Gå til innhold
  • Bli medlem

1/48 DNL Ju 52/3m LN-DAE "Havørn"


Nils Mathisrud

Anbefalte innlegg

Er det noen som har Revell sitt byggesett av sivil Ju 52 liggende?

 

Jeg har klart å rote bort instruksjonsarket til mitt. Heldigvis har Kim vært grei og scannet det for meg. Men dessverre er ikke oppløsningen stor nok til at jeg kan lese forklaringen på fargeanvisningene. Jeg aner ikke hvilke farger som menes med A, B, C osv. Derfor stopper byggingen nå opp.

 

Nils  :(

 

Jeg har den.  Skal lete den frem og scanne med en gang og sende deg den.  Ellers må jeg si at jeg kommer til å følge denne tråden med stor interesse.  Jeg skulle gjerne vært med på gruppebygging på denne men mine tidligere tråder har stoppet plutselig pga av til tider meget stort arbeidspress.  I tillegg har bygging av dobbelgarasje med hobbyrom blitt utsatt inntil et år så plassmangel er også et problem..... men kanskje fra mai så løsner det.....  Uansett fint at du baner vei så blir det lettere for oss andre å følge opp. ;D

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Revell har ikke noen standard fargekode, men begynner på A og går videre oppover i mer eller mindre rilfeldig rekkefølge på hvert sett.

 

Det kan likevel være at jeg får noe ut av pdf'en for det militære settet hvis jeg mønstergjenkjenner linjelengder for hver farge.  :'(

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart å rote bort instruksjonsarket til mitt. Heldigvis har Kim vært grei og scannet det for meg. Men dessverre er ikke oppløsningen stor nok til at jeg kan lese forklaringen på fargeanvisningene. Jeg aner ikke hvilke farger som menes med A, B, C osv. Derfor stopper byggingen nå opp.

 

Jammen hallo!?  :o

 

Du er ute og tigger instruksjoner for å få orden på fargeanvisningene? Denne april-spøken overgår F-5-settet fra Tamiya, Nils.  :D

 

Det er vel ingen - og aller minst selveste fargepolitiet - som tror på det som står i instruksjonene?  ::)

 

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker de kildene vi har, vurderer en viss sannsynlighetsprosent for troverdigheten for hver av dem og vurderer kildene opp mot hverandre. Dette funker greit når man har mange og troverdige kilder.

 

Her har jeg ikke det så selv om jeg skulle vurdere sjansen for at Revells instruksjoner er korrekte til bare 10%, vil det likevel være bedre ikke-eksisterende kilder.

 

Hva mener du forresten med aprilspøken om F-5-settet fra Tamiya ?

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, nå vet hvilke farger som Revell mener det skal være, takket være Trond Olaf.  :thumb:

 

Om jeg velger de fargene selv er jo en annen sak. Revell mener at cockpiten skal være lys grå. Fra Knut Erik har jeg fått et par bilder av en cockpit som er utstilt på et museum (hvor?). På det ene bilder ser cockpitinteriøret lysegrått ut, på det andre har det et grønnskjær. Junkersen på Gardermoen har tydelig grønnskjær, RLM02.

 

Men jeg har ikke begynt å male ennå:

 

Ju52_4_small.jpg

 

Ju52_5_small.jpg

 

Ju52_6_small.jpg

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye deilig resin og ets her. Blir det ikke en smule vanskelig å komme til for å male instrumentpanelene?

 

Instrumentpanelet er ennå ikke montert, så det går det veldig greit å komme til.

 

 

Instrumentpanelet blir kanskje ikke særlig synlig gjennom glassrutene når flyet er ferdigbygd?

 

Men hva har det med saken å gjøre? Dette gjør jeg fordi det er gøy. wOOt

 

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan jeg da endelig komme med ett fornuftig svar... (tok litt tid!)

 

De greiene ved pedalene foran Kapteinens sete, er "automatisk trim"

 

Hvis en ser paa maskinen fra oven, ser en at motorene paa vingene peker litt utover, det betyr at om de skulle miste en (stoppe aa gaa, ikke falle av..) saa faar de ganske mye usymetrisk skyvekraft (Knotete paa norsk, Asymetrical thrust paa utaskjaers). Da kan Kaptein Kuling bare dra i den hendelen som koresponderer til den motoren som ikke lenger virker og sideroret vil trimmes til aa motvirke motorkraften. Dette betyr at de slipper aa sitte med en fot trykket helt inn til panelet.

 

Haaper dette gir litt forklaring paa saken.

 

Ang Farger, da vi restaurerte den ene som staar inne i museet i Bodoe, var jeg med aa rensket invendig, de var graa inni, men fargen kan ha vaert "feil" siden det var en eks portugisik maskin.

 

Cheers

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revell sine tegninger viser passasjerstoler skråstilt for versjon med røykekabin men rettstilt for versjonen uten.  De norske var uten røykekabin men likevel med skråstilte passasjerstoler, Nils.  Men jeg antar du har bilder som viser dette fra før.

 

Visstnok fra åpningen av nordnorge-ruten etter krigen:

nordnorgeruten.jpg

 

Fra Trondheim 1936.  Lasting av post.  Lukene under flyet var til mindre hjelp på sjøfly derfor ble lasting ofte gjort innenfra på disse.

TrondheimLufthavn1936.jpg

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-og her er et stemingsbilde fra en Skattøra-Junkers :)

Ju_52_interior_AH.jpg

hilsen Kim

 

Utrolig fint bilde , Kim.  Jeg visste jeg hadde sett et eller annet bilde av interiøret på LN-KAF Askeladden tidligere men dette kjente jeg ikke.  Mener man ser på vinduene til venstre at dette er Askeladden, skråvinduet er nummer 4 bakfra i motsetning til de andre pga den store lasteluken skroget til den ombygde LN-KAF hadde fra sin tid som Luftwaffe-maskin.  Jeg har lenge lurt på om de ombygde eks-Luftwaffe maskinene hadde skråstilte stoler eller ikke men det har ihvertfall ikke denne.

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.