Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 27/09/21 in all areas

  1. Med nymalte lysere setebelter pluss litt vask, trur jeg at jeg sier meg ferdig med interiøret i cockpiten.
    3 points
  2. Jeg tenker at jeg lar drivakslingen og bukkene til halerotoren vente litt og gjør ferdig mer av de delene som skal males blå først. Den tverrstilte bensintanken av plast skal plasseres oppå to tynne fotoetsbukker. Uten mer feste enn lim på de bittesmå endene, blir dette en mildt vaklevoren løsning, så jeg limte metalltråder på innsidene av staga under som støtte for fotoetsbukkene til drivstofftanken. På baksida av tanken skal det også være litt støtte, men det har Pavla-designeren oversett. Det får jeg lage senere, når tanken er limt på plass. Tanken viste seg å være i minste laget, både i lengde og bredde, så jeg hadde på godt med superlim rundt tanken og vikla tynn plasticard rundt. Endene ble pussa til, slik at plast og superlim danna en graut. Passformen er ennå ikke helt god. Tanken må pusses litt rundere.
    3 points
  3. Interiør og eksosrør er limt på plass. Arbeidet med å få på plass motordelene inne i det trange rommet mellom cockpit og bensintank har jeg opplevd litt som å bygge skip i flaske.
    2 points
  4. Rart hvordan avslappende varme bad og litt bøy og tøy kan rette opp en skakkjørt kropp.
    2 points
  5. Nytt møte på Mandags kveld. Fra kl 18.00 og utover. Som vanlig i TBBC sine lokaler
    2 points
  6. Motorene til Pavla og Italeri side om side. Jeg holder på å modifisere Pavla-motoren i retning av det jeg ser på bilder. Bell 47 fikk stadig kraftigere motorer etter hvert, men var det virkelig så stor forskjell på størrelsen til motorene i Bell 47D-1 og Bell 47G? Det har gått hardt utover vifta til Pavla-motoren etter mye handtering.....av og til med litt lim på fingrene.
    2 points
  7. Her ser vi området like bak cockpiten og får med oss flere detaljer. Dumt med redningskorga som dekker den nedre delen av motoren. Jeg har etter fattig evne prøvd å reprodusere noe av det jeg ser på bildene.
    2 points
  8. Jeg bestemte meg for å forsøke å gjøre festet til halerotorbølen litt mer autentisk likevel. Det resulterte etter hvert i at plastbommen i byggesettet knakk. Jeg erstatta det med et aluminiumsrør, som nok er en tanke for tjukt, men det er jo for så vidt hele halebommen, så jeg lot det passere. En tynn koppertråd festa inni røret fungerte som forankring forrest. Bakerst bora jeg opp hull til halerotorfestet og tredde en nålespiss igjennom. Til slutt vikla jeg litt tynn koppertråd rundt bakenden av røret og limte bøylen fast oppå. Resultatet er her sammenligna med et bilde av forbildet på PC-skjermen.
    2 points
  9. Interiøret i cockpiten er malt, og stikker av metalltåd er satt på plass. Litt høylys er påført på setene, men ingen vask ennå. Jeg har ikke klart å se skulderstropper til setebelter på noe bilde av norske Bell 47 tidlig i karrieren. Heller ikke har jeg kunnet slå fast sikkert at de var forsynt med hoftebelter. Imidlertid synes jeg det er rart om de ikke hadde hoftebelter. I byggesettet fulgte det med stropper til fastspenning av pasienter på bårene, så jeg tok disse reimene i bruk til hoftebelter.
    1 point
  10. Det ser ut til at hovedrotoren i Pavla-byggesettet trenger litt oppretting.
    1 point
  11. Denne kom fra Vertøy AS (verktoy.as) i Stavanger. Om de ikke har på lager kan de muligens skaffe. Hadde du bodd i nærheten skulle du fått fra flaska mi. Har en flaske som sikkert holder ut mitt liv
    1 point
  12. Denne er veldig bra å tilsette Xtracolor. Tørker mye raskere med et par dråper i malingen. Gode erfaringer https://www.rustins.ltd/rustins/our-products/decorating-products/paint-driers?fbclid=IwAR3e-uwY-3RKzz_rLEZHXhoa5cEkYrm1vOF7SWA8vFhcVobaG4jGef8wRFM
    1 point
  13. Jeg malte haleseksjonen med blank blå Xtracolor 152 for tre dager siden med pensel for å få på et såpass tjukt lag maling på den flate fotoetsen at den ser mer rund ut. Cockpitseksjonen fikk strøk nummer to. Fremdeles er malinga litt klebrig. Den tørker seint. Planen videre er å pusse ned ujevnheter når malinga har tørka ferdig, og så gi modellen et nytt lag blåmaling med sprøyta.
    1 point
  14. En godt synlig del på norske Bell 47D-1, er et luftinntak som er montert på taket bak cockpiten. Derfra går det en luftslange rundt motoren. Dette luftinntaket har jeg ikke sett på bilder av Bell 47 G. Luftinntaket er også å se på eksemplaret på Gardermoen. Her er det umalt, men jeg har sett det blåmalt på et fargebilde fra rundt 1960. Denne detaljen er ikke med i Pavla-byggesettet, så jeg snekra sammen et av tynn plasticard. Jeg prøvde først å brette til dette inntaket av en passelig bit fra fotoetsarket, men presterte å brette feil, så da var den sjansen oppbrukt. Det ferdige luftinntaket skrår nok for lite utover jamført med det som sitter på helikopteret på Gardermoen, men det får stå sin prøve. Detaljen er i alle fall på plass.
    1 point
  15. Vi ønsker ALLE modellbyggere i det ganske land, store og små, enten de er IPMS medlemmer eller ikke velger å stille med modeller til neste år! La oss virkelig klemme til og gjøre SKALA 2022 til en virkelig "happening" på forsvarets flysamling på Gardermoen! Eksakt dato vil komme når alt er 100% avklart på her vårt forum, hjemmeside og på facebook.
    1 point
  16. Det er interessant å sammenligne halebommene til Pavla sin Bell 47 D og Italeri sin Bell 47. Bell 47D-1-eksemplaret på Gardermoen er altså 8,33 m langt, og rotordiameteren er 10,72 i tråd med dimensjonene i Pavla-byggesettet. Oppgitt lengde på Bell 47G er 9,59-9,62 og rotordiameteren 12,62-11,32 i følge henholdsvis Italeri og ei tegning jeg fant på nettet. De sistnevnte måla samsvarer bra med mål som blir oppgitt på Wikipedia og et par andre nettsteder for Bell 47G-3B: lengde 9,63 m og rotor 11,33 m. Trolig dreier forskjellen mellom oppgitte mål fra Italeri og de andre det seg om ulike varianter av Bell 47G. Bell 47G var tydeligvis en storebror til Bell 47D, sia den var ca. 1,3m lengre og hadde en rotordiameter som var minst 0,5 m større. Forskjellen mellom de Bell 47D-1 og Bell 47 G-3 dreide seg ikke bare om en tverrstilt tank på D-modellen og to tanker i lengderetninga for G-modellen. Dessverre har vi, så vidt jeg vet, ingen bevart norsk Bell 47 G-3. Luftfartsmuseet har en Bell 47 G, men det er en ombygd Bell 47D-1 og er neppe helt representativ for Bell 47G-3. Byggesetta til Italeri og Pavla viser lengdeforskjellen tydelig når de blir plassert side ved side.
    1 point
  17. Tja. Det er et gammelt byggesett, fra 1990 i følge Scalemates. Hvor nøyaktig Esoteric-byggesettet er med hensyn til mål og proporsjoner, vet jeg ikke. Bell 47 ble jo bygd i en rekke sivile og militære versjoner med ulike motorer og ulike tank-konfigurasjoner, og det ser ut til at proporsjonene varierte en del mellom de ulike versjonene. Etter konfigurasjonen med de doble drivstofftankene å dømme, er Esoteric-byggesettet en Bell 47G. Italeri har plastbyggesett for Bell 47G som er mye enklere å bygge, og mer detaljert, enn multimediabyggesettet fra Esoteric, skulle jeg tru. Italeribyggesettet er i alle fall mye enklere å bygge enn Pavlabyggesettet. Grunnen til at jeg knoter med dette Pavlabyggesettet, er at det er et byggesett for Bell 47 D, og akkurat den versjonen har jeg ikke funnet noe annet byggesett av. Det har også vist seg å være ganske korrekt i mål og proporsjoner i forhold til kontrollmål fra eksemplaret på Gardermoen.
    1 point
  18. Etter mye filing passa tanken nedi krumminga i bukkene. Egentlig skal tanken ligge nedi et kar som ligger på bukkene, men akkurat den detaljen droppa jeg å reprodusere. Derimot tok jeg med festebanda over tanken, tanklokket og støttene på baksida av tanken.
    1 point
This leaderboard is set to Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

By visiting and/or register an account our forum you agree to our terms and privacy policy. Terms of Use.