Gå til innhold
  • Bli medlem

[Tildelt] Short Sunderland Mk.V --- Ragnar Eckhoff


Anbefalte innlegg

Forsøket mitt på å fjerne rusk fra innsiden av vinduene var vel bare delvis vellykket - det var vanskelig å komme til selv etter at flykroppen var kappet i biter. Men det ble da litt bedre i alle fall. Før delene ble limt sammen igjen satte jeg inn noen plastplater slik at senterseksjonen m/ vinduer blir forseglet for ytterligere rusk.

 

sunderland_048.jpg

 

Under ses kroppen etter at delene er limt sammen igjen. Noe spakrling gjenstår. Har også limt på canopy (vakuumformet fra Squadron). Denne passet ganske bra, men litt sparkel trenges for å få den til å gå i ett med kroppen. Har maskert og sprøytet på interiørgrønn før sparkling, slik at ikke sparkelfargen skal synes fra innsiden. Tenker å bruke Milliput - denne angriper ikke malingen men sitter likevel godt på matt maling.

 

sunderland_049.jpg

 

Har også limt på "boblene" rundt ryggtårnet. Synes ikke Airfix har gjort spesiell god jobb her, så det blir nok en del arbeid her før det blir bra.

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Synes ikke Airfix har gjort spesiell god jobb her, så det blir nok en del arbeid her før det blir bra.

 

Har i realiteten Airfix gjort noe jobb her i det hele tatt, bortsett da i fra å levere et råutkast til en Sunderland i hvit plast. Det er jo du som har gjort jobben og den skal du være stolt av  :thumb:

 

Jan (imponert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fant et flott bilde av en MkV tatt i Bogen rett etter krigen. Legg merke til at den har engelsk merking fremdeles - og at bokstavene IKKE er røde. Men altså mest sannsynlig Light Slate Grey eller tilsvarende - slik det stod i bokji

 

Trykk på bildet, så får du det litt større.

 

http://evenes.origo.no/-/image/show/828039_short-sunderland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de norske skvadronene var underlagt RAF kommando fram til 21. november 1945 og hadde derfor britisk (ikke engelsk) merking fram til den tid. Siden Luftforsvaret ikke overtok Sunderlandflyene ble disse raskt levert tilbake til RAF, uten noen endring av nasjonalitetsmerker.

 

Nils

 

Norske skvadroner fantest ikke før 21 november 1945. Før det var det RAF skvadroner med norsk personell

 

Olve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer. Og - i tillegg - står det ingen - skriver ingen - steder at det skal være røde bokstaver. Bokstavene skal være Light Slate Grey, men det har sikkert vært variasjoner over gråtonene.

Til dags dato har ingen kommet med fargebilder som viser Coastal Command-maskiner med røde bokstaver på hvit bunn. Men det finnes fargebilder med LSG på hvit bunn.

 

Så sånn er det. Si fra hvis du trenger hjelp med grå bokstaver. Jeg har det som trengs.

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roedfargen i rundellen er en moerkere graatone enn bokstavene som dermed ikke kan vaere samme farge.

 

Etter min mening er ikke kvaliteten på bildet av en slik art at det går an å trekke noen slik konklusjon. Men det er nå meg.

 

Ellers aksepterer jeg Kyrres argument om at det ikke finnes noen som helst bevis for at kodene var rød. Så da går vi for Light Slate Grey.

 

Ragnar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roedfargen i rundellen er en moerkere graatone enn bokstavene som dermed ikke kan vaere samme farge.

 

Vel, det eneste du kan si er at det ikke er snakk om samme fargenyanse, metning eller hva du vil. Mulig du bare formulerer deg upresis, Jens Håkon, men det du sier er jo i effekt at man på et gråtonebilde ikke kan fremstille ulike gråtoner for ulike nyanser av f.eks. rødt. Så når det ser forskjellig ut på bildet, kan vi nok ha god grunn til å mene at bokstavene må være lysere enn fargen i rundellen, men vi kan ikke ut fra bildet alene si noe om fargen som sådan.

 

Da er det langt mer svung over påstanden om at det aldri er sett bevis for at bokstavene var røde. Så lenge slikt bevis aldri er blitt sett, og bokstavene per direktiv skal være grå, så skjønner man at det skal en hel del stridighet til å påstå at bokstavene var røde?

 

Uansett må jeg si at dette er nok et imponerende stykke oppvisning i kreativitet, pågangsmot og utholdenhet, Ragnar!  :thumb:

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ting må vi kunne ta med i beregningen, uten at det på den måten skal konkluderes med noe som helst. Men:

 

Bildet er orthokromatisk. Det kan man se fordi rødt senter er mørkere enn blå ring, samt at den ytterste gule ringen er mørk. Uansett rødfarge (dull red eller brick red eller red red), så ville bokstavene, hvis de var røde, vært mørkere enn den mørke blå ringen i rundellen (som fremstår som lys grå).

Derfor vil jeg påstå ganske hardnakket at disse bokstavene ikke er røde. Det har noe med hvilket spekter orthokromatisk film fungerer (uten at jeg husker hva som er reglene her).

 

Akademisk diskusjon. Reglene sa at bokstavene skulle være grå. Mytene sier, fordi man hadde røde bokstaver i begynnelsen av krigen, og fordi røde og grå bokstaver ser helt like ut på vanlig svarthvittfilm, at man brukte røde bokstaver senere i krigen. Men ingen ting tyder på at så var tilfelle. Annet enn oppkopierte profiler produsert av Caruana-typer og liknende.

 

Kyrre

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg var nok slitt slurvete i formuleringen, men Kyrre har i grunnen nevnt aarsaken til at konkluderte med at bokstavene ikke var roede.  Fordi det er et s/h bilde, kan man selvsagt ikke si hvilken farge de faktisk er/var.  Ser man paa splittflagget i nesen, saa ser man at roedfargen er moerkere enn blaafargen og faar det til aa se ut som et islandsk flagg...  To merker paa hver sin del av flyet (og som dermed har litt ulike lys/skygge-forhold) som indikerer det samme - roedfargen opptrer som meget moerk graa, mens kodebokstavene er en lysere graatone.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke skjedd så mye den siste tiden, men i dag fikk jeg i alle fall jobbet med tilpasning av haleflatene. Pga at jeg har snevret inn bredden på halen ble det betydelige sprekker i bakkant. Airfix mangler også den avrundede overgangen til kroppen.

 

sunderland_051.jpg

 

Laget først forskaling av plastark, og la deretter på Milliput. Etter litt pussing skal det nok bli bra.

 

sunderland_052.jpg

 

sunderland_053.jpg

 

Det neste som står for døren er å fullføre panelrissing på kroppen. Skikkelig ørkenvandring som nok vil ta en del tid. Deretter blir det å snekre nye nese-, hale- og ryggtårn. Det vil nok by på en del utfordringer... ;)

 

Ragnar :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akademisk diskusjon. Reglene sa at bokstavene skulle være grå. Mytene sier, fordi man hadde røde bokstaver i begynnelsen av krigen, ...

 

Regler og myter er én ting. Gjeldne praksis er en annen. Det er nok av eksempler på at det tok flere år før direktiver ble innført som gjeldne praksis. Bilder som kommer i Spitfire Saga bind 3 vil vise dette.

 

At bildet viser forskjellig gråtone betyr ikke at fargene vi sammenligner nødvendigvis var Red og Light Slate Grey. Det kan ha vært andre farger. Men det kan vi ikke vite ut fra sort/hvitt-bildene, vi kan bare trekke slutninger ut fra hva vi tror (dvs. hva vi har bestemt oss for skal være konklusjonen). At direktivene sier at det skal ha vært Light Slate Grey betyr ikke nødvendigvis at det var det. Det er dog en viss sannsynlighet for at skvadronskoder og serienummer var Light Slate Grey men ingen kan si med sikkerhet at det var det,

 

Jeg vet i farten ikke hvilket serienummer det er på maskinen på det nevnte bildet av WH-F. Men det er et bilde av NJ177 / WH-F (tatt i en produksjonshall) i februar 2009 nummeret av Aeroplane. Dette bildet er tatt etter 2. januar 1945 (fordi maskinen har roundeller på vingene av den typen som Robinsom klassifiserer som Type C). Det er spor etter et 2-tall der WH-koden står, og F'en har en litt annen form enn på ovennevnte bilde, så det kan være en annen maskin. Her kan man også argumentere for at merkingen er Red eller Light Slate Grey, avhengig av hva man vil at det skal være.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i farten ikke hvilket serienummer det er på maskinen på det nevnte bildet av WH-F. Men det er et bilde av NJ177 / WH-F (tatt i en produksjonshall) i februar 2009 nummeret av Aeroplane. Dette bildet er tatt etter 2. januar 1945 (fordi maskinen har roundeller på vingene av den typen som Robinsom klassifiserer som Type C). Det er spor etter et 2-tall der WH-koden står, og F'en har en litt annen form enn på ovennevnte bilde, så det kan være en annen maskin. Her kan man også argumentere for at merkingen er Red eller Light Slate Grey, avhengig av hva man vil at det skal være.

 

Nils

 

I følge mine kilder er NJ177/WH-F (ex 2-F) en Mk III, mens NJ172/WH-F er en Mk V (ombygget fra Mk III). Førstnevnte var i tjeneste ved 330 fram til 3/5-1945, sistnevnte fra og med samme dato. Kilde: Marinens flygevåpen 1912-1944 av Hafsten/Arheim. En kjapp sjekk i Aeroplane vil kunne bekrefte at det er snakk om en Mk III. (Nå er det jo mulig at NJ177 også ble bygget om til Mk V etter hvert.)

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge mine kilder er NJ177/WH-F (ex 2-F) en Mk III, mens NJ172/WH-F er en Mk V (ombygget fra Mk III). Førstnevnte var i tjeneste ved 330 fram til 3/5-1945, sistnevnte fra og med samme dato. Kilde: Marinens flygevåpen 1912-1944 av Hafsten/Arheim. En kjapp sjekk i Aeroplane vil kunne bekrefte at det er snakk om en Mk III. (Nå er det jo mulig at NJ177 også ble bygget om til Mk V etter hvert.)

 

Oppklarende opplysninger. Bildet viser NJ177 med P&W motorer, altså en Mk.V. Men bildet er høyst sannsynlig tatt etter at maskinen var ved 330 skvadron, mens den var inne til ombygging.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.