-
Posts
541 -
Joined
-
Last visited
Reputation
1 NøytralAbout Harald Øystein Sydness
-
Rank
Middels Modellbygger
- Birthday 07/02/1975
Personal Information
-
Kjønn
Male
-
Lokasjon
Winnipeg, Manitoba, Canada
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Hans kone posta paa Facebook at han gikk bort i dag. Jeg tenkte at kanskje dere her ogsaa oensket vite det. Hvil i fred...
-
Saan vi har kjoert det her i Canada, er at det er ett 'loddbord' (raffletable) der loddene selges, og prisene er oppstilt. Husker ikke helt hva det var i priser, men sikkert godt over ett par hundre. Diverse dekalark, modeller, litt smaatteri, lim/ pussestaver etc. Vi har en "Whiteboard" som vi skriver loddnummrene opp paa etter som de trekkes, og vi trakk hvaer halve time fra ca klokka 11 til showet var over. Vi kjoerte paa slutten kontinuerlig trekkning, til alle prisene var borte. Jeg vant en Sherman Firefly, men liker fly mer, og fikk bytta til meg en anna 'Taenks' som jeg bytta mot ett fly senere. Enkelt og greit, og ganske my peng inn. Cheers Harald
-
T33 Colour Scemes
Harald Øystein Sydness replied to Roger N. Symons's topic in Model talk for english speaking members
A tad late, but thought I'd add something about the MB Seats. All norwegian jets that were retrofitted with MB seats, used some variant of the Mk. 5 Seat. The ones I worked on at the museum (including the one in the picture) were of the R, S and T sub model. The S seat is out of a Sabrejet, the T was in a Thunderflash, so the unqualified guess could be that the R was in the T-33. This is unsubstantiated. As I write this I see the conection with the letters on some of them... The only difference between the different models would be the height of the actual seat (very minor difference), and the pilots Life Support Connectors. Cheers Harald -
Naa kunne jeg ikke dy meg! Toyt ya, toyt! Toyt like toyger! Toyt. Nederlands er ikke langt unna afrikaans heller! Kjempeflott jobb saa langt, AMS funker flott!
-
Har akkurat studert bildene naa. Fantastisk Jens, syns bildene gjengir en veldig reell farge. Paa doera er det orangsje feltet med paa OEVERSTE doera, men ikke paa nederste, vet ikke om du gidder fikse dette. Kan hende det har variert litt, og jeg sitter ikke med bilder foran meg, saa kan hende jeg faar spise mine ord der ja. FOD Guard som sitter foran luft-inntakene ble vel paamontert i 1973/4 (trur eg) og du ser nok ikke at de flyr uten. Kaaaaanskje paa en test tur, men aldri operativt. Cheers Harald
-
Klatra mye paa Sea King i min ungdom... De gammle metall bladene var svart under, groenn over, med to sett dobble gule striper 'tvaers-over" ute paa bladet, og gule tipper. De gule tvaers-over stripene er for loefte krybba. De nye kompositt bladene er graa over, svarte under (Svart under er for aa minske skinn/glare) med moerkere graa tvaers-over striper. Har foroevrig ett profil av et sea king rotorblad (i metall), som hadde ett heller ublidt moete med min knoll, da jeg var 7 aar, men dette ligger i kjelleren til min mor...
-
Goodings! Hvis du sjekker i eska saa er det strake i boksen, hvis du har "Marineflieger" versionen. Uansett, gleder oss til aa se ferdig version. Som n liten avsporing, men i Sea King oeyemed, hvorfor laget ikke Cutting Edge stensiler paa sitt 1/48 Sea King ark, naar de foerst var i gang? de hadde jo visstnok hjelp fra baade deg og Nils? Spoer fordi jeg har den paa benken naa, har vaert der i de siste 4 aara... Cheers Harald
-
Holder stort sett munn i "kverrulant-traadene"... Men er veldig enig i det som har blitt sagt av deg, ang Nagletelling. Er ikke en selv, men de resultatene dere faar frem... Ang. Sea Kingen, det er to "mounts" eller stativer, ett paa hvaer side for flares, de maa fjaernes. la ikke merke til dem foer naa (og jeg har en slik en i stashen. Husk ogsaa a utelate "strake paa venstre side av halebommen, den kom kke foer mot slutten av 80-tallet. Cheers Harald (Winnie paa ARC)
-
Noedpeilesenderen kom foers. 6 bladers halerotor kom etter et par uhell i england og tyskland, der de trodde halerotoren ikke var kraftig nok, dette viste seg etter mye om og men (og mye penger) aa ikke stemme helt, men for sent, da alle norske, belgiske og de fleste tyske, samt alle britiske var forsynt med 6 blader... Tror noedpeilesenderen kom etter ulykka i 1973. Husker ikke naar 6 blader kom, men det maa ha vaert etter 1980. Cheers Harald (PS Er du og kasta ut av ARC eller? lol)
-
1/48 DNL Ju 52/3m LN-DAE "Havørn"
Harald Øystein Sydness replied to Nils Mathisrud's topic in Sjøfly
Her kan jeg da endelig komme med ett fornuftig svar... (tok litt tid!) De greiene ved pedalene foran Kapteinens sete, er "automatisk trim" Hvis en ser paa maskinen fra oven, ser en at motorene paa vingene peker litt utover, det betyr at om de skulle miste en (stoppe aa gaa, ikke falle av..) saa faar de ganske mye usymetrisk skyvekraft (Knotete paa norsk, Asymetrical thrust paa utaskjaers). Da kan Kaptein Kuling bare dra i den hendelen som koresponderer til den motoren som ikke lenger virker og sideroret vil trimmes til aa motvirke motorkraften. Dette betyr at de slipper aa sitte med en fot trykket helt inn til panelet. Haaper dette gir litt forklaring paa saken. Ang Farger, da vi restaurerte den ene som staar inne i museet i Bodoe, var jeg med aa rensket invendig, de var graa inni, men fargen kan ha vaert "feil" siden det var en eks portugisik maskin. Cheers Harald -
Bildet oeverst i traaden... boy-oh-boy... saa vidt jeg husker (lenge siden naa) men numrene gikk vel fra 060, 062, 066, 068, 069, 070, 071, 072, 073, 074, 189, 322, 329 330... med 062, 068 som tapte maskiner?? noen andre kan sikkert korrigere deisse numrene. Jeg har dekaler til 069 i baade 72 og 48, saa det kan vel hende att det tas frem litt Sea king i kveld ja... Uansett, her kommer ett lite tillegg, fil vekk det som er merket roedt, det skulle gi tidlige metall blader, i tillegg, fil av "trim-tabs" ute paa bakkant, de skal ikke vaere der. Inn mot rota skal det vaere rundet av ogsaa (der pila peker) Haaper det var til noen nytte. Tegninga refererer til det gummibelegget paa gukvet, skal hindre korosjon. De norske maskinene hadde groenne gulvtepper oppaa, laget etter maal. sist jeg var hjemme hadde de skifta til bla tepper. Vel vel, her er tegninga!