Gå til innhold
  • Bli medlem

Widerøe's Mk.IV- LN-BFP


Anbefalte innlegg

  • Svar 321
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 2 uker senere...

Jeg sa jeg skulle komme med et bilde, og her er det. Kanskje litt uvanlig vinkel, men da får jeg iallefall vist hva som er å vise.

 

Norseman_37_small.jpg

 

Stagene er bare midlertidig montert, limt med trelim som løser seg opp i vann. Disse kan nå fjernes etter at vingene er godt fastlimt slik at jeg kommer bedre til med arbeide på vingens underside.

 

Ribbestruktur erlaget på samme måte som haleflatene. (Dette har jeg ennå ikke gjort på oversiden fordi jeg må sparkle og pusse vingeskjøten først). Jeg har stukket hull til feste av flap- og balanseroraktuatorer. Ikke så godt synlig (skjult av støttestagene) er at jeg også har borret opp hull til landingslysene.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om ikke vingene er ferdige har jeg så smått begynt å mekke på flottørene. Matchbox-flottørene er ikke så alt for feil for en Mk.IV. De er noen (ca.5) mm for lange men dette kan lett kappes av (1mm i front, 4mm bak). Flottørene skal også ha en litt krummere lengdeprofil på oversiden, med høyeste punkt ved fremre flottørstag. Dette vil jeg prøve å få til ved å legge på en ny topplate. Den er foreløpig limt fast i bakkant og på en 1mm høy list ved fremre flottørstag. Dette skal fø tørke gidt før jeg går videre. Først ved å legge inn flere støttelister bakover. Så når dette er tørt skal fronten tilpasses.

 

Norseman_50_small.jpg

 

Siden det går mot vår valgte jeg plastark med litt sommerlig dekor.  :)

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite fremskritt til. Denne gangen ribbestrukturen på oversiden av vingene.

 

Norseman_38_small.jpg

 

Det skal nå få tørke til i morgen, før jeg pusser  lett ned de skalrpe kantene som sitter igjen etter maskeringstapen.

 

Jeg har også satt på motoren, støpt i hvitmetall fra Aeroclub (produktnr. 72-022 tror jeg det er).

 

Nils

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjøpte Norsemanboka di på Smallsize hobbyland i Trondheim i dag og la merke til at det var antydning til ribbestruktur i forkant på undersida av vingene på prototypene av Norseman på bildene i boka. Fin bok. Jeg leste den i kveld.

 

(PS: Går det an å få signert boka viss jeg tar den med på neste LU?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldens økt på Haugenstua ble brukt til pappsløyd for min del. Det er tid for å forberede montering av flottører. Selv om det gjenstår litt arbeide på både vingene og flottørene før jeg kan gjøre selve monteringen.

 

Men for å være sikker på at alt blir vinklet opp korrekt tenkte jeg at den beste måten å få til dette på vil være å bygge en jig. Da kan de forskjellige komponentene ligge fast i korrekt stilling, mens jeg har begge hendene fri til å arbeide med. Jeg har aldri gjort noe slikt før så det ble å bruke hodet og prøve seg fram. Som materiale brukte jeg Kappa-plater. Disse består av styrofoam med tynn papp på hver side. Den ene siden er klebrig (bak en beskyttelsesfilm), slik at jeg kunne klistre mine tegninger rett på og skjære etter disse. Det hele limte jeg sammen med trelim. Det hele ble seende slik ut:

 

Norseman_60_small.jpg

 

Norseman_61_small.jpg

 

Jeg oppdaget også en tabbe jeg hadde gjort i forrige runde. Jeg skrev jo at jeg hadde kappet av lengden på flottørene med ca. 4mm. Da jeg målte opp nå mot de tegningene jeg hadde med så jeg at flottørene var ca. 4mm for korte. Det viser seg at tegningene jeg hadde brukt sist (som var et gammelt prøveprint av Norsemanboka) var litt for små. (Den endelige boka har riktig størrelse på tegningene). Men heldigvis har jeg fortsatt avkappet liggende, så det er bare å lime på igjen.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.