Gå til innhold
  • Bli medlem

Trond Olaf Larsen

IPMS Medlem
  • Innholdsteller

    580
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Nøytral

Personal Information

  • Kjønn
    Undisclosed
  1. Oj, så bra at du har satt igang igjen, Nils. Da må jeg skremme mitt sett frem fra møllposen også...... Trond Olaf Larsen
  2. Det er bare en måte som jeg synes funker når det gjelder å fjerne en så diger resinklump og det er å skrape det ned med et skalpell. Normalt føles det som at det vil ta en evighet men det tar bare en kveld. Jeg har forkastet idèen om å bruke Aires cockpiten. Dels fordi jeg fant ut at "Askeladden" langt fra var sivilisert i cockpiten og dels siden Aires cockpiten hadde en enda større resinklump som stakk ut av åpningen foran og måtte tynnes veldig mye i tillegg til brannveggen. Trond Olaf Larsen
  3. Da har jeg fundert en stund på bagasjeluker. Landfly ble levert med bagasjeluker under skroget slik de er representert på den sivile versjonen samt bagasjedør på høyre utside bak vindusrekka. Sjøfly fikk ikke brukt disse men hadde istedenfor luker i dørken mellom passasjersetene inni flyet. Man kom også til bakre bagasjerom gjennom toalettet. I tillegg hadde man luker i Junkers-flottørerene. Ifølge teksten på denne tegningen ble sjøfly kun levert med de innvendige lukene og ikke de under skroget men siden mange utenlandske fly skiftet mellom land- og sjøkonfigurasjon tror je
  4. Oi...to venstre cowlinger! Ja, ja.....da vet du iallefall at hele høyre side må være åpen. Trond Olaf Larsen
  5. Og dette er i 1/72....... !!! Jeg er særdeles imponert. Blir denne å finne på LU før den havner i monteret så tror jeg jeg havner langt ned på sjøfly-resultatlista....men nå er jo ikke det målet heller da. Trond Olaf Larsen
  6. Dette blir lekkert, Nils. Det er en egen følelse å få limt noen deler sammen slik at det begynner å ta ordentlig form. Trond Olaf Larsen
  7. Da har jeg prøvd å gjøre taket delvis ferdig utvendig. Det skal være en antenne samt en radom på taket men de limer jeg først på når modellen begynner å bli ferdig. Jeg brukte unormalt mange timer på dekselet over MG-skytset med "dryfit", pussing etc og til slutt var det nærmest "flush" med resten av bølgeblikket. Da jeg hadde limt det på fikk jeg den "lure" idèen å holde det på plass med ei pittelita plastskrustikke for at den ikke skulle bevege seg mens limet tørket. Resultatet ble at den bakerste delen skråner litt ned samt at litt lim krøp opp av skjøten og la seg oppå deler av
  8. Mens jeg fortsatt jobber med taket har jeg begynt så smått å arbeide med sidene på flykroppen. Her er det litt mer jobb. Siden "Askeladden" på dette tidspunkt hadde flykroppen til en senere variant av den militære Ju 52 er det noen detaljer som må omarbeides. Revell/Monograms sivile og militære sett leveres begge med luker på venstre side bak inngangsdøra, den sivile med ei lita luke som jeg ikke vet hva ble brukt til mens den militære hadde magasiner til MG i takskyts innenfor disse lukene "Askeladden" hadde ingen av disse lukene. Å pusse disse bort for så å lage nytt bølgebli
  9. Jeg er enig, Nils. Men jeg tenkte jeg iallefall måtte påpeke detaljene.
  10. Ihvertfall innsida av døra siden Nils skal ha den åpen samt luftslangene. Trond Olaf Larsen
  11. Når du nevner rullegardinene kom jeg plutselig til å tenke på litt mer detaljproblematikk og valg man må ta ved en førkrigs DNL-maskin. Inni taket på settet er det fordypninger for kleshengere. I mellom disse er det noen små runde forhøyninger som skal forestille friskluftdyser. Se bildene: Imidlertid kan jeg ikke finne dokumentasjon på at de norske Junkerne hadde dette men derimot en slags friskluftslange som hang ned mellom vinduene. Dette kan sees tydelig på følgende inventarbilder: Fra åpningen av nordnorgeruten etter krigen (før noen fly ble ombygget så dette bø
  12. Nå nå, gutter. Tråden er jo ikke mer enn en litt for detaljert beskrivelse av liten progresjon......... Hmm....nei tro hva det kan være? Det må kanskje være at bare 25% av de tilstedeværende brukte hatt, selv på tidlig 50-tall. Trond Olaf Larsen
  13. Nok til et par til....... Og de er det og planer for. Trond Olaf Larsen
  14. I dag har jeg bare hatt tid til å se litt på undersiden og her var det ikke mye jobb. Bare et par småting å gjøre. Slik ser undersiden til den militære (øverst) og den sivile versjonen (nederst) ut: ”Askeladden” hadde den militære undersiden. Den sivile hadde flere bagasjeluker, men disse var bare i bruk på landfly. Sjøflyene hadde luker i dørken inni flyet og disse kommer jeg tilbake til. Lukene på de militære Ju 52 ble mest brukt før krigen, bl.a. i Spania og besto av luker til bombekasser samt MG-skyts under flyet. Skytset ble tidlig fjernet og siden Ju 52 ikke ble ben
  15. Jeg har allerede åpnet døra til toalettet. Men siden jeg sperrer en del innsyn fra kabindøra da vil jeg kanskje ha døra avskrudd utenfor flyet på et bord til "reparasjon". På LU har jeg planer om å stille ut flyet, ikke noe mer. Men siden skal flyet plasseres i et diorama der venstre motor er i ferd med å skiftes ut med ei kran. Da passer det for så vidt at andre småreparasjoner gjøres samtidig, som f.eks. reparasjon av ei toalettdør. Jeg regner nok med at jeg gjør noe med denne. Som sagt så hadde jeg jo bare bestemt meg for å la den være foreløpig. Trond Olaf Larsen
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.