Gå til innhold
  • Bli medlem

[Tildelt] Short Sunderland Mk.V --- Ragnar Eckhoff


Anbefalte innlegg

  • Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Var en tur innom Hobbyland på Strømmen på tirsdag (i forkant av møtet i IPMS Østlandet), og der "snubla" jeg over noen resincowlinger fra Quickboost beregnet på Academy sin Catalina. Syntes umiddelbart at de lignet veldig på Mk V cowlingene til Sunderland - inkludert luftinntaket i overkant av frontåpningen, og formen på flapsene. Hvis de kunne brukes ville det jo spare meg for mye arbeid (det er uansett nok å gjøre på dette settet!). Eneste bekymringen var at de så LITT små ut. Men Catalina brukte jo samme motorer som Sunderland, så jeg tok sjansen og kjøpte to sett (2x2 = 4 cowlinger), sammen meg 4 P&W Twin Wasp motorer også fra Quickboost (egentlig beregnet på B-24D).

 

Vel hjemme viser det seg at det nok var noe i den bekymringen. Resincowlingene er iallefall mye mindre enn de originale plastcowlingene fra Airfix (dog for Bristol Pegasus motorer, som hadde noe større diameter enn Twin Wasp). Så hvem har rett/feil, eller ligger sannheten et sted midt i mellom? Bildet viser de to typene cowling, sammen med et knippe Twin Wasps fra reservedelsboksen (Quickboost - Aeroclub - Academy (Ventura) - Italeri (C-47)).

 

sunderland_015.jpg

 

Har prøvd å finne bilder av både Sunderland og Catalina som kan fortelle meg om det går å bruke Catalina-cowlinger på en Sunderland, men har ikke funnet gode bilder så langt. Det ideelle er bilder tatt rett forfra - da vil jeg kunne få et brukbart mål på forholdet mellom cowlingdiameter og avstand mellom motorene.

 

Vel - det skal ikke være lett :'(. Men det ordner seg nok til slutt ;).

 

Hilsen

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest et sted at Academy sine Catalina cowlinger er et par mm for små i diameter, og Quickboost har naturlig nok ikke korrigert dette - det ville bli nye motornaceller helt inn til vingen.  Len nevnte noe om naceller til en B-17E (Academy settet kommer med to typer naceller) som kan brukes.  Alternativet er å bore opp cowlingene til byggesettet - det var det jeg gjorde selv.  Vi har dreiebenk på jobben så jeg kan ordne den saken for deg om det er løsningen du velger.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet og "forsket" litt rundt dette med cowlinger. Har funnet at Twin Wasp har noe mindre diameter enn Pegasus - 1,224 m vs. 1,405 m. I 1/72 tilsvarer dette 17,0 mm vs. 19,5 mm. Airfix sin cowling er 20,0 mm i diameter, noe som jo stemmer bra for Pegasusmotoren (cowlingen må jo være litt større enn motoren, men ikke så mye større nødvendigvis). Tegningene jeg har for Mk V (tre forskjellige) har alle 20 mm også for P&W Twin Wasp, og det tror jeg må være feil. Jeg har prøvd å måle på bilder tatt rett fram, men det er vanskelig å få gjort dette riktig pga forvrengninger (perspektiv) i bildene. (Det hjelper heller ikke at motorene på Sunderland er tiltet litt utover.) Men etter å ha nistirret på en del bilder er jeg uansett per i dag overbevist om at Mk V (med Twin Wasp) hadde cowlinger med mindre diameter enn Mk III (med Pegasus). Men Catalina-cowlingene fra Quickboost ser med sine 17 mm i diameter til å være i snaueste laget. Kanskje 18 mm hadde vært nærmere sannheten?

 

Hmmm - hva skal jeg gjøre... Er fristet til å gi blaffen i størrelsen og bruke Quickboost. Er bare redd for at Sundelanden da blir seende "teit" ut. Får vel tenke litt på saken...

 

Ragnar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å bytte motor og cowling, men om man må attpåtil bytte cowlingen som fyller gapet mellom motor og vinge, så blir det straks mer jobb.  Ikke umulig, men man må kanskje endre på en struktur som er tilpasset motorer med en gitt diameter, og jeg tviler på om gevinsten ved dette for et såpass langsomt fly som Sunderland oppveiet merarbeidet når man var interessert i å få flest mulig fly ut dørene.  Jeg heller til den teori at man modifiserte minst mulig i hvertfall av grunnleggende struktur.  En ting du kan sjekke er posisjonen av de utfellbare plattformene på hver side av motoren.  Jeg tviler sterkt på at disse ble forlenget 4 tommer innover på hver side for å tilpasses en litt mindre motorcowling.  Tatt i betraktning cowlingens sirkulære tverrsnitt, så skal man da se samme avstand fra panellinjene fra disse plattformene i forkant til cowlingen på begge motortypene om da diameteren er den samme.  Det skal være noen gode bilder av disse i bolken jeg sendte deg.  Om diameteren til cowlingen for Twin Wasp motoren er mindre enn for Pegasus, men "fairingene" mot vingene er lik, så bør dette komme klart frem i form av en "flaskehals" men noe slikt kan jeg ikke si jeg har sett.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En liten oppdatering. Har gjort meg ferdig med halefinnen. Planen er å lime halvdelene til hver sin kroppshalvdel før disse limes sammen. Innbiller meg at det er lettere å få ting beint på den måten.

 

sunderland_018.jpg

 

Holder på med å fikse haleflatene. I følge tegningene (som egentlig ikke er helt til å stole på ...  :'() har Airfix laget dem litt for smale. Har limt på plastremser for å få mer korrekt bredde - forhåpentligvis...

 

sunderland_019.jpg

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye ekstraarbeide på denne modellen Ragnar. :thumb:

 

Du må vel forandre litt på kurven på haleflatene også. Ser ut til at du får et steg til høyderoret.

 

Jeg er ikke sikker på om det er enklere å montere de vertikale haleflatene på hver sin skroghalvdel, men du kan jo prøve. Jeg inbiller meg at du får andre problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil og feil. Jeg vil heller sagt unøyaktig. Airfix-settet er tross alt fra 1960, og for å være så gammelt vil jeg si at det er overraskende korrekt. Det er vel bare det at jeg stoler mer på tegningene enn settet, selv om tegningene heller ikke er 100% korrekt.  Jeg har ikke gjort egne målinger av haleflatene, så jeg er egentlig ute på litt tynn is her...

 

Jeg har aldri hørt noe om ulik størrelse på haleflatene, så jeg har ikke noen tro på det. Men dette er ikke noe jeg vet 100% sikkert.

 

Ragnar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det Airfix-byggesettet begynner å dra på åra. Jeg husker jeg fikk det i julegave en gang i tenåra, på 1960-tallet. Det blei bygd i løpet av juleferien. Kamuflasjefargene på oversida blei heilt feil, for det var før Humbrol kom med Authentic-serien sin med hobbymaling.

 

Flyet henger fremdeles i taket. Den gangen var det vel noe av det beste som blei produsert av byggesett.

 

Det kunne vært moro å bygge en sunderland på nytt, men det virker som skremmende mye arbeid for å få til en heilt korrekt modell med utgangspunkt i Airfix-byggesettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vært moro å bygge en sunderland på nytt, men det virker som skremmende mye arbeid for å få til en heilt korrekt modell med utgangspunkt i Airfix-byggesettet.

 

Da får du bare sette igang med denne da, Einar:

 

http://www.cybermodeler.com/hobby/kits/alpha/kit_alpha_4817.shtml

 

Men det kan vel ikke være lenge før noen produserer et nytt Sunderland-plastsett tror nå jeg.

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt supert!!!! En fantastisk jobb har du gjort. Imponerende.

Tilfeldigvis holder jeg så smått på samme modellen. Jeg ser at vi har litt forskelige mål og prinsipper ved modellen. Det blir interessant å utføle hverandre. Siden jeg hadde lyst å lære meg å bruke etsede detaljer i litt større grad en tidligere så valgte jeg Sunderland som den perfekte objekt iom at WEM har lavd en fantastisk sett. Ellers så hadde jeg lyst på noe Norsk.  Og da Mk V falt mest i smak. Jeg hadde Warpaint hefte og der fant jeg WH T som passende. Den står jo i Hendon og jeg har tatt noen bilder av flyet for mange år siden. Dessverre ble jeg skuffet over tegningene i hefte.  Skalering er 1:71,4. Så med andre ord mann kan ikke stole på tegningene.

Etter en tanke runde, har jeg bestemt at jeg skal fjerne naglene og ikke risse om panel linjer. Det er en kombinasjon mellom latskap og prinsippene.  Ved nærmere beskuing av bildene ser jeg (lenge leve latskapen) heller kraftige ujevnheter av paneler enn paneldeligs linjer.

Så selve modellen. Du har rett at den er veldig bra for å være produsert for nesten 40 år siden. Du har påpekt de største feilene, så jeg får bare tilføye “trailing edge”( hva i huleste er det på norsk?) på vinger og ror. De må spisses.

Vinduer eller som du skriver koøyene har jeg tenkt lage vha en stanse redskap. Siden åpning er for stor (takk Jens Håkon) skal jeg sette inn foring med riktig dimensjon. Der har jeg funnet rør fra Evergreen 7/16 ” som har den riktige både inn og ut diameter. Da stanser jeg ”ruter” på 5,5 mm. Videre som Nils hadde foreslått.  Lagde en liten verktøy slik at det blir lett å sette foring og ”ruter” på plass. Her skulle jeg legge bilder men HVORDAN????

 

Videre har jeg tenkt å lage motordeksler selv (støype i resin). Samme med motorer. Personlig så synes jeg at 18 mm blir veldig smalt.

 

Vel hjemme viser det seg at det nok var noe i den bekymringen. Resincowlingene er i alle fall mye mindre enn de originale plastcowlingene fra Airfix (dog for Bristol Pegasus motorer, som hadde noe større diameter enn Twin Wasp). Så hvem har rett/feil, eller ligger sannheten et sted midt i mellom? Bildet viser de to typene cowling, sammen med et knippe Twin Wasps fra reservedelsboksen (Quickboost - Aeroclub - Academy (Ventura) - Italeri (C-47)).

Har motordeksler fra Aeroclub E083 til Bristol Pegasus, beregnet til bruk på Sunderland og Hampden. Der er diameter 20 mm. Selv om Twin Wasp var mindre i diameter, ville jeg heller støtte Jens Håkon’s teori om motordeksler.

Ja, så mye for i kveld.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andrzej,

 

Gøy å høre om Sunderlandprosjektet ditt! Foreslår at du oppretter en egen tråd og viser oss bilder. Det finnes oppskrift her på forumet et eller annet sted om hvordan man enklest mulig laster opp bilder. Er spesielt interessert i din løsning for sidevinduer - den høres spennende ut!

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet videre med haleflatene men er fortsatt ikke helt i mål. De ser slik ut nå:

 

sunderland_020.jpg

 

Måtte ta en runde til med sparkel. Når den er pusset ned blir det å risse inn nye panellinjer. Jeg har slipt høyderorene ganske kraftig ned for å skarp bakkant, i tillegg har jeg endret fasongen på "tuppen" på haleflatene for å en karakteristisk "knekk" som er tydelig på bilder (mens som mangler både hos Airfix og på tegningene).

 

Ellers er jeg sterkt i tvil om økningen av haleflatekorden som jeg har gjort er korrekt - de tegningene stoler jeg i grunnen mindre og mindre på. Mangler rett og slett bilder som gir noe entydig svar på hvordan fasongen egentlig er :'(. Vel vel, gjort er gjort, jeg får i alle fall en spesiell Sunderland, om ikke annet ::).

 

Neste bildet viser at arbeidet med vingene er i gang.

 

sunderland_017.jpg

 

Og jada - jeg "måtte" selvsagt fjerne motornacellene. Teorien min - bygget på "eye-balling" fra bilder - er at nacellene skal ha mindre diameter enn Pegasus-cowlingene, og omtrent samme diameter som Twin Wasp cowlingene. (Dvs at jeg mener at Airfix og alle tegninger tar feil.) Jeg er altså fortsatt av den oppfatning at Twin Wasp cowlingene er mindre i diameter enn Pegasus-cowlingene. Uansett hvilke teorier andre måtte ha...  ;D Jeg planlegger følgelig å redusere diameteren på nacellene.

 

Ragnar :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i gang med krymping av motornacellene. Til venstre en umodifisert nacelle, med påtegnede blyantstreker som viser hva som skal fjernes (2 mm i høyde og bredde). Neste er i fire deler der det som skal fjernes er fjernet, deretter en som er delvis limt sammen og til sist en som er helt limt sammen. Reduksjon i tverrsnitt skulle være godt synlig. Nacellene mister det sirkulære tverrsnittet i denne prosessen, så jeg tenker å legge på Milliput der det trengs for å bygge opp profilen.

 

sunderland_021.jpg

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at du setter pris byggetråden, Trond Olaf!

 

Er nok ikke særlig mottakelig for gode råd for tiden - har klare idéer om hvordan jeg skal løse en del utfordringer og har bestemt meg for å kjøre på. Har brukt nok tid på å glane på bilder... Det blir noe helt annet når jeg kommer så langt som til maling/væring - der vil jeg trenger flust med råd...  ;)

 

Dagens bilde viser videre jobbing med nacellene. Jeg kapper av 6 mm av frontene og limer på sirkulære skiver av 1 mm plast m/ diameter 18 mm. Planen er å lage nye fronter til nacellene fra scratch - de er anderledes på Mk V sammenlignet med Mk III. Skivene er laget med en Olfa Compass Cutter - jeg roterer denne baklengs mange ganger til jeg får skrapt meg igjennom plastplaten. Noe opprensking er nødvendig, men det er likevel den mest effektive metoden for å lage sirkulære skiver jeg har prøvd til nå.

 

sunderland_022.jpg

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.