Gå til innhold
  • Bli medlem

Widerøe's Mk.IV- LN-BFP


Anbefalte innlegg

  • Svar 321
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Men nå begynner jeg å tvile. Hverken 4'ern på Gardermoen eller 4'ern på Arlanda har korrugerte innervegger, så kanskje dette var en ren 6'er greie.

 

:(

 

Vel. 4'ern på Arlanda har korrugering på innersiden av kabindøra, men denne kan jo ha blitt skiftet ut med en 6'er dør en eller annen gang.

 

Nils

 

Hrmm... dags å gå på dypet!  8)

Du må finne de som har fløet og vært passasjerer på -BFP og høre med dem om de har bilder på innredningen....  wOOt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glare shield i cockpit over instrumentpanelet, slik det er støpt i byggesettet, er riktig for Mk.VI men ikke for Mk.IV. Derfor fjerner jeg denne. Her er det gjort på den ene halvdelen.

Nils

 

... og det er alt du fått gjort idag?  ;D:shifty:

 

Fra tøys til alvor: Var den shielden virkelig så svær i virkligheten? Hvis man måler på modellen og skaler opp til 1:1 så stakk den inn minst 15 cm fra vindue og inn i cockpit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skal være litt smalere i front, og at også formen ikke er helt god. Jeg tror det skal gå i tre rette linjer, og ikke en buet form. Nå har jeg ikke noe bilde av instrumentpanelet til en Mk.VI å vise til, men vi kan ta utgangspunkt i dissee (dine) bildene av en Mk.IV.

 

index.php?action=dlattach;topic=2272.0;id=2833;image

 

index.php?action=dlattach;topic=2272.0;id=2835;image

 

Da skal biten som stikker ut i midten være den samme, mens fra hjørnene, der waier'ne er festet, skal det gå et panel/deksel i rett linje ned mot nedre hjørne i trekantvinduet på siden.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mere progresjon, om enn på makronivå.

 

Instrumentpanelet i Matchboxsettet ligner ikke mye på virkelighetens instrumentpanel. Det er greit nok med en lukket cockpit for da synes ikke så mye uansett. Men "fotstøtten" bør kappes, for den skal iallefall ikke være der.

 

Til min egen modell tegnet jeg først et nytt instrumentpanel på PC:

 

Norseman_12_small.jpg

 

Dette printet jeg ut på transparent "overheadark" i flere eksemplarer. Der instrumentskivene sitter stanset jeg hull med mitt punch'n'die sett. Så kappet jeg til kanten og malte dette sort. Så limte jeg på et nytt eksemplar på undersiden slik at selve instrumentskivene synes i gjennom hullene. For å komplisere ytterligere så består instrumentpanelet av tre slike deler, venstre, midt og høyre.

 

Her er mitt instrumentpanel, med Matchboxpanelet til sammenligning. Kompass og radio skal henges på undersiden, men det blir ikke i dag, kanskje i morgen.

 

Norseman_13_small.jpg

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.......det aller første bildet i denne tråden, Nils, av alt stæsjet du skal bruke til prosjektet ser jeg at det ligger en utgave av Norwegian Wings Norseman-heftet som jeg har lurt på i et par år nå.  Er den endelig utgitt eller er det et eget kompendium til gruppebygginga eller bare din egen kopi av manuskriptet?

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ble litt tid til bygging i romjula, til tross for fjelltur.

 

Coskpitsetene ble modifisert med nye bein av stålrør, ned støttestag av strukket sprue.

 

Norseman_16_small.jpg

 

Til kabinen måtte helt nye seter lages.

 

Norseman_17_small.jpg

 

... og så ble de malt og installert.

 

Norseman_18_small.jpg

 

Norseman_19_small.jpg

 

Setebelter er Tamiya-tape som er malt i en passende (?) farge.

 

Etter at flykropphalvdelene ble limt sammen, installerte jeg støttestagene bak cockpit. Også disse er laget av stålrøe og strukket sprue.

 

Norseman_20_small.jpg

 

Setebeltene begynte å løsne litt fra setesidene. Disse har jeg nå limt på plass med superlim. Da sitter det.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer litt på:

 

Ser at det er mange som bruker Tamiyatapen som belter og reimer til diverse ting. Hvordan oppfører denne seg mht. aldring? Vil ikke limet på teipen løsne over tid ? (nå har jo du limt dem fast med superlim her da Nils så det er jo greit, men etter det jeg får inntrykk av at det er normal praksis å bare teipe) Beholder teipen kvaliteten over tid? Hvorfor tape kontra tynn metall/blyfolie?

 

Artig å følge tråder om modeller man ikke bygger selv, ser bra ut så langt Nils!

 

Mvh

 

Øyvind (nysgjerrig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.