Gå til innhold
  • Bli medlem

Ragnar Eckhoff

IPMS Medlem
  • Innholdsteller

    2 109
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    47

Ragnar Eckhoff vant dagen sist November 17

Ragnar Eckhoff hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

174 Eksellent

Om Ragnar Eckhoff

  • Bursdag 23. des. 1966

Personal Information

  • Kjønn
    Male
  • Lokasjon
    Horten

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Einar sikter til at Luftforsvaret både har operert Bell 47D-1 og Bell 47G. Disse er så vidt jeg vet ganske like. En forskjell er drivstofftankene bak cockpit. I tillegg har Luftforsvaret brukt Agusta Bell 47J, som har innelukket bakkropp og ser ganske forskjellig ut.
  2. Tror det stemmer ja. https://www.flysam.no/utstillingen/flyene/bell-47d-1/ Ragnar
  3. Trodde vingene til Ar 196 var dekket av aluminum, og ikke duk? Mulig spantene var av en annen legering og har overlevd under vann, mens kledningen har korrodert bort.
  4. Absolutt en ting å vurdere. Selv om jeg er mer fortrolig med "gammeldags" maskering. Vi får se. Jeg følger min vanlige praksis med å sparkle overgangen til canopy. Jeg lakkerte først med sort, før jeg la i Milliput i overgangen. Kanksje ikke enkleste vei til målet, men et opplegg som jeg har kjørt mange ganger før og vet at funker.
  5. Mulig at Flysamlingen ikke bryr seg så mye om farger og merking, så lenge flytypen er representert? Er det greit nok med en Fw 58 i typisk Luftwaffe-merking?
  6. KP har gitt ut en Super Cub i plast, men den er kanskje ikke like bra? Det ser ikke ut til at KP sin Super Cub er i produksjon for tiden.
  7. Her er vakuum-canopy på plass. Det var som ventet en del jobb å få tilpasset denne. Den ble først klippet ut med saks med romslig margin, og så trimmet forsiktig med et fersk blad i skalpellen til den passet. Passformen er generelt bra, synes jeg. Fasongen er kanskje ikke 100% korrekt sammenlignet med bilder, men "close enough". Canopy ble limt på med Canopy Glue - som seg hør og bør. "Canopy Glue" er en type hvit lim (ala trelim) som jeg kjøpte hos Norwegian Modellers (tror jeg) for lenge siden. Tipper den er ment for radiostyrte fly, men den funker fint på plastmodeller også.
  8. Interessant! Kan ikke si jeg husker å ha sett dette bildet før. Vet vi noe mer om dette flyet og bruken? Det er kanskje samme flyet som Nils refererer til? Er enig i at det blir litt søkt å inkludere fly som ikke ble flydd av Luftforsvaret i modellsamlingen, bare fordi de har hatt norsk merking. Det inkluderer fly som kun er brukt som instruksjonsmateriell. Håper @Jan Erik Johansen tar dette opp i samtalene med Flysamlingen.
  9. Når Flysamlingen har laget en liste med ønskede fly, så hadde jeg trodd at de satt på info, dvs bilder, av de aktuelle flyene? De ønsker vel at modellene skal være representative, og da må jo modellbyggerne ha et minimum av informasjon. Nå kjenner ikke jeg til detaljene rundt avtalen mellom IPMS og Flysamlingen, men det virker som at det trengs en oppklarende runde.
  10. Tidkrevende pirkearbeid dette her. Det er veldig mye kriker og kroker på en sånn Vampire, så det har vært en stor jobb å pusse ned all sparkelen. Selv om modellen er liten. Det at den er liten gjøre det egentlig bare mer knotete å komme til alle steder. Holder nå med å rekonstruere overflatedetaljer som har forsvunnet med i dragsuget. Om noe av dette kommer til å være synlig på modellen når den står i monteren på Gardermoen? Neppe ... Ragnar
  11. Lurer på om Special Hobby har begge typer cowlinger. Er det noen som har settet som kan bekrefte, evt avkrefte?
  12. Flott at du har tatt på deg denne, Rolf! Nå er jo du en meget kompetent modellbygger, så dette blir nok bra. Selv om settet er gammelt. Det var Airfix, var det ikke?
  13. Jeg fikk rettet opp halefinnene sånn noenlunde ved å løsne forsiktig på skjøten ved haleflaten, vri bommen litt og lime fast igjen med superlim. Airfix has lagt opp til et sinnrikt system der understellsleggene limes til bommene, før disse limes til haleflaten. Dette + framkroppen "sandwiches" så mellom over- og undervingen. Jeg har valgt å modifisere understellsleggene slik at de kan monteres senere. Undervingen ble også modifisert litt slik at over- og undervingene kunne limes sammen uten kroppen. Her er halebommene montert sammen med vingen.
  14. Er i gang med halebommene. De som følger med i byggesettet skal kappes like bak vingene, og resindelene limes på. Det var ikke enkelt å få det beint, og ved testmontering sammen med vingene viste det seg at hallefinnen på begge bommene helte litt til ene siden. Jeg har derfor demontert halebommene inntil videre, og limt framdelene fast til vingene. Mer om dette etter hvert...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.