Gå til innhold
  • Bli medlem

Lokheed P-3B Orion. (Tildelt Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Jeg synes konkurranseaspektet med modellbygging ikke er interessant lenger. Regler for klasseinndeling for hva som er lov og ikke lov er mer begrensende enn inspirerende. Jeg bygger mine modeller akkurat som jeg vil, uten å forholde meg til slikt. 🙂 Dog deltar jeg på lokalkonkurranser, men kun for utstillingens del.

Jeg synes det uansett er artig å se på godt bygde modeller. 😉

Endret av Nils Mathisrud
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (9 minutter siden):

Jeg synes konkurranseaspektet med modellbygging ikke er interessant lenger. Regler for klasseinndeling for hva som er lov og ikke lov er mer begrensende enn inspirerende. Jeg bygger mine modeller akkurat som jeg vil, uten å forholde meg til slikt. 🙂 Dog deltar jeg på lokalkonkurranser, men kun for utstillingens del.

Jeg synes det uansett er artig å se på godt bygde modeller. 😉

Til Skala 2024 ble skillet mellom rett fra eska og detaljerte modeller fjerna. Det er jo så mange byggesett som har mye fotoets og annet ekstra inkludert at skillet er blitt ganske meningsløst. I stedet ble det delt inn mer etter epoker for flymodellene sin del for å sikre mer jevnstore klasser å bedømme for dommerne. Styret er stadig åpent for forslag om endringer i klasseinndelingene. Det har visst vært mest misnøye om klasseinndelingene på Skala blant bilbyggerne.

 

Personlig synes jeg det er veldig lærerikt å gå rundt som dommer sammen med et par andre modellbyggere og diskutere modellene. Det har jeg nytte av for å bli en teknisk bedre modellbygger sjøl. 

 

Jeg stiller gjerne ut modeller som jeg har hatt et par uhell med og vet ikke er perfekte og dermed ikke vil vinne premie. Der får jeg i alle fall vist dem fram. I skapet heime er det få eller ingen som ser dem. 

 

På klubbmøtene våre i Trondheim Plastmodellklubb tar vi med oss modeller og viser fram. Vi utveksler erfaringer i forbindelse med modellene, men vi har ingen konkurranse. Vi er vel litt for få medlemmer til det. Slik er det vel i de fleste klubbene rundt om i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til bygginga: Jeg har ikke helt blitt enig med meg sjøl om antennene på undersida av flyet ennå.

 

I mens fortsetter jeg med propellene, der det er noen runder med maling og maskering av ulike farger. Alclad white aluminium er malt på. Jeg har brukt av denne flaska før, og det er små tendenser til klumper. Kanskje blir det lett puss og en ny runde fra ei anna flaske. Neste strøk blir ellers mørkere metallfarge på den nederste tredjedelen av propellbladene.

 BT3Kefb.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (På 26.4.2024 den 21.53):

 

 

Hva angår hvordan det er "for de fleste aktive i klubben", så deltar jeg hyppig på lokale klubbmøter. men jeg han ikke huske å ha truffet deg der....

 

I fullt alvor! 😉

Nei, det tror jeg så gjerne. Ikke alltid lett å kople utseende og navn, og jeg er nok ikke den flinkeste til presentere  meg heller. Men mye kan og henge på tilfeldigheter. For øvrig er jeg ingen brilliant møtedeltager.

Har ikke deltatt på Kjeller, men var rimelig aktiv på Strømmen Storsenter bl.a. Første møtet var vel i Fyrstikk alleen på Norsk teknisk museum. Tror det var i 1977. Siden har det vært flere rykk og napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.