Jens Håkon Brandal Posted July 18, 2008 Share Posted July 18, 2008 Jeg beundrer din motivasjon på dette prosjektet Ragnar... Det blir nok pent til slutt. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted July 19, 2008 Share Posted July 19, 2008 Mer inspirasjon? http://www.trashmodeller.com/index.php?topic=591.0 Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted July 19, 2008 Share Posted July 19, 2008 Imponerende detaljert interiør i den tråden, Jeg trur Ragnar har nok arbeid med modellen sin uten i tillegg å måtte gå amok mht. interiøret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted July 20, 2008 Share Posted July 20, 2008 Mer inspirasjon? http://www.trashmodeller.com/index.php?topic=591.0 Jens Har fulgt med på den tråden ja. Meget imponerende arbeid! Kommer selv til å legge helt minimalt med arbeid i interiøret. Litt cockpit pluss skytetårn, ellers ingenting. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted July 22, 2008 Share Posted July 22, 2008 Inspirerende arbeid. Rett og slett Kyrre Rett-fra-boksen-bygger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 Da er 3 uker ferie unnagjort og det er på tide å ta fram Sunderlanden igjen. Må innrømme at jeg nok feilberegnet en smule hvor vanskelig og arbeidskrevende det var å få redusert diameteren på motornacellene. Noe sier meg også at jeg kanskje ikke har valgt optimal framgangsmåte... Men nå er det for seint å angre, så da er det bare å bite tenna sammen og stå løpet ut. Siden sist har jeg jobbet med å gjenskape sånn omtrentlig sirkulært tverrsnitt på nacellene. Det har innbefattet to omganger med Milliput + en med Mr. Surfacer 500, pluss en hel masse pussing innimellom. Neste skritt var å lime nacellene på plass i vingene. Åpningene i vingene var nå selvsagt for store, så jeg limte på et par plasttapper i forkant av hver åpningen og trimmet gapet mellom dem slik at nacellene akkurat fikk plass. (Tappene er markert med røde sirkler på bildet.) Det var da en smal sak å lime nacellene fast til tappene, og etterpå fiksere dem i bakkant. Diverse blyantstrekene ble brukt som siktemidler. (Merk at vingene til Sunderland har en tilbakestrykning på 4 grader - en modifikasjon innført på prototypen fordi tyngdepunktet var for langt bak. Dette fører til at motorene peker utover.) Etterpå ble sprekkene mellom nacellene og vingene fylt med plastbiter og superlim, med en topping av Milliput. Milliputten venter nå på å herde før den kan pusses ned. Jeg må bare innse at det fortsatt gjenstår en hel del arbeid med å justere fasongen på nacellene slik at de blir symmetrisk og lik på begge vinger. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 Her går det med en del sandpapir, tydeligvis. Jeg synes det ser ut som at motoren peker innover, ikke utover, men vingen skrår vel bakover i forkant, slik at det er i forhold til skroget, ikke vingen, at motoren peker litt utover, om jeg har forstått deg rett. Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 Nå skjønner jeg ingenting av denne geometrien. "Tilbakestrykning på 4 grader" må jo bety at vingene er "swept back". Men da kommer jo tyngdepunktet enda lenger bak??? Og dersom de da ikke endret vinkelen på nacellene peker altså motorene utover i forhold til skroget. Akkurat DET henger på greip. Eller? Og så er det jo et vanvittig arbeid du har tatt på deg her. Respekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 OK - litt mer info om Sunderland-vingene. Seint i designprosessen av prototypen fant man ut at man skulle øke halebevæpningen, og dermed kom tyngdepunktet på kroppen lenger bakover. For å slippe å redesigne hele greia ble løsningen å sveipe vingene bakover 4 grader, slik at løftsenteret kom lenger bak. Dermed ble motorene pekende utover i forhold til kroppen. Ikke helt optimalt, men denne løsningen ble beholdt for alle produserte Sunderland. (Mener å huske at vingen ble redesignet for Sunderland Mk IV, senere omdøpt Seaford, men denne ble bare produsert i begrenset omfang.) Einar - det kan se ut som om motorene peker innover i forhold til vingen fordi vingeforkanten i utgangspunktet ikke var rett men litt tilbakestrøket. Men de peker utover i forhold til kroppen. For mer info, se: http://en.wikipedia.org/wiki/Short_Sunderland Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 En liten oppdatering. Jeg hadde opprinnelig planlagt å la interiøret være som det var, men etter at jeg anskaffet ny canopy fra Squadron vil det nå faktisk være mulig å se inn i cockpit. Så jeg har startet å mekke noe greier. Må innrømme at jeg har god hjelp av bilder av Len Thomsons fantastiske Sunderland på Trashmodeller, selv om jeg forenkler ting grovt i forhold til hans mesterverk. Her er status så langt. Original cockpit til høyre. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 En DEL bedre den cockpiten du lager, Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Dette er definitivt ingen rett-ut-av-eska-jobb, men det er nettopp det som noe av moroa, å legge til detaljer som gjør modellebygginga til noe mer en bare en lime- og malejobb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Cockpit`n til høyre ser ut som en lekesak i forhold til den du bygger. Pent arbeid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Her er stolene til første- og annenstyrmann kommet på plass. Har dårlig med referanser på hvordan disse egentlig ser ut, så det ble en del gjettverk. Instrumentpanelet er spikket fra Airfix' orginale, og er kun en prøvemontering. Har vel funnet ut at stolene er montert litt for høyt oppe og langt fram, slik at det blir dårlig med plass til beina under instrumentpanelen, samt begrenset mulighet til å bevege stikka for- og akterover. Men det får heller være - jeg har allerede brukt mye mer tid på interiøret enn jeg hadde planlagt. Men det er jo litt moro da ... . Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond Olaf Larsen Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 Og dette er i 1/72....... !!! Jeg er særdeles imponert. Blir denne å finne på LU før den havner i monteret så tror jeg jeg havner langt ned på sjøfly-resultatlista....men nå er jo ikke det målet heller da. Trond Olaf Larsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kim Brantenberg Posted September 8, 2008 Share Posted September 8, 2008 stolene til første- og annenstyrmann Hæ... mener du kaptein og styrmann... Har du første- og andrestyrmenn er det gjerne en overstyrmann i tillegg til skippern, og da er vi oppe i fire piloter på samme fly. Kim -og ja det blir litt fint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 15, 2008 Share Posted September 15, 2008 Her har jeg fått på plass instrumentpanel, spaker/pedaler + trappen ned til nedre dekk. Jeg har nok bomma litt på plassering av stolene - mulig at åpningen ned til nedre dekk er for brei. Dermed måtte jeg kompromisse en smule med hensyn til fasongen på instrumentpanelet. (Som om noen noensinne ville lagt merke til det... .) Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted September 15, 2008 Share Posted September 15, 2008 Wow, rett og slett wow. Hvordan lagde du instrumentpanelet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted September 15, 2008 Share Posted September 15, 2008 Imponerede arbeid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 15, 2008 Share Posted September 15, 2008 Synd at du ikke kan bygge sunderlanden med åpen cockpit for å la dette fine interiøret komme til sin rett. Dette ser ut som det er bygd i en større skala enn 1:72. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 16, 2008 Share Posted September 16, 2008 Hvordan lagde du instrumentpanelet? Det er laget av tynn plast (0.25 mm), og hullene til instrumentene er borret opp med bor av passende diametere. (Har investert i et punchesett, mens synes det er vanskeligere å få riktig plassering av hullene med dette enn med bor.) Har forenklet panelet ganske kraftig i forhold til orginalen, og kuttet ut ting som visere og brytere. Panelet blir knapt synlig på den ferdige modellen. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted September 16, 2008 Share Posted September 16, 2008 Joda, ser ekstremt forenklet ut gitt. Igjen, veldig bra jobba. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted September 16, 2008 Share Posted September 16, 2008 Joda, ser lovende ut dette:) Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 21, 2008 Share Posted September 21, 2008 Her er cockpit prøvemontert i flykroppen. Uten vinduer kan man se det meste, men med vindu på er det fint lite man ser av de indre gemakker. Alltid irriterende med bortkastet arbeid, men gjort er gjort... (Det vil komme en "coaming" over instrumentpanelen etter at kroppshalvdelene er montert sammen, slik at man skal slippe å se baksiden av panelet på den ferdige modellen.) Har fått på et lag med grunning (Tamiya grå på boks) og deretter grågrønn interiørfarge (Xtracrylics). Det neste som står for tur er detaljmaling og væring. Jeg har hatt ganske store "huller" når det gjelder referanser på interiøret, så det har blitt mye gjettverk. Kanskje like greit at det ikke vil synes særlig godt... Har gjort et forsøk på å fylle skrogvinduene med epoxylim. Trodde det skulle gå greit, men det gorde det ikke. :'( Brukte Tamiyateip til å dekke over forsiden, og fylt i fra baksiden. Var veldig forsiktig da jeg blandet komponentene for ikke å røre inn luftbobler. Likevel ble det bobler da jeg fylte i vinduene. Dessuten var det en tabbe å bruke Tamiyateip - den har en ruglete limflate som gjør jobben med polering av utsiden av vinduene tung. Det største problemet er at limet ikke blir hardt - mulig fleksibilitet er en fordel når det brukes som lim, men som støpemasse er det noe herk. Utsiden av skroghalvdelene har forøvrig fått seg en omgang "Skull White" grunning. Så - hva gjør jeg nu? Noen som har gode forslag? Finnes det noe lett tilgjengelig gjennomsiktig "epoxy resin" som egner seg til denne typen jobb? Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted September 21, 2008 Share Posted September 21, 2008 Dritbra. Jeg har sjøl prøvd det tape-trikset og det er kul umulig å få til noe bra med epoxy. Det er for seigt. Mulig du kan få til noe med superlim, men det krever mye puss og polering. Med den størrelsen kan du prøve fotolim som er helt klart. Hvis du ikke har Crystal Kleer da. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.