Gå til innhold
  • Bli medlem

Lokheed P-3B Orion. (Tildelt Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Jarl Ramsvik skrev (1 time siden):

Dette er imponerende arbeid. Syntes du fikk til formen på bakparten til spot on. Også den øvre bremmen ser imponerende ut i sin skalamessige tynnhet.

Glasset ble klart og fint, men det ser ut som det har en viss nebbform. Spissen skal være mykt avrundet med en  distinkt spiss. Dette i motsetning til glasset på Hu-16B Albatross som er rund i front og kortere.

Litt etterarbeid i skjøten ser og ut til å gjenstå. Men det er vel begrenset hvor mye man kan pusse jevnt før det går igjennom...

Takk!  Ja, den nebbforma er vanskelig å få bort når plasten er så tynn som her, men litt er den redusert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (3 minutter siden):

Ser ut til at du er inne på noe her, Einar. Jeg tror jeg ville ha kappet av tungen øverst før montering av glassdelene. Da kunne du ha tilpasset tungen og så limt den på til slutt. (Det er vel litt seint å si nå.) 

Det hadde vært en mulighet, ja. Fordelen med den faste tunga er at den gir et solid og godt festepunkt for den øverste delen av glasskuppelen, men ulempen er jo, som nevnt, ekstra-arbeidet med tilpasning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Området i bakkanten av glasskuppelen er pussa ned for å flukte bedre, og en bit tynn svart varmstrukket støperammeplast er blitt limt over skjøten mellom øvre og nedre halvdel av glasskuppelen. Denne tråden av svart støperammeplast er blitt skrapt og pussa mye ned. Den ser likevel for grov ut, skalamessig, men jeg kan ikke pusse særlig mye mer av den nå.

 

Ved å måle ut fra ut i fra et bilde tatt i profil av søkelyset med oppheng, lagde jeg en mal for opphenget av en bit rømmelokkplast. En enslig F-16 ving som jeg fant i reservedelsbioksen min ble råmaterial for å lage oppheng til søkelyset av. 

 

Jeg bora opp hull for å sette inn biter med koppertråd til å forsterke festet til søkelyspoden og til undersida av vingen. 

 

Hundre prosent rett er ikke søkelyspoden og opphenget blitt, men jeg tenker det dette får duge.

 

uSAngGL.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modellen blir ikke ferdig uten dekaler tilgjengelig, og det kan det bli ei stund til. Nå har jeg i alle fall gjort unna skratsjbygginga av utvendig våpenlast og søkelys. Antennene står for tur. 

 

Jeg tenker også at søkelyset vil bli ganske lite synlig der det vil henge under den vingen som vender bort fra publikum, sjøl om det vil henge lavere enn Bullpup-missilene. Men, nå har jeg i det minste et søkelys å henge der.

 

Jeg kommer ikke til å gjøre det, men skulle søkelyset virkelig blitt gjort synlig, så måtte jeg nok ha lagt inn et kraftig LED-lys. Hvor mye lys tilsvarer  90 millioner stearinlys i skala 1:72 mon tro? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (3 timer siden):

Dekaler til Orion - både tidlige og sene - står høyt på lista mi. Men det er mye stensiler på Orion, og jeg har foreløpig ikke nok dokumentasjon. Ting er "på gang", men jeg vet ikke hvor lang tid det vil ta.

 

Du får ta den tida du trenger. Jeg skjønner dokumentasjonsproblemene. Jeg antar at en del av  dekalene i P-3C-utgaven av byggesettet kan brukes, men usikker på hvilke. Det mest presserende er ellers navn på flya, nasjonalitetsmerker og skvadronkoder til skroget eller tall på halen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge var Adam i Paradis? Etter at jeg var ferdig, oppdaga jeg at lyssatsen inne i kuppelen var løsna. Antagelig hadde jeg kommet borti bakenden av lyssatsen inne i poden da jeg stakk inn den fremste koppertråden som skulle feste opphenget. Ennå var ikke lysanlegget ramla helt ut, så jeg så en sjanse til å redde situasjonen uten å ta av glasset.

 

Følgelig fikk jeg løs opphenget og saga poden av på midten, slik at jeg kunne komme til bakfra med en pinsett for å trekke lyssatsen bakover og lime den fast igjen. Jeg så på bilder av forbildet og fant to delelinjer tvers over poden. den bakerste ble valgt, og så sagde jeg over poden på det stedet.

 

Bakenden av stanga til lyssatsen ble limt fast med superlim for glass, for å unngå at eventuell gass fra vanlig superlim kunne sive inn gjennom hullet og froste glasskuppelen. Litt tørkerull ble dynka i lim og lagt rundt bakenden av stanga som forsterking. Etter at limet var tørka, limte jeg de to delene av poden sammen igjen. 

 

Jeg benytta anledninga til å pusse poden en tanke mer i flukt med glasskuppelen foran før jeg limte opphenget på igjen.

 

xJM71ub.jpg

 

 

 

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd med lyset, men det er slikt som skjer i hobbyfabrikker.😱

 

Tenkte litt på feil side problematikken. Det er jo for ille at lyset ikke skal syntes. Selv syntes jeg ikke at alle flyene må stå på linje rett vei. Noen kan tas ut og gis spesialbehandling for å vise hendelser, episoder og oppdrag. Ett diorama her hadde vært fint. Orion som overflyr tårnet på en sovjetisk ubåt med piskende grå Barentssjø hadde vært midt i blinken. Hjulene inne og bombedørene åpne. Det du vinner er å spare hjul byggingen mot åpning av skroget og plassering av ett resin bomberom. Noen andre kan evt. lage sjø og ubåt tårnet.

 

Men så var det dette med plass i monteret..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl Ramsvik skrev (54 minutter siden):

Tenkte litt på feil side problematikken. Det er jo for ille at lyset ikke skal syntes. Selv syntes jeg ikke at alle flyene må stå på linje rett vei. Noen kan tas ut og gis spesialbehandling for å vise hendelser, episoder og oppdrag. Ett diorama her hadde vært fint. Orion som overflyr tårnet på en sovjetisk ubåt med piskende grå Barentssjø hadde vært midt i blinken. Hjulene inne og bombedørene åpne. Det du vinner er å spare hjul byggingen mot åpning av skroget og plassering av ett resin bomberom. Noen andre kan evt. lage sjø og ubåt tårnet.

 

Men så var det dette med plass i monteret..... 

 

Takk for innspill til et spennende diorama. Jeg har lagd diorama med sjø og granatplask av akryl tidligere, så det skulle jeg nok fått til.

 

Dioramaet måtte imidlertid eventuelt blitt plassert i en annen monter enn den som denne modellen er påtenkt å plasseres i, for der er alle modellene plassert pent på rekker, stående på understellet og vendt samme vei. Dessuten måtte vel flyet henges opp i taket i monteren, og i den monteren vi stiller ut i, kommer man (les Nils) til ved å stige ned gjennom taklokket.

 

En annen sak er at jeg har lagt ned ganske mye tid på å legge til rette for å ha Bullpup-missiler på modellen, for øvelsesskyting av skarpe missiler mot Grønnstabben, og det blir jo en helt annen type operasjon enn ubåtsøk med dropp av sonarbøyer og eventuelt dypvannsbomber, så jeg tenker jeg jeg holder meg til opprinnelig plan.

 

Men, takk for idéen! :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (8 timer siden):

 

Takk for innspill til et spennende diorama. Jeg har lagd diorama med sjø og granatplask av akryl tidligere, så det skulle jeg nok fått til.

 

Dioramaet måtte imidlertid eventuelt blitt plassert i en annen monter enn den som denne modellen er påtenkt å plasseres i, for der er alle modellene plassert pent på rekker, stående på understellet og vendt samme vei. Dessuten måtte vel flyet henges opp i taket i monteren, og i den monteren vi stiller ut i, kommer man (les Nils) til ved å stige ned gjennom taklokket.

 

En annen sak er at jeg har lagt ned ganske mye tid på å legge til rette for å ha Bullpup-missiler på modellen, for øvelsesskyting av skarpe missiler mot Grønnstabben, og det blir jo en helt annen type operasjon enn ubåtsøk med dropp av sonarbøyer og eventuelt dypvannsbomber, så jeg tenker jeg jeg holder meg til opprinnelig plan.

 

Men, takk for idéen! :)

 

Det er greit. Du har rett med henhold på historien men ikke helt som du beskriver. Slike overflyginger skjedde etter visuelt overflatesøk eller radarsøk, noe som f.eks var det vanlige i hele Albatross tiden og litt inn i Orion epoken. Bruk av sonarbøyer var først og fremst Marinens og ett amerikansk prosjekt som gradvis ble innført til stor motstand fra Luftforsvaret, som sverget til overflatesøk i anti invasjonsrollen helt til slutten av 60 tallet.

 

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn skal pylonene, bortsett fra den ytterste, plasseres i fordypninger på undersiden av vingene. Jeg kan ikke se av bilder at det er slik på forbildet, så jeg har fylt igjen. I stedet for å fylle fordypningene med sparkel eller putty, har jeg i stedet skåret til strimler av plastark som passer nedi og lim dem fast med gapfyllende superlim og pussa til etterpå. .

 

Her første stripe på plass, men ikke pussa til ennå:

 

2VCIoBH.jpg

 

Pylonene skal plasseres oppå og dekke de gjenfylte områdene. Det må bores opp nye hull med mindre diameter for koppertrådene som jeg bruker som feste for pylonene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to hulla ytterst for pyloner ble tetta med skiver som jeg stansa ut av plastark med den minste diameteren i Punch-and-die settet mitt. Her ses venstre vingetupp med tidligere gjenfylt fordypning med sparkel og de to ytterste med plast og superlim. Det trengs nok litt mer puss før det males. 

 

HOpHVIj.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drilla ut hull for feste av pyloner med koppertråd i hulla. Siden det ikke er helt lik plassering av koppertrådene i de enkelte pylonene, er hver pylon merka med nummer tilsvarende plasseringa under vingene, slik at de kan settes på rett plass etter at de er tatt av før maling.

 

Alle stasjonene med bullpup pluss søkelys ble prøvemontert uten lim i går kveld. Etter at bildet ble tatt, oppdaga jeg at pylonen nærmest søkelyset var satt på feil vei. He, he. Ikke noe problem, når jeg ikke har brukt lim.

 

x2qtWLB.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullpupen nærmest søkelyset med pylon og launcher montert rett vei. Maling av bevæpninga og søkelyset er neste post på programmet her. For så vidt er bullpupene malt, men mangler gule striper.

 

Jeg venter på litt mildere vær før jeg maler, så hobbyrommet ikke blir så nedkjølt. 

 

vnT7Ddj.jpg

 

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg etterlyste bilder i diverse fora av av påmonterte bullpupmissiler, fikk jeg stort sett små og uskarpe bilder, gjerne tatt på skrå, slik at det var vanskelig å få tatt mål.

 

For noen dager sia publiserte Jimmy Thompson et skarpt bilde av et påmontert bullpup-missil tatt nesten rett fra sida på The Mighty Orion-forumet. Bildet er nok tatt i nyere tid på et flyshow eller ei utstilling etter plakaten ved styrefinnene til missilet å dømme. Det er blått øvingsmissil. Jeg viser et utsnitt av bildet her.

 

Her har skinna, launcheren, avrunda bakkant, mens andre bilder viser skinne med rett bakkant.

 

3a2LUXy.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dette prosjektet har vært lagt litt til side i det siste, sia jeg ikke har mulighet til å bli ferdig med det før Skala 2024, så jeg har prioritert andre prosjekt som kan bli ferdige i tide. 

 

Bortsett fra maling, er det antennene som det gjenstår en del arbeid med.

 

På undersida av haleflatene limte jeg på et par antenner for en mannsalder sia, da jeg egentlig hadde tenkt å bygge en P3C. Etter det jeg kan se, var disse antennene bare på P3C og ikke på P3B. Stemmer det?

 

yYJWGgg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke motstå fristelsen til å bestille bullpup i skala 1:72 fra Reskit i Ukraina. Disse er 3D-printa. Det skal bli interessant å sammenligne kvaliteteten med dem jeg har. De har bullpup også i skala 1:48, ser jeg. Det måtte eventuelt vært for en jagerflymodell.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.