Gå til innhold
  • Bli medlem

[Tildelt] Short Sunderland Mk.V --- Ragnar Eckhoff


Anbefalte innlegg

  • Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 4 uker senere...

Da er 3 uker ferie unnagjort og det er på tide å ta fram Sunderlanden igjen.

 

Må innrømme at jeg nok feilberegnet en smule hvor vanskelig og arbeidskrevende det var å få redusert diameteren på motornacellene. Noe sier meg også at jeg kanskje ikke har valgt optimal framgangsmåte... Men nå er det for seint å angre, så da er det bare å bite tenna sammen og stå løpet ut.

 

Siden sist har jeg jobbet med å gjenskape sånn omtrentlig sirkulært tverrsnitt på nacellene. Det har innbefattet to omganger med Milliput + en med Mr. Surfacer 500, pluss en hel masse pussing innimellom. Neste skritt var å lime nacellene på plass i vingene. Åpningene i vingene var nå selvsagt for store, så jeg limte på et par plasttapper i forkant av hver åpningen og trimmet gapet mellom dem slik at nacellene akkurat fikk plass. (Tappene er markert med røde sirkler på bildet.) Det var da en smal sak å lime nacellene fast til tappene, og etterpå fiksere dem i bakkant. Diverse blyantstrekene ble brukt som siktemidler. (Merk at vingene til Sunderland har en tilbakestrykning på 4 grader - en modifikasjon innført på prototypen fordi tyngdepunktet var for langt bak. Dette fører til at motorene peker utover.)

 

sunderland_023.jpg

 

Etterpå ble sprekkene mellom nacellene og vingene fylt med plastbiter og superlim, med en topping av Milliput. Milliputten venter nå på å herde før den kan pusses ned.

 

sunderland_026.jpg

 

Jeg må bare innse at det fortsatt gjenstår en hel del arbeid med å justere fasongen på nacellene slik at de blir symmetrisk og lik på begge vinger.

 

Ragnar :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg ingenting av denne geometrien.

"Tilbakestrykning på 4 grader" må jo bety at vingene er "swept back". Men da kommer jo tyngdepunktet enda lenger bak???

Og dersom de da ikke endret vinkelen på nacellene peker altså motorene utover i forhold til skroget. Akkurat DET henger på greip. Eller?

Og så er det jo et vanvittig arbeid du har tatt på deg her. Respekt.  :praise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - litt mer info om Sunderland-vingene.

 

Seint i designprosessen av prototypen fant man ut at man skulle øke halebevæpningen, og dermed kom tyngdepunktet på kroppen lenger bakover. For å slippe å redesigne hele greia ble løsningen å sveipe vingene bakover 4 grader, slik at løftsenteret kom lenger bak. Dermed ble motorene pekende utover i forhold til kroppen. Ikke helt optimalt, men denne løsningen ble beholdt for alle produserte Sunderland. (Mener å huske at vingen ble redesignet for Sunderland Mk IV, senere omdøpt Seaford, men denne ble bare produsert i begrenset omfang.)

 

Einar - det kan se ut som om motorene peker innover i forhold til vingen fordi vingeforkanten i utgangspunktet ikke var rett men litt tilbakestrøket. Men de peker utover i forhold til kroppen.

 

For mer info, se: http://en.wikipedia.org/wiki/Short_Sunderland

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En liten oppdatering.

 

Jeg hadde opprinnelig planlagt å la interiøret være som det var, men etter at jeg anskaffet ny canopy fra Squadron vil det nå faktisk være mulig å se inn i cockpit. Så jeg har startet å mekke noe greier. Må innrømme at jeg har god hjelp av bilder av Len Thomsons fantastiske Sunderland på Trashmodeller, selv om jeg forenkler ting grovt i forhold til hans mesterverk. Her er status så langt. Original cockpit til høyre.

 

sunderland_027.jpg

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er stolene til første- og annenstyrmann kommet på plass. Har dårlig med referanser på hvordan disse egentlig ser ut, så det ble en del gjettverk. Instrumentpanelet er spikket fra Airfix' orginale, og er kun en prøvemontering.

 

sunderland_028.jpg

 

Har vel funnet ut at stolene er montert litt for høyt oppe og langt fram, slik at det blir dårlig med plass til beina under instrumentpanelen, samt begrenset mulighet til å bevege stikka for- og akterover. Men det får heller være - jeg har allerede brukt mye mer tid på interiøret enn jeg hadde planlagt. Men det er jo litt moro da ... ;).

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg fått på plass instrumentpanel, spaker/pedaler + trappen ned til nedre dekk. Jeg har nok bomma litt på plassering av stolene - mulig at åpningen ned til nedre dekk er for brei. Dermed måtte jeg kompromisse en smule med hensyn til fasongen på instrumentpanelet. (Som om noen noensinne ville lagt merke til det...  ::).)

 

sunderland_030.jpg

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lagde du instrumentpanelet?

 

Det er laget av tynn plast (0.25 mm), og hullene til instrumentene er borret opp med bor av passende diametere. (Har investert i et punchesett, mens synes det er vanskeligere å få riktig plassering av hullene med dette enn med bor.) Har forenklet panelet ganske kraftig i forhold til orginalen, og kuttet ut ting som visere og brytere. Panelet blir knapt synlig på den ferdige modellen.

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er cockpit prøvemontert i flykroppen. Uten vinduer kan man se det meste, men med vindu på er det fint lite man ser av de indre gemakker. Alltid irriterende med bortkastet arbeid, men gjort er gjort... :pinch: (Det vil komme en "coaming" over instrumentpanelen etter at kroppshalvdelene er montert sammen, slik at man skal slippe å se baksiden av panelet på den ferdige modellen.)

 

sunderland_032.jpg

 

Har fått på et lag med grunning (Tamiya grå på boks) og deretter grågrønn interiørfarge (Xtracrylics). Det neste som står for tur er detaljmaling og væring. Jeg har hatt ganske store "huller" når det gjelder referanser på interiøret, så det har blitt mye gjettverk. Kanskje like greit at det ikke vil synes særlig godt...  :doh:

 

sunderland_035.jpg

 

Har gjort et forsøk på å fylle skrogvinduene med epoxylim. Trodde det skulle gå greit, men det gorde det ikke. :'( Brukte Tamiyateip til å dekke over forsiden, og fylt i fra baksiden. Var veldig forsiktig da jeg blandet komponentene for ikke å røre inn luftbobler. Likevel ble det bobler da jeg fylte i vinduene. Dessuten var det en tabbe å bruke Tamiyateip - den har en ruglete limflate som gjør jobben med polering av utsiden av vinduene tung. Det største problemet er at limet ikke blir hardt - mulig fleksibilitet er en fordel når det brukes som lim, men som støpemasse er det noe herk.

 

Utsiden av skroghalvdelene har forøvrig fått seg en omgang "Skull White" grunning.

 

sunderland_034.jpg

 

Så - hva gjør jeg nu? Noen som har gode forslag? Finnes det noe lett tilgjengelig gjennomsiktig "epoxy resin" som egner seg til denne typen jobb?

 

Ragnar :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.