Gå til innhold
  • Bli medlem

Widerøe's Mk.IV- LN-BFP


Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
  • Svar 321
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 4 uker senere...

Planen var å ta med Norseman-modellen til Telford for å delta i SMW konkurransen. Å frakte modeller på fly innebærer en viss risiko og krever derfor solid og skånsom nedpakking. Siste kvelden før avreise lagde jeg en transportkasse med innebygd støttejig som modellen kunne ligge på uten at deler skulle slås av, polstret inn med skumgummi for ekstra beskyttelse. I lokkets sidevegger hadde jeg festet små skumgunniputer for støtte mot vingetippene slik at ikke modellen skulle skli sideveis.

 

Vel framme i England måtte jeg sjekke hvordan transporten hadde gått. På hotellet åpnet jeg transportesken for å kikke, og der var alt vel.  :) Den ble så pakket ned igjen.

 

Så kom den store dagen, fredag kveld i Telford da vi skulle pakke ut modellene som skulle på stand og i konkurranse. Jeg betalte mine £2 i deltakeravgift og gikk så til anvist bordplass for "min" klasse, sivile fly +/- 1/72 skala. Jeg åpnet esken og ble møtt av et sørgelig syn:

 

Norseman_111_small.jpg

 

Dette kunne ikke la seg reparere på stedet så jeg pakket modellen ned igjen og lot konkurranse være konkurranse. Det finnes da mye annet å glede seg over på SMW.  :'(

 

Det viste seg at da jeg pakket ned modellen etter kontrolltitten på hotellet. hadde den ene støtputen som var festet til lokket ikke kommet skikkelig på siden av vingetippen, men støtte mot vingen oppå. Dermed ble vingen presset nedover, med fatalt resultat.

 

Heldigvis lar dette seg reparere relativt lett. Alle deler er intakte, det er bare å lime dem på plass igjen. Men vingeskjøten trenger litt pussing og maling.

 

Nils  :(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eww! Slike syn bringer frem vonde minner! Kjipe greier Nils, men du fikser det der. Litt knotete med skjøten kanskje men med litt TLC blir den nok som ny.

 

Dessuten har du jo nå med relativt enkle midler allerede en modell klar til SMW 2008!  wOOt

 

Ser forøvrig at noen må ha fått Meget+ i sløyd på ungdomsskolen, fin liten base med slots til flottørene!

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte meg egentlig ganske fin jeg.

 

Masse ekstra modellbygging for null kroner. Det kaller jeg bonus !!

 

Nils  :)

 

Kjempeidé, Nils!  :thumb:

 

Ved å crunche gamle modeller og restaurere dem, sparer vi en masse penger som vi slipper å investere i Terra Securities, Hobbyland Strømmen e.l.

Flytende plastlim er jo fortsatt økonomisk overkommelig, stort sett.

 

Men det spørs vel om Lars er så veldig begeistra for denne løsningen....

 

Anders  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert over din evne til å se det positive i selv den mest negative opplevelse, Nils!! :thumb:

 

Neida Anders, går på skole jeg vettu, så det er ikke no sjefer å ta hensyn til. Barnehagetanteskolen. (førskolelærer...) Og barnehagetanteskolen er selvsagt smekkfull av......vordende barnehagetanter! Stort sett i alderen 19-24.  ;D

Eneste grunnen til å føle seg som på bildet må være at jeg er omtrent dobbelt så gammel som dem, og allerede har samboer.... ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert over din evne til å se det positive i selv den mest negative opplevelse, Nils!! :thumb:

 

Neida Anders, går på skole jeg vettu, så det er ikke no sjefer å ta hensyn til. Barnehagetanteskolen. (førskolelærer...) Og barnehagetanteskolen er selvsagt smekkfull av......vordende barnehagetanter! Stort sett i alderen 19-24.  ;D

Eneste grunnen til å føle seg som på bildet må være at jeg er omtrent dobbelt så gammel som dem, og allerede har samboer.... ::)

 

I see your point.......!

 

Anders  wOOt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

En titt på kalenderen viser at det raskt nærmer seg tidspunktet for SMW 2008. Etter det katastrofale havariet på vei til Telford i fjor har modellen stått urørt på hylla fram til nå. Hvis jeg skal gjøre et nytt forsøk på å få den med i konkurransen må jeg sette i gang og få fikset den. Det er også noe annet som "truer", menlig at Choroszy Modelbud sine etterlengtete Norsemansett snart er på markedet.

 

Til å lime på igjen vingen, og vingestagene samtidig skulle jeg helst hatt fire små hender, pluss at jeg gjerne skulle ha opphevet tyngdekraften for et øyeblikk slik at jeg kunne komme til med superlim på oversiden og undersiden samtidig. Vel, denne akrobatøvelsen gjorde samme nytte. Men hjertet holdt på å stoppe noen ganger da hele staffasjen holdt på å tippe over .....  :'(

 

Norseman_112_small.jpg

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde omtrent det samme som deg, Nils, under LU i fjor med norsemanen min, bortsett fra at det var høyre vingen som var brukket av, samt at modellen min ikke var helt ferdig. Da fikk jeg låne bord og stol av Ruben og fikk limt den sammen, slik at den kunne stilles ut i uferdigavdelinga.

Det er ergelig når en opplever slike transportuhell....mais ce est la vie.

 

Det er uansett en flott norseman-modell du har bygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå nærmer modellen seg ferdig igjen. Etter at vingen var limt på måtte skjøten sparkles og pusses. I tillegg måtte enkelte tapte smådeler, noen av de små vingestagene og kontrollstag til flaps og balanseror lages på nytt. Til slutt måtte det hele flekkmases.

 

Å finne ut hvilken farge jag skulle bruke var ikke lett. Jeg trodde jeg hadde beskrevet dette lenger tilbake på denne byggetråden men kunne ikke finne noe. Dermed måtte jeg prøve meg fram. Jeg antik at Xtracolor X500 Aluminiun var den jeg hadde brukt så jeg malte over med denne. Men det ble for mørkt.  :'( Pusset så neg med Micromesh, maskerte på nytt og brukte X501 Silver denne gang. Det ble bedre.

 

Norseman_113_small.jpg

 

Nå gjenstår kun et strøk med Johnson, så er den klar for ny tur til England.

 

Nils  :)

 

PS. Gummistrikken er kun midlertidig. Det er mye enklere å håndtere en modell når den "sitter fast" i en plate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det bra ut igjen, ja. Den diskrete væringa er prikken over i-en.  :)

 

Jeg ser at det ytre roret på venstre vinge står oppover mens det tilsvarende på høyre vinge henger ned. Har det sammenheng med en manøver flyet har gjort for å komme seg til brygga som du har tenkt å bygge?

 

Einar S

...som ikke har flysertifikat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det ytre roret på venstre vinge står oppover mens det tilsvarende på høyre vinge henger ned. Har det sammenheng med en manøver flyet har gjort for å komme seg til brygga som du har tenkt å bygge?

 

Balanserorene slår alltid ut motsatt vei og beveger seg ut fra hvordan stikka står. Et lite dult borti stikka og rorene endrer posisjon. Jeg synes dette skaper litt liv over modellen framfor å la alt stå i nøytral stilling. Særlig for dioramaer er dette på sin plass. Men om min modell noensinne kommer dit vet jeg ikke.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var fornøyelig. suverent bra, flott presentert. Rødt bånd kommer tankene inn på en skikkelig marsipan gris  med mandel i. Bra jobba :thumb: med et for meg kjedelig forbilde......... Jeg kunne nok gitt noen dubblater for å hatt en slik i rc utgave. Det å holde ut med Matchbox og rømmelokk kvalifserer til plastorden av St Olav. :thumb:

 

Får håpe det blir "blikk " å hente og avansement på adelskalenderen for denne :cheers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.