Gå til innhold
  • Bli medlem

Lokheed P-3B Orion. (Tildelt Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Einar Sandvik skrev (16 timer siden):

Tomas Kolstad skriver i artikkelen fra rundt 1990 at radomene P-3B har fått ulike farger etter som de fikk nye forsynt fra Kjeller, og at 600 Roald Amundsen hadde halvblank F-16-grå radom. Fra starten av hadde vel alle P-3B svart radom. Hva var grunnen til at radomene ble bytta ut?

 

 

Det samme skjedde på F-16. Fritt etter hukommelsen -"301" som ble levert 18. januar 1980 hadde svart radom, og jeg tror resten av første delserie - block 5 utgaven hadde det og. Den gang var det behovet for en mer helhetlig kamuflasje som var grunnen, Svart sto ut mor den grå kroppen. Tror det samme gjaldt Orion, men da var det nok amerikanske Orion som avgjorde, de som var grå og hvite. Hvit var her ingen kamuflasje, men ett forsøk på å redusere varmen i kabinen under temperte strøk, der USN,s Orion helst opererte. Hvit synligjorde også flyet for andre amerikanske fly, deriblant Orion. Men så var jo også lufttrusselen en helt annen enn for norske Orion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (På 15.10.2023 den 19.25):

Tomas Kolstad skriver i artikkelen fra rundt 1990 at radomene P-3B har fått ulike farger etter som de fikk nye forsynt fra Kjeller, og at 600 Roald Amundsen hadde halvblank F-16-grå radom. Fra starten av hadde vel alle P-3B svart radom. Hva var grunnen til at radomene ble bytta ut?

 

 

Antagelig den samme grunnen som for tidlige block 5 utgaver av F-16. De fikk raskt en mer helhetlig kamoflage ved at nese konen ble byttet ut.

 

Man må kanskje sette sette dette i visst perspektiv. Norske Orion begynte å patruljere mellom 24 og 40 grader øst samtidig med at sovjet markerte styrke ved to verdensomspennende marineøvelser - Sever i 1968 og Okean i 1970. Europa ble slik liggende bak de mest fremskutte sovjetiske forsvarslinjene. Datidens store strategiske sjokk. Det skjedde omtrent samtidig med overgangen fra et såkalt funksjonelt til ett geografisk søksområde der Norge fikk ett de facto monopol både på overflate og undervanns siden, noe som gjorde den norske Orion styrken enda mer utsatt og viktig.

 

Verdien av god kamoflage må slikt ha økt også i fredstid, noe som står i skarp kontrast til USN som fortsatte å bruke airliner skjemaet i hvitt og grått med svart nese i enda 10 år.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk! Av en eller annen grunn ble ikke svara om nesekonfargen synlig før nå, sjøl om jeg fikk melding i går om at du hadde svart. Ja, det var flere fly enn "301" som hadde svart nesekon i starten. Den første F-16-modellen jeg bygde, var forresten "301" med svart nesekon, siden det visstnok var den første F-16 som ble levert til Norge. "301" brant etter kort tids bruk.

 

På grunn av husprosjekter i skala 1:1, er det blitt gjort lite med modellen de siste dagene. Jeg leser gjennom de to byggeartiklene av Arheim og Kolstad stadig vekk for å få med meg alle endringene som må gjøres. Samtidig har jeg i bakhodet at det kan ha skjedd noen endringer i tiåret mellom at de to artiklene ble skrevet, fra 1980 til 1990 og kryssjekker med de få fotografiene jeg har tilgjengelig.

 

Jeg har fjerna to antenner (vist med røde piler) som Tomas Kolstad påpeker skal vekk og som jeg ikke kan se på bilder fra 1970-tallet. Det ene er antenna oppå halefinna, og den andre er omega-antenna, som er forma som ei halvkule på en halvsirkelforma sokkel. 

 

Like foran omega-antenna er det en trekantforma utvekst (som kan anes på bildet), som jeg ikke vet hva er, men som vises på bilder av P-3B.

 

eTdpHS1.png

 

 

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det skjedd noe koklimonke med postingen. Derfor to tilsynelatende like svar, da jeg skrev ett og senere to til da de første ramlet ut. Men  det er det siste postete som er mest riktig.

 

Dette med antenner, reflekter jo bare hvordan teknologien endrer seg og oppdateres. Loran A, gikk tidlig ut av bruk som navigasjons middel,

men ble aldri erstattet av den mer berømte C utgaven. Om det ble erstattet av Omega er jeg usikker på. Omega var jo og ett gammelt system på den tiden, men dette var før GPS (1970 tallet) 

 

Ser du skal bygge uten våpenbalkene under vingesenterseksjonen. Disse ble levert på flyene, det finnes og ett bilde der alle fem B utgaver er  luften samtidig med Leight lys og disse balkene. Men enig, uten er nok mest representativt, selv for tidlige B. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I artikkelene sine om bygging av 3-PB Orion skriver både Tom Arheim og Tomas Kolstad om fjerning av de indre opphengspunkta for våpen ved vingerøttene. Sistnevnte påpeker at de sjelden var brukt.

 

Tom Arheim har lagd tegninger av Orion 3-PB, og der har han også tegna inn de indre våpenopphenga. Her er venstre del av tegninga forfra. Søkelyset er tegna inn på tredje stasjon utenfra. Det er oppklarende, for teksten i artikkelen er forvirrende på akkurat det punktet.

 

Han har tegna venstre side som en tidlig P-3B før 1972 med hvit-røde propellspisser og høyre side som en P-3B fra 1972 av med gule propellspisser. 

 

Den store, feite C-en viser plassering av to VHF-antenner (bladantenner)som må lages og legges til på modellen.

 

qjeiRGN.jpg

 

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasegawa har gjort  det samme i 1:72 som Lockheed i full skala og oppdatert.
Eldste versjonen (bygget og i hylla) er P-3B, deretter følger flere utgaver av P-3C.

P-3B utgavene har mange åpninger for sonarbøyelaunchere, P-3C har færre launcheråpninger, men med magasiner som mater sonarbøyer. 

 

Endret av Knut Erik Hagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må det ikke blandes her. P-3B hadde en kasse inne i flyet som sto over en stor luke i buken som ble åpnet før kasse ble senket ned. Mao du ser ikke noen hull i buken for sonarbøyer før flyet ligger lavt og skal droppe bøyer. I tillegg var det en "presssurized chyte for bruk når flyet var trykksatt, men denne er også dekket av en oval luke like foran den store På P-3C ble dette endret og det ble installert et stort område med enkeltstående skråstilte rør mellom buken og gulvet inne i flyet (det er den ytre delen av dette vi ser på alle modellene av P-3C. Disse rørene ble lastet utenfra før flyging og avfyrt ved hjelp av en kruttladning som ble montert på toppen av bøyehylsa. I tillegg til disse er det noen rør som kommer opp inne i flyet som kan lastes om det er behov for spesielle settinger på bøyene, men disse rørene er inkludert i den pakka som vises på yttersiden. Magasiner inne i flyet får vi først på P-8A (såkalte "rotary launchers")

Når det gjelder pylons (balker er vel egentlig fra svensk, på norsk har jeg sett brukt våpenoppheng/våpenstasjoner) ble det ofte flydd med 10 eksterne stasjoner i den tidligste tiden. Det ble også benyttet to forskjellige typer pylons  i tidlig tid. De 2 indre på hver side ble ofte benyttet til øvingsbombing, påmontert en 6 stasjons rack for bruk av småbomber på hver stasjon.

De ytterste pylonene ble årlig lastet med en missillauncher (den hvite skinna som henge på KK-M foran Beerenberg tidligere i denne tråden) og lastet med Bullpub (AGM-12). Skyting ble foretatt på en liten holme et stykke utenfor Bodø. Dette foregikk til litt inn i 80-tallet. Senere ble det mere fokus på fuelforbruk og alle pylonene tatt av og montert bare ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Håkon Brandal skrev (27 minutter siden):

Har nettopp lest artikkelen i Flyhistore on Orion i den kalde krigen, og oevelsesskyting med Bullpup.  Fire Bullpup paa de ytterste vaapenstasjonene vil definitivt bli en annerledes utseende P-3B...:)

Ja, det ville det gjort, men det følger ingen slike med i P-3C Update III-byggesettet mitt. AGM-Bullpup ble avskaffa på 1980-tallet. Forfatteren av den artikkelen i Flyhistorie beskrev det som et primitivt og farlig våpen som i noen tilfeller kunne eksplodere 2,2 sekunder etter avfyring. Jeg tenker jeg sparer mannskapet på modellen for den nervepåkjenninga. :)

 

De hvite våpenopphenga ytterst under vingene trur jeg imidlertid at jeg limer på plass, som ei markering av at Orion kunne føre våpenlast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Håkon Brandal skrev (3 timer siden):

Hasegawa's vaapensett inkluderer noen varianter av Bullpup.  Ja, det var et primitivt vaapen, og enseters jagerfly hadde ikke luksusen av aa ha en pilot til aa styre flyet og en annen til aa styre missilet.  DER snakker vi nervepaakjenning....

Jeg tok en kjapp titt i boden, og i den første eska jeg titta nedi, lå ei våpensett-eske fra  Hasegawa øverst. I eska var det sannelig både AGM-12B og storebror AGM-12C. Da er spørsmålet: Hvilken type Bullpup ble brukt på norske Orion?

 

FPwnMfe.jpg

 

AGM-12C hadde fire ganger tyngre stridshode enn AGM-12B og kunne visstnok ta atomstridshoder, så jeg gjetter på at slike ikke var tenkt brukt mot ubåter.  Jeg er tilbøyelig til å tru at det helst var AGM-12B som ble brukt på norske P-3B Orion. 

 

pVjrOXt.jpg

 

Fargeinstruksen sier hvite missiler, mens fargefotografier viser grå med gul stripe rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet i artikkelen viser et slankere missil enn AGM-12C, saa jeg vil gjette paa B-versjonen.  Bullpup ble forresten produsert paa lisens av Kongsberg Våpenfabrikk, og Royal Navy var en av kundene.

 

Gult baand er for skarpt stridshode.  Den typiske fargen paa missiler den gang var hvitt, men det er ikke utenkelig at det var variasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Ove Nielsen skrev (16 minutter siden):

Norske P-3B benyttet AGM-12B og de var hvite.

 

Det er fire AGM-12B-missiler i settet, så da skulle det være nok til de fire ytterste våpenstasjonene. Jeg har sett flere bilder av P-3B med både de ytre våpenstasjonene og søkelyset på plass samtidig, så da kunne det kanskje hende at det foregikk øvelser med Bullpup mens søkelyset var påmontert?

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes imidlertid opphenga i byggesetta ikke stemmer helt i fasongen med det vi kan observere på bilder av norske P-3B Orion. 

 

WZ7I4eM.jpg

 

Her er et utsnitt av et bilde av en P-3B med alle våpenopphenga pluss søkelys på plass. Det ser ut til å være en annen og mer rektangulær type oppheng ved vingerøttene enn ute på vingespissene. Den opphengstypen vi her ser ved vingerøttene ser ut til å henge under vingespissene på andre bilder.

 

1R5pX4q.jpg

 

K20Be6F.jpg

 

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt korrekt observert. Jeg skrev tidligere her at det var to forskjellige pyloner i bruk på P-3B som vi hadde. De ble opprinnelig levert med den nederste utgaven her på alle stasjoner. Deretter ble det flydd med den konfigurasjonen som er på bildet over en tid, inntil alle stasjonene ble flydd med de pylonene som vises ytterst på det nest nederste bildet. Om du skal lage en veldig tidlig P-3B er det altså 10stk av den mest firkantede typen. Mener de heter Aero 15D (bare noe som kverner bak i skallen, men er ikke helt sikker) De du har i bildet med Bullpup'ene har vi ikke flydd med på -B versjonen (de er av en nyere versjon der hakket i bakkant er for å kunne montere tilkoblingen til Harpoon missiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Ove Nielsen skrev (17 minutter siden):

Det er helt korrekt observert. Jeg skrev tidligere her at det var to forskjellige pyloner i bruk på P-3B som vi hadde. De ble opprinnelig levert med den nederste utgaven her på alle stasjoner. Deretter ble det flydd med den konfigurasjonen som er på bildet over en tid, inntil alle stasjonene ble flydd med de pylonene som vises ytterst på det nest nederste bildet. Om du skal lage en veldig tidlig P-3B er det altså 10stk av den mest firkantede typen. Mener de heter Aero 15D (bare noe som kverner bak i skallen, men er ikke helt sikker) De du har i bildet med Bullpup'ene har vi ikke flydd med på -B versjonen (de er av en nyere versjon der hakket i bakkant er for å kunne montere tilkoblingen til Harpoon missiler.

 

OK. Det var veldig oppklarende. Der lærte jeg noe nytt igjen. :)

 

Da blir det rektangulære hvite pyloner med en grå topp. Ble AGM-12B Bullpup festa direkte under de rektangulære hvite pylonene eller ble det i tillegg brukt skinner under de rektangulære pylonene til å feste missilene til, slik som på den seinere utgaven som vi ser på de to øverste bildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Ove Nielsen skrev (21 minutter siden):

Det er helt korrekt observert. Jeg skrev tidligere her at det var to forskjellige pyloner i bruk på P-3B som vi hadde. De ble opprinnelig levert med den nederste utgaven her på alle stasjoner. Deretter ble det flydd med den konfigurasjonen som er på bildet over en tid, inntil alle stasjonene ble flydd med de pylonene som vises ytterst på det nest nederste bildet. Om du skal lage en veldig tidlig P-3B er det altså 10stk av den mest firkantede typen. Mener de heter Aero 15D (bare noe som kverner bak i skallen, men er ikke helt sikker) De du har i bildet med Bullpup'ene har vi ikke flydd med på -B versjonen (de er av en nyere versjon der hakket i bakkant er for å kunne montere tilkoblingen til Harpoon missiler.

 

OK. Det var veldig oppklarende. Der lærte jeg noe nytt igjen. :)

 

Da blir det rektangulære hvite pyloner med en grå topp. Ble AGM-12B Bullpup festa direkte under de rektangulære hvite pylonene eller ble det i tillegg brukt skinner under de rektangulære pylonene til å feste missilene til, slik som på den seinere utgaven som vi ser på de to øverste bildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ei lita økt i kveld med å endre fasong på pylonene i Hasegawa-byggesettet til den eldste typen som var i bruk på norske P-3B. 

 

For å finne noenlunde rett størrelse på pylonene, tok jeg det nederste fargebildet med rektangulære oppheng som utgangspunkt, ved å åpne det i Paint og forminske det til 75%, slik at vingespissen på  bildet på PC-skjermen ble tilnærma like stor som vingespissen på modellen. Så målte jeg den ytterste rektangulære pylonen og fant ut at den målte omtrent 15 x 5 mm når jeg tok i betraktning at pylonen var litt lengre unna enn vingespissen på bildet. Det blir neppe hundre prosent rett, men heller ikke himmelropende feil. 

 

Pylonene i byggesettet ble klipt av i kantene og spissa i for- og bakenden. Disse tidlige rektangulære opphenga var tydeligvis en god del kortere enn de som ble brukt seinere. Nå gjenstår å lage smale grå pyloner til de rektangulære hvite, samt utstyre de sistnevnte med små kroker nederst.

 

Festepinnene øverst på de rektangulære pylonene er beholdt foreløpig for å lette arbeidet med å se opp og ned på dem. De blir nok erstatta med tynnere metallpinner.

 

B9JwRq8.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra min erindring ser de "reviderte" pylonene meget bra ut (før og i begynnelsen av min tid). Når det gjelder AGM-12 var denne et fremoverskutt våpen og de må stort sett alltid ha en viss støtte i starten. Slike våpen  henger på en skinne eller ligger i et rør for å stabilisere i starten. AGM-12 hang på en skinne og rakettmotoren startet der og skjøv missilet fremover og av skinna (som er den hvite lange på bildet foran Beerenberg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Ove Nielsen skrev (1 time siden):

Ut ifra min erindring ser de "reviderte" pylonene meget bra ut (før og i begynnelsen av min tid). Når det gjelder AGM-12 var denne et fremoverskutt våpen og de må stort sett alltid ha en viss støtte i starten. Slike våpen  henger på en skinne eller ligger i et rør for å stabilisere i starten. AGM-12 hang på en skinne og rakettmotoren startet der og skjøv missilet fremover og av skinna (som er den hvite lange på bildet foran Beerenberg)

 

Greit! Takk for tilbakemeldinga! 

 

De lange skinnene som henger på opphenget til Orionen foran Beerenberg ser ut til å være en annen type enn LAU 34A som er i våpensett IV fra Hasegava, så de må jeg eventuelt også lage skinnene sjøl, viss jeg vil ha  Bullpup påmontert. 

 

Forekom det at man hadde søkelyset påmontert under skyteøvelser med Bullpup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (12 timer siden):

Det ble ei lita økt i kveld med å endre fasong på pylonene i Hasegawa-byggesettet til den eldste typen som var i bruk på norske P-3B. 

 

For å finne noenlunde rett størrelse på pylonene, tok jeg det nederste fargebildet med rektangulære oppheng som utgangspunkt, ved å åpne det i Paint og forminske det til 75%, slik at vingespissen på  bildet på PC-skjermen ble tilnærma like stor som vingespissen på modellen. Så målte jeg den ytterste rektangulære pylonen og fant ut at den målte omtrent 15 x 5 m når jeg tok i betraktning at pylonen var litt lengre unna enn vingespissen på bildet. Det blir neppe hundre prosent rett, men heller ikke himmelropende feil. 

 

Pylonene i byggesettet ble klipt av i kantene og spissa i for- og bakenden. Disse tidlige rektangulære opphenga var tydeligvis en god del kortere enn de som ble brukt seinere. Nå gjenstår å lage smale grå pyloner til de rektangulære hvite, samt utstyre de sistnevnte med små kroker nederst.

 

Festepinnene øverst på de rektangulære pylonene er beholdt foreløpig for å lette arbeidet med å se opp og ned på dem. De blir nok erstatta med tynnere metallpinner.

 

B9JwRq8.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg mener du kunne gjort det enklere ved ta en av våpenstasjon fra ett annet USN fly fra perioden, da dette antagelig var standardiserte utgaver som kunne brukes på flere fly. De ytterste pylonene på A-1 og A-4 forkommer meg å ligne veldig.  Skyhawken opererte Bullpup på denne, Skyraider bl.a Zuni (ustyrte raketter) på flere av de yttre våpenstasjonene. Disse var kanskje noe mindre, men lett å modifisere.

Dagens missiler som Aim-7 og 120 dyttes ut fra våpenstasjonen med 2  eller flere dyttere slik at våpenet separere fra flyet før motoren tenner. Bullpup var mer en skinnegående rakett med styring, dvs en evolusjonær mellomstasjon mot konseptet som brukes i dag.

Endret av Jarl Ramsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.