Nils Mathisrud Posted September 2, 2008 Author Share Posted September 2, 2008 Jeg har plundret litt med smådetaljer i cockpit og kabin de siste dagene. Ikke så spennende å ta bilde av, derfor har det ikke blitt noen bilder. I går skulle jeg dra av maskeringen på innsiden av kabinvinduene. Selve kabinveggene har jeg malt med en hjemmelig blanding av tre Vallejo Air farger for å matche et fargebilde av en DLH Ju 52. De norske Junkersene var som kjent innkjøpt brukt fra DLH så det er ikke usannsynlig at det er de samme farger. Vel, jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, Vallejo Air er noe dritt. Nå fikk jeg nok et bevis for dette. Da jeg skulle trekke av maskeringstapen oppdaget jeg at styggedommen hadde rent inn i "kanalene" der tapebiter har overlappet hverandre. Ikke bare et sted, men nesten overalt. Heldigvis kunne jeg bruke en av Vallejo Air sine mange svakheter til min fordel. Malingen sitter meget dårlig på underlaget. Man skal ikke mye mer enn å komme borti med et eller annet så blir det merker i lakken. Så ved hjelp av en tannpirker klarte jeg elegant å gnikke vekk malingen, uten å skade glasset. Jeg har også drevet studier om hvordan Junkersens gardiner skulle henges opp. Etterkrigsfly hadde tydelig sidegardiner, men dette kunne jeg ikke finne på bilder av førkrigsmaskiner. Så oppdaget jeg at disse var utstyrt med rullegardiner. Det at rullegardinen var av samme farge som interiøret gjorde den ikke lettere å oppdage på bildene. Jeg kunne nå se at vinduene til Revell har en ganske så kraftig "karm" på oversiden, noe som måtte være rullegardina. Neste "oppdagelse" var at jeg hadde montert vinduet i kabindøra opp ned, med rullegardina i nedkant. Det var ikke snakk om å presse ut vinduet og montere det inn på nytt. Løsningen ble å skjære ned og pusse til nedre vinduskarm og så legge på et halvt plastrør på øvre vinduskarm. Jeg benyttet også anledningen til å montere rullegardin på framre kabindør. Nå får jeg se å flekke over rullegardiner og vinduskarmer, med faenskapen .... :'( Nils Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Så du har ymse erfaringer med Vallejo Air du også :'( Det har jeg også fått erfart og har beveget meg litt bort fra Vallejo og gått tilbake til Xtracrylics. Den er noe mer tolerant overfor ytre påkjenninger og legger seg fint på modellen. Det er mange nye felter man blir ekspert på i modellbygging, og nå ser jeg du har fått erfaring med førkrigs rullegardiner Synes ellers det ser meget bra ut Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond Olaf Larsen Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Når du nevner rullegardinene kom jeg plutselig til å tenke på litt mer detaljproblematikk og valg man må ta ved en førkrigs DNL-maskin. Inni taket på settet er det fordypninger for kleshengere. I mellom disse er det noen små runde forhøyninger som skal forestille friskluftdyser. Se bildene: Imidlertid kan jeg ikke finne dokumentasjon på at de norske Junkerne hadde dette men derimot en slags friskluftslange som hang ned mellom vinduene. Dette kan sees tydelig på følgende inventarbilder: Fra åpningen av nordnorgeruten etter krigen (før noen fly ble ombygget så dette bør være eks-"Najaden" eller eks-"Falken"): Fra Trondheim 1936. Lasting av post: Inventar "Havørn": Slangen fungerte slik (bildet er fra en litt mer luksusinnredet tysk Ju 52 før krigen): Det er ikke dermed sagt at "Havørn" hadde slanger og ikke dyser men jeg kan ikke finne det på noen bilder av norske Ju 52 fra før krigen. Legg dessuten merke til delvis mangel på kleshengere på bildet av "Havørn". Ellers ville jeg fjernet den store firkanten midt på innsiden av døra. Her ble det plassert skilt om hvilken rute flyet hadde, f.eks. Berlin-Wien og var nok viktigst på store flyplasser der mange Ju 52 var oppstilt slik at man ikke gikk på feil fly. Det var dessuten ikke alltid i bruk. I Norge var det nok ikke noen tvil om hvilket fly man skulle gå på så disse skiltene var ikke i bruk. Jeg fant ikke noe bilde av innsiden av døra til "Havørn" i farta men derimot disse av "Hauken", "Najaden", samt et bilde av "Falken" tatt 2 måneder før den ble solgt til Norge og fløy rundt som "Fritz Simon" på Oslo-Göteborg-København ruta. Ingen av bildene viser dette skiltet i bruk. Legg merke til de to snorene til rullegardinene på innsiden av døra til "Hauken". En i midten for å dra ned og en på siden for å dra opp. Dette vises også på bildene av rullegardinene inni flyet. Man kan og merke seg at Revell har reprodusert setene nøyaktig slik som på det første inventarbildet. Hvis man ser på setene på bildet av inventaret i "Hauken" vil man merke at setene faktisk ikke er helt like som i settet, og da tenker jeg ikke på putene men selve skinnsetene. Det vises også tydelig på ryggen på klappsetet på bildet av "Hauken". Ingen av de norske inventarbildene viser det lille runde instrumentet (temperatur, klokke..?) mellom spakene over midtsetet bakerst. Trond Olaf Larsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Grundig research. Hvor mye av dette blir egentlig synlig på en modell? Einar S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond Olaf Larsen Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Hvor mye av dette blir egentlig synlig på en modell? Ihvertfall innsida av døra siden Nils skal ha den åpen samt luftslangene. Trond Olaf Larsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 3, 2008 Author Share Posted September 3, 2008 Det var mange nyttige bilder her. Noen har jeg fra før av mens andre er nye. Einar er inne på et godt poeng. Detaljer som ikke blir synlige på den ferdige modellen kommer jeg ikke til å legge ned mye ekstra arbeid i. Men innsiden av døra blir godt synlig og må bli helt riktig. Nils Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond Olaf Larsen Posted September 3, 2008 Share Posted September 3, 2008 Jeg er enig, Nils. Men jeg tenkte jeg iallefall måtte påpeke detaljene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 3, 2008 Author Share Posted September 3, 2008 Jeg er enig, Nils. Men jeg tenkte jeg iallefall måtte påpeke detaljene. Fortsett for all del med det. Jeg har lært mye av dine studier. Nils Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 8, 2008 Author Share Posted September 8, 2008 Det går tregt med byggingen om dagen. Redigering av Norsk Luftfartshistorisk Magasin samt konfirmasjonsforeredelser i huset får ta noe av skylden. Men jeg har da iallefall fått limt sammen flykropphalv(?)delene. Det er jo en milepæl på en modell bare det. Bilder kommer nok etterhvert. Nils Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 8, 2008 Author Share Posted September 8, 2008 Slik ser modellen ut i skrivende stund. Jeg skal vel komme med noen nærbilder etterhvert ... Nils Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond Olaf Larsen Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Dette blir lekkert, Nils. Det er en egen følelse å få limt noen deler sammen slik at det begynner å ta ordentlig form. Trond Olaf Larsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 8, 2008 Author Share Posted September 8, 2008 Slik så nesen ut for litt siden ..... ... og slik ser den ut nå: Endelig litt årntli modellbygging på meg også. Men hvem ser hva som er feil på stæsjet jeg har kjøpt? :'( Nils Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond Olaf Larsen Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Men hvem ser hva som er feil på stæsjet jeg har kjøpt? :'( Oi...to venstre cowlinger! Ja, ja.....da vet du iallefall at hele høyre side må være åpen. Trond Olaf Larsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Det blei en skikkelig nesestyver dette. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 9, 2008 Author Share Posted September 9, 2008 Vel, det med motordekselet skal vi fikse. Men før det har jeg en annen utfordring. Etter å ha kappet av nesen ser jeg at det er svært lite å gå på mellom resincockpiten og snittflaten. Der skal det monteres en brannvegg, også den av resin. Men denne skal liksom stikke et par millimetre inn i flykroppen. Dette er det selvsagt ikke plass til. Her måtte det pusses. Men det ga jeg opp etter et par minutter. Å pusse seg gjennom denne resinklumpen ned til det bare gjenstår en løvbladtynn vegg ville ta natt og dag pluss at biten jeg ville stå igjen med garantert ikke ville kunne brukes. Neste idé var å sage seg gjennom. Dette gikk bedre, men sagingen skapte nok varme til å begyne å deformere den tynne veggen som skulle bli igjen. :'( Men jeg kom selvsagt opp med den perfekte løsningen. Litt plastlister og annen detaljering nå så har jeg en utmerket brannvegg. Rømmelokket ble limt fast med araditt, en diger klump som fester veggen til resincockpiten og litt langt kanten så den holder seg på plass der. Taket er forøvrig bare klikket på plass. Det er lettere å håndtere modellen da, og mindre sjanse for å føkke opp interiøret. Nils Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 9, 2008 Share Posted September 9, 2008 Selvgjort er velgjort. heter det. Hva skulle du gjort uten Tine? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond Olaf Larsen Posted September 9, 2008 Share Posted September 9, 2008 Det er bare en måte som jeg synes funker når det gjelder å fjerne en så diger resinklump og det er å skrape det ned med et skalpell. Normalt føles det som at det vil ta en evighet men det tar bare en kveld. Jeg har forkastet idèen om å bruke Aires cockpiten. Dels fordi jeg fant ut at "Askeladden" langt fra var sivilisert i cockpiten og dels siden Aires cockpiten hadde en enda større resinklump som stakk ut av åpningen foran og måtte tynnes veldig mye i tillegg til brannveggen. Trond Olaf Larsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 20, 2008 Author Share Posted September 20, 2008 Jeg har foretatt en prøvemontering av hovedkomponentene i anledning en "birolle" denne modellen har. Jeg kan konstantere at modellen blir schvæær ..... Nils Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semming Bråthen Posted September 20, 2008 Share Posted September 20, 2008 Tøft med flottører på en så stor flymaskin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted September 20, 2008 Share Posted September 20, 2008 Schvær og fæl har alltid vært JU-52. Skulle ønske det var en DC-3 på flottører det hadde vært noe det... Ellers som alltid flott plast sløyd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted September 20, 2008 Share Posted September 20, 2008 Hmm... var sikker på at jeg hadde mer av torpedoveggen også et sted. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 20, 2008 Author Share Posted September 20, 2008 Det går langsomt fremover med nesen også. Bilder kommer senere. Nils Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted November 25, 2008 Author Share Posted November 25, 2008 Jeg hadde besøk av Tormod i dag til bykkekveld og vi fikk gjort endel begge to. Det var på tide for min del, for jeg hadde ikke rørt modellen på et par måneder. Men i kveld fikk jeg gjort masse!! Veggen er bygget opp av rømmeplast, strips, metalltråder og noen resinbiter som er skåret løs fra CMK-settet. Nå tror jeg at jeg skal male litt før jeg smekker resten av nesen på plass. Fantastisk med byggekvelder. Trivelig er det også. Nils Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted November 25, 2008 Share Posted November 25, 2008 Skjøre fine detaljer der ja. Du fikk skremt "tanta" opp av møllposene igjen, det var bra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond Olaf Larsen Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Oj, så bra at du har satt igang igjen, Nils. Da må jeg skremme mitt sett frem fra møllposen også...... Trond Olaf Larsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts