Gå til innhold
  • Bli medlem

Pipestilk! (Savoia Marchetti 81, Italeri 1/72)


Anbefalte innlegg

Ærgelig, og sprekken oppstod på et veldig synlig sted. Men, når uhellet først var ute, var det godt dette skjedde på et sted med ensfarga overflate.

 

Slike uhell er værst å oppleve når de skjer på et tidspunkt da en rekner seg ferdig med modellen.

 

Medfølende hilsen

Einar S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Kjipern! Men har ikke skrogsømmer røket for deg på trasige tidspunkt tidligere og? Kosti føkker canopy, og du knekker ryggen, liksom?

 

Arild :)

Dette stemmer, og det er italienske bombefly i 1/72 som er min ryggnemesis. Spaghettibomberen sprakk vel opp minst en gang husker jeg, og jeg mener jeg var godt i gang med malinga da det skjedde.

Jeg må innrømme at tanken på øks fløy innom hjernen i de lange sekundene jeg brukte på å forstå hva som hadde skjedd.

Det er mulig limet har hatt betydning. Jeg hadde brukt Andrzejs hurtigtørkende polakklim langs ryggen fordi dette smelter plast i mindre grad enn Tamiya. Sistnevntes sent fordampende løsemidler har ofte gitt meg leie overraskelser når ryggsømmen har dukket opp igjen lenge etter at modellen er ferdig. Men med polakklim så ryggsømmen altså veldig bra ut lenge, og den var forholdsvis lett å sparkle vekk. Helt til nå. Jeg brukte Tamiya til reparasjonen....

Lærdom?

At jeg borer eventuelle hull langs ryggen TIDLIG, og ikke som noe av det aller siste jeg gjør. Og at de skal være store nok! Jeg vender nok tilbake til polakklimet også.

Takker ellers for all medfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnJ-limet er jeg saa fornoeyd med at jeg knapt bruker annet - det toerker fort og jeg har enda ikke hatt problemer med at skjoeten synker etter at jeg har pusset den.  DET har jeg derimot faatt med Tamiya limet.  AnJ-limet ser og ut til aa lime plasten meget bra, saa jeg lurer paa om problemet her er fordi plasten er tynn og geometrien av delene er slik at skjoeten kan sprekke opp om du klemmer paa sidene og/eller toppen av skroget.  En flis med plast paa innsiden av kroppshalvdelene vil forsterke skjoeten og burde kurere problemet.  Paa neste modell selvsagt...

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er å lime skjøt med superlim og så, uansett om du har limt med vanlig- eller superlim, forsterke innsiden med epoxy. Avhengig av modellen kan det bli litt plundrete, men det gir en mer garantert sikker skjøt enn bare en plastlist.

På de fleste av mine siste modeller har jeg brukt superlim fra innsiden, etter at skroget er satt sammen. Skulle gjerne vist til hvor sikkert den metoden er, men antallet ferdigstilte modeller det siste året er ikke mye å skryte av.  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superlim gir en sproe fuge, og litt bending paa materialet, saa sprekker det opp.  Epoksylim er mye seigere og aa foretrekke.

 

Jens

Men her er det ikke snakk om fugen i seg sjøl. Med nok superlim på baksida, av den seige typen, så skal det mye til for å klare å bevege delene. Men som du sier er epoxy best. Bare litt mer gris å holde på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, gratulerer med nesten ferdig. "Kjempe sprekken" (siste som hadde det kalle navnet var vel Kristin Kron Devold...av en sjef i Heime Vernet) , så blir det nok bra til slutt. Jeg bruker kun Tamiya lim og sørger for å ha på såpass riklig at når man klemmer sammen skroget så tyter det flytende plastikk ut, la tørke et par dager og puss ned :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er Perkele! materiale indeed.  ;D

 

Må legge til at det der er absolutt sinnssykt fly. Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan den kunne fly, men en sånn vingerot.

 

Sikker på at du redder deg i land.  :)

 

Den fløy beviselig. Det store problemet var birdstrike bakfra! :'(

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.