Gå til innhold
  • Bli medlem

Widerøe's Mk.IV- LN-BFP


Anbefalte innlegg

  • Svar 321
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det stemmer Nils. Ofte blir de kalt "pusjere" på norsk.

 

Det hele fungerer på den måten at kamakslingen sitter rundt veivakslingen i senter av motoren. Støtstengene blir dyttet opp av kammene (forhøyningene) på kamakslingen. I andre enden av støtstengene er det noe som heter vippearmer som blir dyttet opp av støtstengene. Ettersom vippearmene er henglet på midten vil andre enden av vippearmene bli dyttet ned. De dytter da på ventilene slik at de blir presset ned i sylinderen og bensin/luft-blandingen kan suges inn eventuelt eksos blåst ut.

 

Når motoren har rotert noen grader til så avlastes støtstengene og fjærer på ventilene trekker ventilene opp i lukket posisjon. Vippearmen dytter da støtstengne ned igjen klar for at prosessen kan gjentas.

 

Kanskje litt dårlig forklart, men vi kan heller ta en tegn og forklar på et møte etter sommeren...... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Endelig, etter noen uker med ferie og byggepause kom jeg i gang med bygging igjen i kveld. Eller rettere sagt maling. Eller enda rettere sagt væring.

 

Jeg har fått lagt på litt oljefarge på flottørene og bak fuelpåfyllingene oppå vingene, og så gnikka det til med en tørr pensel. Det ser litt mørkere ut på bildet enn det egentlig er siden blitzlyset får aluminiumsfargen til å lyse opp mer enn den matte oljefargen.

 

Norseman_90_small.jpg

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rigging er tidkrevende. Det er vanskelig å komme til i høysåten mellom flottørene og ikke helt enkelt å treffe trinsehjulene. Like problematisk er det å komme til med riktig mengde lim. det har hendt noen ganger at trådene har løsnet, så jeg har måttet gjøre det om igjen. Jeg har brukt "noen timer" på å strekke vaiere til flottørrorene, men det synes knapt på bildet.

 

Norseman_91_small.jpg

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rigging er tidkrevende. Det er vanskelig å komme til i høysåten mellom flottørene og ikke helt enkelt å treffe trinsehjulene. Like problematisk er det å komme til med riktig mengde lim. det har hendt noen ganger at trådene har løsnet, så jeg har måttet gjøre det om igjen. Jeg har brukt "noen timer" på å strekke vaiere til flottørrorene, men det synes knapt på bildet.

 

Nils

 

Vaierrigging kan være en irriterende langtekkelig jobb, men vaire gjør seg på en modell. Jeg synes det ser bra ut.

 

Hva brukte du til vaiere forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tynneste tråden, brukt på flottørene, er en sotet utgave av såkalt "invisible thread", innkjøpt hos en syforretning i England. Den tykkere tråden er Aeroclub elastic thread.

 

Ta deg gjerne en tur, Per Einar (andre også forresten). Men ring på forhånd så du vet om jeg er hjemme. Hammer har jeg forresten selv.  wOOt

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med litt fremdrift på Norsemannen igjen. Det nærmer seg nå ferdigstillelse.  :)

 

Men dørene er en av de tingene som står igjen. Her er de bitene jeg skar ut fra flykroppen, etter at jeg har rettet opp karmene igjen og utvidet åpningen en smule.

 

Norseman_93_small.jpg

 

Deretter slipte jeg ned kantene litt og limte på endestykker av røkkebegerlokk. Utsiden ser slik ut ...

 

Norseman_94_small.jpg

 

... og innsiden er slik.

 

Norseman_95_small.jpg

 

Til slutt, foreløpig, var det innerbekledningen. Denne består nå av plastlokk fra Soft margarin. Jeg syntes blomstermotivet på kabindøren (til høyre) var svært dekorativt.

 

Norseman_96_small.jpg

 

Nå må limet få tørke før jeg fortsetter videre.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.