Jump to content

Jens Håkon Brandal

IPMS Medlem
  • Posts

    10,640
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    43

Jens Håkon Brandal last won the day on January 15

Jens Håkon Brandal had the most liked content!

Reputation

131 Eksellent

About Jens Håkon Brandal

  • Rank
    Rookie
    Rookie
  • Birthday 04/02/1965

Personal Information

  • Kjønn
    Male
  • Lokasjon
    Essex, Storbritannia

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Flott gjort av Flysamlingen aa bidra med referansemateriale og faktasjekk. Og at du gjoer bruk av informasjonen:)
  2. Lykke til med flyttingen og nedskaleringen av bolig. Det er en omfattende jobb aa lodde halebommen, og tatt i betraktning hvor modellen skal, saa kommer neppe besoekenede til aa henge seg opp i det.
  3. Et alternativ er aa lodde for en side av halebommen med "vanlig" loddetinn paa en flat plate og saa den andre siden med lav-temperatur-loddetinn som smelter ved ca. 80 grader. Man maa bruke en temperaturkontrollerbar loddebolt for slik jobb. Skal dog vaere enig i at en slik jobb kan fort bli saerdeles frustrerende og anbefales til enhver selvpiner:)
  4. Min erfaring med 3D printede deler er at resinen er ganske sproe (det kan dog hende det benyttes en annen type enn den jeg faar delene i fra Tim Perry), og aa fjerne stoettepunktene krever omtanke for aa ikke skade delene. Etter printing maa delene vaskes i isopropanol for aa fjerne overskytende (ukurert resin) og hvis printet er tynt (ca 0.3 mm) blir det lett vridning. Naar jeg har penslet paa et lag med MrSurfacer for aa glatte over "rillene" fra den lagvise oppbyggingen blir det og lett "warping" i tynne deler. Gitt antallet stoettepunkter for aa 3D printe halebommen er jeg ikke overrasket over at det er Mission Impossible. Har du vurdert aa scratchbygge bommen med messingstav og lodding? Blir en helsikes jobb da...
  5. Maler du kabinen svart eller annen moerk farge, saa er det ikke en kjeft som kommer til aa se interioeret der modellen staar i monteret. Men "det er kjekt aa vite at det er der":)
  6. Jepp. En ting er aa montere paa cowlinger og motorer av stoerre diameter, men aa modifisere nacellene er en omfattende jobb, saa Quickboost har ikke helt tenkt gjennom den der etter min mening. Lurer paa hvor mange av disse de har solgt som faktisk har blitt brukt...
  7. Ja, den modifikasjonen valgte jeg aa overse Ragnar. Har oenske om aa bli ferdig med modellen:)
  8. Faar vel vise at det skjer litt paa denne Catalinaen... Godt vingespenn paa denne flytypen er det, og med nesten halve vingen dekket i duk med stoept tekstur blir det litt jobb for aa eliminere illusjonen om stoff. DEt har blitt noen runder med MrSurfacer, og flere blir det kanskje. En unoeyaktighet jeg ikke var klar over med disse Catalina-settene fra Academy er at hoeyderorene har for liten korde. Forkanten paa hoeyderorene skal gaa frem til panellinjen foran og korrespondere med forkanten paa sideroret under stabilisatorene. Her har de modifiserte hoeyderorene samt sideroret faatt et godt stroek med MrSurfacer som skal faa toerke noen dager foer det blir nok en omgang med slipepapiret...
  9. Synes denne ble bra - spesielt canopyen er fin og klar - alltid et forkuspunkt paa en flymodell.
  10. Godt poeng Geir. Har et par av metallfargene til Vallejo, og de gaar helt an aa penselmale og. Faktisk foretrekker jeg aa penselmale Vallejo - enten det er den vanlige serien eller de som er beregnet paa airbrushing.
  11. Hva med etterlysning paa IPMS UK sine Facebook sider? Vil tro settet er mer populaert i UK enn de fleste andre steder, saa det er kanskje flere paa denne oeya som har lagret det for en regnfull dag? Har ikke settet selv, saa nytter ikke aa spoerre meg:)
  12. Det kommer et punkt hvor man bare maa si "det er godt nok" og komme seg videre. Du har passert det punktet naa Ragnar:)
  13. Jeg synes posisjonen paa rundellene paa oversiden av vingen stemmer godt med tegningen, saa jeg ville latt det passere.
  14. TJa, det beste er vel aa se modellen paa samme avstand som den vil betraktes gjennom glasset. Om problemet ikke er spesielt paatrengende ville jeg ikke gjort noe med det. "Return on investment" og alt det der...
×
×
  • Create New...

Important Information

By visiting and/or register an account our forum you agree to our terms and privacy policy. Terms of Use.