Torgeir Eikeland Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Det er altfor lenge siden Skala, og på høy tid å sette i gang med noe nytt. Det var seeeent på kvelden lørdag at jeg og Bottolf oppdaget at det stod to pipestilk-sett i hylla til Borge, og det tok oss fem minutter å stifte SIG Pipestilk med mulighet for utvidelse til SIG Spaghetti (eller et annet tøft navn.) Settet er visstnok basert på Supermodels-settet fra 70-tallet, men detaljnivå og passform er nok mange lysår foran. Her ser dere et relativt avansert interiør til å være rett ut av eska, og nå gjelder det å få smekka ting sammen før jeg oppdager at det finnes etsasett og tvangstankene melder seg. Jeg hadde tenkt å gjøre et out of box-bygg av dette, og tenk så herlig å slippe superlimsnørr for en gangs skyld. Rene Tamiya-terapien dette. Legg merke til dukstrukturen på skroget. Det vanskeligste med dette bygget tror jeg blir å bestemme seg for kamoskjema. Den hvite med rød trim har røde solstråler som står ut på oversida av vingen. Men så er det lite som er tøffere enn italienerkamo i sand, spinat og spaghettifarger.... Alternativt har jeg disse to skjemaene fra et Sky Models-dekalark jeg har liggende. Når det gjelder fargevalget fant jeg denne oppklarende sida.... http://www.stormomagazine.com/RegiaAeronauticaColorsinWWII_3a.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Pipestilk du liksom. Sa jeg ikke at det betyr flaggermus kanskje? Dette bygget kan neppe bli mere Torgeir. Vel, kunne jo vært engelsk da, men dette er ørlite granne vakrere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 28, 2011 Author Share Posted March 28, 2011 Jau. Men pipestilk er morsommere å si. Har du begynt å klippe sprue på storken din? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Nei, gitt. Har ikke begynt å klippe noen verdens ting. Stork? Jeg kjøpte vel ikke med meg noen stork. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 28, 2011 Author Share Posted March 28, 2011 Du sa du hadde en Cicogna. Jeg trodde det betydde stork på italiensk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Det kan det godt hende at det gjør også. Trodde du mente tysk stork. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Stork ja http://www.google.com/search?q=Cicogna&hl=no&rls=com.microsoft:no:IE-ContextMenu&rlz=1I7GGLL_no&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=g9yQTfeSLtHUsgas25mVCg&ved=0CDEQsAQ&biw=1899&bih=972 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Se der har Eikeland sparket fra allerede.. Koskenkorva rusen har så vidt lagt seg over det Bottolfske hjem... Jeg også ble meget overrasket over kvaliteten på dette settet. Tremotors "vinglef**te", påbegynnes relativt umidellbart her også. Her skal sprøyta få kjørt seg! Jeg går for det mest intrikate spasme mønsteret , lader opp med Fleinsopp og Vallejo. Er også veldig redd for at det finnes messing til denne, noe som forsinker prosessen meget. Kjører derfor full scratch av interiør i rømmelokk, og så der Det er jo flott at du starter så kan jeg lære av dine feil . Heila Mussulini som det het i "Allo, allo" Det blir pastsmat en stund fremover ser jeg, magen har sikkert godt av at det fordøyes med en Italiensk rødsaft med lav garvesyre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 28, 2011 Author Share Posted March 28, 2011 Ja, du har fordel hvis jeg ligger først i løypa, sånn at du kan gjøre det LITT mer avansert enn meg. Jeg har planer om å stille denne i "basic", og hvis du går amok med rømmelokk og havner i "multimedia" får vi jo kanskje ikke en dommeravgjørelse på hvem som bygger den fineste pipestilken. Jeg har grunna nå, og mens det tørker skal jeg øve meg med 0,3 dysa og tyyyyynn maling på et plastark. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Neida det blir Basic her også ikke mye å se igjennom de "ku" øyene og høyst økonomiserte drivhus "tittespalter" denne er Italienske "tanta" er forskynt med. Makan til tempo, sikker på at du ikke har puttet noe Fleinsopp i teen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Hehe, du er i gang med stilken ja Artig utseende på denne kjerra. Vi ble jo stående å lure på om de kastet ut hermetikk på boxarten, for å slippe unna Hurricanen som nærmer seg bakfra Imponert over detaljene på interiøret hvis settet er fra 70-tallet. Her er det bare å male i vei og fremheve godsakene. Gleder meg til å se på fremgang her. Har en del å lære om italiensk Skal du forresten lage setebelter selv? Det er vel lov selv om du skal stille i basic? Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Det var seeeent på kvelden lørdag at jeg og Bottolf oppdaget at det stod to pipestilk-sett i hylla til Borge, og det tok oss fem minutter å stifte SIG Pipestilk med mulighet for utvidelse til SIG Spaghetti (eller et annet tøft navn.) Jeg er, i all beskjedenhet, tent på en SIG ""Pasta Basta!". Det ligger noen titalls italienere og vansmekter borti krokene her... Andrea Berlusconi d.y. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Kjører derfor full scratch av interiør i rømmelokk, og så der Jeg prøver å gå Google Translate litt i næringa: Rømmelokk= escape hatch. Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 28, 2011 Author Share Posted March 28, 2011 Jeg tror rømmelokket sitter på undersida av denne her. Og jeg antar det er noe gammel Supermodel du har liggende, Anders? De har jo diverse snacks, som for eksempel Cant 506 på samvittigheten. Jeg har (igjen) begynt å klø meg i hodet når det gjelder denne mystiske Giallo Mimetico 3-fargen, for instruksjonene er trolig på tur der de anbefaler Nicciola Chiaro som basefarge. Foreløpig heller jeg mot en 50/50-blanding av sandgelb og mid stone for å møte fargen vi ser på fargechipen som ligger på Stormo-nettsida. Jeg prøvde å bestille den hos White Ensign i fjor høst, men neida: den var utsolgt. Verde og Grigio Mimetico har jeg heldigvis. Bruno lager jeg av 50/50 dark earth fra Xtracolor og humbrol 113. To be continued. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Og der var Torgeir i gang med første bygg etter SKALA.........ser ut som om settet kan passe litt bedre sammen enn det du er vant med, så et serdeles kjapt bygg bør være mulig. Det kan bli spagetti SIG her på forumet snart ser det ut som. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 28, 2011 Author Share Posted March 28, 2011 Vi får håpe det. Dersom perkelistbrigadene viser samme interesse for dette temaet som det forrige kan dette bli gøy. Det er jo masse, masse artig italiensk der ute. Egentlig burde vi vel bruke pizzahjul til å kutte løs delene fra spruen, men jeg makter altså ikke å høre på opera mens jeg bygger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Joda, Torgeir - eg har noggo hælvrøti Supermodel (millom anna eit par Cant Z-507 sjøfly) men også tilbudsartikler frå Italeri, Hasegawa, etc. etc. Når det gjelder fargene, har jeg prøvd å gjøre litt research på dette etter at jeg ble bitt av "Pasta Basta"- basillen etter Malta-turen i fjor. Sånn sett har jeg noe å melde både m.h.t. "Giallo Mimetico 3" og andre varianter. Men det tror jeg kanskje får vente til vi får opp en "SIG Pasta Basta"-tråd. Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roar Stensrud Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 "SIG Pasta Basta" høres ut som et fornøyelig navn. Jeg skal vurdere å rigge meg til med noe vino og italienske blikkbokser etter hvert bare for å rette opp balansen. Hater tanken på enda en slik omfattende SIG uten spor av panser... Det vra jo til og med en racerbil med i SIG Perkele, menikke noe panser... :'( R. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 28, 2011 Author Share Posted March 28, 2011 Joda, Torgeir - eg har noggo hælvrøti Supermodel (millom anna eit par Cant Z-507 sjøfly) men også tilbudsartikler frå Italeri, Hasegawa, etc. etc. Når det gjelder fargene, har jeg prøvd å gjøre litt research på dette etter at jeg ble bitt av "Pasta Basta"- basillen etter Malta-turen i fjor. Sånn sett har jeg noe å melde både m.h.t. "Giallo Mimetico 3" og andre varianter. Men det tror jeg kanskje får vente til vi får opp en "SIG Pasta Basta"-tråd. Anders Vel: det er bare EN måte å få i stand en egen Pasta-seksjon, og det er..... ....å sette i gang å bygge! Pronto. Og hvis det finnes italiensk hermetikk på hjul foreslår jeg navnet Subsig Pasta Rimini. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Anders Nicolaysen skrev (På 28.3.2011 den 22.44): Sitat Kjører derfor full scratch av interiør i rømmelokk, og så der Jeg prøver å gå Google Translate litt i næringa: Rømmelokk= escape hatch. Anders Mulig det var som følge av denne (Video slettet av admin da video er blitt endret til "Privat" og kan ikke vises lenger.) vuggevisa hvordan forbindelsen; Kari Rueslåtten... med "rømme" vites ikke, og skal heller ikke diskuteres her Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Vel: det er bare EN måte å få i stand en egen Pasta-seksjon, og det er..... ....å sette i gang å bygge! Pronto. Tar utfordringen jeg! Og for å få inn litt estetikk i SIG-en er det vel ikke noe som slår en sexy parafinbrenner, ikke sant, Torgeir? Må bare rydde arbeidsbenken først... Espen A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Mht farger - er Humbrol ekvivalentene på Stormo greie eller helt på jordet? Her står det at Hu 63 er lik Giallo Mimetico 3? Ser fargen fremdeles er utsolgt hos White Ensign... Flott at du kaster deg med Espen Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 men jeg makter altså ikke å høre på opera mens jeg bygger. Om jeg skulle slumpe til å bli med på denne SIG'en, så er jo Banco Del Mutuo Soccorso en god kandiat. Italiensk prog fra tidlig 70-tall. Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 29, 2011 Author Share Posted March 29, 2011 Mht farger - er Humbrol ekvivalentene på Stormo greie eller helt på jordet? Her står det at Hu 63 er lik Giallo Mimetico 3? Ser fargen fremdeles er utsolgt hos White Ensign... Njet. Den tabellen er ikke sætand, for Hu 63 er rosa! Da jeg bygde spaghettibomberen for fem år siden prøvde jeg Urbans alternative oppskrift: (4*Hu:154 + 3*Hu:94 + 1*Hu:34) Fargen ble riktig troverdig, så hvis jeg nå klarer å spa opp en kilde til Humbrol som begynner å bli nokså obskurt på mine kanter av landet. Helt OK skjema på den parafinbrenneren forresten.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Og hva er galt med Andrea Bocelli? Øh, vent litt ... :'( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts