Gå til innhold
  • Bli medlem

Norseman gruppebygging


Nils Mathisrud

Anbefalte innlegg

Fornøyd nå ??  :thumb:

 

NavnSkalaForbilde

Per Einar1/72Widerøe Mk.IV på hjul – hvit m/grønn dekor, LN-BIT

Mats1/72Flygvapnet Mk.VI

Kyrre1/72United Nations Mk.IV

Ruben1/72? – på hjul eller ski

Vidar1/72Widerøe Mk.IV – grønn m/hvit dekor

Vidar1/48?

Nils1/72Widerøe Mk.VI på flottører - sølv m/grønn dekor

Ragnar1/72?

Olve1/72Grønlandsdepartementet Mk.VI – OY-ACA

Einar S.1/48Luftforsvaret Mk.IV – R-AR

Einar S.1/72Luftforsvaret Mk.VI – R-AH eller 470514

Kjetil1/48Luftforsvaret Mk.IV - R-AU

Kristian1/72Fjellfly Mk.IV - LN-BDR eller -DBP

 

Dekalene skal først gå postgangen fra Italia til Ruben. Derfra blir de nok distribuert på høvelig måte tenker jeg.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 199
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Huff - (nesten) bare meg igjen... Hadde tenkt å satser på en sivil Mk IV m/ flottører, men ser nå at begge alternativene på arket er "tatt". Hadde egentlig sett meg ut LN-BIT, men den har jo Per Einar snappet rett for nesa på meg. :(

 

Så da må jeg kanskje gå i kast med en VI'er likevel. Hvilket betyr mer arbeid. På den andre siden er jo Polarflyskjemaet ganske kult. OK - jeg går for Polarfly / LN-PAD!

 

- Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaterer stadig vekk:

 

NavnSkalaForbilde

Per Einar1/72Widerøe Mk.IV på hjul – hvit m/grønn dekor, LN-BIT

Mats1/72Flygvapnet Mk.VI

Kyrre1/72United Nations Mk.IV

Ruben1/72 Canadien Pacific Airlines – på ski

Vidar1/72Widerøe Mk.IV – grønn m/hvit dekor

Vidar1/72Polarfly Mk.VI

Nils1/72Widerøe Mk.VI på flottører - sølv m/grønn dekor

Ragnar1/72 Polarfly Mk.VI – LN-PAD

Olve1/72Grønlandsdepartementet Mk.VI – OY-ACA

Einar S.1/48Luftforsvaret Mk.IV – R-AR

Einar S.1/72Luftforsvaret Mk.VI – R-AH eller 470514

Kjetil1/48Luftforsvaret Mk.IV - R-AU

Kristian1/72Fjellfly Mk.IV - LN-BDR eller -DBP

 

Det er fortsatt mulig å bytte, hvis noen vil det.

 

:thumb:

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke alle verdens fly med på dekalarket ?? Jo, fordi da ville arket blitt veldig stort.  :'( :thumb:wOOt

 

Fra spøk til alvor, det gjelder å finne en balansegang mellom hva man vil ha med på arket, for at det skal dekke mest mulig, og hvor lite man kan ha med, for å holde prisen nede.

 

En av begrensningene er at arket dekker kun Polarfly/Widerøe-maskiner. Jeg skulle gjerne hatt med Nor-Wings, Fjellfly, Solbergfly, etc., etc. også, men da ville prisen blitt en helt annen.

 

For den som bygge PAD, så er det rimelig enkelt å modifisere en 'B' til en 'D', eller også kombinere en 'P' og en 'E' til en 'D'. Kanskje man må ut og handle to dekalark, men det er nok overkommelig hvos ønsket om PAD er stort nok.

 

Nils

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så, ......, nå er SMW unnagjort. Harriermodellene mine er ferdige og har søkt britisk statsborgerskap. Dermed er jeg klar for å begynne på nye modeller og én av dem skal være en Norseman.

 

Dekalene for Polarfly- og Widerøemaskiner er klare, og de ser veldig bra ut.  :thumb: Det ble solgt noen i Telford, og interesserte kan ta kontakt med Ruben. Det er noen skjønnhetsfeil på instruksjonsarket, så de må vi få rettet opp. Men det vil bli gjort i løpet av noen få dager. Jeg har fortsatt noen laserprintede dekaler til de som har bestillt. Kan de som skal ha deisse sende meg sin postadresse så skal jeg få dem av gårde. Dette gjelder OY-ABN 1/72 (Olve), R-AU 1/48, R-AU 1/72, R-AR 1/72, R-AE 1/72 og N-21 1/72.

 

Arild har foreslått å opprette en egen gruppe på forumet som omhandler gruppebyggingsprosjekter. Når den er på plass så foreslår jeg at hver og en oppretter sin egen tråd hvor de legger ut bilder og beskrivelser av sinde egne prosjekter. For at det skal bli oversiktlig så bør hver tråd ha som tittel prosjektet, og evt. en identifisering av modellen, f.eks. "Norseman - LN-PAE".

 

Det er fortsatt muligheter å melde seg på og det er muligheter å bytte forbilde.

 

Det er også foreslått å benytte modellene fra gruppebygginger til å bemanne utstillingsbordet på SMW som et tema. Tenk over dette om dere vil bidra med modellen(e) til vår utstillingsstand i Telford, enten dere reiser selv eller sender modellene med andre som ikke har med noen temamodeller.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, ......, nå er SMW unnagjort. Dermed er jeg klar for å begynne på nye modeller og én av dem skal være en Norseman.

 

Nils

 

Er det da sånn å forstå at dette offisielt starter på byggemøtet (Oslo) 29/11 der vi da får tilgang til referanser og tips av OverNorsemanbygger Nils som tegner og forteller?

Da bør det jo også lages et sammendrag av dette i skriftelig form som kan distribueres ut i landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal snart få laget en "pakke" med informasjon til de som er med på Norseman-gruppebyggingen. Denne vil bestå av en tekst (utrdrag av byggekapittelet i den kommende boka) og et sett med 3-planskisser (jeg må bare rette opp en feil først). I tillegg vil jeg sende ut relevante fargeprofiler til den enkelte hvis jeg har det.

 

Dette sender jeg på e-mail til den adressen som dere har oppgitt i profilen deres. De som ikke har oppgitt e-mailadresse der kan sende en mail eller PM til meg.

 

Da er vi straks i gang. For de som sokner til Haugenstuamiljøet tar vi det offisielle avsparket på byggemøtet onsdag 29. november. Men det er ingen grunn til å vente med å kutte deler hvis dere er utålmodige.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er startpakken sendt til de påmeldt pr. e-mail. Den inneholder en beskrivelse av variantene, en beskrivelse av Matchboxsettet, skalategninger og fargeprofiler av de aktuelle maskinene. Merk at skalategningene inneholder en feil vedrørende luftinntaket under motorcowlingen. Men korreksjoner er vedlagt i samme fil.

 

Dersom jeg har glemt noe så di meg beskjed.

 

Det er opprettet en egen gruppe for gruppebygginga på forumet. Her kan hver enkelt opprette sin egen tråd og legge ut bilder og fortelle om byggingen av sin(e) modell(er). Og selvsagt kan andre legge inn sine kommentarer. For at det skal bli oversiktlig så legg gjerne en beskrivelse av modellen inn i tittellinja, f.eks. "Norseman LN-BIT" (hvem som bygger ser vi jo av hvem som har opprettet tråden).

 

Dermed er det bare å sette i gang. Og det er ikke for sent for flere å henge seg på. Vi setter som målsetning å bli ferdige til Landskonkurransen.

 

Jeg har også tenkt på om det er mulig å benytte modellene til en temautstilling på neste års SMW. Det kunne blitt en stilig, og litt uvanlig utstilling. De som vil bidra med sin modell men ikke vil/kan reise selv kan evt. sende den med andre. Men dette er kun tanker, ingenting vi trenger å ta stilling til nå.

 

Så hva venter dere på? Sett i gang og bygg !!  :thumb:

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. da slenger meg utpå. Jeg bygger/samler fortrinnsvis fra Luftforsvaret i 1:48, så jeg kan tenke meg å prøve på modelcraftsettet med flottører og Norsk merking. Mk og nummer er mindre viktig.

 

Veklommen til Norsmangruppa Torbjørn !

 

Luftforsvaret med flottører, da må det bli en Mk.VI.

 

Hvis du gir meg din e-post adresse (gjerne i en PM) så skal jeg sende deg startpakken.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Matchbox-settet i hende er det tid for en del avgjørende valg. Ser ut til at Mk IV er det som er lettest å få til. Ender antakelig opp med noe på flottører. De som er i settet må det gjøres en del med for å si det slik. Tenker på å modifisere én og så kopiere denne opp i resin. Eller finnes passende flottører å få kjøpt - eventuelt som del av et flybyggesett?

 

- Ragnar

 

Hei Ragnar !

 

Har det skjedd noe med flottørene, eller er det prosjektet lagt på hylla ??

 

Happy modelling,

Ruben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sent å henge seg på ennå? Vant en auksjon på en Matchbox Norseman i natt, og dekaler er forhåpentligvis på vei i en kremvisper fra Ruben i Nordsjøen nå....... :D

Tør dog ikke å love den ferdig til LU på grunn av endel andre påbegynte prosjekter, men skal prøve....

Ettersom jeg har tenkt å prøve å få til en Seabee i Wiederøe-farger (Vant også en auksjon på en CMR resin Seabee i natt....) må jeg vel satse på en eller annen Wiederøe-Norseman også...... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.