Gå til innhold
  • Bli medlem

Mats Averkvist

Medlem
  • Innlegg

    2 030
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    7

Mats Averkvist vant dagen sist 30. april 2022

Mats Averkvist hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

28 Eksellent

Om Mats Averkvist

  • Rang
    Utforsker
    Utforsker

Personal Information

  • Kjønn
    Male
  • Lokasjon
    Strömsnäsbruk

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Det har akkurat kommet ett konverteringssett fra Redroomodels... https://www.redroomodels.com/product/catalina-engine-correction-set-1-72/
  2. Den egentlige forskjellen på de ulike variantene er motorene. https://en.wikipedia.org/wiki/Piper_PA-18_Super_Cub
  3. En annen ting å observere er om flyet har flaps eller ikke. F eks Revellsettet i 1/32 er utgitt i flere forskjellige utgaver både med og uten flaps... Det finnes en del bilder av Cub i Flyhistorie nr 23 og 25...
  4. Lurer på om ikke jeg tok dette bildet av deg Nils med ditt kamera. Er det så lenge siden som 2012 du var der sist? Mener det var ved et senere tilfelde også. Har assitert deg to ganger der i hvert fall...
  5. Njae. Enkelt forklart så går motoren med samme turtall og propellen stiller automatisk om seg etter belastningen, uansett om flyet stiger, synker eller flyr rett frem og piloten trenger ikke å "gjöre noe". Dette er mer effektivt enn om piloten må sitte å justere propellen hele tiden i tillegg til trottelen. Avlaster piloten. Joda, andre Safirer hadde samme mulighet men der måtte piloten justere både turtall og propell.
  6. Jeg kan nå bekrefte at de norske Safirene hadde konstant speed-propeller. Derimot ikke de fem som kom fra Flygvapnet.
  7. Ja, det er riktig. "Flyskrogene var et restparti som Flyvåpenet fikk tilbud om. Imidlertid var det ikke flere B-vinger. Dermed ble B-skrogene påsatt forsterkede C-vinger uten brennstofftanker." Betegnelsen 91B-2 er unik for den norske serien om 25 fly. Jeg ser nå at de fem flyene som ble levert i 1979 sannsynligvis hadde B-vinger med mindre noe fly hadde blitt skadet i svenske Flygvapnet og da isteden fått C-vinger.
  8. Helt korrekt Einar. LN-FMU c/n 91267 (0058) er i grunn en 91B og ikke en 91B-2. Det er mulig at den fikk C-vingen slik som de andre norske, men kroppen er altså en 91B. 0040/LN-HHW, 0071/LN-LMY, 0074/LN-BII og 0076/LN-SAL var også slike. De ble alle levert i 1979 til Norge.
  9. Lite sideinformasjon: I min födeby Norrköping er det nå basert tre stykker eks-norske Safir. Den siste kom sist helg. SE-CAB 91-334 SE-LAL 91-335 SE-IKE 91-339
  10. Jeg fant et bilde i Olves hefte, sannsynligvis tatt i 1970-årene der 329 har kråkereirantenne. Så det ser ut til at dette ble innfört mot slutten. Edit: Ser nå at det er 329 som står i Flysamlinga og som Nils har tatt bilde av...
  11. Har for meg at det var plass for en flux valve, magnetic sensor for radiokompass under glasset der. Vet ikke helt hvordan det det fungerte teknisk. Bildet er tatt på Kjeller og er et av veteranflyene der, LN-LFK (U-AV, 91-341). Antennene er en modernisering og fantes vel ikke når de var i luftforsvaret.
  12. Nå var det jo slik at Norseman-flyene aldri kom i vei til FN-tjeneste vare seg i Suez-krisen eller i Kongo...
  13. Det var Bjørnar Norås som lagde tegningene i Flyhistorie. Mener å huske at vi kom fram til at roundellene var 900 mm på både kropp og vinger.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.