Gå til innhold
  • Bli medlem

Widerøe's Mk.IV- LN-BFP


Anbefalte innlegg

Vi får vel heller håpe at å vise bilder av modeller her på forumet gir folket inspirasjon snarere enn å ta motet fra dem.....

 

Selvsagt selvsagt  :'( ... beklager teit uttalelse! Det er kjempefint at du deler detaljene rundt byggingen med oss andre - mye nyttig å lære!  :thumb:

 

Så får vi andre bare se å få fingen ut slik at det kan bli litt flere Norsemenner å se etter hvert. ;)

 

- Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 321
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det ble litt vingejobbing i helgen. Først la jeg på blisterne på oversiden av vingen. Disse lagde jeg på samme måten som å strekke sprue (støperamme), ved å varme opp en spruebit over et stearinlys. Men i stedet for å strekke en lang tynn tråd sørget jeg for å "brenne av" denne slik at jeg fikk runde stumper på hver ende. Av disse kappet jeg av en skalk fra hver, som jeg så limte på modellen. Jeg måtte vel lage 10-12 skalker før jeg fikk 4 som jeg var fornøyd med.

 

Norseman_68_small.jpg

 

På undersiden av vingen lagde jeg nye aktuarstag for flaps og balanseror av tynn plaststrips.

 

Norseman_69_small.jpg

 

Det må visst litt finpussing til ser jeg ....

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns de bulene ser åt h...e for store ut! I hvert fall om jeg sammenlikner med tegningen i en av alle de bøkene som ligger her...  :shifty:

De burde ikke være bredere enn halve avstanden mellom spryglene... ser også samme sak hvis jeg sammenlikner med bilder...

 

Gjør om!!   ;D

 

ps... jeg kan sende deg en bok hvis du ikke tror meg...  wOOt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å beskrive, men jeg prøvde å få de avstumpede endene klotoidiske (dvs. spiralformet, med varierende krumning). Når jeg så kappet til en skalk skulle den bli butt i den ene enden og avlang i den andre.

 

Jeg har nå fått tak i boka som Mats refererer til. Men er den pålitelig ....?  :shifty:

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha ligget søvnløs i hele natt etter Mats' nådeløse kritikk kom jeg til den erkjennelse at jeg måtte velge mellom to utveier; å kaste meg i Glåmma eller å rette på fadesen. Siden det er et stykke til Glåmma, og modellen sto på arbeidsbordet endte jeg opp med sistnevnte alternativ.

 

Jeg fikk kappet av blisterne, pusst til vingen der de satt, sparklet litt ujevnheter etter knivens omgang, og pusset på nytt. Så fikk blisterne (og mine fingre) en omgang med en pussepinne. Til slutt ble de limt på på nytt.

 

Norseman_70_small.jpg

 

Det værste er at med kameraet på makroinnstilling ser man nesten ikke noen forskjell fra forrige bilde ....  :'(

 

Og jo, så har jeg laget og montert opphengsbraketter for heiseutstyr inne ved vingeroten. Disse brukes når hele flyet skal heises opp for å skifte fra hjulunderstell til flottører, eller omvendt. Brakettene er laget av ølboksaluminium, gjennomhullet med punch'n'die og til slutt klippet til med saks.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye pirkearbeide i dag. Jag har kappet til diverse små biter av plaststrips, de fleste godt under et knappenålshode i størrelse. Disse skal forestille dørhåndtak og -hengsler og stigtrinn. Flere av disse må trimmes ytterligere, men det må jeg vente med til limet har tørket skikkelig. Videre har jeg borret noen hull, kappet til noen biter kobbertråd fra en lampeledning, bøyet til disse til håndtak og montert dem i hullene.

 

Norseman_71_small.jpg

 

Norseman_72_small.jpg

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du e så fåkkings syge i håve. Dåkkår e faktiks syge i håve heile jengen. Du å Torgeir å Jens Håkon å Per Olav å... heile jengen!

 

For min del bruge eg dekaler i cockpit hvis eg kan sleppa onna me de. De seie bare litt om kor me står.

 

K

 

Ja men hva skulle vi gjort uten AMS-skallene  ;D de viser jo at alt er mulig, så neste gang du står fast så finnes det løsninger. Jeg husker tilbake i starten av karrieren når jeg leste i FSM at det fantes ordentlige gæringer rundt omkring som ihvertfall burde sittet i polstret celle på livstid.. wOOt  Særlig en japaner som hadde bygget en 1/72 Zero hvor han scratchet hele motoren med over 500 bitte små deler...  galskap

 

JRH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

True true Jan Roger.

 

Og når det gjelder AMS så har jeg nok det jeg også - bare ikke på de samme områdene som Nils.

Oppi alt dette her så ligger det jo en vis ekshibisjonisme i disse trådene. Man legger ut bilder av modellen, gjerne da med intrikate detaljer om hvor mye arbeid man har lagt ned i noe ingen legger merke til. Og da er det en hedersbetegnelse og anerkjennelse i uttrykket "Du e syge i håve".

Hadde jeg derimot skrevet: "Det er noe kvalmende sykt over arbeidet ditt og jeg tror du har gått inn i den anal-retentive fasen, noe som kan tyde på schizofreni. Du bør behandles og jeg har sendt inn en klage der jeg ber om at tråden stenges og at Nils bør slettes fra registeret", så tror jeg at ironien min hadde bikket litt over kanten.

Sjøl om det selvfølgelig er det jeg mener.  :thumb:

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av poenget er også å fortelle hvordan man gjør forskjellige ting, og med hvilke materialer (bare ikke si hvor det er kjøpt, for da får vi moderatorene på nakken  ;) ).

 

Og da må jeg legge til at støttestagene på nederste bilde er laget av strukket sprue, for det glemte jeg i det forrige innlegget.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av poenget er også å fortelle hvordan man gjør forskjellige ting, og med hvilke materialer

 

Jeg er helt på linje der Nils. Det at man viser litt kreativitet og bruker noe utradisjonelle remedier for å lage små detaljer er det som skiller en modellbygger og en som "bare" bygger modeller. Selv om det hjelper med aftermarket ting og tang for å få et bedre resultat ut av utgangpunkte man skal bygge, så har de fleste som har holdt på en stund diverse esker med rester av sett som kan kanibaliseres og brukes på nytt. Det er bare å sitte å la tankene fare, så plutselig dukker ideen opp etter kanskje flere mislykkede forsøk.

 

Som en dataguru sa på 80-tallet: Only a fool will be exited over ide number 101 after 100 failed attempts.

 

JRH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ... det har nesten gått litt sport i det å kalle folk "syke" når de gjør "litt" ekstra...  ;)

 

Synes det er fint at det legges ut bilder både av super-modeller ala Norsemannen til Nils, og mer normale modeller fra dem som ikke har efraring/tid/lyst til å strekke strikken så langt. Vår hobby trenger begge deler.

 

Jeg hadde tidligere store ambisjoner om å lage ultimate supermodeller, men endte opp med ikke å bli ferdig med noe som helst. Redningen for meg har blitt å senke ambisjonsnivået kraftig. Gjerne modeller bygget rett ut av esken.

 

Jeg har bestemt meg for ikke å bli missunnelig eller miste motet når jeg ser Nils' arbeid. Tror jeg skal klare det ... ::)

 

Uansett: Stå på Nils! Kjempejobb!  :thumb:

 

- Ragnar

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok løsningen blir å ha noen prosjekter å variere i. Noen kan man ta'n helt ut, mens andre igjen er bygget med minimum av modifikasjoner, om det så være seg kun et resin sete, og så kan man bytte på alt etter hva man føler for å jobbe med.  Da slipper man klokkefølelsen (å gå og gå og aldri komme til døra).  Da jeg bygget F-16 modellen hjalp det å ha en deadline, og den tillot meg å overse enkelte småting, og i ettertid må jeg si at de skavankene som hviler i den modellen ikke har gått ut over nattesøvnen.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Særlig en japaner som hadde bygget en 1/72 Zero hvor han scratchet hele motoren med over 500 bitte små deler...   galskap

 

JRH

 

Hmmm, hva med katapult setet K-36 i 1/72 bestående av ikke mindre enn...282 deler?  ;)

 

http://www.aircraftresourcecenter.com/Gal1/701-800/Gal752_K-36DM_Witkowski/gal752.htm

 

Men Nils, synes ikke at dette ser så gale ut...  :P::):praise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.