Olve Dybvig Posted September 21, 2008 Share Posted September 21, 2008 Det skal visst finnes en glasslim som ..............ehhhh man limer glass med. Skal være rimelig gjennomsiktig Sjekk denne linken: http://www.modellversium.de/tipps/6-detaillieren/8-glasscheiben-fuer-scheinwerfern-und-positionslichtern.html'>http://www.modellversium.de/tipps/6-detaillieren/8-glasscheiben-fuer-scheinwerfern-und-positionslichtern.html Masse gode ideer her http://www.modellversium.de/tipps/ Olve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 21, 2008 Share Posted September 21, 2008 Jeg har ikke prøvd fludiumet sjøl, men et slikt stoff til å lage kunstig vann kan kanskje brukes? https://hobby-huset.secure.flexiweb.no/productview/19414022/ eller se i denne tråden: http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=204.msg2227;topicseen#msg2227 Einar S - som ikke aner om dette var noe godt råd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 24, 2008 Share Posted September 24, 2008 Ingen som hadde noen idiotsikker metode på lager nei (dvs som en har prøvd selv og vet at funker). Gjør et forsøk med en alternativ metode, nemlig å felle inn remser med klar plast. Det var vel dette jeg burde ha satset på fra begynnelsen. Kommer uansett til å punche ut masker til vinduene før lakkering, så det gjør ikke noe om det blir litt mye "glass". Her har fjernet et rektangel med plast som innegolder en lang rand med vinduer. Mesteparten av jobben ble gjort ved å risse seg gjennom plasten med en nål støttet av en linjal. Litt lett kutting fra baksiden, og rektangelet kunne kneppes ut. (Jeg har tidligere felt inn en noe større plastplate i dette området, så plasten jeg skulle risse gjennom var ikke så tykk.) Rektangelet med hullene ble forsiktig limt til gjennomsiktig plast, og det resulterende "laminatet" limt på plass igjen i hullet (med den gjennomsiktige plasten ytterst). Legg merke til at det er ulik avstand mellom vinduene. Det skal være sånn! (Omtrent - i alle fall ). Nå gjenstår sparkling, pussing og polering, og så blir det forhåpentligvis bra! Ja - og så må jeg ta resten av vinduene også selvsagt... Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 24, 2008 Author Share Posted September 24, 2008 Jeg har vært inne på tanken med noe lignende selv, for en annen (påtenkt) modell. Men da kun med å erstatte plastrektangel med huller med en rektangulær plastbit - uten noe på innsiden. NIls Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted September 24, 2008 Share Posted September 24, 2008 ipmonerende klar resin finnes,- prøv Araldite -103 med 956 eller 951 herder i forholdet 10 deler base og 2,2 deler herder. Evakuer bobbler og fyll med flashbreaker tape på fremsiden. Den herder kanon hard og klar. Har brukt denne på min BV-138 og resultatet ble gjennomsiktig og klart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 25, 2008 Share Posted September 25, 2008 klar resin finnes,- prøv Araldite -103 Hvor får man kjøpt dette? Kan være kjekt å ha for framtidige prosjekter... Hilsen Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted September 25, 2008 Share Posted September 25, 2008 Skulle tro firmaer som Tess, eller byggmaker har slikt. Jeg overdro et par spann fra jobben, da utløpsdatoen -som er meget streng i aerospace var gått ut. Limet er imidlertid like klart og fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Her er cockpit klar til innmontering i skroget. Da var det endelig tid for å lime sammen skroget. Har knotet noe forferdelig med disse kuøyene. Prøvde først å stanse ut skiver av tynn klar plastplate og lime disse på plass, men klarte ikke å få skivene til å flukte tistrekkelig med skrogsiden. Og jeg er avhengig av perfekt tilpasning i og med at den endelige diameteren på kuøyene etter lakkering vil være betydelig mindre enn den er nå. Løsningen ble å bruke de opprinnelige delene fra Airfix. Jeg sørget for å grave ut litt ekstra plass på innsiden av skroget slik at kuøyene stakk litt ut på utsiden. Etter å ha fylt sprekker med superlim ble alt slipt flush med skroget og polert. Resultatet er langt fra perfekt, men nå er jeg lei og gidder ikke mer! Synes i det hele tatt at progresjonen i hele prosjektet har vært deprimerende dårlig i det siste, og fortsatt er det laaaangt igjen... Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Progresjonen i prosjektet har vel en viss sammenheng med ambisjonsnivået, og det nivået er i alle fall høgt. Det er synd at det flotte interiøret blir så lite synlig inne i den ferdige modellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Skjoenner du er lei Ragnar, men hold koken saa tror jeg du har den modellen i monteret med flest arbeidstimer bak seg. Den havner naer glasset og saa da faar den i hvertfall en form for "pride of place". Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Haletårnet til Airfix er laget for å kunne rotere, og "tunnelåpningen" i halen er i den anledning gjort en god del bredere enn tårnet. Det skal den ikke være. Jeg fjernet derfor en kile med plast fra skroghalvdelene før sammenliming slik at halen ble så smal som den skulle være. Etter sammenliming så tunnelen slik ut. Ikke videre symetrisk, og dessuten stemte åpningen ikke noe særlig med "glassdelen" fra Squadron (som er laget for å passe til "forstykket" fra Airfix). Jeg har også limt på noen profiler av tynn plast som skal benyttes som forskaling når konturene på halen skal rekonstrueres ved hjelp av Milliput. Jeg laget en ny tunnelåpning av plast, limte denne på plass og slipte den til en tynn kant. Deretter fulgte en runde med Milliput. Her er jeg ferdig med grovpussing, og kan slå fast at jeg nok trenger en ny runde med Milliput! Men i mye mindre doser enn i første runde. Det går da framover . Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Jeg håper inderlig at du jobber etter veien-er-målet-prinsippet. Hvis ikke er det egentlig ganske trist at maskinen havner i et museumsmonter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 egentlig ganske trist at maskinen havner i et museumsmonter. Det er da mye bedre at den havner i et museumsmonter enn pakket ned i en pappeske i kjelleren min! Og er det ikke slik med de fleste av oss - når vi er ferdig med en modell er det straks i gang med en ny (eller flere). Fokus er på pågående og framtidige prosjekter - ikke de vi er ferdig med. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Jeg skulle kjoept aksjer i Milliput:) Du har et godt poeng Ragnar - de aller fleste av oss setter modellene et sted der faa andre faar glede av de, og dette er en fin maate aa faa publisitet for hobbyen vaar. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Jeg må si at denne tråden er en fornøyelse å følge Ragnar. Glimrende håndverk, og modellbygging i bokstaveligste forstand. Åsså så nydelig forbilde da, som Kyrre pleier å si; jeg er full av impregnering! Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Dette går vegen. Fornuftig løsning det med ku øye vinduene, meget vanskelig å få noe brukanes ut av limoppfylling og tynne skiver av acetat. Polerer du vinduene med voks blir de klare å fine, ihvertfall så mye som behøves på en modell i denne skalaen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Du tar med jævelskapen på LU, ikke sant??? Dette her MÅ jeg se live. Du er den galeste bergenseren jeg kjenner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 Da har det gått halvannet år, SKALA 2010 er vel overstått og det er på tide å brette opp ermene igjen. Her har jeg prøvemontert hoveddelene. Det ser lovende ut, som en viss JHB pleier å si. Men det er FRYKTELIG mye jobb som gjenstår. Har tenkt at jeg i alle fall skal prøve å komme et stykke videre nå før jeg skeier ut med et eller annet "terapiprosjekt" ... Kroppen har åpninger både her og der, og det har kommet rusk på innsiden av mange av vinduene. Etter en kjapp vurdering gjorde jeg følgende: Må innrømme at jeg er litt svak for de mer brutale metodene . Planen nå er å få fjernet rusket, deretter forsegle senterseksjonen og få montert på canopy før hale og nese limes på igjen. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 Naa ER jeg helt enig med Torgeir:) Kunne du ikke blaast ut stoevet med trykkluft? Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 1, 2010 Author Share Posted March 1, 2010 Brutalt er nok rette ordet, ja. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 Det hjelpe vel kanskje på motivasjonen at Special Hobby kommer med en V i løpet av året? K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 Jens - trykkluft hadde nok ikke funket nei. Til det er det for mye interne strukturer i kroppen. Løsningen min er kanskje brutal, men ikke spesielt arbeidskrevende. Har da gjort slikt før skal vite . Kyrre - har visst om Spesial Hobby, men trodde de skulle komme med en Mk III. Selv ikke Tamiya kan stoppe meg... Men det kan min egen motivasjon. (Eller mangel på sådan.) Dette er et langt lerret å bleke. Men akkurat NÅ synes jeg det er morro! Har begynt å grave i dokumentasjonsbunken. Og det er skummelt. For det vil ta uendelig med tid hvis jeg skal ta sikte på å få alt 100% korrekt. Må prøve å tvinge meg selv til å bygge i stedet for å glane på bilder, selv om det vil føre til en del gjettverk. Det er bygging som er morro! Var over på Trashmodeller og sjekket opp Len Thompson's bygg. Der snakker vi om "sprø" mann - detaljeringsgraden hans er jo helt sinnsyk. Men jeg mener at modellen hans ikke er helt representativ for en norsk maskin, det er flere detaljer som skiller de norske maskinene fra de som nå finnes på museum. Tar dog forbehold om at jeg ikke har bilder av WH-B, som han har bygget. Det finnes et par meget interessante bilder på side 204 og 205 i "Marinens flygevåpen 1912 - 1944" av Hafsten/Arheim. Det ene viser ML824 som WH-T i 1945, og det andre samme fly som det nå står på Hendon. Her kan man se flere forskjeller: - WH-T mangler luken i kroppen i bakkant av vingeroten. Den er på Hendon-maskinen. - WH-T har tre vinduer i bombelukene i kroppen under vingene, Hendon-maskinen har 2. - WH-T har avrundet bakkant på forsenkningene til mitraljøsene på nesen, Hendon-maskinen har firkantet. - WH-T har ryggtårn, Hendon-maskinen ikke. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Har funnet ut at det skal være fire runde vinduer langs ryggen - iallefall tror jeg at det skal være slik, referansene er litt mangelfulle... Har drillet opp hull, og for å lage glass har jeg brukt plast fra en sjokoladeeske (søppel kan brukes til så mangt...). På de første to vinduene brukte jeg kniv, fil og pussepinne for å lage vindusglassene - det var fryktelig knotete og tidkrevende. På de to siste brukte jeg en mye mer effektiv metode. En bit plar plast ble grovt kuttet til med avbitertang. Denne ble så limt på et skaft av støperamme, satt i drillen og dreid til passelig diameter. Klarplastdisken ble deretter skåret av skaftet, limt inn i hullet med superlim og til sist slipt ned og polert slik at vinduet ble gjennomsiktig og fluktet med kroppen. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Vinduene ser fine ut på min skjerm. Dette blir bra. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reidar Berg Posted March 7, 2010 Share Posted March 7, 2010 Må bare erkjenne at du har ett pågangsmot som få Ragnar. Ser svært lovende ut så langt, du får bare stå på å få denne ferdig nå når du først er i siget Har for min egen del funnet ut at pågående prosjekter ikke bør legges bort til fordel for andre, nye prosjekter. Terskelen for å få disse tilbake på byggebordet er særdeles høy. Reidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.