Gå til innhold
  • Bli medlem

[Tildelt] Short Sunderland Mk.V --- Ragnar Eckhoff


Anbefalte innlegg

En måned siden sist innlegg - det går ikke fort her i gården nei...

 

Men det betyr ikke at det jeg ikke har gjort NOE. Jeg har drevet på med panellinjene på kroppen - det er tidkrevende, kjedelig og synes dårlig på bilder. Men jeg nærmer meg heldigvis slutten (tror jeg). Det er forøvrig UTROLIG mange panellinjer på en Sunderland...  :'(

 

Et bilde som viser litt - tror det skal gå an å skimte "plankene" i båtskroget.

 

sunderland_055.jpg

 

Ragnar  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hvordan og med hvilke(t) redskap risser du panellinjer?

 

Jeg har en del sjablonger i fotoetset stål fra Tritool som er veldig kjekke. Disse har firkanter, sirkler, ovaler etc i forskjellige dimensjoner. Har også et sett med "kurver" fra samme produsent - kjekt på krumme flater. (Tror Tritool er ute av drift, men tilsvarende finnes sikkert fra andre produsenter.) For rette linjer bruker jeg en fleksibel stålinjal (fotoetset tror jeg), biter av tynn plast eller Dymo-teip. Bruker biter av maskeringsteip (pluss fingre) til å holde sjablong/linjal i ro mens jeg risser. Til selve rissingen bruker jeg en tynn synål eller knappenål montert i en sånn "pin vice" (hva heter det på norsk?). Risser først med lite trykk, og repeterer så med gradvis økende trykk til jeg har fått etablert en markert "grøft". Fjerner så sjablong/linjal og rensker opp linjen på frihånd med en sånn scriber fra Squadron eller Baremetal. Deretter følger en del runder med pussing og opprensking før jeg avslutter med å pensle over linjen med Microscale flytende lim. Dette limet er lite agressivt og fjerner siste rester av plaststøv uten å lage merker i plasten.

 

Det finnes vel ikke noe fasit på hvordan slikt gjøres, andre har sikkert andre teknikker.

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Dato for forrige innlegg: 11/5-2010. Snart 7 år siden. Det er med skjelvende hender jeg gjenåpner en SÅ gammel tråd. Men inspirert av det faktum at jeg faktisk har fått ferdig 2 modeller så langt i år, så har jeg plukket Sunderlanden ned fra skammens hylle.

 

Mulig modellen ikke lenger har interesse for Flysamlingen, i og med at det har gått så mange år. Foreslår derfor at Moderator flytter tråden til "Galleri".

 

Er ikke helt fornøyd med overgangene mellom motornaceller og vinger, og som hjelp har jeg lastet ned scans av vingene fra Italeri sitt sett og skalert disse til ca 1/72. Planen er å lage sjablonger av tynn plast som jeg skal bruke til å markere overgangen, og så bygge opp profilen på nacellene med Milliput.

 

Oppdaget i den sammenheng av motorene på Airfix' sett er montert lenger inn på vingen enn hos Italeri. Men det skal jeg for en gangs skyld gi blaffen i ;).

 

sunderland_057_zpsfa9y37pl.jpg

 

Ragnar  wOOt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rykter om en mk V fra Special Hobby for 7 år siden også. Den kom ikke. Før nå, kanskje. Det tar nok en del tid før jeg blir ferdig. Kanskje jeg kan låne en Mk V cowling og ta avstøpning når settet har kommet.

 

Sent fra min HUAWEI VNS-L31 via Tapatalk

 

 

Eller du kan hive denne modellen og bygge Special Hobby i stedet? Det burde ta litt mindre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det skjer ikke så veldig mye her for tiden, men jeg har nå fått kjøpt meg Instant Mold. Fant ikke noen norsk eller europeisk leverandør, så det ble bestilt fra Amazon i USA. Det tok sin tid, men pakken kom da fram til slutt. Dette er et stoff som mykgjøres i varmt vann og kan brukes til å lage enkle støpeformer. Stoffet skal kunne brukes om igjen mange ganger. Kjekt når man trenger å kopiere deler. Og det har jeg behov for på denne modellen.

 

Gjorde en enkel test med en av cowlingene fra Quickboost (som er for små i diameter og derfor ikke vil bli brukt). Én klump med Instant Mold ble brukt på utsiden, og en annen på innsiden.

 

sunderland_062_zps55oflyah.jpg

 

Som støpemasse brukte jeg Super Epoxy fra Biltema. Denne er seig og tørker langsomt (ca 24 timer), men er billig og lett tilgjengelig. Funker helt greit for mitt bruk. Massen ble påført innsiden av ytterformen men en tannpirker, før innerformen ble presset på plass. Et døgn senere var det å forsøke å få avstøpningen ut. Det var ikke spesielt enkelt, men gikk til slutt.

 

sunderland_063_zpsxzdm7ujj.jpg

 

Ikke noe perfekt resultat, men såpass lovende at jeg tror dette skal kunne funke med litt bedre planlegging.

 

Ragnar ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser jo absolutt ut som den epoksien virker. Sjøl bruker jeg Tamiya sin lysherdende sparkel, bestilt fra Japan, trur eg.

Man kan også bruke lysherdende løsnegl-lim. Etter sigende kan man faktisk lage klare kopier også, da. Eneste ulempen er at man må kjøpe UV-lampe i rett spektrum. (Noe jeg ikke har funnet utav)

 

Kyrre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjedelige med PUR er at den kommer i store kvanta, er dyr og har kort holdbarhet. Det er min erfaring i alle fall. Kjøpte en gang 2x1 kg, og rakk bare å bruke noen få gram før den ble dårlig og måtte kastes. Kjøpte også en boks á 1 kg silikon i samme anledning, og den gikk også fort ut på dato. De få delene jeg fikk støpt ble dermed ekstremt dyre. Kunne kjøpt masse flott byggsett for samme prisen.

 

Men det er går kanskje an å skaffe mindre mengder PUR til en rimelig penge? Noen som vet??

 

Denne fattigmannsmetoden fungerer for så vidt greit nok. Jeg skal ikke masseprodusere deler uansett.

 

Ragnar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Neste gang du handler for store kvanta får du bare gjøre som profesjonelle pushere Ragnar. Del opp partiet og selg videre, jeg har prøvd PUR og må ha mer..

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter at jeg har funnet en brukbar metode for å støpe cowlinger har jeg gått i gang med å lage master. Quickboost sin Catalina Twin Wasp-cowling til venstre, Airfix' Bristol Pegasus-cowling til høyre, og min påbegynte master i midten.

 

sunderland_064_zpslbewrrn2.jpg

 

Jeg har brukt følgende framgangsmåte: Jeg fant fram en pipenøkkel med passe diameter (ses øverst i bildet), og surret en strimmel med 0.13 mm plast stramt rundt denne. Strimmelen var så lang at den gikk 3 ganger rundt pipenøkkelen. Denne ble deretter dyppet i kokende vann. Etter avkjøling ble "plastrullen" delt opp slik at jeg fikk én del per lag. Skjøtene ble forskjøvet i forhold til hverandre, og lagene ble laminert sammen med superlim og teipet fast til pipenøkkelen mens limet tørket. Jeg fikk dermed et rimelig rundt rør med tynne vegger og ønsket diameter.

 

Leppen på cowlingen laget jeg ved å kappe fronten av en av cowlingene til Airfix, sette denne i drillen og dreie til ønsket form. Denne ble deretter limt til røret, pusset og tilpasset.

 

Den som gjenstår er panellinjer på utsiden, og det indre luftinntaket.

 

Hvorfor gjør jeg dette, kan man lure. Først og fremst for å se om jeg får det til. Har faktisk tro på at det skal gå, og det vil være en seier i seg selv. Et prosjekt i prosjektet kan man si. At dette til slutt skal inn i et monter på Gardermoen, der ingen vil bry seg døyten om diameteren på cowlingen, det spiller liten rolle for meg. ;)

 

Ragnar :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør jeg dette, kan man lure. Først og fremst for å se om jeg får det til. Har faktisk tro på at det skal gå, og det vil være en seier i seg selv. Et prosjekt i prosjektet kan man si.

 

Jeg vil tippe, først og fremst, å (be)vise fremfor deg selv at du er en dyktig modellbygger. Vi andre vet det jo allerede.

 

Den største utfordringen blir nok å få modellen inn i monteret på Gardermoen. Ikke umulig, men det krever en sirkusartist :)

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.