Gå til innhold
  • Bli medlem

Arild Moland

IPMS Medlem
  • Innlegg

    9 699
  • Ble med

  • Dager vunnet

    73

Arild Moland vant dagen sist 23. desember 2023

Arild Moland hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

254 Eksellent

1 følger

Om Arild Moland

  • Rang
    Utforsker
    Utforsker
  • Bursdag 04. aug. 1972

Personal Information

  • Kjønn
    Male
  • Lokasjon
    Bø i Telemark

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Høres ikke fristende ut med sølvlodding, gitt. Å varme opp metallet til det blir rødglødende er greit nok om man vil gjøre det mykt slik at det bøyer seg bedre, men det svekker jo også metallet. Flussmiddelet jeg bruker nå er en flaske jeg kjøpte på Biltema eller Clas O for lenge siden. Jeg tror ikke de fører akkurat det remediet lenger, men såvidt jeg kan skimte av etiketten på dette produktet, tror jeg det likner, siden det nevnes zink-klorid (som er det loddevannet jeg bruker er en løsning av. https://www.kjell.com//no/produkter/elektro-og-verktoy/verktoy/lodding/flussmiddel/weller-lw25-flussmiddel-i-vaeskeform-p40376?gclid=Cj0KCQjwzYGGBhCTARIsAHdMTQxKDBbGlwa8MVOkDojSd9M-WyboP6gm9arwRnjjbiyvorNorhQt188aAjNXEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Det finnes fluss i gel-form også, men jeg har ikke prøvd det ennå.
  2. Ja, jeg bruker alltid flussmiddel. Har en flaske med flytende sådan, og pensler på i skjøten, gir en omgang med brenneren for å "svi av" litt, legger så en liten bit loddetinn på plass og tilfører varme. Om jeg legger tinner rett i flussmiddelet, har det en tendens til å sprette vekk når flussen koker. Med flussmiddel flyter det meste greit. Opplever det som på grensa til umulig å jobbe uten, siden tinnet gjerne perler seg i stedet for å flyte. Ikke nødvendigvis den enkleste måten å gjøre det på når man skal lodde sammen tynne stenger, da, men varmefelle vil uansett funke. Bruker du gass til sølvlodding? Ser at smeltepunktet for sølvlodding ligger minst på det dobbelte av hva loddestasjonen min kan prestere (360 C), mens gassflammen skal kunne nå en 12-1300 C.
  3. Jeg ville nok også vegret meg mot å lodde en så liten og så kompleks sak som dette, men til dette med å hindre at allerede lodda deler løsner når man lodder videre, så er det alltid en fordel å bruke varmefelle. Jeg lodder nesten utelukkende med gassbrenner og vanlig loddetinn, og i de tilfellene der jeg skal lodde flere steder på samme emne, som pakker jeg inn eksisterende loddeskjøter i tørkepapir dynket i vann. Dette holder temperaturen lokalt nede så mye at ting ikke løsner selv om jeg lodder videre ikke langt unna. Når tørkepapiret begynner å ryke, er det på tide å dynke det på nytt
  4. Alt dette er jo interessant i seg selv, naturligvis, men vil det være mulig å se forskjell på den ferdige modellen? Jeg noterte meg i Britmodeller-tråden at dette blir en liten modell.
  5. Hehe, hele dette prosjektet ser ut som en eneste mengde med "tjon", så hva er vel litt fra eller til
  6. Sannelig ikke sikker på hvem som gruser hvem her, Einar. Plasten til Pavla ser jo ut som noe realt skrot og det er klart at flat fotoets ikke blir det samme som rund plast i halepartiet, men jeg er ikke veldig imponert over Italeri heller. Jeg har prøvd å sammenstille fotoets, plast og tegning, og hverken Italeri eller Pavla har klart å reprodusere det vi ser på tegningen. Men, i motsetning til Italeri, ser Pavla i det minste ut til å ha klart å få hovedknekken i halebommen på rett plass, noe jeg tør mene har langt større betydning for det overordna inntrykket av modellen, enn om stagene internt i bommen har korrekt vinkel. Om det var jeg som skulle bygge denne modellen, så ville jeg vært tilbøyelig til å bruke fotoetsbommen, da den såvidt jeg kan se har riktigst overordna fasong. Å henge seg opp i eksakte vinkler på stagene her, blir som å være mer opptatt av panellinjene på en vinge, enn om vingen faktisk har korrekt fasong. Forutsatt at tegningen er korrekt, så blir det å velge det som er minst feil.
  7. Om beskrivelsen "en klump med plast" noen sinne kunne brukes om et byggesett, ser det ut til å passe her...
  8. Du har ingenting å skamme deg over byggeteknisk, så vidt jeg kan se, Carl. Flisespikkinga om rundell-plassering overlater jeg glatt til andre.
  9. Ja, når du nevner det, Jens Håkon, så har også jeg litt Vallejo Air som jeg bruker til detaljmaling med pensel. I tillegg til et relativt rikholdig utvalg Vallejo Model Color (den vanlige penselmalinga). Bunnlinja i alt dette er fortsatt at det ikke er så lurt å snakke om "Tamiya", "AK", "Vallejo" osv som om det er bare én type lakk. Mistenker noen ganger at dette bare bidrar til forvirringen der ute, og gir noen ideer om at det ikke er så nøye, eller i det minste at det man tynner en variant med, også funker i en annen. Med dertil hørende resultater.
  10. Nå snakker du som om AK-maling er én ting, Reidar. Jeg har ikke prøvd alle variantene deres, men om de har en som ligner på Vallejo, er den sannsynligvis rimelig tricky. Og å tynne maling laget for penselbruk slik at den funker i airbrush, er uansett en krevende øvelse. Men, det er f.eks. ikke veldig vanskelig å få godt resultat med AK Xtreme. Det tror jeg dog en helt annen kjemi enn den Einar har krangla med her. Det er jo heller ikke egentlig mulig å snakke om "Tamiya" som én ting. Det er forskjell på LP, X- og XF, for ikke å si enamel-varianten av X. Og om du dekanterer sprayboks (TS eller AS), så er det et annet beist igjen også. Lakkjemi er kompleks og uoversiktlig, og sannsynligvis grunnen til at det blir så mye rare og frustrerende resultater til tider.
  11. Det står Air Series fordi dette er farger til fly, Ragnar. Om du ser nøyere etter på bildet så vil du se at det står "High Quality Acrylic Colors for Brush" pluss instruksjoner for å tynne hvis du skal bruke airbrush. Sprøyteproblemene høres jo ut som de man kan få om man har slurva med renholdet. Klarer ikke helt å se hva som er problemet med SparMaxen? Er noe knekt?
  12. Hehe, det er det inntrykket man kan få noen ganger. Selv om det sannsynligvis helst handler om at man ikke gidder å søke selv, da.
  13. Har du ikke hørt om Google, Ragnar? Du finner info om stoffet bare ved å søke på "pla". PS Polystyrene forkortes PS, og det er en forkortelse du rett som det er finner på støperammene i byggesett.
  14. Jeg søkte på "Tamiya Clear Styrene" på eBay, og fant denne. https://www.ebay.co.uk/itm/70191-Clear-Pla-Plate-0-3mm-B4-Size-4pcs-by-Tamiya/322512844801?epid=1137718451&hash=item4b17437801:g:P6oAAOSwIaFZFDlV Evergreen har noe tilsvarende som fås kjøpt hos Amundsen (og trolig også HobbyM), men om Evergreen er like samarbeidsvillig til polering, aner jeg ei.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.