Gå til innhold
  • Bli medlem

Lokheed P-3B Orion. (Tildelt Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Jarl Ramsvik skrev (10 timer siden):

her er det viktig å huske på at dette skjedde i hele Luftforsvaret, og var knyttet opp til standarisering, identitets prosedyrer, oppkall, sikkerhet osv. Noe som tyder på at dette nærmest skjedde fra den ene dagen til den andre.

 

Ikke helt. Endring til nytt kodesystem skulle gjelde fra september 1972. Men Dakota fløy med gamle skvadronskoder fram til de ble solgt i 1974. De ble brukt operativt et stykke ut i 1973.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (59 minutter siden):

 

Ikke helt. Endring til nytt kodesystem skulle gjelde fra september 1972. Men Dakota fløy med gamle skvadronskoder fram til de ble solgt i 1974. De ble brukt operativt et stykke ut i 1973.

Ok, det er sikkert riktig, unntaket som bekrefter reglen kanskje. Men Hercules ble vel levert i 1969-70, så det er vel trolig at noen få Dakota ble overført til mer sivile oppgaver, om ikke omregistrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl Ramsvik skrev (11 timer siden):

Tilsynelatende ja, men her er det viktig å huske på at dette skjedde i hele Luftforsvaret, og var knyttet opp til standarisering, identitets prosedyrer, oppkall, sikkerhet osv. Noe som tyder på at dette nærmest skjedde fra den ene dagen til den andre. Det utelukker en veldig utdratt prosess knyttet til hoved ettersyn, omlakkering, og andre modifikasjoner.

Foto vinduet var antagelig en ganske enkel modifikasjon da det ser ut til å stemme overens med å bytte ut det bakre glasspanelet på Electra med ett med ett rundt vindu i, der det var ett tett panel på tidlige Orion. Muligens ble dette gjort på hoved ettersyn i USA, på Koksa, eller på lettere vedlikehold på Andøya.

....Og Fred Olsen kunne selvsagt gjort dette på Fornebu. Vinduet eller panelet benevnes ofte som en escape hatch, og virker både lett å åpne og bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl Ramsvik skrev (15 minutter siden):

Ok, det er sikkert riktig, unntaket som bekrefter reglen kanskje. Men Hercules ble vel levert i 1969-70, så det er vel trolig at noen få Dakota ble overført til mer sivile oppgaver, om ikke omregistrert.

 

De siste Dakotaene opererte EK-tjenesten, fram til Jet Falcon overtok. Ikke akkurat sivil oppgave...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl Ramsvik skrev (21 timer siden):

Sjekket bildet som er tatt 29. september 1972, da alle 5 flyene ble fotografert. Her finnes foto vinduet klart og tydelig på samtlige fly på bildet gjengitt i "Request Tango", men ikke i Flyhistorie nr 69. Forutsatt at det er samme fotoserie. Noe det bør være da det nok var en sjeldenhet at alle ble fotografert sammen. Først trodde jeg dette ble tatt like etter levering, men nå bør datoen være sikrere da KK koden mangler her. Men det løser jo ikke problemet ditt.

Ettersom tall på halen avløste skvadronkoder fra september 1972 trenger jeg bare ett bilde av P-3B Orion med tall på halen og manglende fotovindu for å kunne slå fast at fotovinduet ikke ble påmontert før tidligst høsten 1972., i alle fall ikke på alle P-3B. 

 

Bildet på side 18 i flyhistorie nr. 69, som skal være fra 29. september 1972, er ikke sylskarpt, men det kan se ut til at fotovinduet mangler på det nærmeste flyet der, som de andre flya er delvis skjult bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Her er et utsnitt av bildet i Flyhistore nr. 69, som Per Gram tok 29. sept. 1972,  der fotovinduet kan se ut til å mangle på 599, tidligere KK-L. Eller kan vi ane en halvmørk sirkel med en lysere kant rundt?

 

Er propelltuppene malt om fra hvit-rød-hvite til gule?

 

 

pGQQGJo.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (36 minutter siden):

 

Synes jeg ser rødt og hvitt.

 

På bildet av KK-M foran Berenburg, som er tatt så seint som i september 1970 er propelltippene åpenbart rød-hvite, så jeg ser ikke bort i fra at i alle fall noen P-3B hadde rød-hvite propelltupper hele tida mens de hadde skvadronkoder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (På 31.3.2024 den 19.16):

På bildet av KK-M foran Berenburg, som er tatt så seint som i september 1970 er propelltippene åpenbart rød-hvite, så jeg ser ikke bort i fra at i alle fall noen P-3B hadde rød-hvite propelltupper hele tida mens de hadde skvadronkoder..

Ja, de er nok røde og hvite. Det styrkes ytterlige ved at tverrstripen til det røde propell varslings båndet er hvitt. Dette fremstår som ett gult kors på fly med gul propell tipp.

Endret av Jarl Ramsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (På 31.3.2024 den 18.12):

Her er et utsnitt av bildet i Flyhistore nr. 69, som Per Gram tok 29. sept. 1972,  der fotovinduet kan se ut til å mangle på 599, tidligere KK-L. Eller kan vi ane en halvmørk sirkel med en lysere kant rundt?

 

Er propelltuppene malt om fra hvit-rød-hvite til gule?

 

 

pGQQGJo.jpg

Ja, det har også jeg sett. I så fall går det an å blende foto vinduet innenifra, omtrent som man kan trekke ned en persienne på dagens rutefly. Men hadde det ikke da vært ett glimt i vinduet?

Problemet er at da kommer de to små hvite dekalene i underkant veldig nærme vinduet. Disse ser ut til å mangle på fly med tydelig foto vindu. Ikke enkelt dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett nærmere på dette virker det som alle flyene ble levert med åpning til fotovinduet (den runde sirkelen), slik at det bare var å ta ut innmaten og sett inn plexiglass i stedet. Dette fremkommer av et nærbildet av Hjamar Riiser- Larsen, tatt på Andøya 19 september 1969 ved overleveringen. Her er det en tydelig men svak ring. Dermed behøvde man ikke å bytte hele panelet, slik jeg var inne på tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (På 31.3.2024 den 11.53):

 

De siste Dakotaene opererte EK-tjenesten, fram til Jet Falcon overtok. Ikke akkurat sivil oppgave...

Selv om man her må skille EK og etterretning så sansynliggjør vel dette i enda større grad en registrering utenom normalen. (jfr. CIA,s U-2 program.) Selv om gammel militær merking ikke er det jeg først ville tenkt på. Uten å strekke det for langt var vel dette en periode med mye turbulens i E -tjenesten, bl.a om hvordan den skulle organiseres - sivilt som ett direktorat under UD, eller militært underlagt FO. For å nevne to alternativer. Sjefen Wilhelm Evang, tidligere motdagist og sivil med rang av oberst  viser hvor spesiell denne tjenesten var på 60 tallet. Dessuten var skillet Luftforsvaret/E-tjenesten uklart og flytende.

 

Først og fremst tenkte jeg på Konge Daken som videreførte gammel BW merking to  the bitter end. Som ett kurosia: Kongehuset bruker jo fortsatt A- skilter, enda de gikk ut av bruk for 60 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl Ramsvik skrev (10 timer siden):

Etter å ha sett nærmere på dette virker det som alle flyene ble levert med åpning til fotovinduet (den runde sirkelen), slik at det bare var å ta ut innmaten og sett inn plexiglass i stedet. Dette fremkommer av et nærbildet av Hjamar Riiser- Larsen, tatt på Andøya 19 september 1969 ved overleveringen. Her er det en tydelig men svak ring. Dermed behøvde man ikke å bytte hele panelet, slik jeg var inne på tidligere.

Takk for informasjonen! Det sannsynliggjør at fotovinduet faktisk ennå ikke er satt inn på 599 da Per Gram tok bildet av flyformasjonen 29. sept. 1972 og at det er denne ringen vi kan ane på bildet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (11 timer siden):

Takk for informasjonen! Det sannsynliggjør at fotovinduet faktisk ennå ikke er satt inn på 599 da Per Gram tok bildet av flyformasjonen 29. sept. 1972 og at det er denne ringen vi kan ane på bildet. 

Det man kan rive seg i håret av er at andre bilder fra samme fotosession viser det motsatte! Vinduet er på plass og skinner tydelig i solen på samtlige 5 maskiner.

 

Vel å merke så antar jeg samme fotosession. Det noe usannsynlige må derfor være riktig, Det er to separate fototokt, med lik merking og samme våpenlast ytterst på vingen. Det som ser ut til å mangle er de 4 våpenstasjonene under vingesenterseksjonen på bildet fra 29. sept. Så hold deg til bildet fra denne datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Jarl Ramsvik skrev (1 time siden):

Det man kan rive seg i håret av er at andre bilder fra samme fotosession viser det motsatte! Vinduet er på plass og skinner tydelig i solen på samtlige 5 maskiner.

 

Vel å merke så antar jeg samme fotosession. Det noe usannsynlige må derfor være riktig, Det er to separate fototokt, med lik merking og samme våpenlast ytterst på vingen. Det som ser ut til å mangle er de 4 våpenstasjonene under vingesenterseksjonen på bildet fra 29. sept. Så hold deg til bildet fra denne datoen.

Takk for innspill!

 

Jeg har lagra på PC-en min et annet bilde som skal være fra 1972 av fem Orion i formasjon over Andøya, tatt fra bakken, der vi ser høyre side av flya. Ingen våpenstasjoner under buken er i bruk, bare under vingespissene. Der er det bare 599 som har launchere påmontert, slik som 599 har på bildet i Flyhistorie nr. 69.

 

Jeg har også et annet formasjonsbilde av fire Orion på rekke, tatt bakfra og nedenfra, tydligvis fra det femte flyet i formasjonen. Der har alle flya pyloner på de fire våpenstasjonene under buken i tillegg til under vingespissene. Om det er skvadronkoder eller tall på halen på de skinnende blanke flya ser man imidlertid ikke fra den vinkelen bildet er tatt fra. Dette svart-hvitt-bildet er uten dato, men jeg synes propelltuppene ser ensfarga ut, så jeg antar det er gule propelltupper, noe som tilsier at bildet kan være tatt etter 1972. Med andre ord må fem Orion ha fløyet i formasjon mer enn én gang.

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter siste runde med vurdering av bildematerialet, har jeg bestemt meg for å prøve å la modellen representere en P-3B Orion fra 1971, med skvadronkoder, navn under førerkabinen i stedet for individuell bokstav der, hvit-rød-hvite propelltupper, manglende fotovindu og med søkelys og fire Bullpup-missiler montert under vingene. 

 

På den måten vil modellen kunne representere en i stor grad analog P-3B Orion slik de var merka og utstyrt for delvis visuelle søk i den første perioden fram til 1972 og samtidig vise et lite stykke norsk våpenproduksjonshistorie med fjernstyrte missiler produsert på Kongsberg. To fluer i en smekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (9 timer siden):

Etter siste runde med vurdering av bildematerialet, har jeg bestemt meg for å prøve å la modellen representere en P-3B Orion fra 1971, med skvadronkoder, navn under førerkabinen i stedet for individuell bokstav der, hvit-rød-hvite propelltupper, manglende fotovindu og med søkelys og fire Bullpup-missiler montert under vingene. 

 

På den måten vil modellen kunne representere en i stor grad analog P-3B Orion slik de var merka og utstyrt for delvis visuelle søk i den første perioden fram til 1972 og samtidig vise et lite stykke norsk våpenproduksjonshistorie med fjernstyrte missiler produsert på Kongsberg. To fluer i en smekk.

En delvis krevende, klok og riktig beslutning. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl Ramsvik skrev (1 time siden):

En delvis krevende, klok og riktig beslutning. 👍

Takk for det! :) 

 

Da gjenstår det å iverksette. Det vil neppe gå med lynets hastighet, ettersom jeg har flere andre prosjekter på gang samtidig, og fordi dekaler for en norsk Orion mangler. Men, jeg har i alle fall en klar plan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vel, det var visst individuelle forskjeller med hensyn til propelltuppene på P-3B Orion. KK-L og KK-M hadde tydeligvis hvit-rød-hvite propelltupper fram til overgangen til tall på halen i 1972, mens dette bildet av KK-P imidlertid viser at dette flyet hadde gule propelltupper mens det hadde bokstavkoder på skoget. Gulfargen virker til og med temmelig avslitt, så disse propellbladene har nok vært brukt ei god stund.

 

Pylonene er av den eldste, rektangulære typen, så det kan se ut til at KK-P kanskje hadde gule propelltupper helt i fra starten av.

 

EadtHa6.jpg

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har begynt å se på maling og maskering av propellene og etter å ha målt på bilder, har jeg kommet fram størrelsen av de ulike delene med ulike farger fra propelltuppen og innover er omtrent slik: 1-2-1-1,5 og har vist måla i millimeter på propellen i skala 1:72. Det svarte innerst strekker seg litt utenfor "knekken".

 

For hvit-rød-hvite propellspisser ser den røde stripa breiere ut enn de hvite på propelltuppene, kanskje omtrent i forholdet 1-2-1,5 innenfra og utover.

 

I Hasegawa-byggesettet er det oppgitt ei oppskrift for å blande til de ulike metallfargene på propellbladene. Jeg ser for meg at Alclad hvit aluminium eller duraluminium og dull aluminium kan brukes her uten at jeg trenger å blande til noe. 

 

vA4jTVZ.png

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.