Gå til innhold
  • Bli medlem

Lokheed P-3B Orion. (Tildelt Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Jens Håkon Brandal skrev (23 minutter siden):

Tror ikke du vil angre paa det Einar - Hasegawa missilene baerer preg av aa ha blitt designet og laget for mange aar siden paa den maaten finnene er stoept.  De er altfor tykke.  I dag hadde de vel blitt replisert i fotoets eller stoept paa en annen maate til en litt mer realistisk tykkelse.

Ja. Takk for tipset!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte litt på hvorfor jeg ikke fikk noe tilbakemelding fra Res-kit, helt til jeg tok en titt i spam-boksen. Der lå det tilbakemelding. Det er ikke første gangen det har skjedd med tilbakemeldinger fra utenlandske forhandlere.

 

Jeg prøver generelt å forsøke norske forhandlere først, men i mange tilfeller har de rett og slett ikke det jeg er ute etter. Nå må jeg jo innrømme at det kan være ganske sære ting jeg leter etter, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ingen respons på spørsmålet om det var ei antenne på undersida av hver av haleflatene på P-3B. Dette bildeutsnittet av et foto av det første av de to ekstra P-3B Orion som kom til Norge i 1980, viser tydelig at det ikke var noen antenne der.

 

Jeg kan faktisk ikke se noen antenner under haleflatene på seinere norske P-3C heller.

 

ZmsvkSp.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som det er antenner på norske P-3B levert i 1969,, som du bygger, Men slikt kan komme og litt og er nok i en viss grad avhengig av operasjonsområdet og trusselvurderinger.

Vil tro at Hasegawa,s sett viser en japansk utgave, som kan være ulikt konfigurert.enn en amerikanske maskiner. Block nummer og Update 1 eller II vil  her også spille inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (7 timer siden):

Byggesettet er for en P-3C uppdate II/III, med dekalvalg for en Orion i U.S. Navy og for en kanadisk Orion,  og disse antennene under haleflatene var kun på den kanadiske versjonen, ser jeg, etter å ha myst på tegningene, så jeg har skåret antenne vekk.

 

 

De kanadiske CP- 140 Aurora var bare like i skallet i forhold til en amerikansk eller norsk P-3C. Innmaten var stort sett tatt fra S-3 Viking, eller basert på dennes elektronisk løsninger. Det forklarer nok antennene. Det samme gjaldt varianten som tilsvarte våre P-3N. Oppdateringsprogrammet fulgte derfor en egen logikk, dvs. en Update II tilsvarte nødvendigvis ikke en amerikanske II.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har nok tydeligvis vært, og er fremdeles, mange ulike varianter av Orion i bruk.

 

I bygge-artiklene av herrene Arheim og Kolstad kan jeg heller ikke se at antenner på undersidene av haleflatene er nevnt og heller ikke tegna inn på noen av tegningene. 

 

Derimot må jeg ta en sjefsavgjørelse angående antenna under haleepartiet, markert E på tegninga av Arheim, Den kom etter innføringa av tall på halen i følge tegningene hans. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg å ha skvadronkoder, men ettersom Bullpup ble tatt i bruk helt på slutten av perioden med skvadronkoder, så har jo begynt å helle i retning av tall på halefinna. 

 

wUpmec2.jpg

 

Det samme hensynet gjelder fotovinduet, som jeg egentlig hadde lagt opp til å sløyfe. Det ene henger imidlertid sammen med det andre her.

 

 

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag kom det en våpenforsendelse i posten fra Kyiv til Norge i form av to par nydelig detaljerte laserprinta AGM-12B Bullpup i skala 1:72. Finnene er avgjort tynnere enn på Hasegawa-missilene, ja. Det ligger an til bytte av missiler på Orion-modellen.

 

HUdBzvw.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Jarl Ramsvik skrev (4 timer siden):

Synd du la så mye arbeid ned i de gamle. Skal og anskaffe ett par slike i 1/48. En F-5A venter ute i køen av prosjekter ett sted.

Ja, det er detaljerte og flotte. De ankom også veldig kjapt etter at jeg bestilte dem, synes jeg.

 

Ganske typisk at det kommer et mye bedre sett etter at man har lagt ned mye arbeid i et gammelt et. Nå mangler det bare at det kommer nye sett av pyloner og skinner.

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (På 8.3.2024 den 22.42):

Ja, det er detaljerte og flotte. De ankom også veldig kjapt etter at jeg bestilte dem, synes jeg.

 

Ganske typisk at det kommer et mye bedre sett etter at man har lagt ned mye arbeid i et gammelt et. Nå mangler det bare at det kommer nye sett av pyloner og skinner.

 

Men det er jo sånn hobbyen går fremover og. Regelen må vel være å bygge når settene kommer ut, ikke lagre til de blir utdatert. Der synder jeg nok grovt selv og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl Ramsvik skrev (11 timer siden):

Men det er jo sånn hobbyen går fremover og. Regelen må vel være å bygge når settene kommer ut, ikke lagre til de blir utdatert. Der synder jeg nok grovt selv og. 

Ja, det er bra det kommer ut nye byggesett. Problemet er at det kommer ut nye flotte  byggesett fortere enn jeg greier å bygge. Et luksusproblem, egentlig.

 

En annen sak er at når det kommer til prosjekt som dette med monteren i flysamlinga på Gardermoen, er det en del flytyper som det finnes få, gamle og dårlige byggesett av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store hvite og røde varselsmerkene på pylonene har jeg tatt bildeutsnitt av fra fotografier av forbildet, forminska og skrevet ut i mange eksemplarer på det samme dekalarket fra Etsy som jeg skrev ut dekaler til flottører til Bell 47J på. De ble nokså blasse. En hvit dekal-firkant som underlag kunne kanskje hjelpe litt. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Einar Sandvik skrev (På 14.3.2024 den 9.12):

De store hvite og røde varselsmerkene på pylonene har jeg tatt bildeutsnitt av fra fotografier av forbildet, forminska og skrevet ut i mange eksemplarer på det samme dekalarket fra Etsy som jeg skrev ut dekaler til flottører til Bell 47J på. De ble nokså blasse. En hvit dekal-firkant som underlag kunne kanskje hjelpe litt. Vi får se.

Dette tror jeg du kan gjøre helt enkelt. Bruk en hvit og en rød dekalstripe sett de mot hverandre eller overlapp. Skriften eller dekoren kan fint gjøres  med enda tynnere striper, gjerne av ulik lengde. Xtradecal har alt dette.

Finner du en passende DANGER i rett størrelse kan selvfølgelig den brukes.  Mindre tekst blir som regel uleselig uansett, i hvert fall i ett monter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jarl Ramsvik skrev (4 timer siden):

Dette tror jeg du kan gjøre helt enkelt. Bruk en hvit og en rød dekalstripe sett de mot hverandre eller overlapp. Skriften eller dekoren kan fint gjøres  med enda tynnere striper, gjerne av ulik lengde. Xtradecal har alt dette.

Finner du en passende DANGER i rett størrelse kan selvfølgelig den brukes.  Mindre tekst blir som regel uleselig uansett, i hvert fall i ett monter.

 

Ja, jeg har vært inne på å bruke røde og hvite dekalbiter uten skrift. Å finne "Danger"-skrift har jeg ikke tenkt på. Trur egentlig jeg har lite slikt på lager. Her snakker vi om dekaler på hver side av fire pyloner, altså åtte dekaler i alt. Tviler på at jeg finner så mye i dekalstasjet mitt uten å ødelegge dekaler for et annet prosjekt. Disse stensilene er ellers så små i skala 1:72 at skrifta blir svært lita og neppe vil være synlig inne i monteren ... dersom en i det hele tatt ser noe særlig til pylonene, da. 

 

Det røde i dekalene som jeg har printa ut, er litt bleikt, men jeg har ikke testa med hvit bakgrunn ennå. Lite tid til modellbygging nå, med besøk og fint vær ute.

 

Her er et bilde av det ene dekalet jeg la på som en test på en pylon før jeg la på dekaler på flottørene på Agusta Bell 47J-modellen før Skala 2024. Egentlig er nok dekalet en anelse for stort. Dekalet er lagd av en forminska kopi av et utsnitt av et foto av en pylon. Dette eksemplaret ble nok litt opprevet i det røde feltet da jeg var litt hardhendt under påsettinga. Jeg trur dekalet kan bli OK med en hvit firkant som bakgrunn under dekalet.

 

OMc03WQ.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lagt mye arbeid i disse missilene, Einar. Det er svært respaktabelt hvordan du har taklet utfordringen. 👍

Som sterkt involvert i monterutstillingen, og som eneste "sertifiserte monterdykker", vil det dog være ønskelig med en P-3B med skvadronsmerking fra før 1972. Jeg håper dette kan gjennomføres med din modell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (12 timer siden):

Du har lagt mye arbeid i disse missilene, Einar. Det er svært respaktabelt hvordan du har taklet utfordringen. 👍

Som sterkt involvert i monterutstillingen, og som eneste "sertifiserte monterdykker", vil det dog være ønskelig med en P-3B med skvadronsmerking fra før 1972. Jeg håper dette kan gjennomføres med din modell. 

Jo da, det lar seg gjøre å kombinere skvadronkoder og Bullpup, ettersom første avfyring av Bullpup fra en norsk Orion P3B skjedde i juni 1971 og svadronkodene ble bytta ut med tall året etter.

 

Jeg er imidlertid usikker på om det runde fotovinduet ble satt inn før eller etter 1971. Det blir jo en ganske synlig detalj når modellen blir plassert med venstre side vendt mot publikum. Får nok ta en runde og glane på bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (1 time siden):

Jo da, det lar seg gjøre å kombinere skvadronkoder og Bullpup, ettersom første avfyring av Bullpup fra en norsk Orion P3B skjedde i juni 1971 og svadronkodene ble bytta ut med tall året etter.

 

Jeg er imidlertid usikker på om det runde fotovinduet ble satt inn før eller etter 1971. Det blir jo en ganske synlig detalj når modellen blir plassert med venstre side vendt mot publikum. Får nok ta en runde og glane på bilder.

Dette tror jeg vi har diskutert før, men kanskje ikke fra denne viklingen. Sjekket bildet som er tatt 29. september 1972, da alle 5 flyene ble fotografert. Her finnes foto vinduet klart og tydelig på samtlige fly på bildet gjengitt i "Request Tango", men ikke i Flyhistorie nr 69. Forutsatt at det er samme fotoserie. Noe det bør være da det nok var en sjeldenhet at alle ble fotografert sammen. Først trodde jeg dette ble tatt like etter levering, men nå bør datoen være sikrere da KK koden mangler her. Men det løser jo ikke problemet ditt.

Endret av Jarl Ramsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl Ramsvik skrev (2 timer siden):

Dette tror jeg vi har diskutert før, men kanskje ikke fra denne viklingen. Sjekket bildet som er tatt 29. september 1972, da alle 5 flyene ble fotografert. Her finnes foto vinduet klart og tydelig på samtlige fly på bildet gjengitt i "Request Tango", men ikke i Flyhistorie nr 69. Forutsatt at det er samme fotoserie. Noe det bør være da det nok var en sjeldenhet at alle ble fotografert sammen. Først trodde jeg dette ble tatt like etter levering, men nå bør datoen være sikrere da KK koden mangler her. Men det løser jo ikke problemet ditt.

Takk for innspill! 

 

Ja, vi har et ganske snevert tidsvindu her. Dette bildet av KK-M som flyr langs Berenburg, skal være tatt i september 1970. Her er det tydeligvis ennå ikke installert fotovindu.

 

Det kan se ut som at montering av fotovindu kan ha skjedd samtidig med overgangen fra skvadronkoder til tallkoder på halepartiet i 1972.

 

OLkA7gr.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (7 timer siden):

Takk for innspill! 

 

Ja, vi har et ganske snevert tidsvindu her. Dette bildet av KK-M som flyr langs Berenburg, skal være tatt i september 1970. Her er det tydeligvis ennå ikke installert fotovindu.

 

Det kan se ut som at montering av fotovindu kan ha skjedd samtidig med overgangen fra skvadronkoder til tallkoder på halepartiet i 1972.

 

OLkA7gr.png

Tilsynelatende ja, men her er det viktig å huske på at dette skjedde i hele Luftforsvaret, og var knyttet opp til standarisering, identitets prosedyrer, oppkall, sikkerhet osv. Noe som tyder på at dette nærmest skjedde fra den ene dagen til den andre. Det utelukker en veldig utdratt prosess knyttet til hoved ettersyn, omlakkering, og andre modifikasjoner.

Foto vinduet var antagelig en ganske enkel modifikasjon da det ser ut til å stemme overens med å bytte ut det bakre glasspanelet på Electra med ett med ett rundt vindu i, der det var ett tett panel på tidlige Orion. Muligens ble dette gjort på hoved ettersyn i USA, på Koksa, eller på lettere vedlikehold på Andøya.

Endret av Jarl Ramsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.