Gå til innhold
  • Bli medlem

Norseman gruppebygging


Nils Mathisrud

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi er noen medlemmer av forumet som har hisset hverandre opp til å bygge modell av Noorduyn Norseman. Det er defor foreslått å sette i gang en "group build" som de kaller det på engelsk, eller gruppebygging som vi velger å kalle det her. Reglene er enkle:

 

  • Man melder fra her på forumet at man vil være med.
  • Man bestemmer seg for hvilket sett man vil bygge, og hvilket forbilde.
  • Man gjør seg klar til "avspark", som er foreslått til slutten av november (altså etter Scale ModelWorld).
  • Dato for ferdigstillelse er ikke avtalt, men LU 10. mars 2007 er et godt forslag.
  • Under byggingen legger man ut bilder her på forumet (hvis man har mulighet for det), og forteller hvordan det går.

 

Skal vi innskrenke valg av byggesett og/eller skala? Jeg synes ikke det, det bør være fritt for den enkelte. Det som finnes av byggesett er Matchbox i 1/72 skala og Modelcraft i 1/48 skala. Dessuten er det et vacumsett fra Formaplane i 1/72 skala.

 

Dette er ikke noen konkurranse om hvem som bygger den beste modellen. Hovedpoenget er at man har det gøy, at man bygger etter egen evne, men også at vi inspirerer hverandre til å bygge og dermed hever vårt eget nivå.

 

Det er satt i gang undersøkelser for å få laget en begrenset serie med dekaler. Mer om dette senere. Det ser selvsagt helt fritt å bruke andre dekaler.

 

Og til slutt, som mange vet har jeg laget et manuskript til en bok om norske Norsmenner. Denne er av forskjellige grunner ikke latt seg realisere å trykke ennå. Det er heller ikke markedsmessig lurt å publisere stoffet på forhånd, siden salgspotensialet dermed vil synke når den med tiden forhåpentligvis kommer ut. Men hvordan det enn blir, så skal de som blir med på gruppebyggingen få tilgang til den informasjonen de trenger for å bygge en korrekt modell.

 

Da setter jeg over til andre for kommenrarer, andre idéer og sågar påmeldinger.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 199
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

:) :)

 

Er litt morsomt med disse Norsemanene i FN merking. De ble merket opp av noen tekninkere på 336 tror jeg mens denne var i skvdronen var i dvale. De ble flydd litt rundt i østlandsområdet med UN merking, og var i alle fall innom Fornebu ved flere anledninger. Storting og forsvar diskuterte med stor uenighet om hvordan disse maskinene skulle fraktes ned til Suez, og når man endelig fikk bestemt seg, så var det ikke bruk for dem lengre der nede.

 

mvh Per Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha bygd to modeller av landfly i Luftforsvarets farger, én Mk.IV og én Mk.VI, tror jeg at neste modell må bli et sjøfly fra Widerøe's. Jeg har egentlig mest lyst på å bygge en Mk.IV, men mangler gode flottører. Jeg kan selvsagt mekke til Matchbox sine så de ser greie ut. Men for en Mk.VI kan jeg bruke flottørene fra AMLs O-47A (som forøvrig er på salg for tiden hos Hannants).

 

AML7212.jpg

 

Et spørsmål til Einar. Var det noen Mk.VI-maskiner som var oppmalt i Widerøe's helgrønne skjema (med hvit stripe)? Jeg har bare sett bilder av firere.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke gi fra deg alle maskinene da,Nils! wOOt Du må jo være mentor på Haugenstua du nå. :'(

Siden det var jeg som trigga i gang dette må jeg jo ha noe og bygge også under kyndig rettleiing! ;)

 

Har du byggesett, Vidar? Eller mangler du?

 

Jeg skal veilede så godt jeg kan. Både på Haugenstua og via forumet for de som er lokalisert "på landet".

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Et spørsmål til Einar. Var det noen Mk.VI-maskiner som var oppmalt i Widerøe's helgrønne skjema (med hvit stripe)? Jeg har bare sett bilder av firere.

 

Nils

 

 

 

Jada Nils...Grønne Norseman hos Widerøe var følgende:

 

Mk IV.

LN-BFE, -BFP og -BIU...Alle med grå interiøer og røde seter...

MkVI.

LN-BFU med samme interiør som ovenfor og -PAE med orginalt interiør.

 

Mvh Einar -  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.