Nils Mathisrud Posted January 7, 2007 Author Share Posted January 7, 2007 Jeg har noen modeller som er 2-3 år gamle hvor jeg har brukt Tamiya-tape til setebelter. De er fortsatt like gode som da de ble bygd. Det eneste problemet jeg tar sett med bruk av Tamiya-tape til setebelter er som jeg også fikk på denne modellen, at når en tamp skal bøyes rundt en skarp kant så sitter det dårlig og tampen løsner fra sitt feste og retter seg ut. Derfor bør slike tamper festes med f.eks. superlim i tillegg. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted January 7, 2007 Share Posted January 7, 2007 Nils, noe spesielt inderlig forhold til denne flytypen har jeg ikke, men jeg kjenner igjen godt håndverk når jeg ser det Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted January 9, 2007 Share Posted January 9, 2007 Og du skal lage nytt tak antar jeg? - Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted January 10, 2007 Author Share Posted January 10, 2007 Jeg har laget nytt tak. Dvs. nytt innertak iallefall, som går nedenfor vingefestene og da unngår jeg Per Einar sitt "problem". Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted January 14, 2007 Author Share Posted January 14, 2007 Nå er også yttertaket satt på plass igjen. Men jeg må nok ta noen runder med putty før det blir bra. Jeg har foret opp sjakten for takvinduet (som er lenger bak i forhold til der Matchbox har plassert sitt). Vinduer er også på plass. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 14, 2007 Share Posted January 14, 2007 Limte du på vinduene utenfra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted January 16, 2007 Share Posted January 16, 2007 Naa har du taket paa'n! Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted January 17, 2007 Author Share Posted January 17, 2007 Limte du på vinduene utenfra? Ja, jeg presset dem inn fra utsiden. Men jeg brukte ikke de som følger med i byggesettet, jeg skar ut nye fra plastark. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Husberg Posted January 18, 2007 Share Posted January 18, 2007 Ja, jeg presset dem inn fra utsiden. Men jeg brukte ikke de som følger med i byggesettet, jeg skar ut nye fra plastark. Nils Jeg klarer ikke en gang å se at det er vinduer på plass......... Klarer du en enkel og grei forklaring på hvordan du setter de nye vinduene på plass ?? Happy modelling, Ruben som omsider er hjemme fra plattformen og kan fortsette på Norseman'en. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted January 18, 2007 Author Share Posted January 18, 2007 Ikke så veldig mye fremgang her. Jeg har satt på stubvingene og er klar til å modifisere de til Mk.IV. Jeg klarer ikke en gang å se at det er vinduer på plass......... Klarer du en enkel og grei forklaring på hvordan du setter de nye vinduene på plass ?? Det er egentlig ikke så mye å forklare. Først skjærer jeg til transparente plastbiter i samme størrelse som vindusåpningene. Så setter jeg dem inn ved at jeg, eh - setter dem inn. Poenget er å skjære dem til slik at de sitter stramt mot kanten og holder seg på plass uten lim. Så legger jeg til slutt på litt superlim langs skjøtene, veeeldig forsiktig. En dråpe superlim i et flaskekorkdeksel (single malt). Så dypper jeg eggen på et buet skalpellblad forsiktig ned i limet, og legger eggen forsiktig på skjøten. Da vil limet suges inn i sprekken. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted January 18, 2007 Share Posted January 18, 2007 Spørsmålet er, ville det fungere like bra å ha superlimet i en cola-kork? Men, maskering av vinduene. Her er det da kanskje flytende maskering som gjelder? Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted January 18, 2007 Author Share Posted January 18, 2007 Spørsmålet er, ville det fungere like bra å ha superlimet i en cola-kork? Det kan jeg aldri tenke meg. Men jeg drikker ikke cola, så det får jeg nok ikke prøvd meg på. Men, maskering av vinduene. Her er det da kanskje flytende maskering som gjelder? Det er vanskelig å få rette kanter med flytende maskeringsguffe. Jeg bruker Tamiya-tape. Kutter opp i smale striper (ca. 1/2mm) som jeg igjen kutter i passende lengder og legger langs kanten. Så fyller jeg inn midtstykket til slutt med nok en tapebit i passende størrelse. For å kutte Tamiya-tape bruker jeg er stykke glass som underlag (fra en bilderamme). Der legger jeg tape'en forsiktig på og skjærer langs en stållinjal med en skarp skalpell. Her er forresten stubvingene med nye kanter foran og bak. Det er brukt gjenbruksmateriale, margarinlokkplast langs bakenden (hvor det skal være en skarp kant) og et avkuttet og tilpasset Q-tips-rør i forkant. Så skal det fylles med Milliput og slipes jevnt. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar Ringstad Posted January 18, 2007 Share Posted January 18, 2007 Det er nesten ikke ord for hvordan det der blir . Vidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted January 18, 2007 Share Posted January 18, 2007 Aha, lett på labben når du legger på tape mao. Jeg ser for meg vinduer som ramler inn i flyet og sånn. Blir bra dette. Men det visste du jo Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted January 19, 2007 Author Share Posted January 19, 2007 lett på labben når du legger på tape mao. Jeg ser for meg vinduer som ramler inn i flyet og sånn. Det skal jo ikke så mye kraft til da..... Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted January 19, 2007 Share Posted January 19, 2007 Neida, og dette går jo sikkert bra. Jeg har bare lært meg til å ikke stole på superlim lenger. Og jeg føler meg sikker på at jeg ville klart å dytte minst ett vindu inn i flyet. Men det er meg da Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted January 19, 2007 Author Share Posted January 19, 2007 Vinduene sitter ganske stramt før jeg la på superlim. Hvis det bare var superlimet som holdt dem på plass ville jeg være mer betenkt jeg også. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted January 19, 2007 Share Posted January 19, 2007 Det høres bra ut. Jeg har heller ikke regnet med noe annet enn at du har full kontroll Hva er tidsperspektivet på at vi får se maling på denne? Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Husberg Posted January 19, 2007 Share Posted January 19, 2007 Nok et "dumt" spørsmål... Dyppet du vinduene i Jonhson etc for å unngå frosting av superlimen ?? Happy modelling, Ruben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted January 19, 2007 Author Share Posted January 19, 2007 Hva er tidsperspektivet på at vi får se maling på denne? Den blir malt når den er klar for å bli malt. Dette er en hobby med ingen andre forpliktelser enn de jeg selv setter, så da får ting ta den tiden det tar. Nok et "dumt" spørsmål... Dyppet du vinduene i Jonhson etc for å unngå frosting av superlimen ?? Nei, med så små mengder av superlim som jeg legger på av gangen, så blir det ingen frosting. Det ble det iallefall ikke her. Men jeg har tenkt å legge på Johnson til slutt, for å blanke opp vinduene litt. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted January 19, 2007 Share Posted January 19, 2007 Johnson Klear kan ogsaa brukes til aa feste vinduer med forutsatt at glipper kan reduseres til et minimum, men det holder nok ikke like godt som superlim. Kameravinduene paa Seafire'n har jeg stanset ut av klarplast, men fordi de ikke kan maskeres, saa maa portene maskeres paa annet vis, og vinduene limes paa til slutt etter klarlakk og dekaler og mer klarlakk. Bare som et alternativ... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted January 19, 2007 Share Posted January 19, 2007 Den blir malt når den er klar for å bli malt. Nærmere en tautologi kommer man vel ikke... Det jeg mente var naturligvis om du ser for deg at du kommer så langt som til lakk i år, til neste år eller nærmere 2015. Men jeg skjønner at du ikke har gjort deg noen tanker om det, så da får vi se når vi får se. Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted January 19, 2007 Author Share Posted January 19, 2007 Det er den eneste modellen jeg holder på med for øyeblikket (selv om jeg har endel andre modellrelaterte prosjekter). Planen var jo å ha den ferdig til LU (i år). Fortsatt kan dette holde. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted January 19, 2007 Share Posted January 19, 2007 Du har godt driv Nils, og ferdighetene er det ingen ting aa si paa. Jeg er sikker paa at du blir ferdig til LU om du fortsetter aa utvise samme disiplin som du har demonstrert til naa. Starfighter dekalene kan vi vel alltids vente litt paa. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar Ringstad Posted January 19, 2007 Share Posted January 19, 2007 Du får ta den med på Haugenstua en kveld,så jeg får plaget deg med masse nyskjerrige spørsmål om forskjellige ting . Det går fryktelig sakte med Norsemanen min :'(. Vidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts