Gå til innhold

Einar Sandvik

Styret
  • Innholdsteller

    10 851
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    69

Einar Sandvik vant dagen sist Mars 12

Einar Sandvik hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

289 Eksellent

Om Einar Sandvik

  • Bursdag 17. aug. 1951

Personal Information

  • Kjønn
    Male
  • Lokasjon
    Sparbu, Nord-Trøndelag

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Takk, Nils! Jeg noterer meg hvalrossnumrene. Under maskering for maling av flottørfrontene, løsna den høyre flottøren, så den ble festa på nytt, og denne gangen med metallbiter i hull også i hovedfestepunktene til flottørene, som jeg i utgangspunktet trodde var store nok til å gi skikkelig feste. De løsna kanskje ganske mye under jobben med å få den høyre flottøren bein. Flottørfrontene ble sprøytemalt med AK3126 Red Emblem, som ser ut til å være en høvelig farge, ut i fra det jeg kan se av fargebilder av flytypen. Jeg har observert flottørfronter også i andre farger enn rødt, men både i illustrasjonene i dekalsettet fra Kora Decals og i tegningene i Flyhistorie nr. 12, juni 2009er det røde flottørfronter, så jeg stoler på at det er rett. Er det forresten noen som vet hvordan systemet for maling av flottørfronter var?
  2. Resultatet av pellet og knotet ser ut til å bli pent.
  3. OK. Ja, det dekalarket har jeg jo. Det hadde vært et stort prosjekt å bygge alle maskinene som er representert på det arket. Fargene som er vist på dekalarket for kamuflasjeskjemaet på He115 og MF11 i Sognefjordgruppen er temmelig usikre, men mønsteret er jo til dels godt dokumentert i svart-hvitt og kunne vært morsomt å prøve seg på. Jeg går ikke rundt med numrene på maskinene i Romsdalsfjordgruppen i hodet, så det kreves nok litt repetisjon i litteratur jeg har lest tidligere for å få klarhet i det..
  4. Det kunne være en idé, ja. Jeg har bygd modeller av alle de tre flytypene før, men med "feil" merking, tror jeg, men det er kanskje tid for å bygge dem på nytt? Men så var det dette med dekaler, da....
  5. Flottørene kom på plass i går. Den høyre flottøren ble først en smule venstrevridd, så det måtte litt press til før den høyre flottøren ble noenlunde bein. Frontene på flottørene må få litt rødmaling på seg.
  6. Rigging av understell med EZ line. Det er nok best å gjøre det før flottørene settes på, av hensyn til tilgjengelighet med pølsefingre.
  7. På dette bildet, som viser mange detaljer som ellers ikke vises på bilder av flytypen, ser det ut til tyskerne brukte samme festemetode som meg for å feste de sammenleggbare vingestaga.
  8. Tid for en oppdatering. Det har ikke vært all verden til progresjon her. Feste av flottørunderstell virker litt svakt i dette byggesettet, synes jeg, så jeg valgte å forsterke festene ved å bore opp og sette inn koppertråd. Festene til rora på flottørene fant jeg også lurest å forsterke med tynn koppertråd. Skrøpelige greier. Det er blitt en runde med å fjerne synkemerker etter at bildet ble tatt.
  9. Takk for innspill, Nils! Ja, jeg vet den blå stripa skal være dobbelt så brei som de hvite. Jeg prøvde å la den blå stripa være breiere enn de hvite, og litt breiere er den, men det ble litt vanskelig å få det til nøyaktig med den metoden jeg valgte. Det er små marginer i skala 1:72. Dersom det gikk veldig fort med påføringa av merkinga på forbildet, så er jeg ikke så sikker på at dimensjonene ble så nøyaktige på forbildet heller. Det viktigste var vel å få dekt over den tyske merkinga. På mange fotografier av norske fly fra samtida virker den blå stripa like brei som de to hvite, og det kan skyldes refleks fra de hvite stripene på bilder tatt i skarpt sollys. På bildet av forbildet, som må være tatt i skarpt sollys, vises nesten ikke stripa på haleroret. Det tolker jeg slik at det enten er brukt blank maling i det blå, eller så er kanskje stripa ikke så brei som den skulle være. Jeg vurderte å gjøre jobben om igjen ved å starte med den blå stripa og legge ei halvparten så brei teipstripe på hver side, og så maskere ut og male rødt til slutt, men fant ut at jeg ikke gidda, ettersom jeg faktisk ikke vet hvordan merkinga var utført på forbildet. Det kan hende det er mest korrekt slik det blei. Jeg vet heller ikke om fargen jeg har brukt til "overmaling" av merking på skrogsidene er noenlunde korrekt, og er også i tvil om deler av kamomønsteret, så det er mye kvalifisert gjetting på denne modellen. Det er ennå ikke for seint å legge på breiere blå dekalstriper over de malte stripene, men jeg vet faktisk ikke om modellen blir mer korrekt i forhold til forbildet om jeg gjør det.
  10. Å bruke dekalene jeg hadde liggende for denne norskmalte aradoen, var plan B, men da jeg så nærmere på dekalstripene for haleroret, fant jeg ut at de faktisk var for korte og at blåfargen var vel mye i retning av fiolett. Etter mye knot, er omsider nasjonalitetsstripene ferdigmalte, litt smårufsete, som planlagt. Mest rufsete ble dekoren på haleroret.
  11. Ja, jeg ville brukt dekalstripe dersom dette hadde vært et ordinært malt fly, men i dette tilfellet var det jo en ganske hastig og røft påført merking jeg skulle gjengi, så jeg tenkte jeg skulle prøve å gjengi det med stripemalinga også, men stripa ble hakket for skeivt plassert et par steder til at det kunne la det passere, synes jeg.
  12. Maskering og maling av den blå nasjonalitetsstripa, ble gjort i går kveld. Brukte AK 3125 Dark Blue, som jeg synes passer bra. Traff ikke helt med stripa et par steder, så det blir strafferunder. Det hadde nok vært enklere å bruke dekalstriper, ja.
  13. Takk for advarselen, Ragnar og Reidar! Ja, jeg skjønte fort at dette var risikabelt. Da jeg oppdaga at rødspriten kunne ta maling, og jeg oppdaga at jeg hadde feilplassert det ene nasjonalitetsmerket litt, var det en enkel sak å fjerne malinga med rødsprit, slik at den hvite grunninga under ble avdekt igjen.
  14. Ja, det er når en skal rengjøre malte flater før påføring av neste farge at en bør være særlig forsiktig. Jeg opplevde også at rødspriten kunne tære på Tamiya-grunninga på sprayboks, som i utgangspunktet sitter veldig godt. Men, rødsprit er mye behageligere å holde på med enn white spirit. Ikke minst lukter rødsprit myyyye bedre.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.