Gå til innhold
  • Bli medlem

Ragnar Eckhoff

IPMS Medlem
  • Innlegg

    2 334
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    70

Ragnar Eckhoff vant dagen sist 29. november 2023

Ragnar Eckhoff hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

212 Eksellent

Om Ragnar Eckhoff

  • Rang
    Stormester
    Stormester
  • Bursdag 23. des. 1966

Personal Information

  • Kjønn
    Male
  • Lokasjon
    Horten

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Her er nok en lenke som refererer flyet som Fw 58B-2 med w.nr. 58046. Kilden er her Military Aviation Review June 1979. https://www.aeroflight.co.uk/waf/norway/af/types/af-misc.htm
  2. Ok, da setter vi i gang. Første referanse er denne: https://www.luftwaffe.no/SIG/lister/OOB/OOB45-05.html Der står følgende: Videre: Det var denne informasjonen jeg baserte meg på opprinnelig, altså at det var etterlatt en Fw 58C og en Fw 58G på Bardufoss sommeren 1945. I mangel på annen informasjon gamblet jeg på at det var C-flyet som ble brukt av Luftforsvaret. Etter å ha lest boken til Nils prøvde jeg å finne mer informasjon, og det fant jeg faktisk. http://forum.12oclockhigh.net/showthread.php?t=2307 Her er wnr på det aktuelle flyet oppgitt som 58046 (og ikke 58056 som Nils oppgir). http://forum.12oclockhigh.net/showthread.php?t=19456&page=2 Her er versjon oppgitt til B-2 for 58046, og C-2 for 3112. Det er i konflikt med første kilde, som sier C/G. Interessant at alle ser ut til å basere seg på samme primærkilde. Hmm. Men jeg fant mer. Nemlig følgende: http://forum.12oclockhigh.net/showthread.php?t=21572 Vi ser at vårt fly, 58046, var bygget som B-2, men at det senere ble bygget om til G-3 (siste linje). Så er spørsmålet - hvordan så en G-3 ut? Beholdt man glassnesen? Hva gjorde man med skytteråpningen bak cockpit? Jeg vil tippe at man i alle fall fjernet sistnevnte, i og med at flyet skulle brukes som ambulanse. I den tredje referansen snakkes det om et foto av noen Junkers 88 og 188 fra Bardufoss, som også viser en Fw 58. Det spekuleres på at dette er wnr 3112. Det hadde uansett vært veldig interessant å få sett dette bildet! Det er godt mulig at noen av Luftwaffe-entusiastene her på berget har tilgang til dette. Ragnar
  3. Jeg fant opplysninger på diverse fora og web-sider. Har referanser hjemme og skal legge dem ut her ganske snart.
  4. Jeg har googla "litt", og tror at det er snakk om w.nr 58046 (ikke 58056). Denne var bygget som en B-2, men ble senere ombygget til G-3 (ambulanseversjon). Jeg TROR G-3 er visuelt lik C-varianten (dvs med "fast" nese), så det er ikke sikkert at ombyggingen min var bortkasta likevel. Men modellen burde antakelig vært hvitmalt. Tror det trengs mer graving her før det kan konkluderes. Antagelig finnes det folk i det flyhistoriske miljøet her i landet som vet mer, men de leser jo ikke dette forumet ...
  5. Akk ja. Sitter her og blar i Flaggets Heder av Nils M. Der står det at den Weihen det er snakk om var en Fw 58B, med w.nr. 58056. Da er det LITT kjipt å ha brukt masse energi på å konvertere settet fra B- til C-versjon. Og modellen i monteren er altså feil... Hva er kilden, Nils?
  6. Ser ut til at du er inne på noe her, Einar. Jeg tror jeg ville ha kappet av tungen øverst før montering av glassdelene. Da kunne du ha tilpasset tungen og så limt den på til slutt. (Det er vel litt seint å si nå.)
  7. Lekker liten sak! Jeg er superskeptisk til alt flyrelatert fra Trumpeter/Hobbyboss, men dette setter er kanskje et hederlig unntak?
  8. Ble blank det speilet! Hvor får man tak i slikt Liquid Chrome?
  9. Som Jens sier har det lite for seg å gjøre dette for komplisert. Lim på en hvit plaststrimmel før maling. Mal hele raketten hvit. Mal så kabelgaten mørk grå. Mal så eventuelt lyse/hvite striper for å markere festehylsene for hånd med tynn pensel. (Kan evt maskeres med striper av Tamiya-teip og sprøytelakkeres.)
  10. Jeg ville brukt en tynn plaststrimmel til å lage kabelgaten. Selv har jeg et brukbart utvalg av Evergreen strips i ulike dimensjoner som jeg bruker til slikt. Eventuelt kan strimler kuttes fra tynt plastark. Eller viser bildene helt tydelig at det er ledninger som går inn i "kabelgaten". Det er en plugg på enden. Tipper den skal inn i tilsvarende konnektor på adapter/skinne, og det var et poeng at man trente på også å montere denne.
  11. Antar at du nå snakker om virkelige fly, og ikke modellene i monteren?
  12. Fant en link med litt info om Aero 65 bomb rack: https://www.tpub.com/aviord321/94.htm
  13. Jeg er ingen ekspert, men synes jeg får lite treff når jeg googler Aero 65. Har sett en tegning som antyder at Aero 65 er betegnelsen på den mekaniske enheten inne i P-3 vingepylonen, og ikke selve pylonen. (Dvs at det i prinsippet kan finnes ulike pylons som bruker Aero 65, selv om jeg ikke vet om dette er tilfellet.) Hvor vanlig var det å bruke betegnelsen Aero 65 om pylonen på P-3?
  14. Jeg er forsåvidt medlem i IPMS Vestfold, men lite aktiv. Det pleier å være møter i AmCar's lokaler i Sandefjord siste tirsdag i hver måned, med noen unntak, bla desember. Møtene startet kl 18:00. Det er ikke noe program, men der et vanlig å ha med noen prosjekter man holder på med. Klubben har egen Facebook-side. Søk på "IPMS Vestfold", så skulle den dukke opp.
  15. Angående pakningen mellom pylon og vinge. Her er noen ideer. Hvis du får til en god tilpasning mellom pylon og vinge, så kan pylon monteres etter lakkering. Da kan du maskere og male en tynn sort kant på pylonene før de monteres. Alternativt kan du klippe til en bit tynn plast (0,25 mm), og legge den mellom pylon og vinge. Lim biten til pylon mens du klemmer pylonen mot vingen. Pass på at tilpasningen mot vingen er perfekt, og at eventuelle gliper er mellom pylon og plastbiten. Disse kan sparkles i etterkant. Plastbiten må være lengre/bredere enn pylonen, og pusses tilbake etter liming og sparkling slik at det blir en tynn kant igjen. Kanten males sort etter lakkering. Pylon og vinger lakkeres hver for seg før montering.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.