Gå til innhold
  • Bli medlem

Widerøe's Mk.IV- LN-BFP


Anbefalte innlegg

  • Svar 321
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 2 uker senere...

Ny økt på Haugenstua i dag. Jeg begynte å ta for meg vingene. Disse har en dukstruktur som er alt for kraftig markert. Det er nesten som vaskebrett. Min tanke var derfor å ta vingene fra Formaplanes vacuumsett. Men ved kontrollmåling viste disse seg å være ca. 3mm for korte (hver). Da var det tilbake til tenkeboksen.

 

Tanken på å slipe ned dukstrukturen på Matchboxvingene hadde jeg allerede forlatt. Fordi vingene da ville bli for tynne og jeg ville få et problem ved vingerotfestet (som fortsatt ville ha full tykkelse). Sammen med Vidar kom vi fram til at hvis man legger på litt plast mellom øvre og nedre vingehalvdel vil man få økt tykkelse på vingen, og dermed litt å gå på ved nedsliping. Som sagt, så gjort. Jeg la på ca. 1mm i vingens framkant. I bakkant skal det monteres ror og flaps så der er det ikke like nøye.

 

Mens vingene tørket slipte jeg ned all dukstruktur fra halevinger, høyderor og sideror.

 

Norseman_26_small.jpg

 

En viss markering av struktur må riktignok tilbakeføres. Enten dette blir ved lett rissing av linjer eller på annet vis. Tenke, tenke ......

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med jeg så hvor mye riktigere det ble når dukstrukturen ble pusset ned wOOt.

Det er noe jeg har gruet meg til på min Norseman,men når vi kom på hvor enkelt det

kunne løses,er det plutselig ikke noe problem lenger :thumb:

 

Er ikke lenge du skal se på når Nils bygger,før en sjønner at ting en tror er vanskelig

faktisk lar seg løse på en elegant måte.Utrolig lærerikt og sitte sammen med han en

kveld :praise:.

 

Vidar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt i ettertid at man kanskje kunne fylle igjen vingen over og under med bilsparkel (det er noe her i UK som heter P.38 - tokomponent blander litt herder og mye "guffe" - herder paa ti minutter, men liker kanskje ikke plast?) og slipe det til man pusser ned til vingeribbene.  Denne metoden ser ut til aa vaere sikrere og i hvertfall ikke kreve mer arbeide.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har lagt vingene til side for en stund for heller å konsentrere meg om motorseksjonen. Etter å ha vinglet fram og tilbale litt om jag skulle ha lang eller kort cowling endte jeg til slutt opp med kort cowling, men med langt luftinntak.

 

Dermed skulle jeg kunne bruke cowlingen fra Matchboxsettet mer eller mindre uforrandret ..... Nei, det ble ikke til det. Jeg synes Matchbox-cowlingen er alt for butt i front med alt for "firkantet" avrunding. Derfor kappet jeg av fronten og erstattet denne med tilsvarende del fra Heller sin Harvard-cowling. Dermed fikk jeg ønsket form, iallefall på utsiden. Utfordringen med en slik cowling-kryssbygging er å få det jevnt på innsiden. Det ble noen runder med putty og pussing på innsiden før jeg sa meg fornøyd.

 

Luftinntaket på undersiden med erstattet med tilsvarende luftinntak fra MPM sitt Hudson Mk.I/II sett (hvor denne delen ikke skal brukes - den er for en Hudson Mk.III som de sikkert kommer med senere).

 

På bildene ser dere henholdsvis min (nesten) ferdige cowling, den avpappede fronten på Matchbox-cowlingen og restene av Heller-cowlingen. Jeg har også tatt med cowlingen fra MPM sin Hudson på bildene, bare for å vise at denne utmerket kan brukes til en lang Norseman-cowling. Den må kappes litt i bakkant for å få riktig lengde, ellers er det tut og kjør.

 

Norseman_28_small.jpg

 

Norseman_29_small.jpg

 

 

 

Så har jeg også jobbet litt med fronten på flyskroget. Slik så det ut før jeg gikk til verks.

 

Norseman_30_small.jpg

 

Jeg kappet først vekk luftinntaket på høyre side. Deretter pusset jeg til fronten (foran panellinjen) slik at den ble litt spissere. Til slutt (foreløpig) skar jeg ut et hull for luftutslipp og la inn litt plast fra et margarinlokk for å få innmat. Senere kommer selve luftutslipprøret og dekselet som skal utenpå.

 

Norseman_31_small.jpg

 

Fortsettelse følger.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Glattpussede vinger og haleflater kan jeg jo ikke ha. Ribbestrukturen må jo gjenskapes på noe vis. Jeg har tenkt jeg skal prøve "Jens Håkon-metoden" (se Mosquitoartikkelen i Limtuben). Her har jeg maskert halevinger og høyderor. Disse skal nå få et godt lag med grunning, før jeg tar bort maskeringen og  pusser vekk eventuelle skarpe kanter.

 

Norseman_33_small.jpg

 

Hvis dette blir vellykket skal halefinne og sideror til pers. Deretter vingene.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg proevde aa simulere dukstruktur med lakk, proevde jeg foerst Mr.Surfacer, men kantene ble for ru.  Det samme resultatet fikk jeg med sproeytegrunning.  Det var da jeg bestemte meg for aa proeve Xtracolor, og det funket meget bra.  Kanskje Tamiya grunning vil gaa like bra, men jeg tror nok jeg vil bruke noe maling som har relativt fint pigment, da jeg innbiller meg at sproeyteprimer og Mr.Surfacer har for grovt pigment.  Legg paa noen generoese lag med Xtracolor med god toerketid innimellom, saa er det bare aa ta ut Micromesh'en og slipe ned kantene.  Emaljelakken er harderer enn akryl og taaler polering bedre.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet etter et strøk med maling ble sletts ikke så gæli. Jeg var litt uheldig med blandingsforholdet til aluminiumsmalingen, men det er bare å pusse lett ned før det endelige strøket med maling skal på.

 

Norseman_35_small.jpg

 

Norseman_36_small.jpg

 

Malingstrøket åpenbarte noen riper og ujevnheter i plastikken som dermed må etterbehandles litt. Men ellers sier jeg meg godt fornøyd. Da gjenstår samme behandling på vingene.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.