Gå til innhold
  • Bli medlem

Lokheed P-3B Orion. (Tildelt Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Nei, jeg vil ikke kalle deg "dum" for aa gaa "above and beyond", og naar det er sagt, saa ser jeg at deler av kabelgaten vil bli synlig naar missilene henger paa pylon.  Evergreen 0.25x0.5 mm plaststrips burde passe ut i fra oeyemaal, og mal hele greia hvitt, masker og saa moerk graa, og "Bob's your uncle" som de sier...

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, folkens!

 

Tilfeldigvis dukka det i dag opp et bilde av ei materiell-utstilling for F-5 som skal være tatt på Bardufoss i april 1970. Her er Bullpup påmontert med en helt annen pylon og launcher enn det som ble brukt på P-3B Orion. 

 

På disse bildeutsnitta kan vi se det skarpe hvite missilet forfra og skrått ovenfra. Kabelgata der er lite synlig mot hvit bakgrunn, men den er der. Jeg antar det svarte som henger ned på sida av missilet bak front-konen på det nederste bilde er en form for rød remove before flight-tag.

 

aq9uYY9.png

 

Hk3IuMy.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advent og jul er jo tid for fred og tenning av lys, og hva passer da bedre enn la våpnene ligge og lage et skikkelig søkelys med en styrke lik mange titalls millioner stearinlys? 

 

Jeg har fått en del fine bilder av søkelyset, ikke minst fra Geir Ove. Sia det som stod i den ene byggeveiledninga kunne tyde på at søkelyset var festa til en adapter, lurte jeg litt på hvordan søkelyset var påmontert. På "The Mighty P-3 Orion"-forumet stilte jeg spørsmål om det og etterlyste bilder av opphenget til søkelyset.

 

Jeg fikk opplyst av en portugisisk pilot, Luís Durães, som fløy P-3P Orion på 90-tallet med slike søkelys, at han syntes å huske at søkelyset var en  integrert del (slik at det ikke trengtes adapter). Han la ut dette bildet av søkelyset, der det ser ut til å være en svart gummikant øverst:

 

o83Omi0.jpg

 

Michael Swan, en australsk armament fitter som hadde montert søkelys på P-3 Orion i the Royal Australian Air Force, 11 sqn. flere ganger, fortalte at jobben med  montering normalt tok et par timer, dersom alt var ordna og gjort klart på forhånd, ellers kunne det ta mye lengre tid. Han beskrev festing av søkelyset slik:

 

"there was a central post in the pylon that had a castellated crown for locking and alignment . You then had a ring screw around the post( about 8 inches in diameter) that you had to “carefully “ catch the thread then screw up to lock the post. A massive C spanner and two guys on a torque wrench completed the task. A couple of panels for aerodynamics with screws holding them on and you were done."

 
 
 
Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Ove Nielsen skrev (5 minutter siden):

Den pylonen som søkelyset står på er kun beregnet for dette og derfor unik. Har forøvrig sett søkelys i salg på nettet for en tid siden.

 

Ja det kan jeg tenke meg, siden adapter ikke var nødvendig for søkelyset. Mange nasjoner har tydeligvis hatt slike søkelys på sine P-3 Orion, så det har vel blitt produsert i ganske stort antall, skulle jeg tru.

 

Søkelys i skala 1:1 blir nok for stort for modellen min, he, he. En kar på "the Mighty P-3 Orion"-forumet kommenterte for øvrig at bildene var nyttige for ham også, siden han hadde et søkelys, men mangla lysarmaturen, som han ville prøve å kopiere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Erik Hagen skrev (4 timer siden):

Hei,

 

Noen bilder fra min harddisk. 

Nærbildet av søkelys er tatt av en spansk Orion utstilt i Madrid - bilde fra 2007.

Ellers er det ymse jeg har lastet ned fra nettet.

 

P3SpDSCF3516.JPG

 

P3Bullpup_1420326572_n.jpg

 

Takk for bilder, Knut Erik! 

 

Søkelyset på den utstilte Orionen i Madrid som du har tatt bilde av, ser ut til å være det samme som det jeg la ut ovafor, og som det den portugisiske piloten la ut bilde av på "the Mighty P-3 Orion"-forumet. Ditt bilde viser opphenget bedre, og er veldig skarpt og fint, som fotografiene dine pleier å være.

 

Jeg studerer halepartiet på Bullpup med interesse. Det ser ut som det er mindre beverhaleaktig enn øvingsmissilet på flysamlinga på Gardermoen, og det kan ha sin naturlige forklaring. Jeg skulle tru at det både ble brukt missiler produsert i USA og på Kongsberg. Det virker som at missiler gjerne ble brukt til øvelsesskyting når de nærma seg utløpsdatoen. Noen av Bullpup-missilene som ble brukt til øvelsseskyting i begynnelsen her i landet kan ha vært amerikanskproduserte missiler med kruttladning i stedet for flytende drivstoff som det var på de som ble produsert her i landet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkelyset satt på en Orion i Madrid som var under montering eller demontering når jeg var der i 2007.  Det satt der når nesten alt annet som kunne tas av var borte.

Det er godt mulig at søkelyset også ble brukt på tidligere patruljefly som Albatross og Neptun og på senere fly med enklere utrustning - det er fortsatt bra til å lete etter overlevende eller tjuvfiskere.

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Erik Hagen skrev (8 minutter siden):

Søkelyset satt på en Orion i Madrid som var under montering eller demontering når jeg var der i 2007.  Det satt der når nesten alt annet som kunne tas av var borte.

Det er godt mulig at søkelyset også ble brukt på tidligere patruljefly som Albatross og Neptun og på senere fly med enklere utrustning - det er fortsatt bra til å lete etter overlevende eller tjuvfiskere.

image.jpeg

 

Ja, det flyet ser ikke flygedyktig ut.

 

Søkelysa har nok hatt ei lang bruksperiode. Byggesett av P-3A har dem, ser jeg, og da snakker vi vel om 1960-70-tallet. Den portugisiske piloten jeg nevnte, fløy med den samme typen søkelys på 1990-tallet, mens de ble fasa ut sammen med P-3B Orion i Norge på 1980-tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å søke etter søkelys på Internett, men ikke funnet noe av den sorten som var montert på P-3 Orion. Men, det er sannsynlig at en eller annen småprodusent lager slike i en garasje uten at jeg har funnet fram til vedkommende.

 

Jeg har i alle fall kasta meg ut i prosjektet med å lage søkelys. Ved å ta mål av foto som jeg har skalert til skala 1:72 på PC-en, har jeg kommet fram til at framparten av en vingetank som jeg ikke har brukt fra et F-16-byggesett i skala 1:72 kan være et høvelig utgangspunkt ut i fra form og størrelse. 

 

ToBAaQz.jpg

 

Jeg saga av den fremre halvparten og passa på å sage av i rett vinkel i enden, slik at jeg fikk ei tunge i øverenden.

 

Ved å stikke en blyant inn i åpninga i enden av tanken og holde tanken foran et bilde av forbildet kunne jeg konstatere at det ikke ble så verst, bortsett fra at tanken krummer, mens søkelyset smalner av i ei rett linje bakover. Her trengs det pussing for å rette ut krumminga på tanken..

 

ZlVZdiM.jpg

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg blitt medlem av enda ei Facebook-gruppe som heter "P-3 Orion Research Group". Navnet på gruppa virka lovende. Jeg tok et søk i gruppa på ordet "Norwegian", og da kom det opp mange bilder av norske P-3B, P-3N og P-3C, med historikk for maskinene på bildene. Historia om kollisjonen mellom en norsk Orion og en russisk Flanker dukka opp flere ganger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (På 3.12.2023 den 10.04):

Jeg har prøvd å søke etter søkelys på Internett, men ikke funnet noe av den sorten som var montert på P-3 Orion. Men, det er sannsynlig at en eller annen småprodusent lager slike i en garasje uten at jeg har funnet fram til vedkommende.

 

Jeg har i alle fall kasta meg ut i prosjektet med å lage søkelys. Ved å ta mål av foto som jeg har skalert til skala 1:72 på PC-en, har jeg kommet fram til at framparten av en vingetank som jeg ikke har brukt fra et F-16-byggesett i skala 1:72 kan være et høvelig utgangspunkt ut i fra form og størrelse. 

 

ToBAaQz.jpg

 

Jeg saga av den fremre halvparten og passa på å sage av i rett vinkel i enden, slik at jeg fikk ei tunge i øverenden.

 

Ved å stikke en blyant inn i åpninga i enden av tanken og holde tanken foran et bilde av forbildet kunne jeg konstatere at det ikke ble så verst, bortsett fra at tanken krummer, mens søkelyset smalner av i ei rett linje bakover. Her trengs det pussing for å rette ut krumminga på tanken..

 

ZlVZdiM.jpg

 

 

Lockheed P-3B Orion, 11 Squadron RAAF - 1/72 Hasegawa P-3 - iModeler

 

Er ikke dette å få tak i anbefaller jeg å bruke en Mk 84 bombe med diameter på 46 cm. Denne kan evt. fores ut med en plastark som formes som en sylinder i varmt vann. Kutt så av den forreste delen og bruke den til den spisse akterdelen. De opprinnelige Leigh lysene, som ble brukt på Catalina og Liberator hadde en diameter på 51 cm, men kan ikke brukes da de ser helt anderledes ut. (Men disse finnes som oppdateringssett og er ett utgangspunkt for modifisering).

 

Jeg vil alikevel anbefalle bombealternativet da det ser ut til å gi en tilnærmet forskjell i diameter (36cm) fra Bullpup. Dessuten ser bomben ut til å ha den nødvendige flathet i midtpartiet, selv om det er noen forskjeller i konen mot spissen i fronten . Dropptank alternativet ser ut til å ha feil diameter, som påpekt av Nils

 

Jeg er litt usikker på hvor omfattende bruken av dette lyset var . Lyset på S-2 Tracker kan ha vært identisk i diameter og innmat, men selve lyset var festet direkte på vingeforkanten, ikke i en pod under. Neptune hadde ett tilsvarende lys som Orion innmontert i høyre tiptank, og det glemte Mercator har jeg ikke fått sjekket. Det samme gjelder Mars flybåtene.

Den samtidige Atlantik ser heller ikke ut til å ha hatt lys. Derimot er Albatross utstyrt med det samme lyset som Orion, montert like utenfor høyre droptank. Nimrod MR1 og 2 hadde også lys i høyre "tiptank"- som Neptune. Men det var fjernet i MR 4 utgaven som aldri ble bygget.

Endret av Jarl Ramsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, Nils og Jarle!

 

Jeg har sendt av gårde en forespørsel til Hamilton Hobbies om konverteringssettet deres fremdeles er å få tak i og om det inneholder søkelys. De driver mest med RC-flybyggesett, har jeg inntrykk av og fant ikke noe på sidene deres, så håpet om å få tak i søkelys derifra er tynt.

 

Jeg har ingen Harrier- eller Hunter-tanker på lager, og heller ingen Mk 84-bombe, dessverre. Vingetanken fra F-16 var det eneste som var noenlunde brukbart i reservedelslageret mitt.

 

Sammenligninga med bildet på skjermen er nok litt misvisende, fordi tanken holdes litt foran skjermen og dermed er en tanke nærmere. Vingebredden på det stedet der søkelyset er påmontert, er 4,3-4,4 cm på modellen og omtrent det samme på bildet på skjermen. Det er litt vanskelig å måle eksakt, fordi vingen smalner av utover en god del i det området. På PC-skjermen har jeg målt diameteren på søkelyset til 8 cm, mens diameteren vingetanken jeg bruker fra F-16 kanskje er opptil en halv millimeter mer. 

 

Jeg nevnte i det siste innlegget at tanken må pusses ned. Begrensninga er tjukkelsen på plasten, men det er nok å gå på. Krumminga bakover får jeg dog ikke helt bort, men jeg har pønska ut en løsning på det problemet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

 

Jeg har den amerikanske versjonen liggende og sjekka straks byggesettet. Dessverre var det feil type søkelys. Det var kortere og rundere i formen enn det som var på norske P-3B Orion. Jeg søkte opp den portugisiske versjonen på Internett, men synes den også ser ut til å ha feil type søkelys, ut i fra omslagstegninga til eska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pussa til veggene i den bakre enden av tanken ble gjennomskinnelig, men fikk ikke retta opp krumminga. I beholdninga over rester fra byggesett fant jeg en tank fra en MIG 21, så jeg så muligheten i et samarbeid mellom NATO og Warszawa-pakten for å få til rett form på bakenden av søkelyset.

 

EKWiVnF.jpg

 

Som tenkt, så gjort. Spissen på NATO-tanken ble kutta av og erstatta med en Warszavapakt-tankspiss og limt på med superlim med pussing av skjøten før limet var tørt for å glatte over sømmen med superlim og plaststøv. Resultatet ble slik:

 

bEdFnF3.jpg

 

 

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkelyset har ei krumt speil som konsentrerer lyset. Den krumme flata ble lagd av ei krum innside av en tank jeg hadde liggende i reservedelsskrinet mitt.  Jeg klipte ut en del av tanken der det var krumming i alle retninger og klipte og filte til delen så den fikk form som en bolle som passa inn i åpninga foran på søkelysskroget. Denne bollen ble limt fast og pussa til,slik at den ble glatt og jevn. 

 

I sentrum bora jeg opp et hull for lampa.

 

For å gjøre speilet blankt, brukte jeg Liquid Chrome. Tips om Liquid Chrome fikk jeg for noen år sia av bil-modellbyggere i Trondheim Plastmodellklubb. Det kan kjøpes i ulike tjukkelser til ulik bruk, som tynne penner til lister og tjukkere til større flater.

 

Her brukte jeg den tjukkeste penna, som vel egentlig er en påfyllbeholder, med Liquid Chrome. Jeg hadde malinga på og sugde av overflødig maling med tørkepapir. Siden jeg ikke ble helt fornøyd med finishen på grunn av støvpartikler, kanter og blærer, ble malinga tørka helt bort for å kunne gjøre nye forsøk. Etter noen forsøk, ble jeg endelig fornøyd med finishen på speilet.

 

zv5ZALy.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har lagt så mye arbeide i dette, må du ikke sette inn en "lyspære". Hvis du ser tilbake på noen av de nærbildene av søkelyset tidligere i denne tråden kan du se noe som ser ut som et stativ. Søkelyset fungerte ved at to kullstaver ble kjørt mot hverandre med elektriske motorer og satt en mengde effekt på (bortimot 30kva). Dette laget en kraftig lysbue som så ble fokusert av speilet bakenfor. Var kraftige restriksjoner på bruken på grunn av styrken på lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Ove Nielsen skrev (46 minutter siden):

Når du har lagt så mye arbeide i dette, må du ikke sette inn en "lyspære". Hvis du ser tilbake på noen av de nærbildene av søkelyset tidligere i denne tråden kan du se noe som ser ut som et stativ. Søkelyset fungerte ved at to kullstaver ble kjørt mot hverandre med elektriske motorer og satt en mengde effekt på (bortimot 30kva). Dette laget en kraftig lysbue som så ble fokusert av speilet bakenfor. Var kraftige restriksjoner på bruken på grunn av styrken på lyset.

Ja, jeg har sett på bildene at det ikke er ei pære. Lyssatsen ser ut som to staver med noen skiver mellom og muligens en stav i midten. Det er omtrent umulig å gjenskape nøyaktig i så liten skala, så jeg må forenkle en smule.

 

I tillegg er det ei rund skive nederst som jeg ikke skjønner funksjonen til. 

 

cyWePsx.jpg 

 

zaf26CI.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (9 timer siden):

Ble blank det speilet! Hvor får man tak i slikt Liquid Chrome?

 

Jeg tok et søk på nettet etter Molotow Liquid Chrome, og da dukka det straks opp forhandlere. Det koster to-tre hundrelapper for ei penn eller en påfylllstube. Frakt kommer i tillegg. Prisene har økt en del pga. svakere krone enn før.

 

Det er flere år sia jeg kjøpte dette. Det er fint å ha i sortimentet til slikt som skal være superblankt, slik som speil.

 

Molotow Liquid Chrome Marker | Partyking

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det som er nederst er en skive. Jeg tror det er hullet for gjennomføringen av kullstavkonstruksjonen (om vi ser samme sted da) Ble forøvrig nevnt på Kjevik at denne egentlig bare var en liten forbedring av de konstruksjonene som ble benyttet i de store luftvernsøkelysene som var i bruk under 2 verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.