Jump to content

Einar Sandvik

Styret
  • Posts

    12,758
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    315

Einar Sandvik last won the day on September 26

Einar Sandvik had the most liked content!

Reputation

959 Eksellent

About Einar Sandvik

  • Rank
    Enthusiast
    Enthusiast
  • Birthday 17/08/1951

Personal Information

  • Kjønn
    Male
  • Lokasjon
    Sparbu, Nord-Trøndelag

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tja. Det er et gammelt byggesett, fra 1990 i følge Scalemates. Hvor nøyaktig Esoteric-byggesettet er med hensyn til mål og proporsjoner, vet jeg ikke. Bell 47 ble jo bygd i en rekke sivile og militære versjoner med ulike motorer og ulike tank-konfigurasjoner, og det ser ut til at proporsjonene varierte en del mellom de ulike versjonene. Etter konfigurasjonen med de doble drivstofftankene å dømme, er Esoteric-byggesettet en Bell 47G. Italeri har plastbyggesett for Bell 47G som er mye enklere å bygge, og mer detaljert, enn multimediabyggesettet fra Esoteric, skulle jeg tru. Italeribyggesettet er i alle fall mye enklere å bygge enn Pavlabyggesettet. Grunnen til at jeg knoter med dette Pavlabyggesettet, er at det er et byggesett for Bell 47 D, og akkurat den versjonen har jeg ikke funnet noe annet byggesett av. Det har også vist seg å være ganske korrekt i mål og proporsjoner i forhold til kontrollmål fra eksemplaret på Gardermoen.
  2. Etter mye filing passa tanken nedi krumminga i bukkene. Egentlig skal tanken ligge nedi et kar som ligger på bukkene, men akkurat den detaljen droppa jeg å reprodusere. Derimot tok jeg med festebanda over tanken, tanklokket og støttene på baksida av tanken.
  3. Jeg tenker at jeg lar drivakslingen og bukkene til halerotoren vente litt og gjør ferdig mer av de delene som skal males blå først. Den tverrstilte bensintanken av plast skal plasseres oppå to tynne fotoetsbukker. Uten mer feste enn lim på de bittesmå endene, blir dette en mildt vaklevoren løsning, så jeg limte metalltråder på innsidene av staga under som støtte for fotoetsbukkene til drivstofftanken. På baksida av tanken skal det også være litt støtte, men det har Pavla-designeren oversett. Det får jeg lage senere, når tanken er limt på plass. Tanken viste seg å være i minste laget, både i lengde og bredde, så jeg hadde på godt med superlim rundt tanken og vikla tynn plasticard rundt. Endene ble pussa til, slik at plast og superlim danna en graut. Passformen er ennå ikke helt god. Tanken må pusses litt rundere.
  4. Jeg hadde et par nærbilder av halerotor-partiet som forbilde. Detaljene på modellen min ble nok litt grovere.
  5. Bulkete stag i innsnevringsdelen på halebommen er blitt erstatta med nye stag av metalltråd. Halerotorfestet kom også på plass i dag. Pavlabyggesettet inneholder en plastbom for siderotoren, mens bøylen rundt er i foto-ets. Bøylen ble lagd av koppertråd, med foto-etsbøylen som mal. En v-forma støtte rundt ble også lagd av en koppertrådbit.
  6. Ja, jeg bøyde dem opprinnelig opp feil veg, før jeg monterte øverdelen av fotoetsen feil veg. Nå venter jeg i det lengste med å bøye dem opp, fordi fotoets har lett for å knekke når det blir bøyd flere ganger. En er alt knekt av. To andre skal limes på bakerst i følge tegningene. Jeg har planer om å feste lage forsterkning av koppertråd for alle bukkene, slik at de vil ligne mer på bukkene på forbildet. Lagerbukkene til drivakslingen til halerotoren er tjukkere enn staga i halebommen, så flat fotoets vil fortone seg som for spinkelt der.
  7. Og her er det forsøkt gjengitt på modellen: Jeg vurderer å bytte ut de tragisk bulkete stengene i partiet der halebommen snevrer inn bakover, sjøl om dette delvis vil bli dekt av plattene med kjenningskoder og rundeller.
  8. Det ble tydeligvis stadig endra oppsettet for utstyret på disse maskinene, for noe er forskjellig fra bilde til bilde av gamle Bell 47D-1, og det er forskjellig fra Pavla-byggesttet. I byggesett-tegningene er boksene i halebommen samla i området der halebommen snevrer inn, markert med rød sirkel på tegninga.... ...mens i den norske konfigurasjonen er boksene plassert foran og bak dette området, markert med røde piler.
  9. Etter grunning med grå Tamiya på sprayboks, ble det seende slik ut:
  10. Halebommen er limt sammen. Det ble gjort i flere etapper med god tørketid mellom etappene. Instuksjonstegninga er temmelig tvetydig her, for ikke å si direkte feil, og da jeg godt og vel hadde fått på toppdelen, kom jeg til å se på bildet under og oppdaga at jeg hadde limt den på opp ned. Dermed måtte den rives av og limes på rett veg. Den nye limskjøten ble sjølsagt ikke like bra som den første, og noen ribber ble litt bøyd. Buklete ribber har vist seg helt håpløst å rette opp skikkelig. I ettertid lurer jeg på om det hadde blitt et bedre resultat dersom jeg hadde lodda, men gjort er gjort.
  11. Man må ha vært født seinest i rundt 1970 for å huske maleren til Bjercke, tenker jeg. Firmaet fusjonerte med Jotun, hadde en katastrofal brann i 1976 og fabrikken ble nedlagt i 1978. Nå for tida reklamerer Alf Bjercke for kunstmalerkoster, så helt borte er de ikke, men forsyning av maling fra Alf Bjercke til forsvaret sine fly ble det kanskje slutt med fra midten av 1970-tallet. Maleren til Bjercke må ha vært forut for sin tid med hårmoten med langt hår.
  12. Jeg har søkt litt på fargekart fra Alf Bjercke sitt sortiment, men det nærmeste jeg har kommet, er dette, og det duger ikke: Ellers ble det gjensyn med maleren til Bjercke, som var et kjent varemerke på 1950, -60 og -70-tallet. Jeg husker det var en del kinoreklame med denne figuren: Alf Bjercke den yngre har også spilt en viss rolle i norsk flyhistorie utenom det å skaffe maling til fly : https://no.wikipedia.org/wiki/Alf_R._Bjercke
  13. jeg ser ikke bort i fra at plast ville vært lettere å lime enn koppertråd.
  14. Ja, jeg vurderte å buke varmstrukket plast, men kom fram til at plasten måtte strekkes veldig tynn for å bli like tynn som koppertråden jeg har brukt, og da ville den tåle vesentlig mindre enn koppertråden, tenkte jeg.
  15. Haleseksjonen skal også være blåmalt, så jeg tenker den må lages før sprøytemaling med blått. Jeg satser på superlim i stedet for lodding av fotoets-halepartiet, ettersom en del loddeutstyr ikke er funnet og pakka ut etter flytting til ny bolig. Det er svært begrensa med flater å lime på, så jeg forsterker kantene der det skal limes med tynn koppertråd.
×
×
  • Create New...

Important Information

By visiting and/or register an account our forum you agree to our terms and privacy policy. Terms of Use.