Gå til innhold
  • Bli medlem

[Tildelt] Short Sunderland Mk.V --- Ragnar Eckhoff


Anbefalte innlegg

  • Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja, jeg vet det Nils. Planen er å bygge en Mk V, og da snakker vi vel om fra våren 1945 (april?) fram til flyene ble levert tilbake. De tre flyene jeg har bilder av er alle fotografert i Norge.

 

WH-T fra Kims profil er vel heteste kandidat så langt. Bildet jeg har av flyet kan ses i "Svar #16". Og da kan jeg umiddelbart påpeke én feil på Kims profil! Det skal være to - ikke tre - vinduer under bakkanten av vingen.

 

"WH-T" består av kun rette streker, og skulle være greie å maskere og male. Det er vel verre med serienummeret "ML824" - her er det så liten skrift.

 

- Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over WEM-settet. Hadde vært moro, men jeg står over denne gang. Det er såpass mye jobb med eksteriøret at jeg konsentrerer om det. Har ikke tenkt å bygge Sunderland til jeg blir pensjonist heller... ;)

 

Nuvel - har kommet et godt stykke videre med nesen. Etter noen plastbiter, en dose Milliput, Mr. Surfacer og diverse grader slipepapir ser det hele slik ut:

 

sunderland012.jpg

 

Det begynner da å ligne noe! Denne nesejobben - sammen med reduksjon i størrelsen på koøyene - er nok de viktigste forbedringene av Airfix-settet.

 

Holder ellers på med innrissing av panellinjer - tror noe av det kan skimtes på bildet. Kjedelig jobb, men det er mye rette streker så det går i grunnen ganske greit. Det gjelder bare å holde ut!

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på de koøyene ja... I følge tegningene skal de være ca 4.5 mm i diameter i skala 1/72 - er det noen som vet eksakte mål?

 

Angående maskeringsalternativet:

- Problem 1: Lage masker i riktig dimensjon. Jeg har noen billige Biltema-puncher, men de kommer bare i "hele" mm (dvs. 4 eller 5 mm). Det beste hadde nok vært et ordentlig P&D-sett.

- Problem 2: Hvit overflate krever mange lag med maling, og jeg er redd for å få rufsete kanter når jeg drar av maskene. Men dette kan kanskje fikses med Micromesh.

 

Andre alternativer:

- Redusere åpningene til riktig dimensjon, og fylle med Kristal Kleer etter lakkering.

- Som over, men punche ut små disker av klar plast, og lime disse inn én etter én.

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Problem 1: Lage masker i riktig dimensjon. Jeg har noen billige Biltema-puncher, men de kommer bare i "hele" mm (dvs. 4 eller 5 mm). Det beste hadde nok vært et ordentlig P&D-sett.

 

Waldron sine to sett er en svært nyttig investering, særlig for en som liker å skjære til sine egne plastbiter. De er noe dyre i anskaffelse men du vil aldri angre.

 

- Problem 2: Hvit overflate krever mange lag med maling, og jeg er redd for å få rufsete kanter når jeg drar av maskene. Men dette kan kanskje fikses med Micromesh.

 

Du trenger ikke nødvendigvis mange lag. Matt hvit akrylmaling, f.eks. Tamiya, dekker godt. Et par tynne strøk med dette først, og så hvitfarge etter eget ønske på toppen, og du får en grei finish som ikke er tykk.

 

- Redusere åpningene til riktig dimensjon, og fylle med Kristal Kleer etter lakkering.

 

Selv får jeg aldri Kristal Kleer til å bli bra .....  :'(

 

- Som over, men punche ut små disker av klar plast, og lime disse inn én etter én.

 

Da har du vel samme problem som du nevner aller først?

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv får jeg aldri Kristal Kleer til å bli bra .....

 

Enig med Nils her. Når jeg har testet Kristal Kleer har vinduene buet innover og det ser urealistisk ut. Holder med Nils i hans opprinnelige metode :)

 

Ellers er det spennende å følge med å denne tråden. Tror nok denne Sunderlanden blir bra :thumb:

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på de koøyene ja... I følge tegningene skal de være ca 4.5 mm i diameter i skala 1/72 - er det noen som vet eksakte mål?

 

Angående maskeringsalternativet:

 

- Problem 2: Hvit overflate krever mange lag med maling, og jeg er redd for å få rufsete kanter når jeg drar av maskene. Men dette kan kanskje fikses med Micromesh.

 

Ragnar :)

 

Hei Ragnar,

 

Dette blir jo skikkelig bra, "Ragnar kvalitet" som vanlig !.

 

Når det gjelder hvit maling, har jeg jo fått litt erfaring med alle disse passasjerflyene etter hvert.... Og uten sammenligning,

så er Vallejo Skull White den som har hatt best dekkevne. Det er helt utrolig med pigmenter i denne malinga.

 

Happy modelling,

 

Ruben, som drøømer om en Sandringham i 1/72....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

OK. 300 / 72 = 4.2 mm. Jeg har borret opp huller i dimensjon 4.8 mm, og synes de virker noe store, så dette "makes sense". Største dimensjon til punchen til Waldron er 4 mm - litt i underkant, men antagelig så nærme som det lar seg gjøre å komme. Rammen rundt KAN risses inn, men jeg tror jeg dropper det. ;)

 

Uansett - takk skal du ha, Jens!

 

Koøyene består å dag av en miks av originale huller, og huller jeg har borret opp. I de originale kan jeg bruke de medfølgende glassdelene, men disse vil ikke passe der jeg har borret. Tenker derfor i stedet å lage nye vinduer ved å sette på teip på utsiden, fylle i klar epoxy (Aralditt) fra baksiden, ta av teipen og polere. Har lest på nettet at andre har hatt suksess med dette, men er det noen har på berget som har prøvd og kan opplyse om eventuelle fallgruber? Den største utfordringen jeg ser for meg er å blande samme Aralditten uten å mikse inn masse luftbobler.

 

Ellers har jeg fått jobbet litt mer med overflatedetaljer siden sist. Kanskje på tide med noen nye bilder.

 

Ragnar :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det mest i skribling av panellinjer. Er egentlig overrasket over at settet er såpass korrekt som det er - det er tross alt laget i 1960. Har brukt babord (venstre) side som "prototyp", og er nå i ferd med å kopiere over detaljene til styrbord side. Av og til går det litt over stokk og stein, og jeg må fylle igjen panellinjer og risse nye. Hadde jeg vært mer disiplinert i jobbingen hadde nok framdriften vært bedre. Men det er jo tross alt en hobby :).

 

sunderland_013.jpg

 

Ikke så mye å vise fram, men dagens bilde viser i alle fall at jeg holder på å lage slissene i nesen for de fastmonterte mitraljøsene. En detalj som helt mangler fra Airfix sin side. Har også "investert" i vakuum-canopies fra Squadron - det kan bety at jeg likevel blir nødt til å detaljere litt i cockpit...  ::) Sqadron-settet er for Mk III mens jeg skal lage Mk V, som hadde en noe annen fasong på nesetårnet. Så der blir jeg nødt til å mekke noe sjæl.

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mk III hadde én gønner i nesetårnet, Mk V hadde to. Mulig noen sene III'ere også hadde det nye nesetårnet. Ellers er hovedforskjellen på III og V motorene, samt ny radar (selv om radaren også skal ha blitt montert på noen Mk III). Når det gjelder haletårnet har jeg også lest at dette ble forandret på V, men jeg må sjekke referansene for å se hvor synlig dette er. Synes glasset fra Squadron ligner sånn passelig på bildene av Mk V (men ikke helt), så det er mulig jeg lar det passere.

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg missforstod deg Jens - du tenkte sikkert på de fastmonterte mitraljøsene i nesen. Stemmer at de ikke var på tidlige Mk III. I grunnen finnes det mange kombinasjonsmuligheter, så man bør egentlig bestemme seg for hvilken maskin man skal bygge relativt tidlig for å få detaljene riktig.

 

I allefall -det går sakte men sikkert framover med kroppshalvdelene. Jeg har også begynt på halefinnen. Skillet mot roret stemmer ikke helt med tegningene (som sikker ikke er helt riktig de heller  :'(), så jeg er i gang med justeringer. Bildet viser hvordan. Rorhalvdelene ble først limt til hver sin finnehalvdel. Deretter brukte jeg sag, kniv og filer til lage en slisse med en litt annen (og forhåpentligvis mer korrekt) vinkel, og limte inn en tynn plastlist som ny overgang. Til slutt har jeg fylt igjen der det trengtes med Milliput. (Bare gjort på venstre side på bildet.)

 

sunderland_014.jpg

 

 

Når Milliputten er hard blir det fram med slipepapir. Blir sikkert litt jobb å få det helt bra, men det skal nok gå greit. Har da gjort slikt før...  ;)

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.