Nils Mathisrud Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 Hei, Vi er noen medlemmer av forumet som har hisset hverandre opp til å bygge modell av Noorduyn Norseman. Det er defor foreslått å sette i gang en "group build" som de kaller det på engelsk, eller gruppebygging som vi velger å kalle det her. Reglene er enkle: Man melder fra her på forumet at man vil være med. Man bestemmer seg for hvilket sett man vil bygge, og hvilket forbilde. Man gjør seg klar til "avspark", som er foreslått til slutten av november (altså etter Scale ModelWorld). Dato for ferdigstillelse er ikke avtalt, men LU 10. mars 2007 er et godt forslag. Under byggingen legger man ut bilder her på forumet (hvis man har mulighet for det), og forteller hvordan det går. Skal vi innskrenke valg av byggesett og/eller skala? Jeg synes ikke det, det bør være fritt for den enkelte. Det som finnes av byggesett er Matchbox i 1/72 skala og Modelcraft i 1/48 skala. Dessuten er det et vacumsett fra Formaplane i 1/72 skala. Dette er ikke noen konkurranse om hvem som bygger den beste modellen. Hovedpoenget er at man har det gøy, at man bygger etter egen evne, men også at vi inspirerer hverandre til å bygge og dermed hever vårt eget nivå. Det er satt i gang undersøkelser for å få laget en begrenset serie med dekaler. Mer om dette senere. Det ser selvsagt helt fritt å bruke andre dekaler. Og til slutt, som mange vet har jeg laget et manuskript til en bok om norske Norsmenner. Denne er av forskjellige grunner ikke latt seg realisere å trykke ennå. Det er heller ikke markedsmessig lurt å publisere stoffet på forhånd, siden salgspotensialet dermed vil synke når den med tiden forhåpentligvis kommer ut. Men hvordan det enn blir, så skal de som blir med på gruppebyggingen få tilgang til den informasjonen de trenger for å bygge en korrekt modell. Da setter jeg over til andre for kommenrarer, andre idéer og sågar påmeldinger. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Einar Jansen Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 :) Dette er så "sykt" at jeg med mine fattige evner vil være med. Matchbox 1/72 for min del, men ikke helt bestemt hvem som skal være forbilde enda. (søren at faderen ikke har flydd denne typen da). mvh Per Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 Og hvor hekkan skal jeg få tak i en Matchbox-Norseman? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar-R.Jensen Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 Og hvor hekkan skal jeg få tak i en Matchbox-Norseman? E-Bay Kyrre...Vi har to-tre stykker vi byr på for tiden Mvh Einar - Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 13, 2006 Author Share Posted September 13, 2006 Mulig jeg har en til overs. Jeg må sjekke skuffer og skap. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 Hmmmmmmmmmmmm det er nummeret før jeg melder meg på her Olve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 Jeg melder meg til å bygge en (kanskje 2) svenske versjoner i den gudomlige skalaen 1/72. Matchbox it is! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 Jeg skal kikke litt rundt på nettet. Finner jeg en tror jeg at den må bli en FN-maskin fra Nils' ark, så får jeg laget en liten review også. Har fristet lenge å bygge en sånn en. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Einar Jansen Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 :) Er litt morsomt med disse Norsemanene i FN merking. De ble merket opp av noen tekninkere på 336 tror jeg mens denne var i skvdronen var i dvale. De ble flydd litt rundt i østlandsområdet med UN merking, og var i alle fall innom Fornebu ved flere anledninger. Storting og forsvar diskuterte med stor uenighet om hvordan disse maskinene skulle fraktes ned til Suez, og når man endelig fikk bestemt seg, så var det ikke bruk for dem lengre der nede. mvh Per Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar Ringstad Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 Nå må du ikke gi fra deg alle maskinene da,Nils! Du må jo være mentor på Haugenstua du nå. :'( Siden det var jeg som trigga i gang dette må jeg jo ha noe og bygge også under kyndig rettleiing! Vidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 13, 2006 Author Share Posted September 13, 2006 Etter å ha bygd to modeller av landfly i Luftforsvarets farger, én Mk.IV og én Mk.VI, tror jeg at neste modell må bli et sjøfly fra Widerøe's. Jeg har egentlig mest lyst på å bygge en Mk.IV, men mangler gode flottører. Jeg kan selvsagt mekke til Matchbox sine så de ser greie ut. Men for en Mk.VI kan jeg bruke flottørene fra AMLs O-47A (som forøvrig er på salg for tiden hos Hannants). Et spørsmål til Einar. Var det noen Mk.VI-maskiner som var oppmalt i Widerøe's helgrønne skjema (med hvit stripe)? Jeg har bare sett bilder av firere. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 13, 2006 Author Share Posted September 13, 2006 Nå må du ikke gi fra deg alle maskinene da,Nils! Du må jo være mentor på Haugenstua du nå. :'( Siden det var jeg som trigga i gang dette må jeg jo ha noe og bygge også under kyndig rettleiing! Har du byggesett, Vidar? Eller mangler du? Jeg skal veilede så godt jeg kan. Både på Haugenstua og via forumet for de som er lokalisert "på landet". Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar Ringstad Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 Jeg mangler mangler byggesett av fly jeg hvet du.Har bare panzer jeg! :'( Vidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Husberg Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 Jeg er med........ Forbildet er litt usikkert enda, men det blir Matchbox i 1/72 og enten på hjul eller ski, siden ekspertisen ikke er fornøyd med flottørene i settet. Happy Modelling Ruben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar-R.Jensen Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 Et spørsmål til Einar. Var det noen Mk.VI-maskiner som var oppmalt i Widerøe's helgrønne skjema (med hvit stripe)? Jeg har bare sett bilder av firere. Nils Jada Nils...Grønne Norseman hos Widerøe var følgende: Mk IV. LN-BFE, -BFP og -BIU...Alle med grå interiøer og røde seter... MkVI. LN-BFU med samme interiør som ovenfor og -PAE med orginalt interiør. Mvh Einar - Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 Jeg blir også med - under forutsetning om at jeg får tak i et byggesett (Matchbox/Revell, ingen Modelcraft her i gården nei...) - Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 13, 2006 Author Share Posted September 13, 2006 Vet du om det finnes bilder av -BFU og -PAE, som grønne ? Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 Sente ikke jeg et bilde av en grønn LN-PAE til deg tidligere idag kanskje... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 13, 2006 Author Share Posted September 13, 2006 Bilde var så lite og grumsete at jeg knapt kunne se at det var en Norseman. Men du skrev jo i teksten ar det var PAE. Men jeg skulle kanskje presisere spørsmålet litt bedre. Finnes det bilder av -BFU og -PAE, som grønne, med flottører? Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 13, 2006 Author Share Posted September 13, 2006 Etter første gjennomgang av byggesettsamlingen fant jeg kun to Norseman-sett. Det ene er Formaplanes vacumsett, og det får dere ikke for det skal jeg bruke selv. Det andre er riktignok Matchbox-serttet. Men det trenger jeg også for å plukke deler fra. Men jeg trodde jeg hadde flere sett .... :'( Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 Hvis jeg får bruke Norseman Decals, så kan jeg bli med jeg og... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Einar Jansen Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 :) Kom igjen Olve, meld deg på. Vi kan ha byggemøte på en kafè på Lagunen. mvh Per Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 13, 2006 Author Share Posted September 13, 2006 Hvis jeg får bruke Norseman Decals, så kan jeg bli med jeg og... Du satser på What If, skjønner jeg. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 Næææææ.....Spitfire Mk.IX med Norseman Decals? Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 Ok, Olve er med tjodlihei Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts