Gå til innhold
  • Bli medlem

Lokheed P-3B Orion. (Tildelt Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Geir Ove Nielsen skrev (46 minutter siden):

Pylonen på bildet over er en modifisert versjon, som kom etter hvert for å kunne koble missilet sammen med flyets computer (se helt bak på pylonen) Rett fra siden vises det et tydelig "kutt", mens den opprinnelige hadde ganske rett bakkant. Norske P-3B hadde ikke denne varianten.

OK. Den pylonen jeg modifiserte ser slik ut i bakkant, med to bobler. Er dette den komputer-oppgraderinga du sikter til?

 

51Ln53n.jpg

 

Jeg har nølt med å pusse det vekk av mangel på referanser. Skal jeg bare pusse enden slik at den ender i en spiss?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Ove Nielsen skrev (På 28.10.2023 den 11.52):

Pylonene på P-3B smalner av bakover. Det du har som forbilde ser ut til å være en smart innføring av missilvarsler, ikke vært benyttet på norske P-3.

Ja, dette er jo fra et byggesett for P-3C Update II og III, så pylonene er nok seine typer. Jeg har forstått det slik at det ikke ble ført våpenlast på vingene på norske P-3C, og i så fall er det rimelig at det ikke ble tatt i bruk oppdaterte pyloner.

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt riktig at det ikke har vært brukt våpen på vingene på P-3C. Det har stadig vært lastet såkalte dypvannsbomber (versjon av MK82 med fast tidssetting på tennrøret) i treningsøyemed, men det er jo et temmelig "enkelt" våpen. Men regelmessig er det ikke vanlig å fly bevæpnet med maritime patruljefly.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ei lita økt i kveld med flatpussing av bakenden på de store pylonene og påliming av fester for last i form av tilbøyde og avklipte stifter under de små pylonene.  Festene for last under de små pylonene har jeg tenkt å klippe litt kortere og utstyre med kuler på endene.

 

Det er mulig at de store pylonene skulle vært pussa litt flatere i området over den fremste stiften. De må i alle fall pusses med litt bue nedover på oversida for å følge profilen til undersida av vingen.

 

sGrodZH.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en times pussing, ser det ganske greit ut, synes jeg. Skulle jeg mot formodning gjøre denne jobben på nytt, så ville jeg venta med å sette på festene av stiftemaskinstifter til slutt. Mulighetene for å stikke seg til blods på de sylskarpe metallendene er absolutt til stede har jeg erfart. Det kan være lurt å ha plaster innen rekkevidde.

 

OPhF0BB.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en kuriositet; Pylonene ble levert omlag som du har dem nå, og ved første montering ble dekslene tilpasset (klippet til) så de passet med vingeprofilen, og dermed dedikert til en plass. Montert med en tykk sort gummipakning noe ala den lista som er nederst på døra i dusjen, for å få god tetning mot vingen. Var litt av et arbeide å få presset dem opp mot vingen for å sette i festeboltene. Når du maler, husk at "sway brac'ene" skal være malte i samme farge som pylonen (kun bolten gjennom er i stål og den er vel nærmest usynlig i denne skalaen).

  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Ove Nielsen skrev (5 timer siden):

Som en kuriositet; Pylonene ble levert omlag som du har dem nå, og ved første montering ble dekslene tilpasset (klippet til) så de passet med vingeprofilen, og dermed dedikert til en plass. Montert med en tykk sort gummipakning noe ala den lista som er nederst på døra i dusjen, for å få god tetning mot vingen. Var litt av et arbeide å få presset dem opp mot vingen for å sette i festeboltene. Når du maler, husk at "sway brac'ene" skal være malte i samme farge som pylonen (kun bolten gjennom er i stål og den er vel nærmest usynlig i denne skalaen).

Takk for innspill! :)

 

Ja, jeg har sett av bilder at det er en svart kant øverst mot vingen. Superlim kan kanskje fungere som "gummipakning", eller er det noen som har et bedre forslag? Milliput eller noe slikt tilsatt svart farge?

 

Jasså, det er sway brac disse festene for last under kalles? De skulle det gå greit å male hvite. På de rektangulære pylonene synes jeg festene ser svarte ut på bilder, men jeg har jo ingen nærbilder.

 

Jeg har ellers vurdert å vente med å lime på pylonene til etter at flyet er malt, slik at jeg slipper å  maskere dem.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (27 minutter siden):

Takk for innspill! :)

 

Ja, jeg har sett av bilder at det er en svart kant øverst mot vingen. Superlim kan kanskje fungere som "gummipakning", eller er det noen som har et bedre forslag? Milliput eller noe slikt tilsatt svart farge?

 

Jasså, det er sway brac disse festene for last under kalles? De skulle det gå greit å male hvite. På de rektangulære pylonene synes jeg festene ser svarte ut på bilder, men jeg har jo ingen nærbilder.

 

Jeg har ellers vurdert å vente med å lime på pylonene til etter at flyet er malt, slik at jeg slipper å  maskere dem.

 

 

Sway braces kan bedre oversettes  med "våpenstøtter". Resten ligger i uttrykket. De er der fordi at lasten ikke skal vris av pylonen ved G belastning. Selve festet utgjøres av et krokarrangemet  i bunnen på stasjonen, som griper om et  u formet jern som sitter fast i lasten. 

 

Det er forresten sjelden å se de montert så høyt opp på våpenstasjonen. Normalt er de korte, noe skråstilt og montert i bunnen av stasjonen. At de er montert så høyt medfører mye indusert drag, som hadde vært besværlig hvis Orion var supersonisk. 

 

Det er forresten ikke vanlig med slike gummi foringer. Antagelig er de der for å hindre at saltvann trenger inn og ødelegger elektronikk og kontakter.

 

Jeg hadde nok bare lagt på litt sparkel i skjøten, pusset ned og dekorert det hele med en tynn svart dekal stripe. Men da hadde jeg limt våpen stasjonene på før jeg lakkerte noe som helst.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl Ramsvik skrev (8 timer siden):

Sway braces kan bedre oversettes  med "våpenstøtter". Resten ligger i uttrykket. De er der fordi at lasten ikke skal vris av pylonen ved G belastning. Selve festet utgjøres av et krokarrangemet  i bunnen på stasjonen, som griper om et  u formet jern som sitter fast i lasten. 

 

Det er forresten sjelden å se de montert så høyt opp på våpenstasjonen. Normalt er de korte, noe skråstilt og montert i bunnen av stasjonen. At de er montert så høyt medfører mye indusert drag, som hadde vært besværlig hvis Orion var supersonisk. 

 

Det er forresten ikke vanlig med slike gummi foringer. Antagelig er de der for å hindre at saltvann trenger inn og ødelegger elektronikk og kontakter.

 

Jeg hadde nok bare lagt på litt sparkel i skjøten, pusset ned og dekorert det hele med en tynn svart dekal stripe. Men da hadde jeg limt våpen stasjonene på før jeg lakkerte noe som helst.

OK. Takk for forklaringa! 

 

Jeg er i tenkeboksen når det gjelder rekkefølge. Ulike alternativ har sine fordeler og ulemper.

 

Det skal være en drøss med utstikkende antenner, men jeg har bevisst venta med dem ut i fra erfaring med at antenner har lett for å bli slått av når modellen blir håndtert. Våpenoppheng er litt mer robuste saker. Maskering er en ekstrajobb. Faren for limsøl på en ferdigmalt modell er derimot til stede om jeg venter til slutt med å sette dem på.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (9 timer siden):

OK. Takk for forklaringa! 

 

Jeg er i tenkeboksen når det gjelder rekkefølge. Ulike alternativ har sine fordeler og ulemper.

 

Det skal være en drøss med utstikkende antenner, men jeg har bevisst venta med dem ut i fra erfaring med at antenner har lett for å bli slått av når modellen blir håndtert. Våpenoppheng er litt mer robuste saker. Maskering er en ekstrajobb. Faren for limsøl på en ferdigmalt modell er derimot til stede om jeg venter til slutt med å sette dem på.

 

 

Antenner er en sak for seg. De kan settes på i etterkant. Drill et lite hull i antennen og sett inn en liten messingtråd, drill deretter ett hull der du vil ha antennen og teip inn en liten firkant. Monter så antennen med superlim. Slik får du en antennen som kan posisjoneres i riktig vinkel ved å bøye den.

Eller du kan lage en liten base av ett tynnet plastark, riss ett lite spor slik at basen sitter, klipp til og plasser antennen riktig. Bruk gjerne plastlim her. Igjen teip rundt så limet ikke siver ut, når du monterer den på skroget. 

 

Maskering går raskt, hvis du har smal nok teip og kan teknikken. Jeg bruker gjerne en kniv å stryke den til underlaget med, da den kan feste litt dårlig i starten.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

 

Antennene har jeg uansett tenkt å sette på før jeg maler, ettersom de stort sett skal ha samme farge som flyet, men altså vente med det til like før jeg skal male.

 

Å bruke metalltråd, er nok lurt, ja. På bladantenner i skala 1:72 må jeg nok bruke et av de tynneste bora jeg har, tenker jeg. Ellers vil jeg nok bruke en kombinasjon av de metodene du nevner.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående pakningen mellom pylon og vinge. Her er noen ideer.

 

Hvis du får til en god tilpasning mellom pylon og vinge, så kan pylon monteres etter lakkering. Da kan du maskere og male en tynn sort kant på pylonene før de monteres.

 

Alternativt kan du klippe til en bit tynn plast (0,25 mm), og legge den mellom pylon og vinge. Lim biten til pylon mens du klemmer pylonen mot vingen. Pass på at tilpasningen mot vingen er perfekt, og at eventuelle gliper er mellom pylon og plastbiten. Disse kan sparkles i etterkant. Plastbiten må være lengre/bredere enn pylonen, og pusses tilbake etter liming og sparkling slik at det blir en tynn kant igjen. Kanten males sort etter lakkering. Pylon og vinger lakkeres hver for seg før montering.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (1 time siden):

Angående pakningen mellom pylon og vinge. Her er noen ideer.

 

Hvis du får til en god tilpasning mellom pylon og vinge, så kan pylon monteres etter lakkering. Da kan du maskere og male en tynn sort kant på pylonene før de monteres.

 

Alternativt kan du klippe til en bit tynn plast (0,25 mm), og legge den mellom pylon og vinge. Lim biten til pylon mens du klemmer pylonen mot vingen. Pass på at tilpasningen mot vingen er perfekt, og at eventuelle gliper er mellom pylon og plastbiten. Disse kan sparkles i etterkant. Plastbiten må være lengre/bredere enn pylonen, og pusses tilbake etter liming og sparkling slik at det blir en tynn kant igjen. Kanten males sort etter lakkering. Pylon og vinger lakkeres hver for seg før montering.

 

Takk for tips, Ragnar!

 

Både hvit og klar tynn plast er lett å finne. En tynn bit svart plast hadde dog vært optimalt med denne metoden. 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å male pylonene og sway braces hvite, slik jeg er blitt fortalt at de var.

 

Aero 65A-1-pylonene ser grå ut på det øverste bildet, som Ragnar posta tidligere, men ellers ser de hvite ut på andre fotografier. Jeg trur vi blir lurt av skyggene på det øverste bildet, for i overkant på den hvite skinna er det tydeligvis skygge.

 

G11Xn1r.jpg

 

WZ7I4eM.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du passe på litt. Så vidt jeg husker ble prosjektet til fordi du ville ha Bullpup på maskinen, så ble det ett mellomspill om våpenstasjon og utskytningsmetode. Det vi er endt opp med er en pylon beregnet for bred, større og tung last f.eks. bomber - som 500 kg,s Mk 84, Harpoon,  store tanker, samt TER (triple ejection rack) jfr bildet. Men hvis du skal montere en Bullpup på skinne, ser ikke den brede høyt monterte sway bracen til å passe inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl Ramsvik skrev (1 time siden):

Nå må du passe på litt. Så vidt jeg husker ble prosjektet til fordi du ville ha Bullpup på maskinen, så ble det ett mellomspill om våpenstasjon og utskytningsmetode. Det vi er endt opp med er en pylon beregnet for bred, større og tung last f.eks. bomber - som 500 kg,s Mk 84, Harpoon,  store tanker, samt TER (triple ejection rack) jfr bildet. Men hvis du skal montere en Bullpup på skinne, ser ikke den brede høyt monterte sway bracen til å passe inn.

Ja, ikke vet jeg.

 

De mindre rektangulære pylonene ble jo brukt i starten på alle stasjonene, og så ble de fasa ut og erstatta med de store rombeforma etter hvert, og ytterst på vingene først i følge Geir Ove. De store rombeforma Aero 65A-1 Bomb Rack ble kanskje tatt i bruk fordi de var mer allsidig anvendelige til ulike typer last? 

 

Fordi missilene skulle skytes ut framover, ble bare de to ytterste stasjonene brukt, for å unngå propellene, og det måtte brukes skinner til støtte for Bullpup, etter det jeg har forstått, slik vi har her. Jeg har ikke sett noe bilde av de rektangulære pylonene med skinner påmontert, men det må vel ha blitt brukt dersom de ble brukt til Bullpup-missiler.

 

I mitt hode ville det vært best å ha bomber på stasjonene under vingerøttene fordi det ville gi mindre belastning på vingene der. 

 

Så lenge jeg ikke har noe bilde av Bullpup-missil montert under vingene på en P-3B, og ser hvordan de var montert, kommer jeg ikke til å ha Bullpup montert på modellen. Men, uansett har jeg tenkt å ha pyloner under vingene, slik vi ser på bilder, og som visstnok regelmessig ble brukt på P-3B Orion de første åra, inntil man begynte å tenke på at det ga unødvendig mye ekstra luftmotstand når man fløy uten våpenlast.

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la ut en etterspørsel etter bilder av påmontert Bullpup på norske P-3B Orion på Facebook-gruppene Venner av Luftforsvaret og Norsk flyhistorisk Facebook-gruppe og fikk respons i begge gruppene.

 

I den førstnevnte gruppa publiserte Per de Lange et par bilder han hadde tatt av avfyring med Bullpup fra Orion mot Grønnstabben. Dessverre vises ikke pylonene på bildene. Han bekrefta at missilene var hvite, og pylonene var Aero 65A-1 i følge et annet bilde han viste.

 

I den flyhistoriske gruppa ga Dag Roger Stangeland ei lenke til et nydelig bilde av AGM 12B Bullpup påmontert. Per Gram hadde fått bildet fra Tor S. Skribeland, som var skipper på Crew 6 i 1974. Jeg gjengir et utsnitt av bildet under. Der ser vi søkelyset påmontert samtidig med last med missiler. Endelig har jeg bildebeviset jeg trenger for å ha Bullpup på modellen! :)

 

Det er brukt Aero 65A-1 Bomb Rack på bildet, og i følge Dag Roger var launcheren av typen LAU-34. LAU-34 kunne også brukes til AGM 88-HARM. Fargen på pylonen er her i flyets farge og skinna er hvit, men Dag Roger mente å ha hørt at pylonene var lys Gull Grey tidligere. Det kunne nok se ganske hvitt ut i solskinn, tenker jeg.

 

bnearTj.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en liten meningsutveksling med Dag Roger Stangeland i Norsk luftfartshistorisk Facebook-gruppe angående falminga av fargen på P-3B. Han skriver det ble brukt førstegenerasjons polyurethane-lakk på Orion, med ikke helt bra falmings- og skinnegenskaper, som han mener førte til den raske falminga av fargen med påfølgende behov for touch up av fargen på utsatte steder. 

 

Bildet over har gitt meg lyst til å utstyre modellen med Bullpup på de to ytterste stasjonene, søkelys og med gamle rektangulære pyloner på de fire stasjonene ved vingerøttene. Arbeid med pyloner pågår.

 

Først tenkte jeg at reflektorskjermen i søkelyset var tildekt med duk, men etter å ha sett nærmere på bildet, trur jeg at jeg ble narra av speilbildet fra omgivelsene. Nederste del av reflektorskjermen ser ut til å avspeile himmelen.

 

 

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AERO-65 hadde forskjellig farge gjennom levetiden og de var opprinnelig lysere enn de på overstående bilde, det er helt korrekt. At det var lys Gull Grey er slett ikke umulig , da det var veldig vanlig farge på slikt våpenrelatert materiell i USN tidligere.. De små (som jeg mener har benevnelsen "Mining Pylon) var hvite. Reflektorskjermen i søkelyset var et parabelformet glasspeil, for å kunne forsterke/fokusere lysstrålen og for å "overleve" i varmen fra lysbuen. Det ble benyttet et 30kva aggregat på Kjevik for å få "fyrt opp" søkelyset.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da er jo alt vel. Interessant bilde med Bullpup. Det

jeg var usikker på var om de lange sway bracene kunne festes på skinnen eller ikke. For det ser ut til å være der og ikke på selve missilet de når ned til. Missilet har for øvrig  en diameter på vel 30 cm. Tilsvarende er diameteren på Harpoon 34 cm, men den bruker ikke skinne og  sway bracene på Aero 65A-1 er montert direkte på missilet.

 

Light Gull Grey ble jo lite brukt på pyloner i USN på 60 og 70 tallet. Helst var både våpenstasjon og vingeunderside .lakkert i hvitt. Men amerikanske Orion fløy med grå vingeunderside og Aero 65A-1, mens oversiden av kroppen var hvitlakkert. Omvendt av skjemaet de taktiske flyene brukte.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å se nærmere på fargene på pylonene. Skrogfargen på P-3B Orion skal ha vært blank Dark Sea Gray FS 16173, mens alternativ pylonfarge til hvit er Light Gull Gray FS16440. Slik ser fargene ut i FS-karta mine.

 

VKQU6Sh.jpg

 

På flere bilder ser Aero 65-pylonen hvit ut, mens vinkelen lyset faller på gjør det vanskelig å avgjøre om fargen virkelig er hvit eller om inntrykket skyldes kraftig gjenskinn i sollys.

 

På bildeutsnittet under (av 603) ser vi at lyset kommer forfra i litt motlys, etter refleksene på skrog og motor å dømme, og kaster skygge nedover Aero 65-pylonen, slik at pylonen ser hvit ut fremst og grå bakover. Den hvite launcheren under ser imidlertid hvit ut hele veien, også på den bakre delen som ligger i forlengelsen av skyggen på pylonen, markert med rød strek på bildet. Launcheren til pylonen innafor ser også lysere ut en pylonen den er festa til. 

 

Samtidig ser pylonene mye lysere ut enn fargen på vingen og skroget, som for øvrig  er falma på dette flyet. Jeg tolker dette som at pylonene på bildet sannsynligvis er Light Gull Gray med hvite launchere. Dette utelukker sjølsagt ikke at det også kan ha vært hvite Aero 65-pyloner i bruk på norske P-3B Orion. 

 

JmWcGR3.png

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sway Bracene er til får å stabilisere i sideretning. Sway Bracene på pylon her skal derfor stabilisere missilskinna (som forøvrig het AERO-5B) og de festes med en skrue/bolt som går ned på metallstykket som ser ut som en vinge. Missilet festes under skinna ved at det "sleides" inn på ei styreskinne og holdes på denne mekanisk.

Harpoon er derimot et missil som droppes nedover før rakettmotoren starter og derfor henger i opphengskrokene på pylon og stabiliseres av swaybracene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.