Gå til innhold
  • Bli medlem

Pipestilk! (Savoia Marchetti 81, Italeri 1/72)


Anbefalte innlegg

Det er altfor lenge siden Skala, og på høy tid å sette i gang med noe nytt.

 

fly097.jpg

 

Det var seeeent på kvelden lørdag at jeg og Bottolf oppdaget at det stod to pipestilk-sett i hylla til Borge, og det tok oss fem minutter å stifte SIG Pipestilk med mulighet for utvidelse til SIG Spaghetti (eller et annet tøft navn.)

 

fly098.jpg

 

Settet er visstnok basert på Supermodels-settet fra 70-tallet, men detaljnivå og passform er nok mange lysår foran.

 

fly099.jpg

 

Her ser dere et relativt avansert interiør til å være rett ut av eska, og nå gjelder det å få smekka ting sammen før jeg oppdager at det finnes etsasett og tvangstankene melder seg. Jeg hadde tenkt å gjøre et out of box-bygg av dette, og tenk så herlig å slippe superlimsnørr for en gangs skyld.  ::)

 

fly100.jpg

 

Rene Tamiya-terapien dette. Legg merke til dukstrukturen på skroget.

 

fly102.jpg

 

Det vanskeligste med dette bygget tror jeg blir å bestemme seg for kamoskjema. Den hvite med rød trim har røde solstråler som står ut på oversida av vingen. Men så er det lite som er tøffere enn italienerkamo i sand, spinat og spaghettifarger....

 

fly101.jpg

 

Alternativt har jeg disse to skjemaene fra et Sky Models-dekalark jeg har liggende.

 

Når det gjelder fargevalget fant jeg denne oppklarende sida....  :pinch:

 

http://www.stormomagazine.com/RegiaAeronauticaColorsinWWII_3a.htm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Se der har Eikeland sparket fra allerede.. Koskenkorva rusen har så vidt lagt seg over det Bottolfske hjem...  Jeg også ble meget overrasket over kvaliteten på dette settet. Tremotors "vinglef**te", påbegynnes relativt umidellbart her også. Her skal sprøyta få kjørt seg! Jeg går for det mest intrikate spasme mønsteret :praise:, lader opp med Fleinsopp og Vallejo.

 

Er også veldig redd for at det finnes messing til denne, noe som forsinker prosessen meget. Kjører derfor full scratch av interiør i rømmelokk, og så der :shifty:

 

Det er jo flott at du starter så kan jeg lære av dine feil :D;D:D. Heila Mussulini :cheers: som det het i "Allo, allo"

Det blir pastsmat en stund fremover ser jeg, magen har sikkert godt av at det fordøyes med en Italiensk rødsaft med lav garvesyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har fordel hvis jeg ligger først i løypa, sånn at du kan gjøre det LITT mer avansert enn meg. Jeg har planer om å stille denne i "basic", og hvis du går amok med rømmelokk og havner i "multimedia" får vi jo kanskje ikke en dommeravgjørelse på hvem som bygger den fineste pipestilken. ::)

Jeg har grunna nå, og mens det tørker skal jeg øve meg med 0,3 dysa og tyyyyynn maling på et plastark.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du er i gang med stilken ja wOOt Artig utseende på denne kjerra. Vi ble jo stående å lure på om de kastet ut hermetikk på boxarten, for å slippe unna Hurricanen som nærmer seg bakfra :D Imponert over detaljene på interiøret hvis settet er fra 70-tallet. Her er det bare å male i vei og fremheve godsakene.

 

Gleder meg til å se på fremgang her. Har en del å lære om italiensk :) Skal du forresten lage setebelter selv? Det er vel lov selv om du skal stille i basic?

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var seeeent på kvelden lørdag at jeg og Bottolf oppdaget at det stod to pipestilk-sett i hylla til Borge, og det tok oss fem minutter å stifte SIG Pipestilk med mulighet for utvidelse til SIG Spaghetti (eller et annet tøft navn.)

 

Jeg er, i all beskjedenhet, tent på en SIG ""Pasta Basta!". Det ligger noen titalls italienere og vansmekter borti krokene her...  8)

 

Andrea Berlusconi d.y. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rømmelokket sitter på undersida av denne her.  ::)

Og jeg antar det er noe gammel Supermodel du har liggende, Anders? De har jo diverse snacks, som for eksempel Cant 506 på samvittigheten.

Jeg har (igjen) begynt å klø meg i hodet når det gjelder denne mystiske Giallo Mimetico 3-fargen, for instruksjonene er trolig på tur der de anbefaler Nicciola Chiaro som basefarge. Foreløpig heller jeg mot en 50/50-blanding av sandgelb og mid stone for å møte fargen vi ser på fargechipen som ligger på Stormo-nettsida.

Jeg prøvde å bestille den hos White Ensign i fjor høst, men neida: den var utsolgt.  >:(

Verde og Grigio Mimetico har jeg heldigvis. Bruno lager jeg av 50/50 dark earth fra Xtracolor og humbrol 113.

To be continued.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får håpe det. Dersom perkelistbrigadene viser samme interesse for dette temaet som det forrige kan dette bli gøy. Det er jo masse, masse artig italiensk der ute.

Egentlig burde vi vel bruke pizzahjul til å kutte løs delene fra spruen, men jeg makter altså ikke å høre på opera mens jeg bygger.  :pinch:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Torgeir - eg har noggo hælvrøti Supermodel (millom anna eit par Cant Z-507 sjøfly) men også tilbudsartikler frå Italeri, Hasegawa, etc. etc.  ;)

 

Når det gjelder fargene, har jeg prøvd å gjøre litt research på dette etter at jeg ble bitt av "Pasta Basta"- basillen etter Malta-turen i fjor.

Sånn sett har jeg noe å melde både m.h.t. "Giallo Mimetico 3" og andre varianter. Men det tror jeg kanskje får vente til vi får opp en  "SIG Pasta Basta"-tråd.

 

Anders  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"SIG Pasta Basta" høres ut som et fornøyelig navn. Jeg skal vurdere å rigge meg til med noe vino og italienske blikkbokser etter hvert bare for å rette opp balansen. Hater tanken på enda en slik omfattende SIG uten spor av panser... Det vra jo til og med en racerbil med i SIG Perkele, menikke noe panser... :'(

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Torgeir - eg har noggo hælvrøti Supermodel (millom anna eit par Cant Z-507 sjøfly) men også tilbudsartikler frå Italeri, Hasegawa, etc. etc.  ;)

 

Når det gjelder fargene, har jeg prøvd å gjøre litt research på dette etter at jeg ble bitt av "Pasta Basta"- basillen etter Malta-turen i fjor.

Sånn sett har jeg noe å melde både m.h.t. "Giallo Mimetico 3" og andre varianter. Men det tror jeg kanskje får vente til vi får opp en  "SIG Pasta Basta"-tråd.

 

Anders  :)

Vel: det er bare EN måte å få i stand en egen Pasta-seksjon, og det er.....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

....å sette i gang å bygge!

Pronto.

 

Og hvis det finnes italiensk hermetikk på hjul foreslår jeg navnet Subsig Pasta Rimini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Nicolaysen skrev (På 28.3.2011 den 22.44):
Sitat

Kjører derfor full scratch av interiør i rømmelokk, og så der :shifty:

 

Jeg prøver å gå Google Translate litt i næringa: Rømmelokk= escape hatch.

 

Anders  ;)

 

Mulig det var som følge av denne 

(Video slettet av admin da video er blitt endret til "Privat" og kan ikke vises lenger.)

 

vuggevisa hvordan forbindelsen;  Kari Rueslåtten... med "rømme"  vites ikke, og skal heller ikke diskuteres her ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Vel: det er bare EN måte å få i stand en egen Pasta-seksjon, og det er.....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

....å sette i gang å bygge!

Pronto.

 

Tar utfordringen jeg! Og for å få inn litt estetikk i SIG-en er det vel ikke noe som slår en sexy parafinbrenner, ikke sant, Torgeir? ;D Må bare rydde arbeidsbenken først...

Espen A

IMG_0621.JPG.f0fb289955013c71cdc2ee440bd261fa.JPG

Nedlastet_1.sept_10_051.jpg.f8c33213c6b16fb902d0ef0ddcd35788.jpg

21stiger2.jpg.7117f5a3cd30384daa895e5ce7b4509e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht farger - er Humbrol ekvivalentene på Stormo greie eller helt på jordet? Her står det at Hu 63 er lik Giallo Mimetico 3? Ser fargen fremdeles er utsolgt hos White Ensign...

Njet. Den tabellen er ikke sætand, for Hu 63 er rosa!

Da jeg bygde spaghettibomberen for fem år siden prøvde jeg Urbans alternative oppskrift: (4*Hu:154 + 3*Hu:94 + 1*Hu:34) Fargen ble riktig troverdig, så hvis jeg nå klarer å spa opp en kilde til Humbrol som begynner å bli nokså obskurt på mine kanter av landet.

Helt OK skjema på den parafinbrenneren forresten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.