikkert veldig bra når du har filt og pussa litt. Noe annet ville vært direkte naturstridig. Trgr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 5, 2006 Author Share Posted December 5, 2006 Du har et skarpt øye, Torgeir. Men framdøra skal faktisk stå litt på skakke, og ha litt odde vinkler i hjørnene. Ellers så er det lett å la seg lure av at vinduskarmene ikke er skåret jevnt med veggene ennå, hverken på utsiden eller innsiden. Dermed stikker disse ut i litt forskjellige vinkler, noe som gir inntrykk av at vinduene er skjeive. Om de forblir skjeive også etter finskjæring (hvilket ikke er umulig) så får jeg heller rette opp dette da. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 5, 2006 Author Share Posted December 5, 2006 Så har jeg fått skåret til karmer på styrbord side, sparklet inntill og pusset ned. Jeg har også spaklet inn lasteluka på styrbord side, for denne luka var ikke installert på Mk.IV-maskinene (på babord side var det ikke luke på noen av variantene, så den skal uansett sparkles igjen). Jeg har også montert karmer på babord side. Disse står til tørk før beskjæring. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristian Rasmussen Posted December 5, 2006 Share Posted December 5, 2006 Jeg har ikke tenkt over det før, men de grønnfargene der er nokså nære fargene i designhåndboken til WF. Veldig nære. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 9, 2006 Author Share Posted December 9, 2006 Gulv og bakvegg er montert. Og så har jeg vært på Strømmen og kjøpt kurrugert aluminium som jeg skal kle nedre del av kabinveggene med. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.