Einar-R.Jensen Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 I sommer tok jeg mange bilder av LN-DBW som Luftfartsmuseet i Bodø har utstilt, og som er malt i grønt med hvit stripe. Det flyet er ikke nevnt i lista over grønnmalt Widerøe-fly som Einar-R presenterte tidligere. Er det noen som vet mer om dette flyet? LN-DBW er ikke noen Norseman ...Den er NORSKBYGD...Hønningstad/Widerøe C-5 Polar Mvh Einar - Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Jaaa....det var det, ja. Uff, jeg begynner å tøve på mine gamle dager. Den er det vel neppe noen sett å få tak i av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Det var i Sverige jeg tok noen bilder av Norseman, nærmere bestemt på Flyg- och lottamuseet ved Østersund. Der har de en gul UC 64A Norseman, og den tok jeg en håndfull bilder av. Kunne de være av interesse for Mats eller noen andre, tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Det var i Sverige jeg tok noen bilder av Norseman, nærmere bestemt på Flyg- och lottamuseet ved Østersund. Der har de en gul UC 64A Norseman, og den tok jeg en håndfull bilder av. Kunne de være av interesse for Mats eller noen andre, tro? Nils har sikkert intresse av disse... ...men den har aldrig vært registrert i Sverige så dessverre... Vingene er ikke heller original... Ellers takk /Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 15, 2006 Author Share Posted September 15, 2006 Mitt prinsipp er at alt et alltid av interesse. Men jeg må få legge til at jeg allerede har bilder av Noseman'en i Östersund. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 16, 2006 Share Posted September 16, 2006 Ja, du har vel det. Er det i det hele tatt noe flymuseum i Norden du ikke har besøkt, Nils? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 16, 2006 Author Share Posted September 16, 2006 Ja, atlfor mange. Östersund bl.a. Bildene jeg har derfra har jeg fått fra andre. Mats tror jeg det er. Jeg har heller ikke vært på Sola, og det plager meg. Jeg må få gjort noe med det. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar Ringstad Posted September 16, 2006 Share Posted September 16, 2006 Den fargerike Olve har lagt ut Øverst på side tre,er bildet fra Kjeller eller Gardemoen?Noen som hvet? Vidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 16, 2006 Author Share Posted September 16, 2006 Hverken Kjeller eller Gardermoen. Det bildet er nok fra Canada en plass. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted September 16, 2006 Share Posted September 16, 2006 Jeg har heller ikke vært på Sola, og det plager meg. Jeg må få gjort noe med det. Nils Fin anledning 4. november i forbindelse med konkurransen her. Overnattingsplass har vi selvsagt, sjøl om det kan hende du blir nødt til å sove blant 250 byggesett. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 16, 2006 Share Posted September 16, 2006 Mange fine fly på Sola. Jeg likte særlig godt Storchen. Litt synd at det er så trangt mellom flya i deler av hangaren at det er vanskelig å få tatt bilder fra enkelte vinkler. Der trengs det et supervidvinkelobjektiv. Flymuseet ved Østersund er også verd et besøk: De har Tunnan, Draken (to stk.), Viggen, Norseman, Harvard og et Augusta Bell-helikopter. Der er det også litt trangt enkelte steder, men det er lagt godt til rette for fotografering med trapper og fri sikt til cockpitene. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 16, 2006 Share Posted September 16, 2006 Tilbake til Norseman. Jeg har ikke bestemt meg for fargeskjema ennå og tenker jeg utsetter det en tid. Det jeg driver å vurderer nå er om jeg likevel skal gi meg i kast med Mdelcraftsettet. Det vil kreve en del "grovbygging", men jeg prøver å overbevise meg om at det ikke trenger å være så voldsomt mye arbeid, bare jeg velger lure løsninger. I den anledning et spørsmål til Nils: Jeg har noen tegninger som ble bublisert i Scale Models i 1986. Kjenne du til disse? Hvis de er rimelig korrekte vil jeg ta utgangspunkt i dem når jeg skal remodellere kropp, vinger og haleflater. Antar at tegninger er for en Mk VI. Du sier at Mk IV har feitere kropp enn Mk IV. Gjelder dette både i høyde og bredde? Flyet på Gardermoen - er det en Mk VI? - Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 16, 2006 Author Share Posted September 16, 2006 Tehningene i Scale Models kjenner jeg ikke til (hvis de ikke også er publisert andre steder). Hvis du sender meg et scan av dem, kan jeg gi min uttalelse. Ellers kan du få et sett av mine tegninger, som jeg mener er meget korrekte. Maskinen på Gardermoen er en Mk.IV. Det er også den på Sola, mens den de bygger opp i Bodø er en Mk.VI. Forskjellen i flykropp er både i høyde og bredde. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 16, 2006 Author Share Posted September 16, 2006 Jeg må få korrigere litt på oversikten over forskjell mellom Mk.IV og Mk.VI, lenger opp i tråden. Kabindørene på begge varianter er av metall, men trekantdøren foran kabindøren er duktrukket på Mk.IV og i metall på Mk.VI. Forstatt gjelder det at på høyre side har Mk.VI disse to som én stor metallplate. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 16, 2006 Share Posted September 16, 2006 Tehningene i Scale Models kjenner jeg ikke til (hvis de ikke også er publisert andre steder). Hvis du sender meg et scan av dem, kan jeg gi min uttalelse. Ellers kan du få et sett av mine tegninger, som jeg mener er meget korrekte. OK - da har vi en avtale! Jeg sender deg scan av SMI-tegningene, og jeg får et sett av dine. Skal ordne det til uka. "Drawn by Joop Wenstedt / traced by Peter Holland" står det på tegningene, hvis det sier deg noe. - Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 16, 2006 Author Share Posted September 16, 2006 OK - da har vi en avtale! Jeg sender deg scan av SMI-tegningene, og jeg får et sett av dine. Skal ordne det til uka. "Drawn by Joop Wenstedt / traced by Peter Holland" står det på tegningene, hvis det sier deg noe. Avtale. Jeg kjenner ikke til noe av de to herrene, så det skal bli interessant å se tegningene. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar Ringstad Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 I kveld var Nils på Haugenstua en tur,og vi snakket selvfølgelig litt Norsemanbygging. Jeg tjuvkikket litt på noen bilder Nils har,og litt på Matcboxsettet.Det ser helt overkommelig ut for en uerfaren flybygger som meg,og jeg kommer til og bygge Widerøe sin grønne Mk.IV. Jeg vil si fra her på forumet når vi setter i gang byggingen,så flere kan komme og bygge sammen med oss. Vidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 Si i fra, Vidar. Kunne tenke meg å komme en tur å brilliere med mine flykunnskaper... Føler jeg ha tatt meg litt vann over hodet, når jeg har kastet meg på denne gruppebyggingen. Men jeg gleder meg til å lære litt teknikker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 Nå har jeg sittet en time i kveld og flikket på en Breguet Atlantic istedet for å bygge Norseman. Se til å sette oss igang! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted September 20, 2006 Share Posted September 20, 2006 Hvis dere ser en Norseman komme lavt over Nordsjøen, så er det bare min 1:48 som er på veg mot Sarpsborg. Etter en litt trang fødsel, så er den endelig sendt fra England. Gleder meg til å komme igang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar Ringstad Posted September 20, 2006 Share Posted September 20, 2006 Vi (jeg) får ikke satt i gang ennå,for jeg har ikke fått flyet mitt enda! Norsemanen jeg satt og kjælte med her en kveld var Nils sin.Flyet altså. Vidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 21, 2006 Author Share Posted September 21, 2006 VIKTIG MELDING: Dekaler til Norseman Det arbeides nå med å få laget et sett med dekaler i 1/72 skala til sivile norske Norsemenner. Mer om det senere. Men til de som vil bygge en av Luftforsvarets, kan jeg printe ut sorte registreringsbokstaver og serienummer. Skala her er fritt. Se her for alternative merkingsvarianter. Rundeller må man imidlertid ta fra andre dekalark. De som vil ha dekaler av Luftforsvarets registreringsbokstaver og serienummer bes melde fra innen kort tid, hvilken maskin og hvilken skala. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted September 21, 2006 Share Posted September 21, 2006 Gjelder tilbudet for de som skal bygge i 1:48 også, eller er det ingen dekaler tilgjengelige i den skalaen? Det er kanskje bare jeg som skal bygge i den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 21, 2006 Author Share Posted September 21, 2006 Tilbudet om Luftforsvarets registreringsbokstaver og serienummer i sort gjelder også for 1/48 skala. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted September 21, 2006 Share Posted September 21, 2006 Puh... var redd jeg måtte bygge Yankee-kjærre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts