Nils Mathisrud Posted January 8, 2008 Share Posted January 8, 2008 Mens resindeler til Lodestaren herder har jeg benyttet til å sprette plasten på Revells 1/48 Junkers Ju 52/3m. Dette byggesettet har ligget og godgjort seg i flere år, og har nå nådd perfekt modningsalder. Jeg kunne ikke finne instruksjonsheftet, men heldigvis kom Kim meg til unsetning. Her er de aller første delene limt sammen. Jeg har jo selvsagt litt stæsj til dette settet også, men det får vi ta etterhvert. Nils Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kim Brantenberg Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 Gratulerer med bygge starten Nils. Jeg har en Ju 52 i samme målestokk liggende som også skal bygges en vakker dag. Jeg regner med at min blir en DNLmaskin fra før krigen. Nå som du brøyter den upløyde marka, blir utfordringen mindre den dagen jeg begynner Lykke til, je gleder meg til å følge denne tråde. Kim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted January 9, 2008 Author Share Posted January 9, 2008 Jeg har ennå ikke helt bestemt meg for hvilken maskin jeg skal bygge. Det står vel egentlig mellom to alternativer, begge sjøfly. Enten en førkrigs DNL-maskin, som deg, eller Marinens F.400. For å bygge sistnevnte må jeg bruke to byggesett, både den sivile utgaven og den militære. Marinens Ju 52 var en sivil DNL-maskin som ble bygget om og fikk ryggskytter og bukskytter. Begge deler kan jeg ta fra den militære varianten av byggesettet. Men hvilken det blir, får vi se .... Nils Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 Ser du noe av toalettet paa den ferdige modellen? Jens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted January 9, 2008 Author Share Posted January 9, 2008 Det er en liten glugge i flykroppen. Men i praksis vil man ikke se noe særlig. Derfor tror jeg at jeg dropper å scratchbygge dorullholder. Nils Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 Hihihi. Dette blir en vinner. Gleder meg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarl Ove Ramsvik Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 Dette blir nok en kremtråd ja. Jeg har forøvrig samme sett med en liten kilo resin til, men sparer det til "Fornebu 9. april" bolken. Selv foretrekker jeg å bygge temamessig, så da blir det nok Ju 52, He 111 og Bf 110 i samme slengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 30, 2008 Author Share Posted March 30, 2008 Det begynner å bli noen uker siden jeg tok fram dette byggesettet men det har fått ligge i fred og ro mens jeg har bygget ferdig Lodestaren. Men nå er det snart 2 uker siden Lodestaren ble ferdig og etter det har det bare blitt dekal- og profiltegning. Så nå begynner jeg å få abstinens og måtte bare finne fram litt plast å spikke i. Som nevnt har jeg en god del stæsj til dette settet, bl.a. resincockpit fra CMK. Men dette er beregnet for militærversjonen, derfor kan det ikke bare brukes som det er. Resin og plast må derfor kappes til på en litt udde måte. Ah, det er deilig å med plastsløyd igjen .... Nils Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted March 30, 2008 Share Posted March 30, 2008 Da kan det jo være greit med noen bilder av noen norske tanter Olve Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted March 30, 2008 Share Posted March 30, 2008 To til Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted March 30, 2008 Share Posted March 30, 2008 heeey fant flere Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted March 30, 2008 Share Posted March 30, 2008 Og litt til Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted March 30, 2008 Share Posted March 30, 2008 Og til slutt en med skikkelige farger og merker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond Olaf Larsen Posted March 30, 2008 Share Posted March 30, 2008 Da kan det jo være greit med noen bilder av noen norske tanter Olve Men hva i huleste, heiteste........ her har jeg leitet i årevis på alle mulige tenkelige plasser etter et bilde av LN-LAB og bare kommet opp med ett og hva skjer nå...... ikke èt men TO bilder av LN-LAB jeg ikke kjente til i det hele tatt..... dette ble rene julekvelden!!! Olve, kjenner du til om det finnes flere av dette flyet og hvor har du funnet disse bildene? Trond Olaf Larsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted March 31, 2008 Share Posted March 31, 2008 Bildene av LN-LAB kommer fra Bodø via Kjetil Korsnes Fant noen flere sjøtanter på nettet, alle fra Sandviken i Bergen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Moe Posted March 31, 2008 Share Posted March 31, 2008 jeg var faktisk inne i en 52 nå på lørdag utrolig gøy mats Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 31, 2008 Share Posted March 31, 2008 Du tuller?! Hvahvor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Moe Posted March 31, 2008 Share Posted March 31, 2008 Du tuller?! Hvahvor? jeg tuller ikke mats Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 31, 2008 Author Share Posted March 31, 2008 Du tuller. Du har vært inne i en Ju 52, ikke oppe i. Nils Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Moe Posted March 31, 2008 Share Posted March 31, 2008 Du tuller. Du har vært inne i en Ju 52, ikke oppe i. Nils rettet på det nå. jeg har sittet i den og dratt litt i stikka, sett utover vingen.... ikke så mye dekning inne i den. platene er vel 0,6cm tjukke. mats Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 31, 2008 Share Posted March 31, 2008 Jeg har et sivilt Ju 52-sett i skala 1:72 som jeg har tenkt å bygge som F.400/LN-DAI, og fikk til og med bytta til meg flottører til av Mats. Det har jo vært diskusjoner om Junker- og Heinkelflottører i et par andre tråder for noen måneder sia. http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=4726.0 http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=1477.0 http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=1252.0 ...og uten flottører: http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=3273.0 Det er få bilder å se av F.400/LN-DAI. Er det noen som har bilder av den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 31, 2008 Author Share Posted March 31, 2008 Det ble ikke mye bygging i dag, kun pedaler av resin og fotoets. Ikke fikk jeg tatt bilder heller, blitzbatteriene var utladet. Nils Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted April 1, 2008 Author Share Posted April 1, 2008 Er det noen som har Revell sitt byggesett av sivil Ju 52 liggende? Jeg har klart å rote bort instruksjonsarket til mitt. Heldigvis har Kim vært grei og scannet det for meg. Men dessverre er ikke oppløsningen stor nok til at jeg kan lese forklaringen på fargeanvisningene. Jeg aner ikke hvilke farger som menes med A, B, C osv. Derfor stopper byggingen nå opp. Nils Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Moe Posted April 1, 2008 Share Posted April 1, 2008 Er det noen som har Revell sitt byggesett av sivil Ju 52 liggende? Jeg har klart å rote bort instruksjonsarket til mitt. Heldigvis har Kim vært grei og scannet det for meg. Men dessverre er ikke oppløsningen stor nok til at jeg kan lese forklaringen på fargeanvisningene. Jeg aner ikke hvilke farger som menes med A, B, C osv. Derfor stopper byggingen nå opp. Nils har italeri sitt sett. vet ikke om du kan bruke fargeanvisningene fra dette til ditt sett. A: silver B: white C: light grey D: brown E: red F: yellow G: black H: grey I: exhaust red L: gun metal du får se om det kan stemme. lykke til mats Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted April 1, 2008 Share Posted April 1, 2008 Her finns den militære versionen: http://www.revell.de/manual/04521.PDF Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts