Gå til innhold
  • Bli medlem

Widerøe's Mk.IV- LN-BFP


Anbefalte innlegg

  • Svar 321
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Høh. Jeg har ikke vært innom denne tråden siden før LU tror jeg. Hadde glemt å legge merke til at det faktisk skjedde noe her også, og har her og nå derfor bestemt meg for at forumet er altfor fragmentarisk bygd opp. Arbeidsbenker, galleri, gruppebygging og jeg vet ikke hva. Vi er da ikke SÅ mange her inne at dette kan være nødvendig?

Om flyet er det vel også en hel masse man kan si, for eksempel: er det DETTE du mener med å "gå over toppen".  ;)

Og som de andre sier: veldig mye fint å lære her.  :praise:

Men jeg vet ikke om jeg kommer til å gidde å bruke dette på Norsemansettet jeg har liggende. Det KAN aldri bli i nærheten av like bra. Så ja: fint å lære, og nei: Norseman er temmelig uaktuelt for meg etter å ha sett denne tråden fra Lukket Avdeling....

 

Trgr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh. Jeg har ikke vært innom denne tråden siden før LU tror jeg. Hadde glemt å legge merke til at det faktisk skjedde noe her også, og har her og nå derfor bestemt meg for at forumet er altfor fragmentarisk bygd opp. Arbeidsbenker, galleri, gruppebygging og jeg vet ikke hva. Vi er da ikke SÅ mange her inne at dette kan være nødvendig?

 

Et lite tips. Selv går jeg så godt som aldri ned i de enkelte gruppene for å se om det er noe nytt. Jeg velger alltid Vis uleste innlegg siden forrige besøk på toppen av siden. Da får jeg opp en liste over alle nye innlegg. Så leser jeg de jeg er interessert i. Til slutt velger jeg Marker alle innlegg som lest, da blir nyhetslisten blanket ut.

 

 

Om flyet er det vel også en hel masse man kan si, for eksempel: er det DETTE du mener med å "gå over toppen".  ;)

 

Eller om man vil, "å gå utfor stupet".  :'(

 

 

Og som de andre sier: veldig mye fint å lære her.  :praise:

Men jeg vet ikke om jeg kommer til å gidde å bruke dette på Norsemansettet jeg har liggende. Det KAN aldri bli i nærheten av like bra. Så ja: fint å lære, og nei: Norseman er temmelig uaktuelt for meg etter å ha sett denne tråden fra Lukket Avdeling....

 

Det er aldri morsomt å kopiere en annen modell. Men å lære av triksene og problemløsningene fra andre er svært nyttig. Da kan man gjøre tilsvarende på sine egne modeller, hva nå enn det blir. Derfor er også dine byggetråder om Beaufort, sverdfisk og hval svært lesverdige.  :thumb:

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh. Jeg har ikke vært innom denne tråden siden før LU tror jeg. Hadde glemt å legge merke til at det faktisk skjedde noe her også, og har her og nå derfor bestemt meg for at forumet er altfor fragmentarisk bygd opp. Arbeidsbenker, galleri, gruppebygging og jeg vet ikke hva. Vi er da ikke SÅ mange her inne at dette kan være nødvendig?

 

Torgeir (og evt andre som har innspill på slike ting) send en PM til Arild eller meg med forslag om endringer, så kan det hende at vi ser på det. Det har skjedd før. Delseksjonene er ofte resultat av nettopp sånne ting. F.eks. var det for en tid tilbake noen som ønsket seg en egen seksjon for spitfire. Det fikk de.

 

Et lite tips. Selv går jeg så godt som aldri ned i de enkelte gruppene for å se om det er noe nytt. Jeg velger alltid Vis uleste innlegg siden forrige besøk på toppen av siden. Da får jeg opp en liste over alle nye innlegg. Så leser jeg de jeg er interessert i. Til slutt velger jeg Marker alle innlegg som lest, da blir nyhetslisten blanket ut.

 

Dette er en smart måte å gjøre det på. I 99% av tilfellene så er overskriften på innleggene så forklarende at det er greit å vurdere om det er interessant eller ikke.

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 99% av tilfellene så er overskriften på innleggene så forklarende at det er greit å vurdere om det er interessant eller ikke.

 

Som f.eks. at tråden Spottertur på OSL, med noe SK stolthet og TU-154 som gjester under Planespotting handler om anbefalinger av forskjellige digitalkameraer ....  :pinch:

 

Men denne tråden skal ikke få flyte ut. Tilbake til Norseman !!

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da kan du vel fortelle litt om grønnfargen davel....

 

Ingenting er som rømmebokser som inspirasjon sår man skal scratchbygge Widerøemaskiner.  wOOt

 

Men dette var helt klart en sak for fargepolitiet. Hvordan finner man ut av grønnfarger som ble benyttet av Widerøe's på slutten av 1950-tallet. En ting som er klart er at Widerøe's har benyttet flere forskjellige grønnfarger. Den som ble benyttet til stripe, motordeksel og bokstaver på sølvmalte fly er betydelig mørkere enn på de helgrønne flyene.

 

I fjor fikk jeg en dukbit av Bengt fra LN-PAB som nå restaureres i Bodø. Denne maskinen bar de samme fargene som på min modell, og dukbiten innehar både sølvfarge og grønnfargen. I utgangspunktet brukte jeg denne da jeg skulle bestemme trykkfargen for dekalarket jeg tegnet for Ruben. Den endelige trykkfargen stemmer også meget godt overens med fargeprøven.

 

Neste skritt var å finne en farge for å bruke på modellen. Ved hjelp av min Federal Standard 595B fargevifte kunne jeg bestemme fargen til ganske nær FS14092. Xtracolor har denne i sitt sortisement (X114). Også Humbrol har en farge som skal matche (H149). Men ingen av disse stemte 100% med dekalfargen. Så da var det å prøve seg fram med Tamiya, Revell og de andre malingsprodusentene. Til slutt fant jeg, i Telford, en farge som stemte godt nok.

 

Norseman_81b_small.jpg

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fargen ikke er "fin", så er det den fargen det skal være.

 

Et søk på nettet (http://www.chassis-plans.com/paint_fed-std-595.html) gir RGB-kode 364A41. Men denne blir alt for mørk på min skjerm. Selv har jeg brukt (desimalt) 0-98-47 på mine tegninger. Men skjermfarger blir uansett bare omtrentlige siden de vises forskjellig fra skjerm til skjerm.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fargen ikke er "fin", så er det den fargen det skal være

Jada masa... :D

Men skjermfarger blir uansett bare omtrentlige siden de vises forskjellig fra skjerm til skjerm.

Men det er skjermvisningen. Hvis f.eks det skal trykkes, er det kjekt å ha en god definisjon av fargen, eller i det minste vite hva som er faciten.

hilsen Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens lille malingsøkt, med litt tips for den som f.els. skal male invasjonsstriper.

 

Min Norseman skal ha slepemålsmerking. Dette var en merking som ble benyttet for fly som fløy slepemål for Forsvaret. Merkingen besto av tre striper, vanligvis to sorte og én hvit (men det motsatte kunne også forekomme), rundt flyets haleparti. Det var både sivile og miltære fly som ble benyttet til dette. Jeg synes det gjør modellen litt mer spennende.

 

Først maskerte jeg hele båndets bredde.

 

Norseman_82_small.jpg

 

Så malte jeg hvitt.

 

Norseman_83_small.jpg

 

Deretter maskerte jeg det som skulle bli den hvite stripa i midten ...

 

Norseman_84_small.jpg

 

... og malte sort.

 

Norseman_85_small.jpg

 

Til slutt var det bare å dra av all tape og innpakkingsplast.

 

Norseman_86_small.jpg

 

Akkurat tidsnok til middagen var servert.  :)

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å se den ferdig!

 

Har puslet litt med flyet mitt i det siste, og tar den hel del snarveier i forhold hva Nils har gjort. På den annen side gjør jeg en del ting som Nils ikke gjør - f.eks. å feite opp kroppen fra Mk IV til Mk VI! Skal oppdatere tråden min etter hvert - men det blir ikke før etter ferien.

 

- Ragnar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nådde en stor milepæl med modellen i dag. Dekalene er satt på. Dekaler fra Cartograf er en fornøyelse å jobbe med. De har en blank overflate, men modellen skal jo få et strøk med klarlakk til slutt åkke som.

 

Dette er modellen, så langt.

 

Norseman_88_small.jpg

 

Norseman_89_small.jpg

 

Norseman_87_small.jpg

 

Jo, forresten. Jeg har jo også malt motoren. Citadel Boltgun Metal på sylinderne, Humbrol 156 grå i midten og Humbrol Gun Metal på stagene utenpå sylinderne (hva nå enn de heter ...).

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.