-
Posts
2,030 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
7
Mats Averkvist last won the day on April 30 2022
Mats Averkvist had the most liked content!
Reputation
28 EksellentAbout Mats Averkvist
-
Rank
Explorer
Personal Information
-
Kjønn
Male
-
Lokasjon
Strömsnäsbruk
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Piper L-18C Super Cub
Mats Averkvist replied to Jan Erik Johansen's topic in Forsvarets Flysamling ønskeliste
Den egentlige forskjellen på de ulike variantene er motorene. https://en.wikipedia.org/wiki/Piper_PA-18_Super_Cub -
Piper L-18C Super Cub
Mats Averkvist replied to Jan Erik Johansen's topic in Forsvarets Flysamling ønskeliste
En annen ting å observere er om flyet har flaps eller ikke. F eks Revellsettet i 1/32 er utgitt i flere forskjellige utgaver både med og uten flaps... Det finnes en del bilder av Cub i Flyhistorie nr 23 og 25... -
Njae. Enkelt forklart så går motoren med samme turtall og propellen stiller automatisk om seg etter belastningen, uansett om flyet stiger, synker eller flyr rett frem og piloten trenger ikke å "gjöre noe". Dette er mer effektivt enn om piloten må sitte å justere propellen hele tiden i tillegg til trottelen. Avlaster piloten. Joda, andre Safirer hadde samme mulighet men der måtte piloten justere både turtall og propell.
-
Ja, det er riktig. "Flyskrogene var et restparti som Flyvåpenet fikk tilbud om. Imidlertid var det ikke flere B-vinger. Dermed ble B-skrogene påsatt forsterkede C-vinger uten brennstofftanker." Betegnelsen 91B-2 er unik for den norske serien om 25 fly. Jeg ser nå at de fem flyene som ble levert i 1979 sannsynligvis hadde B-vinger med mindre noe fly hadde blitt skadet i svenske Flygvapnet og da isteden fått C-vinger.
-
Har for meg at det var plass for en flux valve, magnetic sensor for radiokompass under glasset der. Vet ikke helt hvordan det det fungerte teknisk. Bildet er tatt på Kjeller og er et av veteranflyene der, LN-LFK (U-AV, 91-341). Antennene er en modernisering og fantes vel ikke når de var i luftforsvaret.
-
Arado Ar 196 (Ferdig Einar Sandvik)
Mats Averkvist replied to Jan Erik Johansen's topic in Forsvarets Flysamling ønskeliste
Det var Bjørnar Norås som lagde tegningene i Flyhistorie. Mener å huske at vi kom fram til at roundellene var 900 mm på både kropp og vinger.