Jump to content

[Tildelt] Short Sunderland Mk.V --- Ragnar Eckhoff


Nils Mathisrud

Recommended Posts

  • Replies 178
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har en paabegynt Sunderland som du kan faa overta for dette formaalet Ragnar.  Den har limt sammen vingene, kraftig slanket bakkantene, glassene er limt inn i skroget, slipt plane og polert opp og Squadron vakuumformede canopies er inkludert i pakken sammen med Aeroclub hvitmetall motorere og propeller, saa det eneste du trenger er aa fortsette der jeg slapp.  Vakuumdelene inkluderer taarn, men dise er forskjellige mellom Mk.III og Mk.5 - MK.5 har taarn som buler mer ut.  Jeg kan brenne en CD med omtrent 100 bilder av Mk5'ern paa RAF Museet som bonus.

 

Jens

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

HJEEELP!  :o

 

sunderland003.jpg

 

Utfordringen blir å komme i mål med et OK resultat med minst mulig arbeid. Første jobb blir å slipe ned naglene og risse inn nye overflatedetaljer. Det kan sikkert diskuteres om det strengt tatt er nødvendig, men jeg har nok utviklet en slags tvangshadling når det gjelder dette - jeg klarer ikke la være :'(. Tenker å legge på et lag grunning på delene før jeg pusser dem ned, slik at rester av opphøyde detaljer kan hjelpe meg med å se hvor jeg skal risse.

 

Ellers blir største utfordring nye tårn, og ikke minst konvertering av motordeksler/propeller til Mk V type.

 

Ragnar  :)

Link to comment
Share on other sites

Bless you !

 

Foruten nagler og kanontårn så ligger vel beste forbedringspotensiale i kockoitglasset og de runde vinduene. Sistnevnte er litt i største laget, men det fikses lett ved å lime dem fast, pusse jevnt og polere, og så maskere med litt mindre sirkel. Kanskje diameteren på en vanlig hullemaskin passer bra?

 

Nils

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Første jobb er å legge på nye overflatedetaljer, pluss gjøre struktuelle endringer der det måtte være nødvendig. Jeg startet med å spraye alle hoveddelene med grunning (Biltema type Beige - som jeg tilfeldingvis hadde liggende), og pusset så ned alle naglene. Poenget med grunningen var hovedsakelig å få fram strukturen i overflatedetaljene, slik at jeg kunne bruke dette som basis for graveringen. Jeg hadde forventet at naglene ville opptre som hvite prikker på brun bakgrunn, men pussig nok ble det stort sett motsatt!!

 

sunderland_004.jpg

 

Så kan man spørre seg om naglene til Airfix egentlig gir meg noen hjelp med graveringen i det hele tatt. Planen er å risse inn panelskjøtene, og skippe alle naglene. Skulle gjerne hatt gode tegninger, men det har jeg ikke. Har heller ikke brukbart billedmateriale. Det finnes flere gode walk-arounds av restuarerte Sunderlands på nettet, men disse båtene er malt i blank hvitt, noe som effektivt skjuler det meste av overflatedetaljene. Er det noen der ute som kan hjelpe meg med god dokumentasjon ???

 

Ragnar :)

Link to comment
Share on other sites

Herlig Ragnar!

Jeg digger Sunderland og det er bra du durer videre. Scanning av Sandringham.. Joda, her er'n:

sandringham_skrog_plater.gif

Jeg mener denner bør sees på som en prisipptegning og at alle proposjoner ikke nødvendigvis stemmer helt.

 

Her er en tegning fra Osprey-boka om Sunderland-skvadroner. Den ser fin ut, men er den riktig?

sunderland_mkV_osprey.gif

 

Så har vi den gamle tegninga fra Chaz Boyers' "The Short Sunderland". Den ser ikke så bra ut og har åpnenbart ikke fått med seg en haug av panellinjer.

sundeland_mkV_cooksley.gif

 

sunderlandvg1024.jpg

Så bør du ogsås ta stilling til hvorvidt det er nødvendig å risse opp panlelinjene på en Sunderland i 1:72. Hvis du skal lage én Sunderland i livet, er det kanskje greit, men om det viktig på en modell som skal stå inne i et svært monter er jeg ikke like sikker på...

Link to comment
Share on other sites

Kjempegreier Kim! Dette kommer virkelig til nytte!

 

Det er den nederste tegningen jeg har, og som man kan se er den noe mangelfull.

 

Er klar over at dette med panellinjer er kontroversielt - det er ikke mye man ser på bilder. Men jeg føler at en helt glatt overflate blir for sterilt. Jevnfør bildet over - man ser på langt nær alle panelinjene, men man ser dog litt her og der. Jeg har lagt meg på en linje der jeg graverer panellinjer på mine modeller, men kutter ut nagler. Kall det kunstnerisk frihet... ;)

 

Jens - jeg tror jeg sier "ja takk" til CD likevel, jeg!

 

Takk for all hjelp så langt!

 

Hilsen

Ragnar

Link to comment
Share on other sites

Naa er du paa "the slippery slope", men det blir nok en bra modell til slutt - du pleier ikke aa skuffe.  Panelene paa en Sunderland er overlappende, saa effekten er nok best aa gjenskape med aa maskere og male, alternativt kan du kanskje lekke paneler med aluminiumsfolie?  Som et tredje alternativ, kan du kanskje tegne panelene paa med tynn blyant over hvit primer, og saa tone det ned med et lag blank hvit (som jo ikke dekker himmelfallende bra).  Jeg skal brenne en CD i naer fremtid og poste - bare PM meg adressen din, saa ordner jeg det.

 

Jens

Link to comment
Share on other sites

Da er vi i gang. Har kommet til at de opprinnelige paneldetaljene til Airfix slett ikke er så verst, selv om de ikke stemmer 100% med tegningene. Men nå er det ikke alt med tegningene som jeg får til å stemme med fotografier, så det er vel greit. Har ingen planer om å lage egne tegninger, så jeg har startet opprissing på bakgrunn av eksisterende paneldetaljer/nagler, og ved hjelp av tegninger og litt gjetting blir det rett nok for meg. Og det er nok ingen utenom meg som kommer til å bry seg, så da skulle alle være lykkelig... :)

 

Men jeg har et punkt der jeg ikke får kabalen til å gå opp. I følge bilder har Airfix plassert de to koøyene under bakkanten av vingen for nære bombeluken. Men flyttes disse lenger bak, ser de ut til å komme for langt bak i forhold til vingen. Dette kunne tyde på at luken er plassert for langt bak, men flyttes denne framover, stemmer ikke lukens plassering lenger i forhold til "steppet". Trodde først dette skyldtes at Airfix har plassert steppet for langt bak, men steppets plassering ser ut til å stemme med bilder (selv om tegningene har steppet lenger forran). Noen som har noen "hete" tips? Se bildet under.

 

sunderland_006.jpg

 

En annen ting: Ser ut til at noen Mk V har to koøyer i bombelukene, mens andre har tre. Hvilket betyr at jeg ganske snart bør bestemme meg for hvilket fly jeg skal bygge. Noen som har gode forslag?

 

Takk for meget god hjelp så langt! Nå er vi i gang!!

 

Ragnar :)

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sammenlignet med 3 forskjellige tegninger har jeg blitt enig med meg selv om at jeg tror Airfix "step" er for langt bak. Problemet stammer fra de overdimensjonerte koøyene - de forskyver alt bakover (de står ikke tett nok). Dermed fikk Sunderlanden endelig smake sagen! Første bildet viser steppet fjernet fra ene skroghalvdelen, og hva som skal fjernes på den andre.

 

sunderland_007.jpg

 

På neste bildet har jeg skåret ut, bøyd til og limt på plass to plastbiter i de resulterende hullene. (Bildet ble uskarpt - derfor fikk det kun liten plass :).)Har deretter knadd meg en ert med Milliput (type hvit - se midt på bildet), og påført det som trengs på ene siden. Nå står neste side for tur. Verktøyet på bildet bruke jeg til å legge på Milliput. Ble kjøpt inn fra Squadron for mange år siden, og har vært flittig brukt. Etter at Milliputten er lagt på, dypper jeg verktøyet i vann og glatter over. Ved å bruke litt god tid i denne prosesse kan man minimalisere pussingen etterpå.

 

sunderland_008.jpg

 

Driver nå å vurderer om jeg skal lage ny vindusrekke, slik at jeg får riktig avstand mellom koøyene. Eller om jeg skal gi blaffen. Hmmm...

 

Ragnar :)

Link to comment
Share on other sites

Siden hobbyen vi fleste driver er modellbygging, ikke modellutstilling, tror jeg Ragnar er tilfreds med måten denne modellen blir til på. Vi andre (iallefall jeg) er iallefall svært imponert (det ble visst to iallefall'er).

 

Du har nevnt dette noen ganger nå, Nils, så vi har fått med oss at vi driver med modellbygging;D

 

Jeg sa vel ikke at jeg ikke var imponert, for det er jeg. Ikke at jeg kunne falle for fristelsen å følge i Ragnars fotspor, men det skyldes først og fremst manglende lidenskap for forbildet. Men det er som regel mye bra plastsløyd å lære, når Ragnar setter i gang  :thumb:

 

Arild

Link to comment
Share on other sites

Er nå i gang med en ting som jeg ganske tidlig bestemte meg for at jeg "måtte" gjøre noe med, nemlig neseprofilen. Flyet trengte en aldri så liten "Michael Jackson" ... ;). Etter litt finmysing på bilder fant jeg ut at operasjonen ikke trengte å bli så omfattende som først fryktet.

 

Det første bildet viser den opprinnelige profilen. Som en kan se har Airfix laget den inntrekkbare forlengelsen av nesetårnet breiere innerst, mens den skulle vært like brei forran som bak (se inntegnet blyantlinje).

 

sunderland_009.jpg

 

På det andre bildet er operasjonen i gang. Jeg laget først et horisontalt snitt i nedkant av "tunnellen", og så et vertikalt snitt like forran cockpit. Deretter fjernet jeg en kileformet bit i skjøten i tunelltaket (dvs. mellom skroghalvdelene), slik at tunnellveggene kunne presses innover og lage tunellåpningen passelig smal. Det gjenstår å hakke vekk en del overskytende plast, og så glatte ut konturene med Milliput.

 

sunderland_010.jpg

 

Ellers driver jeg å funderer på HVILKEN Mk V jeg skal bygge. Har begrenset med billedreferanser - kun av 3 fly tror jeg. Og de har alle ulik konfigurasjon! En har ryggtårn og 3 vinduer i bombedørene, en har ryggtårn og 2 vinduer i bombedørene, mens den siste mangler ryggtårn men har 3 vinduer. På to av maskinene mangler luken m/ vindu i bakkant av vingen som ses på mange bilder/tegninger av andre Mk V, mens det på den tredje ikke kan ses om luken er der eller ikke. Her er en profil av en av maskinene (den med tårn og 3 vinduer - ML824), laget av Kim og "stjålet" fra Skattøra-siden.

 

sunderland-wh-t-w.gif

 

Hilsen

Ragnar :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville fortrinnsvis valgt den som jeg hadde mest dokumentasjon på eller den som det ble minst å gjøre om på fra byggesettet eller den jeg hadde dekaler til. Hm...disse råda ble det visst ikke mye hjelp i. :shifty:

 

Jeg er i alle fall imponert over grundigheten du legger for dagen. Plastveggene i Airfix-sunderlanden er tjukke. Det må da ha være vanskelig å bøye inn nesepartiet så mye at det ble parallelt der? ???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information

By visiting and/or register an account our forum you agree to our terms and privacy policy. Terms of Use.