Gå til innhold
  • Bli medlem

Lokheed P-3B Orion. (Tildelt Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Her er det feil på tegningen til Tom Arheim med en påfølgende mistolkning. Den gule opphøyde boksen (panelet) er ikke en luke for felling av sonarbøyer, I såfall sitter den mellom konsollen til Senso 1 og 2, de to mest erfarne sonar operatørene. Både B og C hadde våpenrommet med to våpensystem operatører bak vingen, ikke under, der de felte sonar bøyene. Husker ikke helt hvor mange hull B utgaven hadde, men området er det samme på B og C.

Mest sannsynlig er det gule feltet under vingen en glassfiber konstruksjon som skjuler en antenne eller antenne farm. Skulle jeg gjette så er det her antennene til Jezebel (sonarsystemet) sitter. I så fall er det to overliggende data skap i kabinen..

 

For orden skyld var interiøret i B og C helt ulikt. I P-3B satt operatørene  på en rekke  på venstre side med Tacco i midten. På C utgaven var konsollene spredt utover i flyet. noe som vanskeligjorde koordinering mellom mannskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl Ramsvik skrev (1 time siden):

Her er det feil på tegningen til Tom Arheim med en påfølgende mistolkning. Den gule opphøyde boksen (panelet) er ikke en luke for felling av sonarbøyer, I såfall sitter den mellom konsollen til Senso 1 og 2, de to mest erfarne sonar operatørene. Både B og C hadde våpenrommet med to våpensystem operatører bak vingen, ikke under, der de felte sonar bøyene. Husker ikke helt hvor mange hull B utgaven hadde, men området er det samme på B og C.

Mest sannsynlig er det gule feltet under vingen en glassfiber konstruksjon som skjuler en antenne eller antenne farm. Skulle jeg gjette så er det her antennene til Jezebel (sonarsystemet) sitter. I så fall er det to overliggende data skap i kabinen..

 

For orden skyld var interiøret i B og C helt ulikt. I P-3B satt operatørene  på en rekke  på venstre side med Tacco i midten. På C utgaven var konsollene spredt utover i flyet. noe som vanskeligjorde koordinering mellom mannskapet.

 

Dette vet du nok mer om enn de fleste. Takk for informasjon. 

 

Jeg trur tegningene A og B viser to ulike områder på flyet, der A viser ei stor luke like bak vingene med mange hull for sonouboy på P-3C mens B er den gule glassfiberkonstruksjonen mellom vingene. Gir det mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (7 timer siden):

 

Dette vet du nok mer om enn de fleste. Takk for informasjon. 

 

Jeg trur tegningene A og B viser to ulike områder på flyet, der A viser ei stor luke like bak vingene med mange hull for sonouboy på P-3C mens B er den gule glassfiberkonstruksjonen mellom vingene. Gir det mening?

Ja, det er riktig, tegning og tolkning hvor de ulike feltene er kan kan lett misforstås - ved første øyekast. Det er forøvrig litt rart at C har så mange hull. Allerede B fikk Difar bøyer som kunne peile retning og avstand, noe som gjør at man slipper å kaste en mengde bøyer for å posisjon bestemme ett søk. Den umiddelbare forklaring er alikevel at på C  kunne hvert hull lades før avgang og man kunne slippe bøyene i ett programmerbart mønster for optimal dekning.

Det tilsvarende systemet på S-3A Viking (1973) kom også med dette hull mønstret, men de fleste ble tettet igjen etter hvert. Men dette flyet hadde ikke mulighet for manuell kasting, da det kun hadde 4 manns besetning.

Endret av Jarl Ramsvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl Ramsvik skrev (22 minutter siden):

Der tegningen blir litt feil er at sonarhullene til B er utelatt på den skraverte tegningen.(der hullene er fylt igjen) To hull var plassert bak dette feltet, litt på utsiden på hver side. Noen bilder indikerer 3 , der ett ser litt mindre ut.  Disse må i såfall borres opp hvis man bygger en B.

 

OK. Har du noen bilder eller tegninger av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl Ramsvik skrev (19 timer siden):

Der tegningen blir litt feil er at sonarhullene til B er utelatt på den skraverte tegningen.(der hullene er fylt igjen) To hull var plassert bak dette feltet, litt på utsiden på hver side. Noen bilder indikerer 3 , der ett ser litt mindre ut.  Disse må i såfall borres opp hvis man bygger en B.

 

Her er den omtalte luka i byggesettet for P-3C Orion, der alle hulla for sonobuoy skal fylles igjen i følge tegninga til Tom Arheim. Den nederste delen, der luka er litt brekt opp for å passe profilen til vingerøttene, skal være fremst. Hvilke hull mener du ikke skal fylles igjen?

 

PKN5ZLW.jpg

 

 

Her er altså den omtalte luka på en P-3B plassert, i området bak den røde linja. 

 

9cou5Vo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl Ramsvik skrev (22 timer siden):

Der tegningen blir litt feil er at sonarhullene til B er utelatt på den skraverte tegningen.(der hullene er fylt igjen) To hull var plassert bak dette feltet, litt på utsiden på hver side. Noen bilder indikerer 3 , der ett ser litt mindre ut.  Disse må i såfall borres opp hvis man bygger en B.

 

Kan det være der de røde pilene peker at du mener det skal være hull?

 

YLzh5Tr.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Artikkelen i Limtuben av Tomas Kolstad er kommet fra Jens og studeres. Jeg ser at det blir påpekt at norske P-3B hadde noen særnorske finesser og at det var innbyrdes forskjeller mellom maskinene, blant annet med hensyn til fargen på haleradomen.

 

Så vidt jeg skjønner av det han skriver, skal alle hull i luka tettes igjen.

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På P-3B er det ingen hull ved normal flyging, men det er en stor luke under buken som åpnes når flyet ligger lavt og ikke har overtrykk i skroget. Denne luka er normalt "flush" med kroppen og vises bare som en strek i skroget når den er lukket. I tillegg er det en rund (egentlig oval) luke like foran som dekket over en sono-launcher som kunne droppe bøyer ved overtrykk i kabinen (dette ved at det var en luke som forseglet inn mot kabinen som måtte lukkes før luka i bunnen åpnet opp. Det eneste hullet jeg kan huske er utblåsningen av luft litt bak på den ene siden. 

P-3C har ingen "luker", men de hullene som vises på den delen (den er vel laget slik i settet for enkelhets skyld) som skal felles inn. Denne er normalt en del av skroget, slik den vises på bildet like over her. Bøyene på P-3C ble lastet fra utsiden og inn i hvert enkelt utskytingsrør på pre-flight. I tillegg hadde P-3C også  launchere som kunne lastes med bøyer med luke inne og ute (plassert til høyre, STBD) for launcher-pakken for bruk når det var behov for bøyer med spesielle innstillinger, eller som det ikke var flere igjen av på utsiden. Disse er merket på dekalene med P- om man ser etter. 

Med andre ord, bygges P-3B, er skroget helt jevnt (flush) bakover om det ikke er planen å bygge en maskin som flyr "un-pressurized" meget lavt og dropper bøyer.

  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser nøye etter på bildet av buken like over her kan man skimte fremste del av den store luka som en strek og like bak er en hvit flekk, som er en  merking av luka. Forøvrig er den  "klumpen" helt til venstre på bildet en kamerapod som ble brukt til å ta bilder i forskjellige faste vinkler (rett ned, 45grader til h, v og fremover:

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Ove Nielsen skrev (1 time siden):

Når jeg ser nøye etter på bildet av buken like over her kan man skimte fremste del av den store luka som en strek og like bak er en hvit flekk, som er en  merking av luka. Forøvrig er den  "klumpen" helt til venstre på bildet en kamerapod som ble brukt til å ta bilder i forskjellige faste vinkler (rett ned, 45grader til h, v og fremover:

 

Takk! Jasså, den klumpen bak luka er en kamerapod. Ja, jeg syntes den hadde litt rar form til å kunne være ei antenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante opplysninger. Når det gjelder P-3B så er den innvendige plasseringen av utskytingsrøret for bøyen plassert så langt til venstre i kabinen at det nesten ikke ser ut til å være overlapp med luken under. Det ledet meg til å tro at det er en stasjon lenger ut for å dekke åpningen som her beskrives som ett luftehull. Denne finnes tydligvis på begge sider på B og C. Men var de norske her anderledes enn andre lands B modeller? For disse hullene er ikke innrammet i rødt hverken på B eller C. Rødinnramming må her indikere "fare" dvs. at bøyene er satt under trykk eller er armert. Jeg vil gjette på at de skytes ut med trykkluft på C. Men skjer det både på B og C utgaven?- Og at dekslet på B unødvediggjør rødmerking.. Opprinnelig mente jeg at de bare ble sluppet manuelt på B. 

 

Når det gjelder P-3C så finnes det to sylindriske beholdere innvendig. Jeg regner med at det er disse som benevnes som "launchere",  som tydligvis utgjør ett eget lukket system, slik at trykkluft kabinen ikke trenger å kompromiteres. De ser ut til å ha ett bryterpanel som ser ut som flere valg mellom ulike rør og dører under, der bøyen settes inn, etter at den er tatt fra ett stativ. Omtrent som ett rørpostsystem Det samme systemet finnes og på P-8A,men der med 3 beholdere.  . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor informasjonen over her kommer fra, men her er en video fra innsiden av en P-3B. Helt i begynnelsen vises området for sonarbøyer, med "storage rack" og utskytingsenheten for sonarbøyer ("kassen" midt i flyet). Denne ble senket til "flush" med buken etter at luka åpnet inn i flyet og bakover ved bøyedropp. Man kan se de fremste tre rørene idet luka på kassen er åpen. I forkant kan trykkmålerne (trykkluftoperert 3000psi)og "pressurized chuten" ses. Denne kassen går ca 45 grader nedover inne i flyet og er operert av skruestang med en elektrisk motor.

I tillegg må det sies at P-3C ikke har launcherenheter av samme type som P-8, men at den seksjonen som skal felles inn er den visuelle (ytre delen) til en pakke med nærmere 50 rør som ligger mellom gulvet inne i flyet og buken. På P-3C blir bøyene skutt ut ved hjelp kruttladninger som monteres på toppen av plastbeholderen bøya  før den monteres.

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse åpningene for sonobuoy, som C-utgaven har, men ikke B-utgaven, er det altså jeg har tetta igjen.

 

FByx0J4.jpg

 

Tørrprøving uten lim: Vingene er klikka på plass her, og den omtalte luka plassert der den skal være med alle hull for sonobuoy tetta igjen med Milliput. Den gule glassfiberluka som ble brukt til drop på P-3B ses som et opphøyd rektangel mellom vingene. 

 

4SNU2DM.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt på byggebeskrivelsen til som Tomas Kolstad lagde for Memo tidlig på 1990-tallet. Han skriver at han har vært på Orion i en del år, og detaljkunnskapen hans avspeiles i artikkelen.

 

Han  starter med cockpiten og sier setene var matt oransje med nedtona front, der det var nettingstruktur. Videre nevner han at det midterste setet, bak de to fremste kan heves et par millimeter. Akkurat disse endringene er det for seint å gjøre noe med for min del, siden skroghalvdelene ble limt sammen for en mannsalder siden. Derimot kunne jeg sparkle slett glare shield og male det matt svart.

 

En morsom liten detalj han foreslår er å legge sjekklista oppå høyre side av glare shielden, mot sideruta, slik copiloten pleier å gjøre. Sjekklista er et A4-ark, bretta på langs. Et tilklipt bretta papirark i sånn omtrent størrelsen på et A4-ark i skala 1:72 er derfor lagt på plass.

 

Frontglasset er satt på plass, uten lim. Det passer helt perfekt. Litt støv er det på glasset, ser jeg.

 

015YBIt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den opphøyde glassfiberluka er et rent deksel over en antenne (doppler høydemåler, tror jeg, men det er jeg ikke helt sikker på). Den er fast i skroget slik den fremstår på bildet. Sonarbøyene på P-3B kom ut ved at en stor rektangulær luke (iallefall ca 1kvm stor) i det samme området som nå er sparklet ble trukket inn i skroget og sendt bakover, slik at den "kassen" som er vist på videoen fikk plass til å senkes ned i det nå åpne hullet. Denne kassen hadde 3x3 hull hvorav 8 med en pneumatisk launcher for sonarbøyer og en "free fall chute" i midten. Nøyaktig posisjon har jeg ikke, men den var rektangulær med lengste side i lengderetningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Ove Nielsen skrev (1 minutt siden):

Nei, den opphøyde glassfiberluka er et rent deksel over en antenne (doppler høydemåler, tror jeg, men det er jeg ikke helt sikker på). Den er fast i skroget slik den fremstår på bildet. Sonarbøyene på P-3B kom ut ved at en stor rektangulær luke (iallefall ca 1kvm stor) i det samme området som nå er sparklet ble trukket inn i skroget og sendt bakover, slik at den "kassen" som er vist på videoen fikk plass til å senkes ned i det nå åpne hullet. Denne kassen hadde 3x3 hull hvorav 8 med en pneumatisk launcher for sonarbøyer og en "free fall chute" i midten. Nøyaktig posisjon har jeg ikke, men den var rektangulær med lengste side i lengderetningen.

OK. Da har jeg misforstått. Takk for korreksjon når jeg kommer med vranglære!  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.