Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jens Håkon Brandal skrev (2 timer siden):

Hvor langt har du kommet paa prosjektet Einar?

 

De to skroghalvdelene er limt sammen, med cockpiten ferdigmalt inni. Vingehalvdelene er også limt sammen. Glass er ikke limt på plass, siden jeg fant ut at de kunne limes på utenfra. 

 

Jeg kan ta en tur ned i boden og ta bilder.

Skrevet
Jens Håkon Brandal skrev (8 timer siden):

Hvor langt har du kommet paa prosjektet Einar?

 

Hasegawabyggesettet er utgangspunktet.

 

Jgbqqbf.jpg

 

Prosjektet ble påbegynt på 1990-tallet for å glede eldstemann av ungene våre som da gikk på VG2 avionic på Andøya og mekka på Orion som et ledd i undervisninga. Jeg hadde til hensikt å konvertere fra P-3C til en norsk P-3B , men prosjektet stoppa opp av mangel på referanser og dekaler.

 

Artikkelen av Tom Arheim i Limtuben nr. 2, 1980, som jeg nå har hent fram av arkivet til IPMS Norge, kunne ha hjulpet meg angående referanser, men på det tidspunktet visste jeg ikke at IPMS Norge eksisterte. Jeg abonnerte på Scale models og dels på Military modelling på 1970-tallet og var godt kjent med at IPMS fantes i Storbritannia, men ante ikke at det fantes ei norsk avdeling av IPMS. Det ble jeg først klar over sist på 90-tallet.

  • Me like! 1
Skrevet

Slik ser det ut nede i byggesetteska nå. Skrog og vinger unnlot jeg å lime sammen, slik at jeg kunne oppbevare byggesettet i eska og unngå at det støva ned. Masker og metallunderstell er blitt kjøpt til seinere med tanke på fullføring av modellen.

 

yn5CIGQ.jpg

  • Me like! 1
Skrevet

Å åpne denne eska er nesten som å åpne en tidskapsel. :)

 

Oransje seter og gråfarge på vegger og gulv. Interiøret ble detaljert og malt på grunnlag av bilder fra militære vervingsbrosjyrer. Kanskje fant jeg også noen bilder i reportasjer i mannfolkblader som Alle menns blad eller Vi menn, jeg husker ikke.

  

x416AJw.jpg

 

 

  • Me like! 2
Skrevet

Soekelyset (for montering under vingen) som foelger med i settet er feil type i forhold til de norske maskinene, men saavidt jeg skjoenner ble soekelyset kun brukt i den moerke aarstid, saa det er ikke feil aa utelate dette.  Sparer deg for endel jobb, selv om du har bevist at du ikke skygger unna ekstraarbeide..

  • Me like! 1
Skrevet
Jens Håkon Brandal skrev (7 minutter siden):

Soekelyset (for montering under vingen) som foelger med i settet er feil type i forhold til de norske maskinene, men saavidt jeg skjoenner ble soekelyset kun brukt i den moerke aarstid, saa det er ikke feil aa utelate dette.  Sparer deg for endel jobb, selv om du har bevist at du ikke skygger unna ekstraarbeide..

Har du bilder av dette søkelyset som ble brukt på norske Orion?

Skrevet
Jens Håkon Brandal skrev (3 timer siden):

Ingen bilder som er gode nok til aa lage det.  Det er dog noen bilder av soekelyset i Limtuben-artikkelen av Tom Arheim.

Kvaliteten på gjengivelsen av fotografiene i Limtuben er ikke all verden,  så jeg får prøve å lete opp bilder av gamle P-3B andre steder. 

Skrevet
Jens Håkon Brandal skrev (52 minutter siden):

Som sagt - det er ikke noedvendig med soekelyset om modellen representerer Orion i midnattsol...

Det vil kanskje ikke være særlig synlig på en modell som står inne i monteret heller?

  • Einar Sandvik endret tittelen til Lokheed P-3B Orion. (Tildelt Einar Sandvik)
Skrevet

Husker jeg ikke helt feil ble søkelyset erstattet av en FLIR ball i nesen, som på         P-3N og C. Søkelys var jo veldig upraktisk/ utaktisk for å finne ubåter på overflaten -for eksempel, med fortsatt nyttig ved SAR oppdrag under gode værforhold. 

Bygger man en mørkegrå med KK koder stemmer sikkert lyset, men hvis man tar for seg en lysegrå etter de nye merkebestemmelse som kom i 72 er jeg mer i tvil.

 

Forøvrig var jo en av disse maskinene helt nede i Sør Afrika for å lete etter Berga Vanga, men husker ikke hvilken det var nå. Tror det var på slutten av 70 tallet (78?). Slik får man også en spesiell  historie å løfte, som nesten er glemt i dag. 

  • Me like! 1
Skrevet (endret)
Jarl Ramsvik skrev (56 minutter siden):

Husker jeg ikke helt feil ble søkelyset erstattet av en FLIR ball i nesen, som på         P-3N og C. Søkelys var jo veldig upraktisk/ utaktisk for å finne ubåter på overflaten -for eksempel, med fortsatt nyttig ved SAR oppdrag under gode værforhold. 

Bygger man en mørkegrå med KK koder stemmer sikkert lyset, men hvis man tar for seg en lysegrå etter de nye merkebestemmelse som kom i 72 er jeg mer i tvil.

 

Forøvrig var jo en av disse maskinene helt nede i Sør Afrika for å lete etter Berga Vanga, men husker ikke hvilken det var nå. Tror det var på slutten av 70 tallet (78?). Slik får man også en spesiell  historie å løfte, som nesten er glemt i dag. 

 

Ja, det har nok skjedd mange oppgraderinger med Orion oppigjennom den lange brukstida.

 

Om det er helt sant, vet jeg ikke, men jeg har hørt et sted at kostnaden på utstyret i Orion skulle være en hemmelighet, slik at "store fi øst" ikke skulle kunne gjette hva slags utstyr det var ombord i Orion-flya som overvåka farvanna omkring Norge.

 

Planen min er i utgangspunktet å bygge en veldig tidlig P-3B, for å representere den første brukstida, ettersom det i tillegg vil være en sein utgave av Orion å se i monteren. Ganske like å se til utvendig, men veldig forskjellige utstyrsmessig innvendig.

 

Endret av Einar Sandvik
Skrevet
Einar Sandvik skrev (6 timer siden):

 

Ja, det har nok skjedd mange oppgraderinger med Orion oppigjennom den lange brukstida.

 

Om det er helt sant, vet jeg ikke, men jeg har hørt et sted at kostnaden på utstyret i Orion skulle være en hemmelighet, slik at "store fi øst" ikke skulle kunne gjette hva slags utstyr det var ombord i Orion-flya som overvåka farvanna omkring Norge.

 

Planen min er i utgangspunktet å bygge en veldig tidlig P-3B, for å representere den første brukstida, ettersom det i tillegg vil være en sein utgave av Orion å se i monteren. Ganske like å se til utvendig, men veldig forskjellige utstyrsmessig innvendig.

 

Ok, da blir den vel i dark sea grey eller var det exstra.. med hvite KK koder.

Mener isåfall at lyset var av samme type som på Albatross.  

Skrevet
Nils Mathisrud skrev (4 minutter siden):

Til informasjon så vil neste nummer av Flyhistorie (september 2023) være et spesialnummer om Orion. Det kommer sikkert mye relevant informasjon der.

Jeg ser ekstra mye fram til neste nummer av flyhistorie.

Skrevet
Jarl Ramsvik skrev (9 timer siden):

Ok, da blir den vel i dark sea grey eller var det exstra.. med hvite KK koder.

Mener isåfall at lyset var av samme type som på Albatross.  

 

Ja, det blir noe i den retninga, tenker jeg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.