Gå til innhold
  • Bli medlem

Widerøe's Mk.IV- LN-BFP


Anbefalte innlegg

Jeg takker for god omtale.  :)

 

I dag har jeg lekt glassmester. Jeg har kuttet til og limt på takvindu og begynt på frontglasset. Sistnevnte ble litt plundrete og jeg er så langt inne i mitt tredje forsøk. Matchbox sitt frontglass er ikke bra, med karmer tykke som trær. Men plasten er relativ tykk så jeg tenkte at en enkel løsning er rett og slett å pusse ned karmene og polere blankt. Jeg gikk løs med Flex-i-File pussepinne 1500, deretter med 3200. Jeg må nok ha tatt i litt for kraftig for jeg klarte å pusse gjennom plasten. Det ble et nytt forsøk med et reservefrontglass (tatt fra en gammel modell). Der gikk jeg mer forsiktig til verks med pussepinnene. Så var det polering med Micro Mesh. Resultatet ble ganske bra, karmene var borte og glasset var blankt og fint. Men det passet dårlig på modellen. Jeg kunne sikkert mekket til med litt plaststrips i skjøtene osv. Men jeg tror ikke det ville bli pent.

 

Norsemannen har heldigvis helt plant glass i vinduene. Så jeg endte opp med å skjære ut nye vinduer av klart plastark, der jeg brukte Matchboxdelen som mal. Trekantvinduene på siden gikk greit. De ble limt på først. Selve frontglasset gikk nesten greit. Men jeg tror jeg skal prøve å skjære til på nytt så det blir helt bra. Men det får vente til i morgen. Det får bilder også.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 321
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Dagens økt: Jeg skar til glassflateskjøtene så det ble jevnt og tettet sprekkene (der det var) mellom glassflatene med superlim. Pusset så ned med sandpapir og MicroMesh. Det ble riktig så bra.  :)

 

Jeg har også begynt å sparkle rundt vinduet i taket. Jeg tar to (parallelle) sider av gangen, for da blir maskeringen så mye enklere.

 

Bilder kommer senere.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag fikk Norsemannen sitt etterlengtede strøk med heldekkende maling. Samme farge som skal bli den endelige fargen, men dette første strøket er ment å fungere som en slags primer. Nå avsløres det som er av riper og småfeil slik at det kan repareres. Så venter  det avsluttende strøk med aliminium, pluss andre farger i mindre megngder.

 

Men det er enkelte ting som står igjen, antenner, riggewire og kabinstige, for å nevne noe.

 

Norseman_76_small.jpg

 

Jeg har også fått kjøpt en ramme på Ikea som skal brukes til baseplate.

 

Det går da rette veien.  :)

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips på veien, her er min måte å maskere f.eks. døråpninger på. Jeg legger på maskeringstape langs innsiden av karmen og lar den stikke så langt inn som mulig. Utenfor åpningen vil jeg at tapen bare skal stikke 2-3mm ut. Så fyller jeg hullet med dopapir. Noen ganger er det saker og ting rett innenfor åpningen. Da må jeg dekke til med tape inni åpningen også.

 

Norseman_77_small.jpg

 

Nærbilde av lakken viser tydelig at en runde med Micromesh er påkrevet.  :'(

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mere Norsemanmodellbilder bare for å vise at det går framover (innimellom fotoetshelvete på Gripen - jaggu sa jeg terapi ...).

 

I dag har jeg strukket riggetråder mellom flykropp og flottørene. Fire tråder til sammen, men godt med tid tok det. Ikke bare er det "umulig" å komme til, men den ville ikke alltid feste seg til superlimet heller. Som tråd har jeg brukt elastisk nylon. Fordelen med denne er at man ikke trenger å være nøyaktig i oppkuttingen. Man kapper til hver bit rett og slett litt for kort. Fester så den ene enden og lar dette tørke. Deretter tar man den andre enden i en pinsett og strekker den på plass. Én ting som er sikker med denne tråden er at den ikke ryker.

 

Norseman_78_small.jpg

 

I festepunktene hadde jeg på forhånd borret opp hull for å få bedre feste. Noen av disse (de fleste) hadde tettet seg under malingen. Dermed måtte de borres opp på nytt. Og nå var det ikke like lett å komme til med hånddrillen. Det ene vingestaget brakk av og datt i gulvet. Dermed datt også de tynne støttestagene av, og et par av de små jævlene fant jeg ikke igjen. Så da måtte jeg varmstrekke nye.....

 

Men nå er alt på plass. Det eneste er at en av pullertene på flottørene også har forsvunnet så jeg må lage en ny. Mer pirkejobb på gang ...  :'(

 

Riggingen av haletrådene gikk mye greiere. Her hadde jeg borret gjennomgående hull så jeg trengte bare to nylontråder tilsammen for åtte deler.

 

Norseman_79_small.jpg

 

Kabinstiger neste.

 

Forresten, styrewire til flottørrorene har jeg ennå ikke montert. Det er fortsatt noen huller igjen på undersiden av flykroppen der disse skal inn. Dette venter jeg med til etter at modellen er malt. Disse skal være en tynnere tråd som jeg vil beholde mørk (ikke spraymalt). Kun tre tråder til hver flottør ....  :pinch:

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg bare ta meg en whisky på verandaen for å feire kveldens arbeidsøkt, og slukke de sorger jeg har kjempet meg gjennom. Aberlour, den smakte særdeles godt.

 

Det har vært flere opp- og nedturer i dag. Jeg ble utkommandert (?) til å spille et par kamper sandvolleyball tidligere i kveld. Vi vant den første og tapte den andre.

 

Men dette bærer feil avsted. Denne tråden skal handle om Norseman.  :pinch:

 

Watch this space!  :thumb:

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En langt og slitsomt prosjekt går mot slutten ser jeg. Har fulgt med i kulissene  meget imponert over utholdenheten, detaljeringen og bilder og beskrivelse :thumb:

 

Er ikke et fly jeg selv har noe forhold til, men det ser ut som en hyggelig sjøflymaskin å fly, kanskje som radiostyrt. ;D

 

Når du er ferdig kan du med sikkerhet si at du har tatt den helt ut, og sansynligviss har den mest korrekte og detaljert 1/72 Norsman ever 8)

 

Når kommer de andre gruppe byggerne, venter de også på modeller fra Hannants ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kommer de andre gruppe byggerne, venter de også på modeller fra Hannants ;D

 

De venter sikkert på at Nils skal bli ferdig med sin, slik at de får se hvordan det skal gjøres.. ;D

RAM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.