Reidar Berg Posted February 27, 2007 Share Posted February 27, 2007 Ser meget bra ut det her Nils, struktur'n på vingene ser overbevisende ut. Godt jobba ... Reidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted February 27, 2007 Author Share Posted February 27, 2007 Som sagt, Halford'en har jeg fått via "en bekjent i England " (hvis navn figurerer noen meldinger lenger opp på denne siden). Han er også en varm tilhenger av Micromesh. Jeg tror faktisk han har tenkt seg til LU også ..... Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 13, 2007 Author Share Posted March 13, 2007 Jippi ...!! Da er vingene limt på. Nå begynner det for første gangen å se ut som et fly! Bilder vil komme. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 13, 2007 Share Posted March 13, 2007 Jeg limte også på vingene i går kveld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 13, 2007 Author Share Posted March 13, 2007 Jeg sa jeg skulle komme med et bilde, og her er det. Kanskje litt uvanlig vinkel, men da får jeg iallefall vist hva som er å vise. Stagene er bare midlertidig montert, limt med trelim som løser seg opp i vann. Disse kan nå fjernes etter at vingene er godt fastlimt slik at jeg kommer bedre til med arbeide på vingens underside. Ribbestruktur erlaget på samme måte som haleflatene. (Dette har jeg ennå ikke gjort på oversiden fordi jeg må sparkle og pusse vingeskjøten først). Jeg har stukket hull til feste av flap- og balanseroraktuatorer. Ikke så godt synlig (skjult av støttestagene) er at jeg også har borret opp hull til landingslysene. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 14, 2007 Share Posted March 14, 2007 Det er kanskje rette maaten aa bevare fornuften paa aa ta vingeribbemaskeringsjobben porsjonsvis. Synes resultate blir bra - passe markert, men diskret. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 15, 2007 Author Share Posted March 15, 2007 Selv om ikke vingene er ferdige har jeg så smått begynt å mekke på flottørene. Matchbox-flottørene er ikke så alt for feil for en Mk.IV. De er noen (ca.5) mm for lange men dette kan lett kappes av (1mm i front, 4mm bak). Flottørene skal også ha en litt krummere lengdeprofil på oversiden, med høyeste punkt ved fremre flottørstag. Dette vil jeg prøve å få til ved å legge på en ny topplate. Den er foreløpig limt fast i bakkant og på en 1mm høy list ved fremre flottørstag. Dette skal fø tørke gidt før jeg går videre. Først ved å legge inn flere støttelister bakover. Så når dette er tørt skal fronten tilpasses. Siden det går mot vår valgte jeg plastark med litt sommerlig dekor. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 Siden det går mot vår valgte jeg plastark med litt sommerlig dekor. Nils Det minner om sommerflya fra Braatens som Ruben viste lysbilder av på LU. Dat kunne jo bli en sommer-Norseman. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 24, 2007 Author Share Posted March 24, 2007 En liten Norsemanoppdatering på lørdagskvelden. Sommerenga er borte. Tilbake er ny topp på flottørene. Jeg har støttet opp med plastbiter innunder plastarket og etterpå stappet inn milliput fra sidene. Jeg har også kappet bort noen millimetre fra flottørene i bakkant. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 25, 2007 Author Share Posted March 25, 2007 Et lite fremskritt til. Denne gangen ribbestrukturen på oversiden av vingene. Det skal nå få tørke til i morgen, før jeg pusser lett ned de skalrpe kantene som sitter igjen etter maskeringstapen. Jeg har også satt på motoren, støpt i hvitmetall fra Aeroclub (produktnr. 72-022 tror jeg det er). Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 Skal det være ribbestruktur i forkant av vingen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 26, 2007 Author Share Posted March 26, 2007 Skal det være ribbestruktur i forkant av vingen? Veeeldig svak. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 26, 2007 Share Posted March 26, 2007 Ja, jeg kjøpte Norsemanboka di på Smallsize hobbyland i Trondheim i dag og la merke til at det var antydning til ribbestruktur i forkant på undersida av vingene på prototypene av Norseman på bildene i boka. Fin bok. Jeg leste den i kveld. (PS: Går det an å få signert boka viss jeg tar den med på neste LU?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 26, 2007 Author Share Posted March 26, 2007 (PS: Går det an å få signert boka viss jeg tar den med på neste LU?) Mot et lite vederlag ..... Neida, bare kødder. Jeg regner selvsagt med å stille på LU til neste år også. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 28, 2007 Author Share Posted March 28, 2007 Kveldens økt på Haugenstua ble brukt til pappsløyd for min del. Det er tid for å forberede montering av flottører. Selv om det gjenstår litt arbeide på både vingene og flottørene før jeg kan gjøre selve monteringen. Men for å være sikker på at alt blir vinklet opp korrekt tenkte jeg at den beste måten å få til dette på vil være å bygge en jig. Da kan de forskjellige komponentene ligge fast i korrekt stilling, mens jeg har begge hendene fri til å arbeide med. Jeg har aldri gjort noe slikt før så det ble å bruke hodet og prøve seg fram. Som materiale brukte jeg Kappa-plater. Disse består av styrofoam med tynn papp på hver side. Den ene siden er klebrig (bak en beskyttelsesfilm), slik at jeg kunne klistre mine tegninger rett på og skjære etter disse. Det hele limte jeg sammen med trelim. Det hele ble seende slik ut: Jeg oppdaget også en tabbe jeg hadde gjort i forrige runde. Jeg skrev jo at jeg hadde kappet av lengden på flottørene med ca. 4mm. Da jeg målte opp nå mot de tegningene jeg hadde med så jeg at flottørene var ca. 4mm for korte. Det viser seg at tegningene jeg hadde brukt sist (som var et gammelt prøveprint av Norsemanboka) var litt for små. (Den endelige boka har riktig størrelse på tegningene). Men heldigvis har jeg fortsatt avkappet liggende, så det er bare å lime på igjen. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 28, 2007 Share Posted March 28, 2007 Ja ja, fram og tilbake er like langt, sies det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted March 28, 2007 Share Posted March 28, 2007 Synes de flottørene så merkelig korte ut ja....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semming Bråthen Posted March 28, 2007 Share Posted March 28, 2007 Og den jiggen kommer du til å være glad for at du lagde. Hilsen En som ikke hadde jigg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 28, 2007 Author Share Posted March 28, 2007 Jeg er glad allerede jeg. Det tok ikke lange tida å bygge den heller. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 29, 2007 Share Posted March 29, 2007 Ah, det gleder en ingenioer aa se en teknisk loesning paa et problem:) En god jigg tar tid aa lage, men den sparer en for mye arbeide og totalt tidsforbruk blir nok ikke saa mye lenger naar alt kommer til alt. Og saa har man noe nestemann kan faa glede av;) Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted April 18, 2007 Author Share Posted April 18, 2007 En liten arbeidsøkt ble lagt ned i dag. Og nettopp "liten" er vel et stikkord her .... Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Einar Jansen Posted April 18, 2007 Share Posted April 18, 2007 :) Er det trinser for wirene på flottørene??? mvh Per Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted April 19, 2007 Author Share Posted April 19, 2007 Er det trinser for wirene på flottørene??? Jepp !! Hvordan skal jeg ellers trekke, og feste wirene ...? Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar Ringstad Posted April 19, 2007 Share Posted April 19, 2007 Den Norsemanen din blir noe ingen har sett maken til tidligere . Nå får vi bare håpe at det går like bra fremover også,men jeg er sikker på at du har full kontroll . Vidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted April 19, 2007 Author Share Posted April 19, 2007 Kontroll har jeg aldri hatt. Jeg liker heller å eksperimentere meg fram, og se hvor det ender. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts