Gå til innhold
  • Bli medlem

Lokheed P-3B Orion. (Tildelt Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Det er inspirerende med litt hjelp underveis til å få detaljene mest mulig rett. 

 

Dette runde kameravinduet på høyre side av cockpiten vil Tom Arheim i artikkelen fra 1980 ha meg til å  tette igjen og skriver at dette kommer seinere på P-3B. Tomas Kolstad vil i artikkelen fra ti år seinere ha dette vinduet montert.

us8Ds2k.jpg

 

 

Et raskt studie av bilder viser at Orion P-3B med bokstavkoder på skroget, slik de hadde de aller første åra, ganske riktig mangler dette vinduet, mens P-3B med tallkoder på halen har fått montert vinduet.

 

Under er et utsnitt av et bilde av KK-L med rufsete finish og manglende kameravindu.

ib5yMO7.jpg

 

Bildet som jeg viser et utsnitt av under, skal være tatt i 1982, og her har flyet fått tallkoder på halen, og kameravinduet er på plass. Noen år etter kolliderte for øvrig en sovjetisk SU 27 Flanker med 602 over Barentshavet. Hendelsen ble dokumentert med kamera.

jJXArJ0.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge de du refererer til har nok rett. Flyene ble levert uten dette vinduet, men det var etter det jeg har forstått en av de meget tidlige modifikasjoner som ble utført. Akkurat når det kan jeg dessverre ikke si, men vinduet var iallefall på plass i -77. En annen liten forskjell; flyene ble levert med rød/hvit merking ytterst på propellen (original amerikansk), men denne ble endret til gul som ble beholdt siden. Har faktisk en mistanke om at denne endringen skjedde omtrent samtidig både på vindu og propell. Mulig dette ble utført på første større depot vedlikehold (det ble vel kalt PAR i den første tiden)

Forøvrig, hadde vært mulig å få en kopi av den artikkelen som Tomas lagde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Ove Nielsen skrev (1 time siden):

Begge de du refererer til har nok rett. Flyene ble levert uten dette vinduet, men det var etter det jeg har forstått en av de meget tidlige modifikasjoner som ble utført. Akkurat når det kan jeg dessverre ikke si, men vinduet var iallefall på plass i -77. En annen liten forskjell; flyene ble levert med rød/hvit merking ytterst på propellen (original amerikansk), men denne ble endret til gul som ble beholdt siden. Har faktisk en mistanke om at denne endringen skjedde omtrent samtidig både på vindu og propell. Mulig dette ble utført på første større depot vedlikehold (det ble vel kalt PAR i den første tiden)

Forøvrig, hadde vært mulig å få en kopi av den artikkelen som Tomas lagde?

 

Av de tilgjengelige bildene fra perioden ser det ut til at endringene med skifte fra hvit-rød-hvit til gul merking på propelltuppene, innsetting av kameravindu og endring av merking fra skvadronkoder på skroget til tall på halefinna skjedde omtrent samtidig på Orion P-3B ved PAR i 1982.

 

Planen min har vært å lage en modell av Orion P-3B i skjemaet før 1982, for å gjøre modellen mest mulig forskjellig fra modellen av P-3C som står i monteren på Gardermoen.

 

Send meg en PM med e-postadressen din, så kan jeg videresende artikkelen, som jeg fikk tilsendt av Jens Håkon Brandal. Slutten på artikkelen mangler (Det står fortsettelse på side 18), men jeg trur ikke det er så mye som mangler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (5 minutter siden):

 

Av de tilgjengelige bildene fra perioden ser det ut til at endringene med skifte fra hvit-rød-hvit til gul merking på propelltuppene, innsetting av kameravindu og endring av merking fra skvadronkoder på skroget til tall på halefinna skjedde omtrent samtidig på Orion P-3B ved PAR i 1982.

 

Planen min har vært å lage en modell av Orion P-3B i skjemaet før 1982, for å gjøre modellen mest mulig forskjellig fra modellen av P-3C som står i monteren på Gardermoen.

 

Send meg en PM med e-postadressen din, så kan jeg videresende artikkelen, som jeg fikk tilsendt av Jens Håkon Brandal. Slutten på artikkelen mangler (Det står fortsettelse på side 18), men jeg trur ikke det er så mye som mangler. 

 

Når du her skriver 1982, så antar jeg at du mener 1972...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kunne jeg plukke septembernummeret av Flyhistorie ut av postkassa. 

 

Her er det mye stoff om Orion, blant annet en modellbyggeartikkel om P-3C Orion Update III UIP av Jens, en profil av P-3B Orion i 1987 av Nils og historia om da en SU-27 Flanker kolliderte med Orion 602 i 1987.

 

I forbindelse med spørsmålet om tidspunkt for merking og installering av kameravindu, er det et interessant foto på side 18 i magasinet: Det et fargefoto fra 29. september 1972 av fire Orion P-3B i formasjon, tydeligvis tatt fra det femte flyet lengst til venstre i formasjonen. Vi ser bare halefinnene til tre av flya. De har fått halenummer i stedet for skvadronkoder Jeg synes å ane gult på propelltippene på det nærmeste flyet. Kameravinduet ser ikke ut til å ha blitt installert på det nærmeste flyet, men bildet er såpass uklart at det er vanskelig å si det helt sikkert. 

 

NutFkZ4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (23 timer siden):

Det er inspirerende med litt hjelp underveis til å få detaljene mest mulig rett. 

 

Dette runde kameravinduet på høyre side av cockpiten vil Tom Arheim i artikkelen fra 1980 ha meg til å  tette igjen og skriver at dette kommer seinere på P-3B. Tomas Kolstad vil i artikkelen fra ti år seinere ha dette vinduet montert.

us8Ds2k.jpg

 

 

Et raskt studie av bilder viser at Orion P-3B med bokstavkoder på skroget, slik de hadde de aller første åra, ganske riktig mangler dette vinduet, mens P-3B med tallkoder på halen har fått montert vinduet.

 

Under er et utsnitt av et bilde av KK-L med rufsete finish og manglende kameravindu.

ib5yMO7.jpg

 

Bildet som jeg viser et utsnitt av under, skal være tatt i 1982, og her har flyet fått tallkoder på halen, og kameravinduet er på plass. Noen år etter kolliderte for øvrig en sovjetisk SU 27 Flanker med 602 over Barentshavet. Hendelsen ble dokumentert med kamera.

jJXArJ0.jpg

Kamera vinduet kom mellom 1975 og 1982, Antagelig ble det installert ved Par III i 1980, som var siste stor modernisering. Ved å følge ett og samme fly -Hjalmar Riis- Larsen (603) var det ikke montert ved 50 års dagen for Roald Amundsen forvinning i 1925 (1975) men det er der i 1992 som P-3N, det eneste av de opprinnelige norske B. .

 

Flanker episoden skjedde i september 1987 og så vidt jeg minnes gikk fotografen så vidt klar av splintene som i stedet maltrakterte en støvsuger like bak.

Ellers så skjedde det ikke så mye på fotosiden bortsett fra vinduet og at kameraet ble byttet ut fra Nikon F til Nikon F-1.

 

En annen ting fra tegningen, Antennen til Bullpup (AGM -12) ser ut til å være montert over cockpiten.

Det var nytt for meg, da overflate (anti-invasjons rollen) var nedprioriter på norske Orion.

Riktignok ble det vurdert å anskaffe Harpoon, men det var til P-3C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl Ramsvik skrev (På 6.10.2023 den 23.28):

Kamera vinduet kom mellom 1975 og 1982, Antagelig ble det installert ved Par III i 1980, som var siste stor modernisering. Ved å følge ett og samme fly -Hjalmar Riis- Larsen (603) var det ikke montert ved 50 års dagen for Roald Amundsen forvinning i 1925 (1975) men det er der i 1992 som P-3N, det eneste av de opprinnelige norske B. .

 

Flanker episoden skjedde i september 1987 og så vidt jeg minnes gikk fotografen så vidt klar av splintene som i stedet maltrakterte en støvsuger like bak.

Ellers så skjedde det ikke så mye på fotosiden bortsett fra vinduet og at kameraet ble byttet ut fra Nikon F til Nikon F-1.

 

En annen ting fra tegningen, Antennen til Bullpup (AGM -12) ser ut til å være montert over cockpiten.

Det var nytt for meg, da overflate (anti-invasjons rollen) var nedprioriter på norske Orion.

Riktignok ble det vurdert å anskaffe Harpoon, men det var til P-3C.

 

Takk. Ja, siden Tom Arheim skriver i byggeartikkelen i Limtuben fra 1980 at de ikke har kameravindu, men vil få det i framtida, kan vi gå ut i fra at det var planlagt innført i nær framtid, dvs. 1980 eller litt seinere. Det utsnittsbildet jeg tidligere viste av 602 fra 1982, var tatt i juni på Moffett Field, California i USA. Vi kan anta at det var i forbindelse med PAR og innsetting av kameravindu (men det kan også eventuelt ha vært en tur for å trene med flysimulator).

 

Om kollisjonen med Flanker i 1987, fortelles det i septembernummeret av Flyhistorie at våpenoperatøren med oppspilte øyne holdt fram en bit av et propellblad (fra motor nummer fire) som hadde gått gjennom skroget.

 

Antennekonfigurasjonen på tegninga i artikkelen av Tomas Kolstad er fra ca. 1990 (kanskje 1992) da han skrev den artikkelen til Memo. Orion P-3C ble fasa inn i 1989. Det kan kanskje ha kommet ei slik oppgradering på P-3B i forbindelse med innfasing av P-3C?

 

Jeg vurderte å bruke en bit støpestangplast i kameravindusåpninga, men endte med å sette inn et rundt "glassvindu" som plugg og glatte det til med litt milliput. "Glasset" i byggesettet var en anelse konkavt, så det hadde uansett trengt en liten finpuss dersom jeg skulle brukt det som vindu. 

 

nuEZOsk.jpg

 

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flytter oss over til høyre side av skroget. P-3C hadde flere vinduer enn P-3B. Tre små runde vinduer må plugges igjen. Det gjelder et vindu i forkant av vingen og to lang bak på skroget i området der skvadron-kodene var plassert de første åra. 

 

3Bcz5Q3.jpg

 

Til plugging av de tre vinduene brukte jeg støpestenger fra byggesettet, som viste seg å ha nøyaktig samme diameter som vinduene. Praktisk. Etter å ha limt støpestanga fast med superlim i åpninga, kunne jeg klippe av enden og pusse ned enden jevnt med skroget.

 

sfopH0m.jpg

 

WamzAPg.jpg

 

Alle de tre vinduene er fjerna. Litt rissing av panellinjer ble nødvendig i etterkant av plugge- og pussejobben.

 

ynw54RT.png

 

 

 

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for tida er det jo blitt mye oppmerksomhet rundt resirkulasjon. Kan noen svare på et spørsmål om sonobuoy-sondene: Er brukte sonobuoy-sonder blitt plukka opp og brukt igjen, eller driver de omkring som skrap på havet? 

 

Jeg leste i Flyhistorie om at russerne plukka opp norske bøyer, som var bedre enn de russiske.

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonarbøyene ble ikke plukket opp, men de driver heller ikke rundt omkring. Det er satt inn en plugg av presset salt i siden på bøya som vaskes ut av sjøen eller en liten eksplosiv ladning i flyteblæra på de som har det. Når en bøye slutter å virke synker den bare atter at disse mekanismene har virket. 

Det er imidlertid riktig at det hendte at bøyene ble tatt opp, men noe gjenbruk er ikke realistisk. Det vil koste for mye for et forsvinnende antall bøyer. 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Ove Nielsen skrev (4 timer siden):

Sonarbøyene ble ikke plukket opp, men de driver heller ikke rundt omkring. Det er satt inn en plugg av presset salt i siden på bøya som vaskes ut av sjøen eller en liten eksplosiv ladning i flyteblæra på de som har det. Når en bøye slutter å virke synker den bare atter at disse mekanismene har virket. 

Det er imidlertid riktig at det hendte at bøyene ble tatt opp, men noe gjenbruk er ikke realistisk. Det vil koste for mye for et forsvinnende antall bøyer. 

Takk for svar! Ingen resirkulering altså, men sjansen for å kollidere med en slik sonarbøye på sjøen er forsvinnende liten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest artikkelen av Tomas Kolstad en gang til, fant jeg ut at jeg hadde sparkla igjen et hull bakerst på venstre side på luka (rød pil), som ikke var en sonarbøye-åpning, men et luftehull, så det ble sporenstreks bora opp igjen.

 

Den innerste fordypninga under venstre vinge for feste av våpenstasjon, er blitt sparkla igjen (blå pil). Kun de to ytterste våpenstasjonene ble brukt, i den grad de ble brukt, vel å merke. Den tilsvarende posisjonen under høyre vinge ble derimot brukt til søkelys, etter det jeg har forstått. Siden dette søkelyset var et særtrekk ved P-3B og ikke brukt på P-3C, så bør jeg vel prøve å få lagd et slikt. 

 

NVAH3MA.png

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (På 7.10.2023 den 10.24):

 

Takk. Ja, siden Tom Arheim skriver i byggeartikkelen i Limtuben fra 1980 at de ikke har kameravindu, men vil få det i framtida, kan vi gå ut i fra at det var planlagt innført i nær framtid, dvs. 1980 eller litt seinere. Det utsnittsbildet jeg tidligere viste av 602 fra 1982, var tatt i juni på Moffett Field, California i USA. Vi kan anta at det var i forbindelse med PAR og innsetting av kameravindu (men det kan også eventuelt ha vært en tur for å trene med flysimulator).

 

Om kollisjonen med Flanker i 1987, fortelles det i septembernummeret av Flyhistorie at våpenoperatøren med oppspilte øyne holdt fram en bit av et propellblad (fra motor nummer fire) som hadde gått gjennom skroget.

 

Antennekonfigurasjonen på tegninga i artikkelen av Tomas Kolstad er fra ca. 1990 (kanskje 1992) da han skrev den artikkelen til Memo. Orion P-3C ble fasa inn i 1989. Det kan kanskje ha kommet ei slik oppgradering på P-3B i forbindelse med innfasing av P-3C?

 

Jeg vurderte å bruke en bit støpestangplast i kameravindusåpninga, men endte med å sette inn et rundt "glassvindu" som plugg og glatte det til med litt milliput. "Glasset" i byggesettet var en anelse konkavt, så det hadde uansett trengt en liten finpuss dersom jeg skulle brukt det som vindu. 

 

nuEZOsk.jpg

 

 

 

De to bakerste vinduene er nok til byssa/"spisesalen", som ligger bakerst i flyet. Leste en gang at når Orion var til service på SAS Koksa, var det så mye fett på elektronikken at det ble nedlagt forbud mot å steke koteletter og annen fet mat. Men det kan kanskje bekreftes av andre her inne hva som kom til erstatning. Micro?

 

Jeg er litt usikker hva du mener med antennekonfigurasjon, men antennen til Bullpup var ingen oppgradering på P-3C, snarere det motsatte.

Bullpup var ett ganske primitivt førstegenerasjons missil med manuell radiostyring via en joystick, - derfor antennen, som også ble brukt på F-5. Rundt 1972 ble 5 toms raketter mot sjømål faset ut på norske Orion, og jeg tror ikke de ble erstattet med Bullpup. Jeg tolker dette som ustyrte våpen, da de betegnes på denne måten. Bullpup hadde dessuten en annen diameter på 305 mm, ihvertfall de som ble produsert på Kongsberg. Antagelig var dette en antenne som bare fulgte med på B utgaven. Men andre vet kanske mer.

 

Vinduet var nok flatt ja, da dette gir bedre optiske forhold enn det konkave lenger bak.

 

Ser ut som flyet begynner å ta form nå, har du bestemt det for tall eller bokstaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl Ramsvik skrev (10 timer siden):

De to bakerste vinduene er nok til byssa/"spisesalen", som ligger bakerst i flyet. Leste en gang at når Orion var til service på SAS Koksa, var det så mye fett på elektronikken at det ble nedlagt forbud mot å steke koteletter og annen fet mat. Men det kan kanskje bekreftes av andre her inne hva som kom til erstatning. Micro?

 

Jeg er litt usikker hva du mener med antennekonfigurasjon, men antennen til Bullpup var ingen oppgradering på P-3C, snarere det motsatte.

Bullpup var ett ganske primitivt førstegenerasjons missil med manuell radiostyring via en joystick, - derfor antennen, som også ble brukt på F-5. Rundt 1972 ble 5 toms raketter mot sjømål faset ut på norske Orion, og jeg tror ikke de ble erstattet med Bullpup. Jeg tolker dette som ustyrte våpen, da de betegnes på denne måten. Bullpup hadde dessuten en annen diameter på 305 mm, ihvertfall de som ble produsert på Kongsberg. Antagelig var dette en antenne som bare fulgte med på B utgaven. Men andre vet kanske mer.

 

Vinduet var nok flatt ja, da dette gir bedre optiske forhold enn det konkave lenger bak.

 

Ser ut som flyet begynner å ta form nå, har du bestemt det for tall eller bokstaver?

 

Jeg leste i en artikkel om Orion i den kalde krigen i Flyhistorie at vanlige tokt var på 9 timer, eller litt mer, så det var nok behov for noen måltider underveis. Mannskapet gikk neppe særlig mye omkring med vaskeklut underveis på tokta, tenker jeg. :) 

 

I den samme artikkelen ble Bullup omtalt som et utdatert våpen.

 

Tall på halefinna ble nok brukt i en lengre periode enn skvadronkoder på skroget, men jeg trur likevel at det blir bokstaver, siden dette skiller seg mer fra merkinga på P-3C og understreker hvor lenge vi har hatt Orion i bruk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett apropos til det runde vinduet. Den sivile Electra modellen (L-188) har en helt vindu der det mindre runde sitter på Orion. Det er derfor mulig at det er en mindre jobb strukturelt å bytte ut den hele tette delen med ett rundt vindu. Begge er nemlig flate og ser ganske utbyttbare ut i omriss. Det åpner for at det også kunne skjedd i Norge, hvis verkstedet hadde autorisasjon til det.

 

Gule propelltipper må ha kommet som et svar på polarmørket på Andøya. Ikke noen annen Orion operatør ser ut til å bruke denne fargen, men har i stedet standardfargene hvit rød hvit på blad tippene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl Ramsvik skrev (48 minutter siden):

Gule propelltipper må ha kommet som et svar på polarmørket på Andøya. Ikke noen annen Orion operatør ser ut til å bruke denne fargen, men har i stedet standardfargene hvit rød hvit på blad tippene.

 

Australske Orion har sorte propelltipper.

 

Tror ikke polarmørket utgjør noen forskjell på rød/hvit og gul. Begge blir like synlige uansett himmellys. Men standardisering på en farge kan ha vært en faktor...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påfyll av nesevekt i dag. Ved etterfyllinga brukte jeg superlim som festemiddel. Jeg trur milliputen jeg brukte i starten som festemiddel har stjålet litt plass som kunne vært brukt til å fylle opp med bly. Noen fiskesøkker ble klipt i to for å få plass ytterst. Kjøkkenvekta viste 36 g da jeg hadde fylt opp nesen.

 

Heldigvis er det mer enn nok ledig plass til ballast i hulrommet mellom cockpitgulvet og nesehjulbrønnen. Der ble det fylt på med 22 g blysøkker for å komme opp i 58 g totalt, som ekspertisen anbefaler. Ettersom det står på eska hvor mye de enkelte størrelsene på blysøkker veier, går det an å ha kontroll på vekta av ballasten ved å telle antall søkker av de ulike dimensjonene. Lasta ble forsegla ved å helle litt trelim over massen. Vi får tru det holder.

 

3IZRnzo.jpg

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (På 11.10.2023 den 22.20):

 

Australske Orion har sorte propelltipper.

 

Tror ikke polarmørket utgjør noen forskjell på rød/hvit og gul. Begge blir like synlige uansett himmellys. Men standardisering på en farge kan ha vært en faktor...

 

Det er alltid vanskelig å være skråsikker, men fargete spinnere og propelltipper var jo fra andre verdenskrig ment  for at bakkemannskapet skulle se at noe var i bevegelse ser fremme. Tyskere brukte jo delte spinnere i svart og hvitt eller spiralmønster. .

 

En stor gul flate må sees i sammenheng med at fargen trolig er mer egnet til å reflektere flomlys bedre, som ofte finnes utenfor hangarer og på oppstillingsplasser.  Ar det også dreier seg om standarisering mellom Hercules og Orion flåten virker sansynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tråd med byggeveiledninga til Tomas Kolstad er cockpitglassa satt på og maskert. Jeg brukte ferdige masker for P-3C fra Eduard. Resten av vinduene kan settes inn utenfra når skroget på modellen er malt. De eneste maskene jeg vel får bruk for ellers fra maskeringssettet, er masker for hjula.

 

Halebommen er limt på og sikta inn, slik at den blir bein i forhold til skrog og halefinne.

 

zuvl7jf.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har tydeligvis vært ulike versjoner av Orion-byggesettet ute på markedet. Jeg ser at de andre som har skrevet byggeartikler om Orion skriver at man må bore ut hull til kameravinduet like bak venstre side av cockpiten mens byggesettet mitt har glass der, slik at jeg måtte fylle igjen det for å lage en tidlig P-3B i stedet for P-3C. Det vil bli malt over.

 

Hulla for våpenstasjoner ved vingerøttene er fylt igjen, siden de ikke ble brukt på norske Orion. Jeg brukte stenger av varmstrukket plast i hulla, slik jeg gjorde med skrogvinduene. Det er en mindre arbeidssom metode enn å bruke milliput, synes jeg. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.