Gå til innhold
  • Bli medlem

Harald Øystein Sydness

Medlem
  • Innlegg

    540
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

1 Nøytral

Om Harald Øystein Sydness

  • Rang
    Middels Modellbygger
    Fersking
  • Bursdag 07. feb. 1975

Personal Information

  • Kjønn
    Male
  • Lokasjon
    Winnipeg, Manitoba, Canada

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Saan vi har kjoert det her i Canada, er at det er ett 'loddbord' (raffletable) der loddene selges, og prisene er oppstilt. Husker ikke helt hva det var i priser, men sikkert godt over ett par hundre. Diverse dekalark, modeller, litt smaatteri, lim/ pussestaver etc. Vi har en "Whiteboard" som vi skriver loddnummrene opp paa etter som de trekkes, og vi trakk hvaer halve time fra ca klokka 11 til showet var over. Vi kjoerte paa slutten kontinuerlig trekkning, til alle prisene var borte. Jeg vant en Sherman Firefly, men liker fly mer, og fikk bytta til meg en anna 'Taenks' som jeg bytta mot ett fly senere. Enkelt og greit, og ganske my peng inn. Cheers Harald
  2. A tad late, but thought I'd add something about the MB Seats. All norwegian jets that were retrofitted with MB seats, used some variant of the Mk. 5 Seat. The ones I worked on at the museum (including the one in the picture) were of the R, S and T sub model. The S seat is out of a Sabrejet, the T was in a Thunderflash, so the unqualified guess could be that the R was in the T-33. This is unsubstantiated. As I write this I see the conection with the letters on some of them... The only difference between the different models would be the height of the actual seat (very minor difference), and the pilots Life Support Connectors. Cheers Harald
  3. Naa kunne jeg ikke dy meg! Toyt ya, toyt! Toyt like toyger! Toyt. Nederlands er ikke langt unna afrikaans heller! Kjempeflott jobb saa langt, AMS funker flott!
  4. Of course... Har my pudder i knollen, og der slapp jammen noe ut! Sorry! Harald
  5. Har akkurat studert bildene naa. Fantastisk Jens, syns bildene gjengir en veldig reell farge. Paa doera er det orangsje feltet med paa OEVERSTE doera, men ikke paa nederste, vet ikke om du gidder fikse dette. Kan hende det har variert litt, og jeg sitter ikke med bilder foran meg, saa kan hende jeg faar spise mine ord der ja. FOD Guard som sitter foran luft-inntakene ble vel paamontert i 1973/4 (trur eg) og du ser nok ikke at de flyr uten. Kaaaaanskje paa en test tur, men aldri operativt. Cheers Harald
  6. Klatra mye paa Sea King i min ungdom... De gammle metall bladene var svart under, groenn over, med to sett dobble gule striper 'tvaers-over" ute paa bladet, og gule tipper. De gule tvaers-over stripene er for loefte krybba. De nye kompositt bladene er graa over, svarte under (Svart under er for aa minske skinn/glare) med moerkere graa tvaers-over striper. Har foroevrig ett profil av et sea king rotorblad (i metall), som hadde ett heller ublidt moete med min knoll, da jeg var 7 aar, men dette ligger i kjelleren til min mor...
  7. Goodings! Hvis du sjekker i eska saa er det strake i boksen, hvis du har "Marineflieger" versionen. Uansett, gleder oss til aa se ferdig version. Som n liten avsporing, men i Sea King oeyemed, hvorfor laget ikke Cutting Edge stensiler paa sitt 1/48 Sea King ark, naar de foerst var i gang? de hadde jo visstnok hjelp fra baade deg og Nils? Spoer fordi jeg har den paa benken naa, har vaert der i de siste 4 aara... Cheers Harald
  8. Holder stort sett munn i "kverrulant-traadene"... Men er veldig enig i det som har blitt sagt av deg, ang Nagletelling. Er ikke en selv, men de resultatene dere faar frem... Ang. Sea Kingen, det er to "mounts" eller stativer, ett paa hvaer side for flares, de maa fjaernes. la ikke merke til dem foer naa (og jeg har en slik en i stashen. Husk ogsaa a utelate "strake paa venstre side av halebommen, den kom kke foer mot slutten av 80-tallet. Cheers Harald (Winnie paa ARC)
  9. Noedpeilesenderen kom foers. 6 bladers halerotor kom etter et par uhell i england og tyskland, der de trodde halerotoren ikke var kraftig nok, dette viste seg etter mye om og men (og mye penger) aa ikke stemme helt, men for sent, da alle norske, belgiske og de fleste tyske, samt alle britiske var forsynt med 6 blader... Tror noedpeilesenderen kom etter ulykka i 1973. Husker ikke naar 6 blader kom, men det maa ha vaert etter 1980. Cheers Harald (PS Er du og kasta ut av ARC eller? lol)
  10. Jeg liker naa personlig F-104/CF-104 (Fikk to i posten i gaar...) Sea King er ogsaa noget jeg liker. Har en lettere paabegynt norsk en i 1/48, og en i 1/72... saa kan jo holde av begge de. Ellers saa har jeg jo Vingtor sine CF-104D merker...
  11. Her kan jeg da endelig komme med ett fornuftig svar... (tok litt tid!) De greiene ved pedalene foran Kapteinens sete, er "automatisk trim" Hvis en ser paa maskinen fra oven, ser en at motorene paa vingene peker litt utover, det betyr at om de skulle miste en (stoppe aa gaa, ikke falle av..) saa faar de ganske mye usymetrisk skyvekraft (Knotete paa norsk, Asymetrical thrust paa utaskjaers). Da kan Kaptein Kuling bare dra i den hendelen som koresponderer til den motoren som ikke lenger virker og sideroret vil trimmes til aa motvirke motorkraften. Dette betyr at de slipper aa sitte med en fot trykket helt inn til panelet. Haaper dette gir litt forklaring paa saken. Ang Farger, da vi restaurerte den ene som staar inne i museet i Bodoe, var jeg med aa rensket invendig, de var graa inni, men fargen kan ha vaert "feil" siden det var en eks portugisik maskin. Cheers Harald
  12. Det derre derre var mesterlig gjort! kommer til aa spare mine Airfixblader, og gjoere akkurat det samme!! Regner ikke med det tok saa mye tid heller. Cheers Harald
  13. Bildet oeverst i traaden... boy-oh-boy... saa vidt jeg husker (lenge siden naa) men numrene gikk vel fra 060, 062, 066, 068, 069, 070, 071, 072, 073, 074, 189, 322, 329 330... med 062, 068 som tapte maskiner?? noen andre kan sikkert korrigere deisse numrene. Jeg har dekaler til 069 i baade 72 og 48, saa det kan vel hende att det tas frem litt Sea king i kveld ja... Uansett, her kommer ett lite tillegg, fil vekk det som er merket roedt, det skulle gi tidlige metall blader, i tillegg, fil av "trim-tabs" ute paa bakkant, de skal ikke vaere der. Inn mot rota skal det vaere rundet av ogsaa (der pila peker) Haaper det var til noen nytte. Tegninga refererer til det gummibelegget paa gukvet, skal hindre korosjon. De norske maskinene hadde groenne gulvtepper oppaa, laget etter maal. sist jeg var hjemme hadde de skifta til bla tepper. Vel vel, her er tegninga!
  14. Urk! gummihanskerommet... neitakk!! Men tilbake til saken! Fil vekk den biten som fyller opp... Skal proeve med en tegning om noen minutter! Cheers H.
  15. Saann bare for aa vaere kverrulant!! Teppet i kabinen burde vaere groent for den tidsperioden du bugger maskinen fra, setebeltene blaa, men dette er ett "moot" point da modellen er satt sammen og, ikkeno vises... Rotorbladene i settet representerer "moderne" komposittblader, men hvis du har en Airfixkjaerre liggende, har de riktige blader. Evt ta frem fila og hakke ut "fillet" innerst paa rotorbladene. Innerste bakkant skal vaere rettvinklet ikke skraa. Og naa skal jeg gjemme meg, og haape jeg unngaar juling neste gang jeg er i Norge! (Kanskje jeg ogsaa skal ta frem en sea king fra hylla...) :'(
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.