Gå til innhold
  • Bli medlem

Jarl Ove Ramsvik

IPMS Medlem
  • Innlegg

    891
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Nøytral

Om Jarl Ove Ramsvik

  • Rang
    Fersking
    Fersking

Personal Information

  • Kjønn
    Undisclosed

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Tror jeg ymtet frempå om Harrier engang, nærmere bestemt på Bardufoss. Vi kan jo kutte ut den fossen og sette Norge istedet avgrenset i tid nedad til 1975 og oppad til idag. Scalaen bør vel være 1/48 så da snakker vi selvfølgelig om Hasagawa's serie som utgangspunkt. Itillegg har sikkert noen Monograms AV-8A til langtidsmodning. Tror dessuten det er utgitt en GR 3 nese i resin for de som vil prøve seg på en RAF konvertering. Fargeskjemaer og aktuelle dekaler burde det være flere av og mange har sikkert private bilder å by på. Oppdateringssett i resin og ets burde dessuten være innen rekkevidde med kredittkortet som våpen. Med andre ord "Harrier i Norge 1975 -2008".
  2. Jeg har en slik negerpike i solnedgang.... Malingen er i 3 D og burde kvalifisere som byggesett og gullrammen til diorama. Dessuten får jeg stillt ut mitt kulturelle utviklingstrinn som burde kvalifisere til egen sosiokulturell klasse og dermed være sikret trofe med uhederlig omtale. Snakk om bankers! Neei ... det blir nok en MIG - eller mest sannsynlig ingenting.
  3. Vel,- jeg syntes slike diskusjoner ender i regulærsirkulære mareritt. 6 korte lærdommer av dette bør være: 1. Uansett hvilke løsninger man velger vil de aldri representere noe varig 0 punkt. 2. Jo mer dette blir diskutert jo sterkere stiger misnøyen og jo lavere blir gjerdet mot nye og hyppigere omkamper. 3. Hyppigere omkamper betyr hyppigere klasseskifter og uoversiktlighet for den enkelte modellbygger. 4. Istedet for at klassene tilpasses ethvert superdetaljert argument, bør det vel heller være omvendt. 5. Bygg det du tror er best og premier deg selv med det,- husk at verden alltid er og vil forbli urettferdig. 6. Det kommer ett nytt LU til neste år. Og til slutt. Avansert klasse bør vel endelig reserveres til de som virkelige bygger modellene sine selv, dvs schratchbygger. Alt annet er vel egentlig å skru sammen deler og derfor ganske uavansert. Basic utover det får heller overeføres til juniordivisjonen som et rekrutteringstiltak. Noe lenger enn det kommer vi vel egentlig ikke i søkend av et 0 punkt, - herfra og til evigheten får heller urettferidigheten overta.
  4. Fine greier! Brent av frost?,- det ser ihvertfall ut som det har gått koldbrann i forkroppen. Antagelig er det bare noen som har tømt magasinet på første prøveflygning, selv om det er på feil side. Den hadde forøvrig vært ganske fin i helsvart,- da hadde vi ihvertfall funnet 1 feil om ikke 50.
  5. Jeg skal uansett ikke delta men for meg syntes det som om en spesialklasse bør defineres litt strammere og omhandle et mer aktuelt tema, -ihvertfall første gangen. For meg syntes det som om mange er litt for entusiastiske til å ramse opp mulige objekter uten i særlig grad å reflektere over om disse egentlig vil bli bygd. Summa sumarum heller jeg mer til den oppfatning at vi kommer til å sitte igjen med et relativt enfold av Mig 23 og T 55, enn mangfold. Dessuten tar en først utgangspunkt i et geografisk område bør man kanskje være litt konservativ, både for å teste interessen og appellere bredest mulig. Derfor hva med noe riktig medieoppvarmet, f.eks "Afganisthan etter 1979" . Eller ?
  6. Hvis bildet er tatt i makro, tror jeg du må ta det i manuell ikke automatisk, hvis det er det du har gjort?
  7. Dette blir nok en kremtråd ja. Jeg har forøvrig samme sett med en liten kilo resin til, men sparer det til "Fornebu 9. april" bolken. Selv foretrekker jeg å bygge temamessig, så da blir det nok Ju 52, He 111 og Bf 110 i samme slengen.
  8. Det er på detaljene det står og faller, akkurat det gjelder nok like mye i scala 1/1. Basen til fugleskjærer antennene ser ihvertfall ut til å være tilvirket med blodsukker høyt over snippen,- hvis ikke sterkere saker. Kittingen i frontruten minner forøvrig stygt om mine 50 år gamle vinduer, så her blir det nok poengtrekk i 1/48.
  9. Sitatet er skrevet på engelsk fordi standarden er skrevet på engelsk. Det er ikke ressurser nok i standardiseringen i Norge til å oversette samtlige av de nye 1000-1500 norske standarder som fastsettes hvert år, og det er ikke alltid noe poeng å gjøre det heller. De aller fleste titler oversettes imidlertid, derfor den norske tittelen. Jeg kan gi deg den engelske tittelen også. Uansett stoler jeg på at det ikke er noen her inne som er så trege at de tror at fristen var 6. januar 2008. Så sånn sett skal det vel en smule anstrengelse og kompliserende tankemåte til for å misforstå datoen i trådtittelen. Okkesom, skal du være med å bygge F-16 da, Jarl Ove? Arild Vi legger denne datodetaljen død, jeg skjønte det ihvertfall - dessuten sto det jo klart og tydelig på "norsk" i slutten av innlegget. Jo, det kunne være interessant å være med, men først har jeg en Phantom å gjøre ferdig. Det kommer forhåpenligsvis noen bilder fra "flyfabrikken" snart der det arbeides under høyt trykk nå i romjulen og hvor delene daler ned i skul, eeh.. gjennom pipa mener jeg. Ho, ho -er det noen snille modellbyggere her?
  10. Dette er mao fra en internasjonal standard (ISO), som er implementert som Norsk Standard. Arild Vel, dette kan selvfølgelig være norsk standard så mye det vil, men normal norsk skrivemåte som er lettfattlig og umiddelbart forståelig kan jeg ikke se at det er. Uansett vil sikkert mange ubevisst tenke på den særegne amerikanske måten som Nils beskriver og bli forvirret, spesielt når man opererer med 0X/0X kombinasjonen for både dato og måned. Idet hele tatt er jeg vel av den oppfatning at de finnes litt for mange varianter av disse datooppsettene som den amerikanske mykvareindustrien gjennom tekniske harmoneringer har gjort til nasjonale standarer rundt omkring, -formellt eller uformellt. A sitat er skrevet på engelsk sier vel forsåvidt sitt, attpåtil under tittelen "dataelementer - utvekslingsformater". God norsk språkpolitikk med andre ord. Og en ting til alle jobber ikke i dataindustrien her inne, andre gikk sikkert ut av grunnskolen etter krigen engang og noen har sikkert bare begynt. Vel det var det jeg ville si, back on track, -(snart norsk standard..) GOD JUL forresten
  11. Ha ha.. det settet har jeg minst 2 av men å bygge det uten stasjonerbart stabilt stæsj... ikke tale om. Forresten når ble vi så amerikanske at vi byttet om på rekkefølgen av dager og måneder? Hadde det enda vært år som ble "snudd" så hadde jeg ikke sagt noe. :'(
  12. Tok et elegant riddersprang over alle ridderene og landet på fornavnet istedet. Det er til gjengjeld uten avansementsmuligheter.... Joda, bygging blir så noen blodige bilder fra sløydbenken kan jeg slenge inn ved andledning. PS Har faktisk tenkt å gjøre det etterhvert -men trenger et spark bak først. :'(
  13. Flott møte som vanlig! Selv måtte jeg gå relativt tidlig -men fikk stemt. Noe som alltid har slått meg er hvordan interesser (naturligvis) grupperes sammen rundt ulike bord. For meg blir nok det alltid flybordet, men hvis vi får ett nytt lokale bør kanskje ting som "samvirke mellom våpengrenene" tenkes nøye igjennom. I hvertfall syntes jeg Haugenstua innbød til mer naturlig mixing av mennensker og interesser slik at det ble en klubbkveld, ikke flere klubber som tilfeldigvis treffes samme tidspunkt - samme sted. Men for all del jeg klager ikke,-ensporet som jeg er i min intresse.
  14. Det riktig er vel at Atlas sammen med Armscor fikk produksjonslisens til AZ variasjonen, men at de i virkligheten ikke gjorde mer ut av det enn deleproduksjon. F-1 etterfølgeren til III. Ja, men ikke i Syd -Afrika som heller satset omvendt og fikk klemt ut Cheetah sammen med Israel. Disse ble etterhvert så overlesset i "snablen" at Red Arrows med sine Hawk MkI måtte gå ned i høyde for å møte eskorten på sitt første besøk i landet. Litt av et jagerfly! Estetisk vil jeg vel holde en knapp på F-1 og har dessuten alltid falt for antilopeskjemaet til AZ. Nasjonalitetsmerket inneholdt jo og en antilopelignende krabat (springbukk) i sin tid så her ligger det an til å bli en fin kombinasjon. Tar jeg ikke feil mener jeg de og fløy uten merking som Buccaner, da hovedsaklig i grensekrigene.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.