-
Innlegg
14 454 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
506
Einar Sandvik vant dagen sist 16. april
Einar Sandvik hadde mest likt innhold!
Nettsamfunnsomdømme
1 233 EksellentOm Einar Sandvik
-
Rang
Stormester
- Bursdag 17. aug. 1951
Personal Information
-
Kjønn
Male
-
Lokasjon
Sparbu, Nord-Trøndelag
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
-
Det sies at det ikke er bra å svartmale, men noen ganger er det nok det. Propeller og nese er svartmalt, og det øvrige har fått preshading, med Alclad svart grunning.
- 428 svar
-
- 1
-
Svartmalinga med blaksvart Tamiya på sprayboks ble ingen suksess. Da jeg prøvde å maskere med Tamiya maskeringsteip, løsna svartmalinga i flak fra tre av de fire propellene, sjøl om teipen har svak festevne. I dag har jeg malt med blanksvart grunning fra Alclad. Det er ikke veldig god festeevne på Alclad heller, men hakket bedre enn på Tamiya spraymaling, trur og håper jeg.
-
Jeg har begynt å se på maling og maskering av propellene og etter å ha målt på bilder, har jeg kommet fram størrelsen av de ulike delene med ulike farger fra propelltuppen og innover er omtrent slik: 1-2-1-1,5 og har vist måla i millimeter på propellen i skala 1:72. Det svarte innerst strekker seg litt utenfor "knekken". For hvit-rød-hvite propellspisser ser den røde stripa breiere ut enn de hvite på propelltuppene, kanskje omtrent i forholdet 1-2-1,5 innenfra og utover. I Hasegawa-byggesettet er det oppgitt ei oppskrift for å blande til de ulike metallfargene på propellbladene. Jeg ser for meg at Alclad hvit aluminium eller duraluminium og dull aluminium kan brukes her uten at jeg trenger å blande til noe.
- 428 svar
-
- 1
-
Vel, det var visst individuelle forskjeller med hensyn til propelltuppene på P-3B Orion. KK-L og KK-M hadde tydeligvis hvit-rød-hvite propelltupper fram til overgangen til tall på halen i 1972, mens dette bildet av KK-P imidlertid viser at dette flyet hadde gule propelltupper mens det hadde bokstavkoder på skoget. Gulfargen virker til og med temmelig avslitt, så disse propellbladene har nok vært brukt ei god stund. Pylonene er av den eldste, rektangulære typen, så det kan se ut til at KK-P kanskje hadde gule propelltupper helt i fra starten av.
-
Etter siste runde med vurdering av bildematerialet, har jeg bestemt meg for å prøve å la modellen representere en P-3B Orion fra 1971, med skvadronkoder, navn under førerkabinen i stedet for individuell bokstav der, hvit-rød-hvite propelltupper, manglende fotovindu og med søkelys og fire Bullpup-missiler montert under vingene. På den måten vil modellen kunne representere en i stor grad analog P-3B Orion slik de var merka og utstyrt for delvis visuelle søk i den første perioden fram til 1972 og samtidig vise et lite stykke norsk våpenproduksjonshistorie med fjernstyrte missiler produsert på Kongsberg. To fluer i en smekk.
-
Takk for innspill! Jeg har lagra på PC-en min et annet bilde som skal være fra 1972 av fem Orion i formasjon over Andøya, tatt fra bakken, der vi ser høyre side av flya. Ingen våpenstasjoner under buken er i bruk, bare under vingespissene. Der er det bare 599 som har launchere påmontert, slik som 599 har på bildet i Flyhistorie nr. 69. Jeg har også et annet formasjonsbilde av fire Orion på rekke, tatt bakfra og nedenfra, tydligvis fra det femte flyet i formasjonen. Der har alle flya pyloner på de fire våpenstasjonene under buken i tillegg til under vingespissene. Om det er skvadronkoder eller tall på halen på de skinnende blanke flya ser man imidlertid ikke fra den vinkelen bildet er tatt fra. Dette svart-hvitt-bildet er uten dato, men jeg synes propelltuppene ser ensfarga ut, så jeg antar det er gule propelltupper, noe som tilsier at bildet kan være tatt etter 1972. Med andre ord må fem Orion ha fløyet i formasjon mer enn én gang.
-
Ettersom tall på halen avløste skvadronkoder fra september 1972 trenger jeg bare ett bilde av P-3B Orion med tall på halen og manglende fotovindu for å kunne slå fast at fotovinduet ikke ble påmontert før tidligst høsten 1972., i alle fall ikke på alle P-3B. Bildet på side 18 i flyhistorie nr. 69, som skal være fra 29. september 1972, er ikke sylskarpt, men det kan se ut til at fotovinduet mangler på det nærmeste flyet der, som de andre flya er delvis skjult bak.