Kyrre Ingebrethsen Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Full av imponasje! Jeg hadde laget en hvit en. Med grått tak. Og LSG bokstaver. Ja, og så bør det være serienummer et sted. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 9, 2008 Author Share Posted May 9, 2008 I forhold til monterets tema så må (?) det være en maskin fra etter 21. november 1944 (Luftforsvarets "stiftelsesdato"). Men det vet du vel. Det kan bli en utfordring med LSG bokstaver, de finnes vel ikke i dekalform ... ennå? Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Ja, jeg vet det Nils. Planen er å bygge en Mk V, og da snakker vi vel om fra våren 1945 (april?) fram til flyene ble levert tilbake. De tre flyene jeg har bilder av er alle fotografert i Norge. WH-T fra Kims profil er vel heteste kandidat så langt. Bildet jeg har av flyet kan ses i "Svar #16". Og da kan jeg umiddelbart påpeke én feil på Kims profil! Det skal være to - ikke tre - vinduer under bakkanten av vingen. "WH-T" består av kun rette streker, og skulle være greie å maskere og male. Det er vel verre med serienummeret "ML824" - her er det så liten skrift. - Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 9, 2008 Author Share Posted May 9, 2008 Det er vel verre med serienummeret "ML824" - her er det så liten skrift. Det går muligens an å kappe til biter fra serienumrene fra Vingtor Catalina dekalarket? Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Hvis du trenger 8" serienummer i 1:72 kan jeg hjelpe - dog ikke hvis fargen skal være LSG. Bare svart og rød og hvit. Det der med LSG bokstaver synes jeg vi skal forfølge, Nils. PM inbound. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Etter aa ha sett standarden paa dette settet, proevd aa gjoere noe med det, og blitt fullstendig demoralisert, saa kan jeg bare glede meg til aa se fortsettelsen paa denne sagaen. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Hva er det du holder på med, din gale, gale bergenser. Det finnes jo også noen riktig omfattende fotoets-sett til dette settet.... Trgr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Jepp. White Ensign. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted May 14, 2008 Share Posted May 14, 2008 Er klar over WEM-settet. Hadde vært moro, men jeg står over denne gang. Det er såpass mye jobb med eksteriøret at jeg konsentrerer om det. Har ikke tenkt å bygge Sunderland til jeg blir pensjonist heller... Nuvel - har kommet et godt stykke videre med nesen. Etter noen plastbiter, en dose Milliput, Mr. Surfacer og diverse grader slipepapir ser det hele slik ut: Det begynner da å ligne noe! Denne nesejobben - sammen med reduksjon i størrelsen på koøyene - er nok de viktigste forbedringene av Airfix-settet. Holder ellers på med innrissing av panellinjer - tror noe av det kan skimtes på bildet. Kjedelig jobb, men det er mye rette streker så det går i grunnen ganske greit. Det gjelder bare å holde ut! Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 14, 2008 Author Share Posted May 14, 2008 Har du noen planer for koøyene? Sel har jeg fundert på om det hadde vært greit å montere dem som dem er, litt for store. Deretter pusse det jevnt fra utsiden og polere. Og så til slutt stanse ut maskering for koøyer i riktig størrelse, f.eks. med punch'n'die sett. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 14, 2008 Share Posted May 14, 2008 Er enig med siste taler her - tror det er greieste veien å gå for å redusere størrelsen på koøynene. Ellers ser jo dette lovende ut da... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted May 15, 2008 Share Posted May 15, 2008 Er litt usikker på de koøyene ja... I følge tegningene skal de være ca 4.5 mm i diameter i skala 1/72 - er det noen som vet eksakte mål? Angående maskeringsalternativet: - Problem 1: Lage masker i riktig dimensjon. Jeg har noen billige Biltema-puncher, men de kommer bare i "hele" mm (dvs. 4 eller 5 mm). Det beste hadde nok vært et ordentlig P&D-sett. - Problem 2: Hvit overflate krever mange lag med maling, og jeg er redd for å få rufsete kanter når jeg drar av maskene. Men dette kan kanskje fikses med Micromesh. Andre alternativer: - Redusere åpningene til riktig dimensjon, og fylle med Kristal Kleer etter lakkering. - Som over, men punche ut små disker av klar plast, og lime disse inn én etter én. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 15, 2008 Author Share Posted May 15, 2008 - Problem 1: Lage masker i riktig dimensjon. Jeg har noen billige Biltema-puncher, men de kommer bare i "hele" mm (dvs. 4 eller 5 mm). Det beste hadde nok vært et ordentlig P&D-sett. Waldron sine to sett er en svært nyttig investering, særlig for en som liker å skjære til sine egne plastbiter. De er noe dyre i anskaffelse men du vil aldri angre. - Problem 2: Hvit overflate krever mange lag med maling, og jeg er redd for å få rufsete kanter når jeg drar av maskene. Men dette kan kanskje fikses med Micromesh. Du trenger ikke nødvendigvis mange lag. Matt hvit akrylmaling, f.eks. Tamiya, dekker godt. Et par tynne strøk med dette først, og så hvitfarge etter eget ønske på toppen, og du får en grei finish som ikke er tykk. - Redusere åpningene til riktig dimensjon, og fylle med Kristal Kleer etter lakkering. Selv får jeg aldri Kristal Kleer til å bli bra ..... :'( - Som over, men punche ut små disker av klar plast, og lime disse inn én etter én. Da har du vel samme problem som du nevner aller først? Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted May 15, 2008 Share Posted May 15, 2008 Selv får jeg aldri Kristal Kleer til å bli bra ..... Enig med Nils her. Når jeg har testet Kristal Kleer har vinduene buet innover og det ser urealistisk ut. Holder med Nils i hans opprinnelige metode Ellers er det spennende å følge med å denne tråden. Tror nok denne Sunderlanden blir bra Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Husberg Posted May 15, 2008 Share Posted May 15, 2008 Er litt usikker på de koøyene ja... I følge tegningene skal de være ca 4.5 mm i diameter i skala 1/72 - er det noen som vet eksakte mål? Angående maskeringsalternativet: - Problem 2: Hvit overflate krever mange lag med maling, og jeg er redd for å få rufsete kanter når jeg drar av maskene. Men dette kan kanskje fikses med Micromesh. Ragnar Hei Ragnar, Dette blir jo skikkelig bra, "Ragnar kvalitet" som vanlig !. Når det gjelder hvit maling, har jeg jo fått litt erfaring med alle disse passasjerflyene etter hvert.... Og uten sammenligning, så er Vallejo Skull White den som har hatt best dekkevne. Det er helt utrolig med pigmenter i denne malinga. Happy modelling, Ruben, som drøømer om en Sandringham i 1/72.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 15, 2008 Share Posted May 15, 2008 Jeg har tenkt aa sveipe innom RAF museet neste helg, og kan maale kooeynene da om du kan vente saa lenge. Bruk en god, hvit primer - som f.eks Tamiya sin foer du legger paa lakk, saa skal du ikke faa saa mye malingsoppbygging. Micromesh er din venn enten du bruker den eller ikke:) Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 24, 2008 Author Share Posted May 24, 2008 Jens Håkon melder at koyøene er målt til 300mm i diameter, måøt i den klare delen. Rammen er en tomme bred. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 OK. 300 / 72 = 4.2 mm. Jeg har borret opp huller i dimensjon 4.8 mm, og synes de virker noe store, så dette "makes sense". Største dimensjon til punchen til Waldron er 4 mm - litt i underkant, men antagelig så nærme som det lar seg gjøre å komme. Rammen rundt KAN risses inn, men jeg tror jeg dropper det. Uansett - takk skal du ha, Jens! Koøyene består å dag av en miks av originale huller, og huller jeg har borret opp. I de originale kan jeg bruke de medfølgende glassdelene, men disse vil ikke passe der jeg har borret. Tenker derfor i stedet å lage nye vinduer ved å sette på teip på utsiden, fylle i klar epoxy (Aralditt) fra baksiden, ta av teipen og polere. Har lest på nettet at andre har hatt suksess med dette, men er det noen har på berget som har prøvd og kan opplyse om eventuelle fallgruber? Den største utfordringen jeg ser for meg er å blande samme Aralditten uten å mikse inn masse luftbobler. Ellers har jeg fått jobbet litt mer med overflatedetaljer siden sist. Kanskje på tide med noen nye bilder. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Bare hyggelig det Ragnar - jeg var i nabolaget (les: Hannants) likevel. i stedet for å lage koøyne i epoxy, kan du ikke bruke noe klar plast fra CD-cover? Den plasten lar seg lett lime, du kan sparkle den inn, og den lar seg polere til fin glans - som polystyrenvinduene. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Her går det mest i skribling av panellinjer. Er egentlig overrasket over at settet er såpass korrekt som det er - det er tross alt laget i 1960. Har brukt babord (venstre) side som "prototyp", og er nå i ferd med å kopiere over detaljene til styrbord side. Av og til går det litt over stokk og stein, og jeg må fylle igjen panellinjer og risse nye. Hadde jeg vært mer disiplinert i jobbingen hadde nok framdriften vært bedre. Men det er jo tross alt en hobby . Ikke så mye å vise fram, men dagens bilde viser i alle fall at jeg holder på å lage slissene i nesen for de fastmonterte mitraljøsene. En detalj som helt mangler fra Airfix sin side. Har også "investert" i vakuum-canopies fra Squadron - det kan bety at jeg likevel blir nødt til å detaljere litt i cockpit... Sqadron-settet er for Mk III mens jeg skal lage Mk V, som hadde en noe annen fasong på nesetårnet. Så der blir jeg nødt til å mekke noe sjæl. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Airfix settet forestiller en Mk.III, og den hadde kanskje ikke mitraljøser i nesen? Mener at haletårnet er forskjellig på Mk.V også, men når du er i gang er det kanskje like greit å lage begge to? Fortsatt imponert over ditt pågangsmot, og jeg er glad for at du tok over dette prosjektet. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 Mk III hadde én gønner i nesetårnet, Mk V hadde to. Mulig noen sene III'ere også hadde det nye nesetårnet. Ellers er hovedforskjellen på III og V motorene, samt ny radar (selv om radaren også skal ha blitt montert på noen Mk III). Når det gjelder haletårnet har jeg også lest at dette ble forandret på V, men jeg må sjekke referansene for å se hvor synlig dette er. Synes glasset fra Squadron ligner sånn passelig på bildene av Mk V (men ikke helt), så det er mulig jeg lar det passere. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Tror jeg missforstod deg Jens - du tenkte sikkert på de fastmonterte mitraljøsene i nesen. Stemmer at de ikke var på tidlige Mk III. I grunnen finnes det mange kombinasjonsmuligheter, så man bør egentlig bestemme seg for hvilken maskin man skal bygge relativt tidlig for å få detaljene riktig. I allefall -det går sakte men sikkert framover med kroppshalvdelene. Jeg har også begynt på halefinnen. Skillet mot roret stemmer ikke helt med tegningene (som sikker ikke er helt riktig de heller :'(), så jeg er i gang med justeringer. Bildet viser hvordan. Rorhalvdelene ble først limt til hver sin finnehalvdel. Deretter brukte jeg sag, kniv og filer til lage en slisse med en litt annen (og forhåpentligvis mer korrekt) vinkel, og limte inn en tynn plastlist som ny overgang. Til slutt har jeg fylt igjen der det trengtes med Milliput. (Bare gjort på venstre side på bildet.) Når Milliputten er hard blir det fram med slipepapir. Blir sikkert litt jobb å få det helt bra, men det skal nok gå greit. Har da gjort slikt før... Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Her tas det tydeligvis ingen snarveier. Imponerende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Hvidsten Posted June 7, 2008 Share Posted June 7, 2008 Sunderland er en kul klump, jeg har sansen for fly med koøyer, køyer og vedovn Fra spøk til alvor, jeg har Sunderland I L2167 (DA-H) på prosjektlista (nedskutt i Sylling 090440). Så jeg følger nøye med her, og lærer mye Ragnar - bra jobb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.