Gå til innhold
  • Bli medlem

1/48 DNL Ju 52/3m LN-DAE "Havørn"


Nils Mathisrud

Anbefalte innlegg

Mens resindeler til Lodestaren herder har jeg benyttet til å sprette plasten på Revells 1/48 Junkers Ju 52/3m. Dette byggesettet har ligget og godgjort seg i flere år, og har nå nådd perfekt modningsalder. Jeg kunne ikke finne instruksjonsheftet, men heldigvis kom Kim meg til unsetning.

 

Her er de aller første delene limt sammen.

 

Ju52_1_small.jpg

 

Jeg har jo selvsagt litt stæsj til dette settet også, men det får vi ta etterhvert.

 

Nils  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gratulerer med bygge starten Nils. Jeg har en Ju 52 i samme målestokk liggende som også skal bygges en vakker dag. Jeg regner med at min blir en DNLmaskin fra før krigen. Nå som du brøyter den upløyde marka, blir utfordringen mindre den dagen jeg begynner :)

Lykke til, je gleder meg til å følge denne tråde.

Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke helt bestemt meg for hvilken maskin jeg skal bygge. Det står vel egentlig mellom to alternativer, begge sjøfly. Enten en førkrigs DNL-maskin, som deg, eller Marinens F.400. For å bygge sistnevnte må jeg bruke to byggesett, både den sivile utgaven og den militære. Marinens Ju 52 var en sivil DNL-maskin som ble bygget om og fikk ryggskytter og bukskytter. Begge deler kan jeg ta fra den militære varianten av byggesettet.

 

Men hvilken det blir, får vi se ....

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det begynner å bli noen uker siden jeg tok fram dette byggesettet men det har fått ligge i fred og ro mens jeg har bygget ferdig Lodestaren. Men nå er det snart 2 uker siden Lodestaren ble ferdig og etter det har det bare blitt dekal- og profiltegning. Så nå begynner jeg å få abstinens og måtte bare finne fram litt plast å spikke i.

 

Som nevnt har jeg en god del stæsj til dette settet, bl.a. resincockpit fra CMK. Men dette er beregnet for militærversjonen, derfor kan det ikke bare brukes som det er. Resin og plast må derfor kappes til på en litt udde måte.

 

Ju52_2_small.jpg

 

Ju52_3_small.jpg

 

Ah, det er deilig å med plastsløyd igjen ....

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det jo være greit med noen bilder av noen norske tanter

 

Olve

 

 

 

 

Men hva i huleste, heiteste........      her har jeg leitet i årevis på alle mulige tenkelige plasser etter et bilde av LN-LAB og bare kommet opp med ett og hva skjer nå......  ikke èt men TO bilder av LN-LAB jeg ikke kjente til i det hele tatt..... dette ble rene julekvelden!!!

 

Olve, kjenner du til om det finnes flere av dette flyet og hvor har du funnet disse bildene?

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et sivilt Ju 52-sett i skala 1:72 som jeg har tenkt å bygge som F.400/LN-DAI, og fikk til og med bytta til meg flottører til av Mats. Det har jo vært diskusjoner om Junker- og Heinkelflottører i et par andre tråder for noen måneder sia.

 

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=4726.0

 

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=1477.0

 

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=1252.0

 

...og uten flottører:

 

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=3273.0

 

Det er få bilder å se av F.400/LN-DAI. Er det noen som har bilder av den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har Revell sitt byggesett av sivil Ju 52 liggende?

 

Jeg har klart å rote bort instruksjonsarket til mitt. Heldigvis har Kim vært grei og scannet det for meg. Men dessverre er ikke oppløsningen stor nok til at jeg kan lese forklaringen på fargeanvisningene. Jeg aner ikke hvilke farger som menes med A, B, C osv. Derfor stopper byggingen nå opp.

 

Nils  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har Revell sitt byggesett av sivil Ju 52 liggende?

 

Jeg har klart å rote bort instruksjonsarket til mitt. Heldigvis har Kim vært grei og scannet det for meg. Men dessverre er ikke oppløsningen stor nok til at jeg kan lese forklaringen på fargeanvisningene. Jeg aner ikke hvilke farger som menes med A, B, C osv. Derfor stopper byggingen nå opp.

 

Nils  :(

 

har italeri sitt sett. vet ikke om du kan bruke fargeanvisningene fra dette til ditt sett.

A: silver

B: white

C: light grey

D: brown

E: red

F: yellow

G: black

H: grey

I: exhaust red

L: gun metal

 

du får se om det kan stemme. lykke til :thumb:

 

mats

Lenke til kommentar
Del på andre sider




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.