Gå til innhold
  • Bli medlem

Norseman gruppebygging


Nils Mathisrud

Anbefalte innlegg

Jeg mener absolutt at jeg har et Matchbox-sett liggende en eller annen plass som jeg ikke kommer til å bygge.......

jeg fant nemlig byggeveiledninga og jeg vet at jeg ikke har brukt settet.

 

Jeg kommer til å bygge Modelcraft`s sett en gang....har ikke tid å henge meg på denne gruppebygginga nå men en gang....

 

Så hvis noen har behov for et sett, så....men jeg har ikke tid å lete etter det før tidligst neste søndag.

 

Ellers synes jeg at dette med gruppebygging er en meget god idè, Nils.....spesielt hvis man legger ut bilder underveis.

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 199
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei!

 

Egentlig har jeg ikke tid, men skal jeg bygge Norseman er denne en knallsterk kandidat. Skulle ikke være umulig å få tak i dekaler som kan brukes.

Mark VI, eller hva?

 

Synes den der ser veldig fin ut :thumb: Er fristet selv til å bygge Norseman selv. Tiden vil vise :) Nå ser du hva dette forumet kan gjøre med oss som hovedsaklig bygger militært, Torgeir ;D Men, det er jo kjempebra at vi får nye impulser, så vi kan utvide repertoaret :)

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig har vi følgende deltakerliste:

 

NavnSkalaForbilde

Per Einar1/72?

Mats1/72Flygvapnet

Kyrre1/72FN

Ruben1/72? – på hjul eller ski

Vidar1/72 + 1/48?

Nils1/72Widerøe - på flottører

Ragnar1/72?

Olve??

Einar S.??

Kjetil1/48?

 

Korriger meg hvis jeg har satt opp noe feil, eller dere har tilleggsopplysninger.

 

Som jeg tidligere har nevnt, dekaler skal vi ordne, forutsatt at dette er relativt enkle dekaler å lage, som f.eks. Luftforsvarets registreringskoder eller Grønlandsdepartementets OY-ACA. Imidlertid må rundeller tas fra andre ark, og detaljer som cowlingstriper må males.

 

I tillegg har vi Torgeir, som sitter på gjerdet men er fristet til å bygge en Grønlandsmaskin. Og hva med Mr. Norseman himself, Einar-R., burde ikke du være med ?

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil 1/48 ?

 

Nå fikk jeg panikkangst og hjerteflimmer ett sekund her....!!

 

Ja, sleng deg med du også da ....

 

 

Men gutta.....masse forbilder, masse prat.....er det ingen som bygger eller.

 

Forberedelser Terje !

 

Samtidig avslutter eller parkerer vi pågående prosjekter på en kontrollert måte. Oppstart av byggingen vil bli behørlig annonsert.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener denne ?

 

DSCN0920_small.jpg

 

Tegningen (og modellen) er ikke helt korrekt. Det skal være serienummer på flykroppen også, bak kjennetegnet. Dessuten er det noen andre småfeil på selve grunntegningen for en Mk.VI (men det tar vi senere).

 

De to modellene er bygd som henholdsvis en Mk.VI (til venstre), og en Mk.IV (til høyre). Spot the differences.  :shifty:

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter meg på den velbegrunnede iakttagelsen til Olve. I tillegg ser jeg at det er forskjellige understell på de to. Andre forskjeller kan jeg ikke se.  ??? Vil det være mye ombygging for å lage den modellen ut i fra det settet jeg har bestillt? Uansett så får jeg ta det som det kommer, men jeg gleder meg til vi kommer i gang med byggingen. Regner med at det kommer mange erfaringer og tips, etterhvert som vi skrider frem.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne galskapen jeg også. Kanskje jeg gjennom denne tråden, kan lære meg litt om flybygging. Bestillte sett fra England i dag. Kan telle på en hånd de flymodellene jeg har bygget opp gjennom årene. Dette blir spennende for en Panzer-bygger. :)

 

 

Hadde vært fint om vi kunne bygd litt sammen,for er det noen her som er dummies her,så er det vel oss? :'(

Jeg har bygget et fly i mitt voksne liv,som enda ikke er malt! :pinch:

Regner med at vi får med oss flygutta på et panzerprosjekt etter det her...................... ;)

 

Vidar ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg skal ta en liten oppsummering på de viktigste forskjellene mellom Mk.IV og Mk.VI (dette skrev jeg faktisk i en annen tråd for et par dager siden). Jeg håper ikke Lars og Kyrre kverker meg for dette. :'(

 

Flykroppen til Mk.VI er feitere enn Mk.IV, bak cockpitdøra.

Stubvingene til Mk.VI er smalere (har mindre korde) enn Mk.IV.

Mk.VI har trekantdør foran kabindør i metall (her er den gamle tegningen min feil), mens Mk.IV har duktrukne. Dessuten er høyre kabindør på Mk.VI en fastmontert plate (ikke todelt og svingbar - også feil på tegningen).

Det er forskjellige luftinntak og -utslipp rundt motor.

Det er forskjellige flottører (for de norske).

Det er forskjellig plassering på baggasjeluker

.... pluss en mengde andre mindre detaljer (som jeg har skrevet noen sider om i boka)

 

Matchboxsettet er i utgangspunktet en Mk.VI. Men den har den "smale" flykroppen til Mk.IV. Dette kan fikses ved å legge inn litt plast i skjøten under buken slik at den vider seg ut. Videre har den duktrukne kabindører.

 

Baggasjelukene er ikke helt riktig plassert for noen av variantene, men dette fikses lett med litt sparkel og/eller et risseverktøy.

 

Siden jeg har klart å få både en Mk.IV og en Mk.VI ut av Matchbox-settet, så klarer dere det også. Og forøvrig, UC-64A og C-64A er amerikanernes betegnelse på Norseman. Og da i hovedsak Mk.VI, som var utviklet etter amerikanske spesifikasjoner. Mk.IV var opprinnelig bygd for det canadiske flyvåpen.

 

Og som tidligere nevnt, Modelcraft er en oppskalering av Matchbox, med færre detaljer og er grovere i støpen.

 

Nils

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalpatrioten i meg er også litt frista av å bygge R-AH som var stasjonert på Værnes samme året som jeg ble døpt i Værneskirka, men den har jo litt kjedeligere merking enn den med norsk merker over amerikanske, da, så jeg vet ikke helt....  :)

 

Dersom jeg bygger to, kunne jeg tenke meg å bygge et med flottører i grønne Widerøe-farger, kanskje i 1:48. Jeg må kanskje krype til korset og kjøpe et Modelcraftsett i skala 1:48.

Uff! Avgjørelser, avgjørelser........... ???

 

 

I sommer tok jeg mange bilder av  LN-DBW som Luftfartsmuseet i Bodø har utstilt, og som er malt i grønt med hvit stripe. Det flyet er ikke nevnt i lista over grønnmalt Widerøe-fly som Einar-R presenterte tidligere. Er det noen som vet mer om dette flyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.