Mats Averkvist Posted December 9, 2006 Share Posted December 9, 2006 Og så har jeg vært på Strømmen og kjøpt kurrugert aluminium som jeg skal kle nedre del av kabinveggene med. Nils Flott! Da skal jeg sjekke neste gang at du har kledd bakdørens innside med 17 stk utåtstående riller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 9, 2006 Author Share Posted December 9, 2006 Men nå begynner jeg å tvile. Hverken 4'ern på Gardermoen eller 4'ern på Arlanda har korrugerte innervegger, så kanskje dette var en ren 6'er greie. Vel. 4'ern på Arlanda har korrugering på innersiden av kabindøra, men denne kan jo ha blitt skiftet ut med en 6'er dør en eller annen gang. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted December 9, 2006 Share Posted December 9, 2006 Men nå begynner jeg å tvile. Hverken 4'ern på Gardermoen eller 4'ern på Arlanda har korrugerte innervegger, så kanskje dette var en ren 6'er greie. Vel. 4'ern på Arlanda har korrugering på innersiden av kabindøra, men denne kan jo ha blitt skiftet ut med en 6'er dør en eller annen gang. Nils Hrmm... dags å gå på dypet! Du må finne de som har fløet og vært passasjerer på -BFP og høre med dem om de har bilder på innredningen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 9, 2006 Author Share Posted December 9, 2006 Nei, de vet jo ingenting. Jeg får nok ta en sjefsavgjørelse selv. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar Ringstad Posted December 9, 2006 Share Posted December 9, 2006 Einar hvet.Send en mail til han . Han er oppegående og i orden.Jeg hadde kontakt med han tidligere denne uken. Vidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 9, 2006 Author Share Posted December 9, 2006 Det mangler ikke med informasjon fra Einar. Problemet ligger hos meg, å fordøye og sortere alt sammen. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 10, 2006 Author Share Posted December 10, 2006 Glare shield i cockpit over instrumentpanelet, slik det er støpt i byggesettet, er riktig for Mk.VI men ikke for Mk.IV. Derfor fjerner jeg denne. Her er det gjort på den ene halvdelen. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 Glare shield i cockpit over instrumentpanelet, slik det er støpt i byggesettet, er riktig for Mk.VI men ikke for Mk.IV. Derfor fjerner jeg denne. Her er det gjort på den ene halvdelen. Nils ... og det er alt du fått gjort idag? Fra tøys til alvor: Var den shielden virkelig så svær i virkligheten? Hvis man måler på modellen og skaler opp til 1:1 så stakk den inn minst 15 cm fra vindue og inn i cockpit... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 10, 2006 Author Share Posted December 10, 2006 Jeg tror det skal være litt smalere i front, og at også formen ikke er helt god. Jeg tror det skal gå i tre rette linjer, og ikke en buet form. Nå har jeg ikke noe bilde av instrumentpanelet til en Mk.VI å vise til, men vi kan ta utgangspunkt i dissee (dine) bildene av en Mk.IV. Da skal biten som stikker ut i midten være den samme, mens fra hjørnene, der waier'ne er festet, skal det gå et panel/deksel i rett linje ned mot nedre hjørne i trekantvinduet på siden. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 15, 2006 Author Share Posted December 15, 2006 Arbeidet med interiøret skrider fremover. Rorpedaler er laget av varmstrukket sprue. Nytt instrumentpanel tegnes på PC. Her er en foreløpig utgave som er limt på med trelim for tilpassning i forhold til andre deler. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 16, 2006 Author Share Posted December 16, 2006 Jeg har jobbet litt med sideveggene i dag. Coskpiten har fått flate innervegger vramfor døra, og kabinen har fått korrugerte paneler nedenfor vindusrekka. For sistnevnte har jeg brukt korrugert aluminium som fåes i modelljernbaneforretninger. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted December 16, 2006 Share Posted December 16, 2006 Dette ser bra ut. Jeg har ikke kommet skikkelig i gang enda, men det er inspirerende å se hvordan du arbeider med interiøret. Jeg får nesten lyst til å åpne dører på modellen sjøl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 16, 2006 Author Share Posted December 16, 2006 Legg listen der det passer deg, Einar. Mine første to Norseman-modeller var uten interiør, derfor fikk jeg lyst til å gjøre noe mere ut av denne tredje. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 19, 2006 Author Share Posted December 19, 2006 Litt mere progresjon, om enn på makronivå. Instrumentpanelet i Matchboxsettet ligner ikke mye på virkelighetens instrumentpanel. Det er greit nok med en lukket cockpit for da synes ikke så mye uansett. Men "fotstøtten" bør kappes, for den skal iallefall ikke være der. Til min egen modell tegnet jeg først et nytt instrumentpanel på PC: Dette printet jeg ut på transparent "overheadark" i flere eksemplarer. Der instrumentskivene sitter stanset jeg hull med mitt punch'n'die sett. Så kappet jeg til kanten og malte dette sort. Så limte jeg på et nytt eksemplar på undersiden slik at selve instrumentskivene synes i gjennom hullene. For å komplisere ytterligere så består instrumentpanelet av tre slike deler, venstre, midt og høyre. Her er mitt instrumentpanel, med Matchboxpanelet til sammenligning. Kompass og radio skal henges på undersiden, men det blir ikke i dag, kanskje i morgen. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Husberg Posted December 20, 2006 Share Posted December 20, 2006 Du er rett og slett flink du, Nils !! Du får si ifra hvis det er noe du ikke vil vi skal kopiere fra deg....... Happy modelling, Ruben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 23, 2006 Author Share Posted December 23, 2006 Er det ikke fint, når julefreden senker seg, å sette seg ved arbeidsbenken og bygge modeller ?? Det har jeg gjort i dag. Jeg har gjort ferdig (?) instrumentpanel og montert dette. Dog må toppen trimmes og det hele skal få en runde tørrbørsting for å fremheve detaljer. God jul !! Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond Olaf Larsen Posted December 24, 2006 Share Posted December 24, 2006 Hmmm.......det aller første bildet i denne tråden, Nils, av alt stæsjet du skal bruke til prosjektet ser jeg at det ligger en utgave av Norwegian Wings Norseman-heftet som jeg har lurt på i et par år nå. Er den endelig utgitt eller er det et eget kompendium til gruppebygginga eller bare din egen kopi av manuskriptet? Trond Olaf Larsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 24, 2006 Author Share Posted December 24, 2006 Vel, det er et prøvetrykk av boka. Det går nå fremover med stormskritt (!?!) og vi håper å få levert den til trykking innen et par uker innpå nyåret. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar Ringstad Posted December 24, 2006 Share Posted December 24, 2006 Fortsetter jeg i det tempoet som jeg har på Norsemanprosjektet mitt,er boka trykket før jeg er ferdig . Regner med at jeg får gjort litt 3.dag . Vidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Husberg Posted December 24, 2006 Share Posted December 24, 2006 Flott som vanlig Nils !!! Denne "gropa" på veggen (malt i svart), skal den være på begge sider ?? Hilsen Ruben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 24, 2006 Author Share Posted December 24, 2006 Denne "gropa" på veggen (malt i svart), skal den være på begge sider ?? Nei, kun på venstre side (for Mk.IV iallefall). Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted January 7, 2007 Author Share Posted January 7, 2007 Det ble litt tid til bygging i romjula, til tross for fjelltur. Coskpitsetene ble modifisert med nye bein av stålrør, ned støttestag av strukket sprue. Til kabinen måtte helt nye seter lages. ... og så ble de malt og installert. Setebelter er Tamiya-tape som er malt i en passende (?) farge. Etter at flykropphalvdelene ble limt sammen, installerte jeg støttestagene bak cockpit. Også disse er laget av stålrøe og strukket sprue. Setebeltene begynte å løsne litt fra setesidene. Disse har jeg nå limt på plass med superlim. Da sitter det. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar-R.Jensen Posted January 7, 2007 Share Posted January 7, 2007 VELKOMMEN TILBAKE NILS Mvh Einar - du har vært DYPT savnet Nils... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Husberg Posted January 7, 2007 Share Posted January 7, 2007 Da blir 2007 et bra år allikevel !! Happy modelling, Ruben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvind Leonsen Posted January 7, 2007 Share Posted January 7, 2007 En ting jeg lurer litt på: Ser at det er mange som bruker Tamiyatapen som belter og reimer til diverse ting. Hvordan oppfører denne seg mht. aldring? Vil ikke limet på teipen løsne over tid ? (nå har jo du limt dem fast med superlim her da Nils så det er jo greit, men etter det jeg får inntrykk av at det er normal praksis å bare teipe) Beholder teipen kvaliteten over tid? Hvorfor tape kontra tynn metall/blyfolie? Artig å følge tråder om modeller man ikke bygger selv, ser bra ut så langt Nils! Mvh Øyvind (nysgjerrig) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts