Gå til innhold
  • Bli medlem

[Tildelt] Short Sunderland Mk.V --- Ragnar Eckhoff


Anbefalte innlegg

Det skal visst finnes en glasslim som ..............ehhhh man limer glass med. Skal være rimelig gjennomsiktig

 

Sjekk denne linken:

 

http://www.modellversium.de/tipps/6-detaillieren/8-glasscheiben-fuer-scheinwerfern-und-positionslichtern.html'>http://www.modellversium.de/tipps/6-detaillieren/8-glasscheiben-fuer-scheinwerfern-und-positionslichtern.html

 

Masse gode ideer her

http://www.modellversium.de/tipps/

 

Olve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ingen som hadde noen idiotsikker metode på lager nei (dvs som en har prøvd selv og vet at funker). Gjør et forsøk med en alternativ metode, nemlig å felle inn remser med klar plast. Det var vel dette jeg burde ha satset på fra begynnelsen. Kommer uansett til å punche ut masker til vinduene før lakkering, så det gjør ikke noe om det blir litt mye "glass".

 

Her har fjernet et rektangel med plast som innegolder en lang rand med vinduer. Mesteparten av jobben ble gjort ved å risse seg gjennom plasten med en nål støttet av en linjal. Litt lett kutting fra baksiden, og rektangelet kunne kneppes ut. (Jeg har tidligere felt inn en noe større plastplate i dette området, så plasten jeg skulle risse gjennom var ikke så tykk.)

 

sunderland_036.jpg

 

Rektangelet med hullene ble forsiktig limt til gjennomsiktig plast, og det resulterende "laminatet" limt på plass igjen i hullet (med den gjennomsiktige plasten ytterst). Legg merke til at det er ulik avstand mellom vinduene. Det skal være sånn! (Omtrent - i alle fall ;)). Nå gjenstår sparkling, pussing og polering, og så blir det forhåpentligvis bra! Ja - og så må jeg ta resten av vinduene også selvsagt...

 

sunderland_037.jpg

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Her er cockpit klar til innmontering i skroget.

 

sunderland_041.jpg

 

Da var det endelig tid for å lime sammen skroget.

 

sunderland_042.jpg

 

Har knotet noe forferdelig med disse kuøyene. Prøvde først å stanse ut skiver av tynn klar plastplate og lime disse på plass, men klarte ikke å få skivene til å flukte tistrekkelig med skrogsiden. Og jeg er avhengig av perfekt tilpasning i og med at den endelige diameteren på kuøyene etter lakkering vil være betydelig mindre enn den er nå. Løsningen ble å bruke de opprinnelige delene fra Airfix. Jeg sørget for å grave ut litt ekstra plass på innsiden av skroget slik at kuøyene stakk litt ut på utsiden. Etter å ha fylt sprekker med superlim ble alt slipt flush med skroget og polert. Resultatet er langt fra perfekt, men nå er jeg lei og gidder ikke mer! Synes i det hele tatt at progresjonen i hele prosjektet har vært deprimerende dårlig i det siste, og fortsatt er det laaaangt igjen...  :(

 

Ragnar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haletårnet til Airfix er laget for å kunne rotere, og "tunnelåpningen" i halen er i den anledning gjort en god del bredere enn tårnet. Det skal den ikke være. Jeg fjernet derfor en kile med plast fra skroghalvdelene før sammenliming slik at halen ble så smal som den skulle være.

 

sunderland_040.jpg

 

Etter sammenliming så tunnelen slik ut. Ikke videre symetrisk, og dessuten stemte åpningen ikke noe særlig med "glassdelen" fra Squadron (som er laget for å passe til "forstykket" fra Airfix). Jeg har også limt på noen profiler av tynn plast som skal benyttes som forskaling når konturene på halen skal rekonstrueres ved hjelp av Milliput.

 

sunderland_043.jpg

 

Jeg laget en ny tunnelåpning av plast, limte denne på plass og slipte den til en tynn kant. Deretter fulgte en runde med Milliput. Her er jeg ferdig med grovpussing, og kan slå fast at jeg nok trenger en ny runde med Milliput! Men i mye mindre doser enn i første runde. Det går da framover :).

 

sunderland044.jpg

 

Ragnar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egentlig ganske trist at maskinen havner i et museumsmonter.

 

Det er da mye bedre at den havner i et museumsmonter enn pakket ned i en pappeske i kjelleren min! Og er det ikke slik med de fleste av oss - når vi er ferdig med en modell er det straks i gang med en ny (eller flere). Fokus er på pågående og framtidige prosjekter - ikke de vi er ferdig med.

 

Ragnar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Da har det gått halvannet år, SKALA 2010 er vel overstått og det er på tide å brette opp ermene igjen. Her har jeg prøvemontert hoveddelene. Det ser lovende ut, som en viss JHB pleier å si. Men det er FRYKTELIG mye jobb som gjenstår. Har tenkt at jeg i alle fall skal prøve å komme et stykke videre nå før jeg skeier ut med et eller annet "terapiprosjekt" ...

 

sunderland_045.jpg

 

Kroppen har åpninger både her og der, og det har kommet rusk på innsiden av mange av vinduene. Etter en kjapp vurdering gjorde jeg følgende:

 

sunderland_046.jpg

 

Må innrømme at jeg er litt svak for de mer brutale metodene ;D. Planen nå er å få fjernet rusket, deretter forsegle senterseksjonen og få montert på canopy før hale og nese limes på igjen.

 

Ragnar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens - trykkluft hadde nok ikke funket nei. Til det er det for mye interne strukturer i kroppen. Løsningen min er kanskje brutal, men ikke spesielt arbeidskrevende. Har da gjort slikt før skal vite ;).

 

Kyrre - har visst om Spesial Hobby, men trodde de skulle komme med en Mk III. Selv ikke Tamiya kan stoppe meg... Men det kan min egen motivasjon. (Eller mangel på sådan.) Dette er et langt lerret å bleke. Men akkurat NÅ synes jeg det er morro! :)

 

Har begynt å grave i dokumentasjonsbunken. Og det er skummelt. For det vil ta uendelig med tid hvis jeg skal ta sikte på å få alt 100% korrekt. Må prøve å tvinge meg selv til å bygge i stedet for å glane på bilder, selv om det vil føre til en del gjettverk. Det er bygging som er morro!

 

Var over på Trashmodeller og sjekket opp Len Thompson's bygg. Der snakker vi om "sprø" mann - detaljeringsgraden hans er jo helt sinnsyk. Men jeg mener at modellen hans ikke er helt representativ for en norsk maskin, det er flere detaljer som skiller de norske maskinene fra de som nå finnes på museum. Tar dog forbehold om at jeg ikke har bilder av WH-B, som han har bygget.

 

Det finnes et par meget interessante bilder på side 204 og 205 i "Marinens flygevåpen 1912 - 1944" av Hafsten/Arheim. Det ene viser ML824 som WH-T i 1945, og det andre samme fly som det nå står på Hendon. Her kan man se flere forskjeller:

- WH-T mangler luken i kroppen i bakkant av vingeroten. Den er på Hendon-maskinen.

- WH-T har tre vinduer i bombelukene i kroppen under vingene, Hendon-maskinen har 2.

- WH-T har avrundet bakkant på forsenkningene til mitraljøsene på nesen, Hendon-maskinen har firkantet.

- WH-T har ryggtårn, Hendon-maskinen ikke.

 

Ragnar

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at det skal være fire runde vinduer langs ryggen - iallefall tror jeg at det skal være slik, referansene er litt mangelfulle... Har drillet opp hull, og for å lage glass har jeg brukt plast fra en sjokoladeeske (søppel kan brukes til så mangt...). På de første to vinduene brukte jeg kniv, fil og pussepinne for å lage vindusglassene - det var fryktelig knotete og tidkrevende. På de to siste brukte jeg en mye mer effektiv metode. En bit plar plast ble grovt kuttet til med avbitertang. Denne ble så limt på et skaft av støperamme, satt i drillen og dreid til passelig diameter. Klarplastdisken ble deretter skåret av skaftet, limt inn i hullet med superlim og til sist slipt ned og polert slik at vinduet ble gjennomsiktig og fluktet med kroppen.

 

sunderland_047.jpg

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare erkjenne at du har ett pågangsmot som få Ragnar.  Ser svært lovende ut så langt, du får bare stå på å få denne ferdig nå når du først er i siget  :)

Har for min egen del funnet ut at pågående prosjekter ikke bør legges bort til fordel for andre, nye prosjekter.  Terskelen for å få disse tilbake på byggebordet er særdeles høy.

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.