Gå til innhold
  • Bli medlem

1/48 DNL Ju 52/3m LN-DAE "Havørn"


Nils Mathisrud

Anbefalte innlegg

  • Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ble litt overrasket når du påstod at du ikke var mann for å skratsje ny(e) dør(er). Ikke akkurat likt deg. Bra du kom på bedre tanker! :)

 

Men du har sviktet rømmelokkene - skuff! :(

 

Blir litt av et drog når denne blir ferdig. Hadde blitt stor nok i 1/72 spør du meg. Skal den plasseres på museum eller?

 

Ragnar :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har sviktet rømmelokkene - skuff! :(

 

Jeg måtte droppe det siden de ikke lager rømmelokk i transparent plast. Jeg hadde riktignok en rekesalatboks som jeg kunne brukt ...

 

Blir litt av et drog når denne blir ferdig. Hadde blitt stor nok i 1/72 spør du meg. Skal den plasseres på museum eller?

 

Den tid den sorg. Det er ikke umulig at den får en plass på hytta.

 

Vel, døra har fått et strøk med primer, så nå går det an å se hvordan den egentlig blir,

 

Ju52_16_small.jpgJu52_17_small.jpg

 

Jeg har også fått malt setene. En grufull kjedelig jobb, 14 stykker pluss en benk.  :'(

 

Ju52_18_small.jpg

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jo riktig pent ut da, Nils. :)  Jeg slipper å lage den ekstra døra men må til gjengjeld bygge lasteluka med vinduer etter cirka samme prinsipp som døra di.  Stolene gruer jeg meg og til å male....synes det var ille nok å fjerne støpelinjene på alle.  Aluminiumsfarget plast er noe herk jobbe med.  Man ser jo ikke om man har fjernet støpelinjene før man har malt eller grunnet pga merkene som blir igjen.

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens øvelse har vært å male vinduskarmene på innsiden.

 

Ju52_19_small.jpg

 

Vinduene sitter på en "stripe" som også utgjør deler av innerveggen. Derfor må vinduene monteres før jeg kan male kabinen innvendig. For at ikke en eventuell glippe mellom vindu og vinduskarm skal dekkes med maskeringstape når den tid kommer, tenkte jeg at jeg kunne male innsiden av vinduskarmen med utsidefarge først. Denne sprøytet jeg både fra utsiden og innsiden.

 

Malingen jeg brukte var Xtracolor X500 Duralumin, som kanskje ikke er noen dårlig kandidat til å male hele flyet med, når den tid kommer.

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Nå som gruppegygginga offisielt er avsluttet, tar jeg fram modellen min igjen etter sommeren. I kveld har jeg flekket over litt maling histen og pisten i kabinen. Her er siste bildet jeg tok før jeg avsluttet vårsemesteret, jeg tror ikke jeg fikk postet det her på forumet.

 

Ju52_20_small.jpg

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke jeg fikk postet det her på forumet.

 

Nei, men du fikk postet det på trashmodeller... ;)

 

 

Fint å se at du er i gang igjen.  Jeg er og igang men skal ikke poste før om noen dager.  Det er så mye å gjøre med interiør/eksteriør i forhold til ditt sett.

 

Det er litt vanskelig å se om du har sparklet de skjemmende utskytingsmerkene i taket men jeg tror du har gjort det.

 

En kommentar...Jeg ville lagt i to 1x1 mm plaststrimler i slissen der røykekupeveggen skulle vært og så pusset de jevn.  De passer perfekt der.  Nå ser man bare en fordypning der.  Samme den lille biten over vinduet samt på den klare delen til vinduene.

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt er da blitt gjort. Kabinen er blitt malt innvendig i en lys gul farge som er blandet til etter et fargebilde. Riktignok av en Luft Hansa maskin (det het Luft Hansa på den tiden, ikke Lufthansa), men DNL-maskinene var jo ex-Luft Hansa. Malingen er blandet til fra tre flasker Vallejo Air. Flaskene gjør det enkelt å blande til farger, nærmest med innebygget dråpeteller. Men guffen er et hælvete å sprøytemale.

 

Listen i veggslissen, som Trond Olaf nevner, er lagt til og malt over. Jeg hadde tilfeldigvis en plastlist av passende dimensjon. Fargen er blitt ørlite skarpere enn den jeg malte for et par måneder siden. Men inni kabinen vil ikke det synes.

 

Ju52_21_small.jpg

 

Kabin og cockpit begynner å bli ferdig.

 

Ju52_22_small.jpg

 

Ju52_23_small.jpg

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig, Nils!  :praise:

 

Hvis du skal befolke maskinen, kan du befolke sete 2B med en litt sliten sein-hippie med mørk bart.

 

Sorry :doh: Det var der jeg satt  under turen med D-AQUI  ut og inn Oslofjorden i 1984. Det var jo ikke helt "Havørn", men det var moro å prate med de inviterte gamle Ju52-gutta som hadde ratta tanta langs norgeskysten i 40-åra for DNL og SAS

 

Noen uforglemmelige historier! 

 

Anders  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.