Gå til innhold
  • Bli medlem

Norseman gruppebygging


Nils Mathisrud

Anbefalte innlegg

 

 

I sommer tok jeg mange bilder av LN-DBW som Luftfartsmuseet i Bodø har utstilt, og som er malt i grønt med hvit stripe. Det flyet er ikke nevnt i lista over grønnmalt Widerøe-fly som Einar-R presenterte tidligere. Er det noen som vet mer om dette flyet?

 

 

LN-DBW er ikke noen Norseman >:(...Den er NORSKBYGD...Hønningstad/Widerøe C-5 Polar :)

 

Mvh Einar -  ;)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 199
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det var i Sverige jeg tok noen bilder av Norseman, nærmere bestemt på Flyg- och lottamuseet ved Østersund. Der har de en gul UC 64A Norseman, og den tok jeg en håndfull bilder av. Kunne de være av interesse for Mats eller noen andre, tro? ???

 

Nils har sikkert intresse av disse... ...men den har aldrig vært registrert i Sverige så dessverre...  8):)  Vingene er ikke heller original...

Ellers takk /Mats  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine fly på Sola. Jeg likte særlig godt Storchen. ;D  :thumb:

Litt synd at det er så trangt mellom flya i deler av hangaren at det er vanskelig å få tatt bilder fra enkelte vinkler.  Der trengs det et supervidvinkelobjektiv.

 

Flymuseet ved Østersund er også verd et besøk: De har Tunnan, Draken (to stk.), Viggen, Norseman, Harvard og et Augusta Bell-helikopter. Der er det også litt trangt enkelte steder, men det er lagt godt til rette for fotografering med trapper og fri sikt til cockpitene. :thumb:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Norseman.

 

Jeg har ikke bestemt meg for fargeskjema ennå og tenker jeg utsetter det en tid. Det jeg driver å vurderer nå er om jeg likevel skal gi meg i kast med Mdelcraftsettet. Det vil kreve en del "grovbygging", men jeg prøver å overbevise meg om at det ikke trenger å være så voldsomt mye arbeid, bare jeg velger lure løsninger.

 

I den anledning et spørsmål til Nils: Jeg har noen tegninger som ble bublisert i Scale Models i 1986. Kjenne du til disse? Hvis de er rimelig korrekte vil jeg ta utgangspunkt i dem når jeg skal remodellere kropp, vinger og haleflater. Antar at tegninger er for en Mk VI. Du sier at Mk IV har feitere kropp enn Mk IV. Gjelder dette både i høyde og bredde?

 

Flyet på Gardermoen - er det en Mk VI?

 

- Ragnar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tehningene i Scale Models kjenner jeg ikke til (hvis de ikke også er publisert andre steder). Hvis du sender meg et scan av dem, kan jeg gi min uttalelse.

 

Ellers kan du få et sett av mine tegninger, som jeg mener er meget korrekte.

 

Maskinen på Gardermoen er en Mk.IV. Det er også den på Sola, mens den de bygger opp i Bodø er en Mk.VI. Forskjellen i flykropp er både i høyde og bredde.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få korrigere litt på oversikten over forskjell mellom Mk.IV og Mk.VI, lenger opp i tråden. Kabindørene på begge varianter er av metall, men trekantdøren foran kabindøren er duktrukket på Mk.IV og i metall på Mk.VI. Forstatt gjelder det at på høyre side har Mk.VI disse to som én stor metallplate.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tehningene i Scale Models kjenner jeg ikke til (hvis de ikke også er publisert andre steder). Hvis du sender meg et scan av dem, kan jeg gi min uttalelse.

 

Ellers kan du få et sett av mine tegninger, som jeg mener er meget korrekte.

 

OK - da har vi en avtale! Jeg sender deg scan av SMI-tegningene, og jeg får et sett av dine. Skal ordne det til uka.

 

"Drawn by Joop Wenstedt / traced by Peter Holland" står det på tegningene, hvis det sier deg noe.

 

- Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - da har vi en avtale! Jeg sender deg scan av SMI-tegningene, og jeg får et sett av dine. Skal ordne det til uka.

 

"Drawn by Joop Wenstedt / traced by Peter Holland" står det på tegningene, hvis det sier deg noe.

 

Avtale.  :thumb:

 

Jeg kjenner ikke til noe av de to herrene, så det skal bli interessant å se tegningene.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld var Nils på Haugenstua en tur,og vi snakket selvfølgelig litt Norsemanbygging. wOOt

Jeg tjuvkikket litt på noen bilder Nils har,og litt på Matcboxsettet.Det ser helt overkommelig

ut for en uerfaren flybygger som meg,og jeg kommer til og bygge Widerøe sin grønne Mk.IV.

Jeg vil si fra her på forumet når vi setter i gang byggingen,så flere kan komme og bygge sammen

med oss. :thumb:

 

Vidar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIKTIG MELDING:

 

Dekaler til Norseman

 

Det arbeides nå med å få laget et sett med dekaler i 1/72 skala til sivile norske Norsemenner. Mer om det senere.

 

Men til de som vil bygge en av Luftforsvarets, kan jeg printe ut sorte registreringsbokstaver og serienummer. Skala her er fritt. Se her for alternative merkingsvarianter. Rundeller må man imidlertid ta fra andre dekalark.

 

De som vil ha dekaler av Luftforsvarets registreringsbokstaver og serienummer bes melde fra innen kort tid, hvilken maskin og hvilken skala.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.