Gå til innhold
  • Bli medlem

Trond Olaf Larsen

Medlem
  • Innlegg

    580
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Nøytral

Om Trond Olaf Larsen

  • Rang
    Fersking
    Fersking

Personal Information

  • Kjønn
    Undisclosed
  1. JMGT og Battle Axe har gitt ut Renault Caudron i 1/48, begge med finske dekaler. Tror de kun er å få tak i på evilbay nå. Her er en byggeanmeldelse av begge: http://www.internetmodeler.com/1999/october/first-looks/jmgt_c714.htm http://modelingmadness.com/scotts/allies/fr/c714.htm AZmodel har annonsert to sett av denne i 1/48. Trykk på linken og scroll ned til du finner de ca midt på siden. http://www.legatokits.cz/az48.htm Trond Olaf Larsen
  2. Dette er akkurat den metoden CMK har brukt for å "korrigere" Hasegawa Spit`en: http://www.cmkkits.com/res/data/011/001186.jpg?seek=1 Trond Olaf Larsen
  3. Spørs om du ikke kjøpte dekselet til ICM-settet da. Ultracast lager flere sett, noen som passer Hasegawa og noen som passer ICM. Trond Olaf Larsen
  4. Hasegawa har gitt ut en IXe. Trond Olaf Larsen
  5. Hvordan stemmer Aeroclubs skrog med Montforton`s tegninger? Selv om støpen ikke er like "crispy" som Hasegawa-skroget, er det ikke lettere å bare sparkle, pusse ned og risse inn nye panellinjer? Trond Olaf Larsen
  6. Fine bilder, Tor Henning men jeg synes man skal være forsiktig med å legge ut kommentarer som Also, adults sitting in the bar drinking eight in the evening, at a arangement that also the minors are invited, while nothing was done to activitate those, make me sick på en side som din da denne og leses av modellinteresserte utenlands og kan skape et ufortjent dårlig inntrykk av IPMS Norge. Det er mange som har lagt ned særdeles mye frivillig innsats for Landustillingen som det står stor respekt av. Selv om arrangementet var lagt til Olavsgård så betyr ikke det at hotellbaren nødvendigvis var en del av arrangementet. Så om noen ønsker å sitte der så er vel det utenfor IPMS virksomhet og kontroll, det sitter vel uansett andre hotellgjester der fra før. Trond Olaf Larsen
  7. Oj, så bra at du har satt igang igjen, Nils. Da må jeg skremme mitt sett frem fra møllposen også...... Trond Olaf Larsen
  8. Det er bare en måte som jeg synes funker når det gjelder å fjerne en så diger resinklump og det er å skrape det ned med et skalpell. Normalt føles det som at det vil ta en evighet men det tar bare en kveld. Jeg har forkastet idèen om å bruke Aires cockpiten. Dels fordi jeg fant ut at "Askeladden" langt fra var sivilisert i cockpiten og dels siden Aires cockpiten hadde en enda større resinklump som stakk ut av åpningen foran og måtte tynnes veldig mye i tillegg til brannveggen. Trond Olaf Larsen
  9. Da har jeg fundert en stund på bagasjeluker. Landfly ble levert med bagasjeluker under skroget slik de er representert på den sivile versjonen samt bagasjedør på høyre utside bak vindusrekka. Sjøfly fikk ikke brukt disse men hadde istedenfor luker i dørken mellom passasjersetene inni flyet. Man kom også til bakre bagasjerom gjennom toalettet. I tillegg hadde man luker i Junkers-flottørerene. Ifølge teksten på denne tegningen ble sjøfly kun levert med de innvendige lukene og ikke de under skroget men siden mange utenlandske fly skiftet mellom land- og sjøkonfigurasjon tror jeg alle flyene ble levert med muligheter for begge variantene. Nok en gang skiller "Askeladden" seg ut. Siden den hadde den militære undersiden med lukene opprinnelig ment til bombekasser samt MG-skyts (som den likevel ikke hadde) ville den normalt se slik ut innvendig Da flyet ble ombygd til DNL regner jeg med at man bygde dørken om til den sivile varianten evnt brukte dørken til den opprinnelige "Askeladden" og jeg har derfor laget nye luker i dørken etter den sivile sjøflyvarianten. En liten ved fremre dør samt 4 i midten. Det hadde vært morsomt å åpne opp til bakre bagasjerom gjennom toalettet men der mangler jeg god dokumentasjon. Lukene skal få håndtak i forsenkningene. Jeg tror ikke Heinkel-flottørene "Askeladden" var utstyrt med hadde luker. I tillegg har jeg sparklet og pusset de store synkemerkene i dørken samt fyllt igjen hullene til skråstilte stoler som jeg ikke bruker samt flere andre synkemerker. En plass var det så mange synkemerker at det var lettere å bare dekke det med en plastplate. Over bakre dobbeltsete har jeg fjernet detaljene og laget til de som var på originalbildet av "Askeladden". Selve setet ser kanskje litt slitt ut men det er for at jeg fjernet første forsøk på setetrekk. På bildet hadde setene setetrekk og jeg har så vidt startet å trekke opp setene. Trond Olaf Larsen
  10. Oi...to venstre cowlinger! Ja, ja.....da vet du iallefall at hele høyre side må være åpen. Trond Olaf Larsen
  11. Og dette er i 1/72....... !!! Jeg er særdeles imponert. Blir denne å finne på LU før den havner i monteret så tror jeg jeg havner langt ned på sjøfly-resultatlista....men nå er jo ikke det målet heller da. Trond Olaf Larsen
  12. Dette blir lekkert, Nils. Det er en egen følelse å få limt noen deler sammen slik at det begynner å ta ordentlig form. Trond Olaf Larsen
  13. Da har jeg prøvd å gjøre taket delvis ferdig utvendig. Det skal være en antenne samt en radom på taket men de limer jeg først på når modellen begynner å bli ferdig. Jeg brukte unormalt mange timer på dekselet over MG-skytset med "dryfit", pussing etc og til slutt var det nærmest "flush" med resten av bølgeblikket. Da jeg hadde limt det på fikk jeg den "lure" idèen å holde det på plass med ei pittelita plastskrustikke for at den ikke skulle bevege seg mens limet tørket. Resultatet ble at den bakerste delen skråner litt ned samt at litt lim krøp opp av skjøten og la seg oppå deler av dekselet. Jeg skal se om jeg kan få fikset det. Hvis ikke gjør jeg hele jobben på nytt. Hadde jeg bare latt den være helt i fred ville den vært perfekt.... Ellers har jeg begynt å se litt på inventaret. Hvis man ser på inventarbildet av "Askeladden" og så på innsiden av taket slik den kommer i byggesettet vil man raskt se at de ikke ligner på hverandre. "Askeladden" hadde jo på dette tidspunkt kroppen til en gammel militær Ju 52/3m og fikk et taktrekk i passasjerkabinen og toalettet samt trekk på sidene av kabinen også. Derfor fjernet jeg alle detaljer på innsiden av taket og la et taktrekk av ei Evergreen plastplate. Jeg tok den tynneste jeg hadde for at den skulle forme seg fint men det angret jeg fort på. Ettervert som limet virket smeltet den plasten litt slik at den krøllet seg noen plasser. Derfor ble det frem med Milliput og sparkle og pusse hele innsiden av taket. Det ser kanskje ikke så pent ut på bildet men det er helt glatt nå og vil se bra ut under et strøk maling. Jeg må fremdeles pusse kantene av trekket foran og på sidene. Jeg skal lage noen "panellinjer" der trekket er delt opp samt sette på taklysene etterhvert. "Askeladden" hadde kleshengerne men ikke noen friskluftdyser så disse slipper jeg å reprodusere. Mine første forsøk på nye bagasjehyller har jeg totalt forkastet og holder nå på å lodde nye av metallstenger med lett bulende nett. Trond Olaf Larsen
  14. Mens jeg fortsatt jobber med taket har jeg begynt så smått å arbeide med sidene på flykroppen. Her er det litt mer jobb. Siden "Askeladden" på dette tidspunkt hadde flykroppen til en senere variant av den militære Ju 52 er det noen detaljer som må omarbeides. Revell/Monograms sivile og militære sett leveres begge med luker på venstre side bak inngangsdøra, den sivile med ei lita luke som jeg ikke vet hva ble brukt til mens den militære hadde magasiner til MG i takskyts innenfor disse lukene "Askeladden" hadde ingen av disse lukene. Å pusse disse bort for så å lage nytt bølgeblikk av strukket plast eller Evergreen strips funker nok bare i 1/72 mens i denne skalaen blir det ikke overbevisende. Derfor gjør jeg følgende: den markerte delen på den nederste militære versjonen skjæres ut og settes inn i den øverste sivile skrogdelen slik: Kroppen til "Askeladden" hadde originalt ikke det lille runde vinduet slik tidligere militære samt sivile versjoner men et større vindu med MG-skyts. Da flyet ble ombygd ble det satt inn ei plate her med et lite rundt toalettvindu. Sjablonger av oppskalerte tegninger av et slikt MG-vindu blir her brukt for å markere og skjære til dette vinduet: Resultatet blir slik med ei Evergreen plastplate (stigefestet for landversjonen er pusset bort og skal fylles): Interiøret på delen som skal brukes har nå militær innredning og må derfor få dette pusset bort og laget nytt som er riktig for toalettet (vinduet kan sees ut som det er plassert for langt frem men det er målt veldig nøye opp ut fra mange bilder så det er riktig for dette flyet) Da ser venstre skrogdel foreløpig slik ut (øverst original og nederst omarbeidet) Tre inspeksjonsluker er dessuten åpnet under cockpit, forreste del er fjernet (her kommer CMK motorsettet) og sideroret er løsnet for å settes på i en litt annen vinkel. Skjøten skal pusses, så få et lag med originalfarge som grunning for å se hva som må gjøres videre men jeg regner med jeg må gå over den et par ganger med litt fin sparkel og pussing. Trond Olaf Larsen
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.